Aby skorzystać ze środków zgromadzonych na rachunku pracowniczych planów kapitałowych (dalej: PPK), trzeba skontaktować się bezpośrednio z instytucją finansową prowadzącą ten rachunek.
W niektórych przypadkach obowiązują dodatkowe wymagania. Jeżeli uczestnik PPK chce wypłacić z rachunku PPK do 25 proc. środków z tytułu poważnego zachorowania – swojego, swojego małżonka lub dziecka, musi dołączyć do wniosku o wypłatę odpowiednie orzeczenie (np. o umiarkowanym albo znacznym stopniu niepełnosprawności – na okres co najmniej 2 lat) bądź zaświadczenie lekarza medycyny, potwierdzające diagnozę wystąpienia poważnego zachorowania. Uczestnik PPK, który nie ukończył jeszcze 45 lat i chce wypłacić do 100 proc. środków z rachunku PPK w celu pokrycia wkładu własnego przy kredycie hipotecznym (np. na zakup mieszkania czy działki), składa instytucji finansowej wniosek w tej sprawie, a następnie zawiera z tą instytucją umowę, w której określa się m.in. zasady i terminy zwrotu wypłaconych środków. Uczestnik PPK, który chce z kolei wskazać instytucji finansowej osoby uprawnione, które - po jego śmierci - mają otrzymać środki z jego rachunku PPK, powinien zrobić to w formie pisemnej.
Bezpośrednio z instytucją finansową należy kontaktować się także m.in. w przypadku gdy uczestnik PPK chce dokonać zwrotu (czyli wycofać środki z rachunku PPK przed osiągnięciem 60. roku życia), wypłacić środki z rachunku PPK po 60. roku życia, przetransferować środki na swój inny rachunek PPK czy zaktualizować swoje dane.
Czytaj również: Po zmianie instytucji finansowej przez pracodawcę deklaracje o rezygnacji nadal są skuteczne>>
Ustalenie instytucji prowadzącej rachunek PPK
Jeżeli uczestnik PPK nie wie, która instytucja finansowa prowadzi jego rachunek PPK, może wyjaśnić to ze swoim podmiotem zatrudniającym (np. pracodawcą). Może także sprawdzić to w serwisie mojeppk.pl (https://rachunek.mojeppk.pl/auth/login). Obowiązek prowadzenia tego serwisu ma PFR Portal PPK – spółka zależna do PFR. Wynika to z przepisów ustawy o pracowniczych planach kapitałowych. Po zalogowaniu się w serwisie mojeppk.pl, uczestnik PPK może także sprawdzić m.in. wartość środków zgromadzonych przez niego w PPK (na wszystkich rachunkach PPK łącznie oraz na poszczególnych rachunkach PPK). W serwisie mojeppk nie można natomiast sprawdzić np. numeru rachunku PPK uczestnika czy dat i kwot wszystkich kolejnych wpłat na rachunek PPK. Aby uzyskać te informacje, uczestnik PPK powinien zalogować się w serwisie internetowym instytucji finansowej prowadzącej jego rachunek PPK. Niezwłocznie po zawarciu umowy o prowadzenie PPK, instytucja finansowa udostępnia uczestnikowi PPK informację o zawarciu umowy o prowadzenie PPK (w postaci elektronicznej pozwalającej na utrwalenie jej treści na trwałym nośniku lub za pomocą systemu teleinformatycznego, a na wniosek uczestnika PPK - w postaci papierowej).
Jeżeli uczestnik PPK nie może odnaleźć danych potrzebnych do zalogowania się w serwisie instytucji finansowej, powinien skontaktować się z tą instytucją. Dane kontaktowe wszystkich podmiotów zarządzających PPK dostępne są tutaj.
Przykład: Po „zapisaniu” pracownika do PPK, osoba ta otrzymała z instytucji finansowej mailem informację wskazującą m.in., jak zalogować się w serwisie internetowym tej instytucji. Pracownik nie może odnaleźć tej informacji. Nie wie, jaka instytucja finansowa prowadzi jego rachunek PPK. Może zapytać o to swojego pracodawcę. Może także sprawdzić nazwę instytucji finansowej prowadzącej jego rachunek PPK w serwisie mojeppk.pl. Jeżeli jednak chce otrzymać dane umożliwiające mu zalogowanie się w serwisie internetowym instytucji finansowej, musi skontaktować się bezpośrednio z tą instytucją
Ważne! Do ustawowych obowiązków PFR Portal PPK należy m.in. informowanie uczestników PPK, po weryfikacji ich tożsamości, o wartości środków zgromadzonych na ich rachunkach PPK. Serwis mojeppk.pl, prowadzony przez PFR Portal PPK, nie jest serwisem internetowym instytucji finansowych i ma tylko informacyjny charakter.
Zobacz w LEX: PPK w sektorze finansów publicznych – problematyczne kwestie wdrożenia > >
Cena promocyjna: 53.6 zł
|Cena regularna: 67 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 67 zł
Obowiązki podmiotu zatrudniającego
Jeżeli uczestnik PPK chce np. złożyć deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK, wniosek o dokonywanie wpłat do PPK czy deklarację wpłaty dodatkowej do PPK, powinien zwrócić się w tej sprawie do podmiotu zatrudniającego (nie może złożyć takiej deklaracji czy wniosku instytucji finansowej ani za pośrednictwem portalu mojeppk.pl).
Przykład: Uczestnik PPK chce skorzystać ze zwrotu, czyli wycofać środki z rachunku PPK przed osiągnięciem 60. roku życia. Jeżeli podejmie taką decyzję, powinien złożyć dyspozycję zwrotu bezpośrednio instytucji finansowej prowadzącej jego rachunek PPK. Aby skorzystać ze zwrotu, uczestnik PPK nie składa deklaracji o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK podmiotowi zatrudniającemu. Złożenie deklaracji o rezygnacji spowoduje, że podmiot zatrudniający nie będzie już obliczał, pobierał ani dokonywał nowych wpłat do PPK za tę osobę. Natomiast polecenie dokonania wypłaty, wypłaty transferowej czy zwrotu dotyczy środków zgromadzonych już na rachunku PPK.
Więcej na temat PPK na www.mojeppk.pl i pod nr telefonu 800 775 775. Zachęcamy również do korzystania z bezpłatnych szkoleń prowadzonych przez ekspertów PFR Portal PPK. Na szkolenia można zapisać się tutaj.
Podstawa prawna:
Autorka jest ekspertem PFR Portal PPK
Zobacz również w LEX: Lista kroków, które należy podjąć w ramach założenia PPK > >