Tylko 21 proc. badanych często słyszy podziękowania od swojego przełożonego. W niektórych firmach taka forma doceniania jest niezwykle rzadko praktykowana. Choć słowo „dziękuję” ma wielką moc, to jego potencjał w środowisku zawodowym nie jest w pełni wykorzystywany. Ma na to wpływ wiele różnych aspektów, w tym przekonanie, że pochwały osłabią zapał do pracy i spowodują, że zatrudnieni spoczną na laurach. Tymczasem jak wynika z badania „Docenianie Pracowników 2021”, aż 95 proc. respondentów przyznało, że docenienie pracy przez pracodawcę i usłyszenie za nią podziękowań wzmacnia motywację do dalszych działań. 34 proc. badanych twierdzi, że rzadko słyszy słowo „dziękuję” od swojego przełożonego. Są też tacy (15 proc.), którzy nigdy nie doświadczyli tego rodzaju wzmocnienia.
Czytaj również: Pracodawcy sięgają po nowe benefity, by chronić pracowników przed depresją i wypaleniem zawodowym>>
Najlepsze formy podziękowania
Zbliżający się koniec roku to idealny czas, żeby rozwijać nawyk wdzięczności i w większym stopniu skupić się na komunikacji z pracownikami. Jak twierdzą eksperci, obok wzmacniających słów duże znaczenie mają też dodatki pozapłacowe, które sprawią, że zatrudnieni poczują się dostrzeżeni i wyróżnieni. Jako najbardziej atrakcyjną formę podziękowania przez pracodawcę badani wskazali kartę podarunkową (50 proc.). Mniej popularne okazały się kosze prezentowe (31 proc.) oraz e-vouchery do wykorzystania w systemie kafeteryjnym (28 proc.). Warto wsłuchać się w głosy samych pracowników, by wyciągnąć wskazówki.
- Dla mnie ważne jest to, w jaki sposób przełożony odnosi się zarówno do moich osiągnięć, jak i potknięć. Czy jego krytyka jest konstruktywna i mogę się dzięki niej czegoś nauczyć, czy może chodzi o to, żebym poczuła się gorzej jako człowiek i pracownik - mówi Anna, 35-letnia specjalistka ds. marketingu.
Z kolei Magda, 42-letnia księgowa twierdzi, że liczą się relacje i atmosfera. - Jeśli na co dzień są kiepskie, to energiczne podziękowania i prezenty na koniec roku mogą wyglądać sztucznie. Choć oczywiście zawsze lepiej, jeśli takie gesty się pojawią, niż żeby miało ich w ogóle nie być - mówi.
- Benefity na święta? Najlepiej takie, które będą trafione i wirtualne, czyli ja sam będę mógł zdecydować, jak i kiedy z nich skorzystam - przyznaje Marcin, 36-letni programista.
Cena promocyjna: 215.1 zł
|Cena regularna: 239 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł
Wydatki świąteczne uderzają po kieszeni
W którym momencie w ciągu roku pracownicy chcieliby poczuć się szczególnie docenieni za pomocą benefitów? Aż 70 proc. uczestników badania „Docenianie Pracowników 2021” wskazało Święta Bożego Narodzenia. Podobne wnioski płyną również z innego badania Sodexo „Potrzeby Pracowników 2021”, które pokazuje, że wydatki związane z grudniowymi świętami są - zaraz po wakacjach letnich - największym wyzwaniem dla domowego budżetu. Co więcej, pracownicy chcieliby, aby pracodawca wspierał ich właśnie w tym wyzwaniu.
Czytaj również: Praca w domu i w biurze - jak zadbać o dobrostan pracowników w systemie hybrydowym?
Finansowy i emocjonalny wymiar doceniania
- W okresie Świąt Bożego Narodzenia pracownicy oczekują od pracodawców większego wsparcia, dlatego zawsze mile widziane są wszelkiego rodzaju dodatki, takie jak kupony czy karty podarunkowe, ale też bony towarowe czy inne formy wsparcia finansowego – uważa Katarzyna Turska, dyrektor HR w Sodexo Benefits&Rewards Services Polska. Jej zdaniem, ich istotną przewagą nad innymi prezentami czy benefitami jest przede wszystkim elastyczność wynikająca z faktu, że środki zgromadzone na takiej karcie czy kuponie podarunkowym można przeznaczyć na zakup różnych produktów lub usług. - Dowolność sprzyja personalizacji, co również doceniają pracodawcy, którym trudno jest sprostać zróżnicowanym oczekiwaniom zatrudnionych i zadowolić wszystkich. Pandemia nie zmieniła tych oczekiwań, jednak podniosła nieco wagę prezentów bardziej emocjonalnych, wspierających kulturę organizacji i relacje między pracownikami – mówi Katarzyna Turska. I dodaje: - Trafioną kompozycją będzie zatem połączenie praktycznego i wspierającego domowy budżet prezentu z czysto świątecznym upominkiem. Warto też zadbać o zorganizowanie spotkania świątecznego, choćby o charakterze wirtualnym.
Sprawdź również książkę: Kodeks pracy. Komentarz >>
Szlachetność, która integruje zespoły
Świąteczny czas sprzyja także większej otwartości na potrzeby innych i angażowaniu się w akcje charytatywne. Jak wynika z badania, ponad połowa ankietowanych uważa, że pracodawca powinien w sposób regularny i celowy prowadzić działania związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu. Według prawie 48 proc. badanych najlepszy model to taki, w którym pracodawca wraz
z pracownikiem regularnie wspiera organizacje charytatywne.
Więcej informacji i danych znajdą Państwo w załączonym „Podsumowaniu strategicznym nr 3” oraz w raporcie.