Przesyłanie wybranych deklaracji podatkowych wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej
Na podatników i płatników podatku dochodowego od osób prawnych nałożono obowiązek przesyłania urzędom skarbowym wybranych deklaracji podatkowych wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Dotychczas składanie wszelkich deklaracji (w tym zeznań rocznych) w zakresie CIT w formie elektronicznej zawsze było uprawnieniem podatników podatku dochodowego od osób prawnych. Co do zasady w formie elektronicznej muszą być składane zeznania CIT-8, CIT-8A i CIT-8B wraz z załącznikami oraz informacje IFT-2/IFT-2R. Złożone w ten sposób deklaracje podatkowe trzeba opatrzyć bezpiecznym podpisem elektronicznym. Dokumenty w wersji papierowej będą mogli złożyć tylko ci podatnicy i płatnicy, którzy muszą dokonać rocznego obliczenia podatku dla nie więcej niż pięciu pracowników. Zmiana ma zastosowanie do dochodów uzyskanych (strat poniesionych) począwszy od 1 stycznia 2014 r.
Zobacz: Opublikowano ustawę dot. przekazywania informacji o dochodach podatników >>
Opodatkowania dochodów kontrolowanych spółek zagranicznych
Wprowadzono całkowicie nowy mechanizm opodatkowania w Polsce podatników podatku CIT od dochodów ich kontrolowanych spółek zagranicznych – w stopniu, w jakim dochody tych spółek podlegają korzystniejszemu opodatkowaniu w innych państwach (w tym w tzw. rajach podatkowych). Rozwiązanie to ma przeciwdziałać wyprowadzaniu z Polski przez podatników będących polskimi rezydentami podatkowymi swoich dochodów z określonych źródeł do zależnych spółek zarejestrowanych w korzystniejszych systemach podatkowych.
Przyczyną opracowania rozwiązań w zakresie opodatkowania kontrolowanych spółek zagranicznych (nazywanych w skrócie CFC od angielskojęzycznego terminu Controlled Foreign Corporations) jest obserwowane od kilku lat nasilanie się zjawiska zakładania przez polskich podatników zależnych spółek w krajach lub na terytoriach stosujących preferencyjne zasady opodatkowania. Wyłącznym lub głównym celem tworzenia takich struktur jest osiąganie korzyści podatkowych w postaci niższego opodatkowania lub braku opodatkowania dochodów generowanych przez składniki majątkowe, których ekonomicznymi właścicielami są polscy podatnicy.
Generalnie nowe przepisy dotyczące opodatkowania dochodów kontrolowanych spółek zagranicznych opierają się na koncepcji nałożenia w Polsce podatku od dochodów tych spółek na ich wspólników będących polskimi rezydentami podatkowymi. Zatem jeśli dany podatnik podatku dochodowego od osób prawnych kontroluje spółkę zagraniczną, to może być zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego nie tylko od własnych dochodów, ale również od dochodów tej spółki zagranicznej.
Zobacz też: Nie wszyscy podatnicy zastosują przepisy o CFC od 1 stycznia 2015 roku >>
Uproszczenie rozliczenia podatkowego przy rejestracji zaliczek za pomocą kasy fiskalnej
Dodano regulacje umożliwiające podatnikom wybór rozliczenia polegającego na tym, że w przypadku pobrania wpłat na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, podlegających zarejestrowaniu przy zastosowaniu kas rejestrujących zgodnie z przepisami ustawy o VAT, za datę powstania przychodu uznaje się dzień pobrania wpłaty. Warunkiem możliwości stosowania tego rozliczenia jest zawiadomienie o jego wyborze naczelnika urzędu skarbowego (co do zasady, w terminie do 20 dnia pierwszego miesiąca roku podatkowego).
