W przedmiotowej sprawie spółka zgłosiła do procedury dopuszczenia do obrotu towar (opisany jako substancja czynna dwuazotan izosiorbidu – surowiec do produkcji farmaceutyków), dla którego zadeklarowała kod ze stawką celną 0 proc.
Naczelnik Urzędu Celnego ustalił, że zawartość etanolu w zgłoszonym produkcie wynosi nieco ponad 97 proc., a dwuazotanu izosorbidu 2,5 proc. A ponieważ alkohol etylowy jest wyrobem akcyzowym to z tytułu importu tego towaru ze Szwajcarii określił podatnikowi podatek akcyzowy.
Istota sporu w rozpoznawanej sprawie sprowadza się do udzielenia odpowiedzi na pytanie czy alkohol etylowy zawarty w importowanym produkcie, sprowadzony spoza terenu UE, korzysta ze zwolnienia z podatku akcyzowego.
Sprawa trafia do NSA. W ocenie sądu art. 27 ust. 1 dyrektywy 92/83/EWG przewiduje zwolnienie od podatku akcyzowego dla wyrobów wymienionych w tym przepisie bez względu na rodzaj transakcji, których przedmiotem są te produkty. Zwolnienie obejmuje zatem każdą czynność, która ma za przedmiot wyrób akcyzowy opisany w tym przepisie. Dotyczy to zarówno przemieszczania produktów pomiędzy państwami członkowskimi jak również transakcji krajowych a także przemieszczania produktów z państw trzecich na obszar państw UE.
Według sądu ustawa o podatku akcyzowym przewiduje węższy zakres zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego używanego do produkcji produktów leczniczych niż ten określony w art. 27 ust. 1 dyrektywy 92/83/EWG. W ustawie o podatku akcyzowym taki alkohol nie jest zwolniony z akcyzy w razie jego importu spoza państw UE na teren Polski. Dlatego przepisy art. 32 ust. 3 pkt 3 w związku z art. 30 ust. 9 pkt 4 u.p.a. są przepisami, w których dokonano nieprawidłowej implementacji art. 27 ust. 1 dyrektywy 92/83/EWG do polskiego porządku prawnego.
Zdaniem sądu w sytuacji gdy uregulowanie w zakresie zwolnienia alkoholu etylowego używanego do produkcji produktów leczniczych zawarte w ustawie o podatku akcyzowym jest węższe od regulacji w tym zakresie przewidzianej w art. 27 ust. 1 dyrektywy 92/83/EWG, to pierwszeństwo ma prawo wspólnotowe.
W ocenie Sądu, zaistniały szczególne okoliczności stanowiące podstawę bezpośredniego stosowania dyrektywy Rady 92/83/EWG. Przepis art. 27 ust. 1 wymienionej dyrektywy jest jasny, precyzyjny i bezwarunkowy. Nadaje się on do zastosowania w konkretnym przypadku jako stanowiący podstawę ustalenia praw i obowiązków w stosunkach państwo – obywatel.
Wyrok WSA w Łodzi z 4 kwietnia 2013 r., III SA/Łd 47/13