Dotychczas do przychodów nie zaliczało się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostały wykonane w następnych okresach sprawozdawczych (zob. art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o CIT). Okresem sprawozdawczym na gruncie ustawy o CIT jest miesiąc, a więc brzmienie tego przepisu powoduje, że otrzymywanie zaliczek i przedpłat na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych miesiącach, nie skutkowało powstawaniem u podatników przychodów. Przychody w tym zakresie powstają dopiero w dacie wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego, wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi (zgodnie z art. 12 ust. 3a ustawy o CIT).
Zobacz też: Nowe regulacje ułatwią przedsiębiorcom rozliczanie podatku dochodowego >>
Podmiotowe zwolnienie NFZ
Według ustawodawcy nie znajdowało uzasadnienia, żeby podmiot publiczny taki jak Narodowy Fundusz Zdrowia, dysponujący środkami publicznymi i nieprowadzący żadnej działalności gospodarczej (jedynie realizujący zadania o charakterze publicznym wynikające z ustaw i aktów wykonawczych), płacił podatek dochodowy. Dotychczas osiągane przez NFZ dochody podlegały przedmiotowemu zwolnieniu podatkowemu. Powodowało to jednak znaczne obciążenie pracą związaną z prowadzoną rachunkowością i sprawozdawczością. Mając na uwadze, iż ostatecznie NFZ (wskutek zwolnienia przedmiotowego) nie odprowadza podatku, celowe było jego podmiotowe zwolnienie, które umożliwi odciążenie NFZ od kosztów ponoszonych w związku z prowadzeniem sprawozdawczości.
Certyfikat rezydencji bez wskazanego okresu ważności
Wprowadzono zasadę, iż w przypadku przedłożenia płatnikowi certyfikatu rezydencji bez wskazanego okresu ważności, przyjmuje się, że certyfikat ten dokumentuje miejsce siedziby podatnika przez okres kolejnych dwunastu miesięcy od dnia jego wydania. Przed upływem tego terminu, o ile stan faktyczny się nie zmienił, podatnik nie musi zatem dokonywać aktualizacji tego certyfikatu. Po upływie tego terminu jest natomiast obowiązany przedłożyć płatnikowi nowy certyfikat rezydencji. Ponadto wprowadzono obowiązek aktualizacji przez podatnika przedłożonego certyfikatu rezydencji w sytuacji, gdy miejsce siedziby podatnika dla celów podatkowych uległo zmianie, a zatem przedłożony płatnikowi certyfikat utracił swoją aktualność w okresie dwunastu miesięcy od dnia jego wydania. Wprowadzono także przepisy szczególne dotyczących odpowiedzialności podatnika w przypadku, gdy nie dokona takiej aktualizacji. Przepis art. 30 § 5 Ordynacji podatkowej stanowi o dwóch przypadkach, w których odpowiedzialność zostaje przeniesiona na podatnika:
- jeżeli odrębne przepisy tak stanowią albo
- jeżeli podatek nie został pobrany z winy podatnika.
Intencją art. 26 ust. 1k ustawy o CIT jako odrębnego przepisu jest przeniesienie odpowiedzialności na podatnika w każdej sytuacji niewypełnienia obowiązku aktualizacji certyfikatu, bez konieczności dowodzenia czy brak tej aktualizacji wystąpił z winy (lub jej braku) podatnika. W tym kontekście wyraźne doprecyzowanie w odrębnym przepisie, iż każda sytuacja niewypełnienia obowiązku aktualizacji skutkuje przeniesieniem odpowiedzialności na podatnika, pozwoli na uniknięcie niepotrzebnych sporów ograniczających realizację zasady wnikliwości i szybkości działania organów podatkowych.
Przepisy dotyczące ważności certyfikatu oraz odpowiedzialności podatnika nie mają zastosowania, jeżeli z dokumentów posiadanych przez płatnika, w szczególności faktury lub umowy, wynika, że miejsce siedziby podatnika dla celów podatkowych uległo zmianie.
Zobacz też: Nowe zasady uznawania certyfikatów rezydencji bez okresu ważności >>