Od 1 czerwca 2019 roku do 31 maja 2020 roku zasiłek dla bezrobotnych będzie wynosić miesięcznie: podstawowy (od 5 do 20 lat stażu pracy) – w ciągu pierwszych 90 dni: 861,40 zł brutto, później 676,40 zł brutto; obniżony - 80 proc. (do 5 lat stażu pracy) – w ciągu pierwszych 90 dni: 689,12 brutto, później 541,12 brutto; podwyższony - 120 proc. (co najmniej 20 lat stażu pracy) – w ciągu pierwszych 90 dni: 1033,68 brutto, później 811,68 brutto.
Z danych GUS wynika, że w lutym 2019 roku tylko ponad 16 proc. bezrobotnych otrzymywało zasiłki z urzędów pracy. Największy odsetek bezrobotnych, którzy byli uprawnieni do zasiłku, odnotowano w Wielkopolsce - 19,9 proc. Eksperci wyjaśniają, że większość bezrobotnych nie może skorzystać z zasiłku, ponieważ zbyt długo są zarejestrowani w urzędzie pracy.
Sprawdź: Jakie są zasady przyznania zasiłku dla bezrobotnych? >
Stopa bezrobocia rejestrowanego w kwietniu wyniosła 5,6 proc. i w stosunku do marca spadła o 0,3 pkt proc. Z danych ministerstwa rodziny, pracy i polityki społecznej wynika, że w porównaniu do marca br. liczba bezrobotnych spadła w kwietniu o 45 tys.– do 939,7 tys. osób (o 4,6 proc.), a w porównaniu do kwietnia ub. r. – o 102,8 tys. (spadek o 9,9 proc.).
Zasiłek jest za niski
Ekspert ds. prawa pracy Pracodawców RP Katarzyna Siemienkiewicz zwróciła uwagę, że zasiłek dla bezrobotnych jest potrzebny, bowiem stanowi formę pomocy w razie utraty pracy. - Obowiązek jego wypłaty obciąża państwo, bowiem na rynku komercyjnym trudno szukać ubezpieczeń na wypadek zwolnienia z pracy. Instytucja zasiłku dla bezrobotnych musi istnieć, gdyż niezależnie od sytuacji na rynku pracy zawsze będą osoby bezrobotne potrzebujące wsparcia. Likwidacji zasiłków nie należy się spodziewać, gdyż budżet państwa nie byłyby w stanie udźwignąć ciężaru pomocy osobom bezrobotnym w innej formie - uważa.
Przypomniała, że od lat prowadzone są dyskusje na temat wysokości tego świadczenia. - Zasiłek pobiera stosunkowo niewielki odsetek bezrobotnych. Organizacje pracodawców i związków zawodowych zgodnie przyznają, ze zasiłek dla bezrobotnych jest za niski. Jest on finansowany ze środków Funduszy Pracy, który obecnie odnotowuje nadwyżkę. Rozdysponowanie tych środków na cele ustawowe jakim jest m.in. finansowanie zasiłku dla bezrobotnych to pożądane rozwiązanie. Tym bardziej, że aktualnie środki z Funduszu Pracy są wykorzystywane do celów pozaustawowych, np. do finansowania tzw. 13 emerytury. Fundusz Pracy nie ucierpi na podwyższeniu zasiłku dla bezrobotnych - wskazuje Siemienkiewicz.
Zobacz: Czy otrzymany z Holandii zasiłek dla bezrobotnych podlega opodatkowaniu w Polsce? >
Polska nie spełnia norm w zakresie zasiłków dla bezrobotnych
Bogdan Grzybowski z OPZZ podkreśla, że w Polsce do zasiłków uprawnionych jest zaledwie 15 proc. zarejestrowanych bezrobotnych. - Wysokość zasiłku dla bezrobotnych nie spełnia nawet minimalnych norm zabezpieczenia społecznego określonych w Konwencji MOP Nr 102 - wskazuje.
Związkowcy przypominają, że w 2003 r. Sejm przyjął ustawę ratyfikującą konwencję. - Zgodnie z postanowieniami umowy Polska przyjęła część jej założeń. Zostały przyjęte tylko wybrane części Konwencji nr 102 (II – opieka zdrowotna, V – emerytury, VII – zasiłki rodzinne, VIII – macierzyństwo, X – świadczenia na wypadek śmierci żywiciela rodziny). Nie przyjęto części III – zasiłki chorobowe, części IV – dot. świadczeń w razie bezrobocia, części VI w razie wypadków przy pracy i chorób zawodowych czy części IX dotyczącej świadczeń w razie inwalidztwa - zwraca uwagę Grzybowski.
Sprawdź: Jaki jest okres przedawnienia na zwrot nienależnie pobranego zasiłku dla bezrobotnych? >
OPZZ wnioskuje o uwzględnienie postulatu zmiany zasad przyznawania zasiłków, tak aby przyznane świadczenie częściowo uwzględniało wysokość utraconego wynagrodzenia, a jednocześnie nie stanowiło czynnika demotywującego do poszukiwania legalnego zatrudnienia.
Grzybowski wskazał również, że zasiłki dla bezrobotnych nie wypełniają również norm zawartych w Europejskiej Karcie Społecznej, czyli przyjętej w 1961 r. konwencji Rady Europy, która zawiera katalog praw człowieka o charakterze społecznym i ekonomicznym.
Cena promocyjna: 95.2 zł
|Cena regularna: 119 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł
Obietnice
W 2017 r. ówczesna premier Beata Szydło w ramach przeglądu resortów zapowiadała zmiany w kwestii zasiłków dla bezrobotnych. Mówiła wówczas: "W tym roku pani minister Rafalska, tak uzgodniłyśmy, będzie wnioskowała o podwyższenie zasiłku dla osób bezrobotnych do kwoty połowy minimalnego wynagrodzenia". Obietnica nie została jednak spełniona.
Zasiłek dla bezrobotnych, potocznie nazywany "kuroniówką", przyznawany jest osobom, które utraciły pracę. Jego wysokość uzależniona jest od stażu pracy. Zasiłek w podstawowej wysokości jest wypłacany przez pierwsze trzy miesiące jego pobierania. Potem ulega zmniejszeniu.
Zobacz: Wszystko co trzeba wiedzieć o zatrudnieniu stażysty >
Zasiłki, zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, są waloryzowane 1 czerwca o wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w poprzednim roku.
Wysokość zasiłku dla bezrobotnych zależy od stażu pracy. Osoba, która posiada łącznie nie mniej niż 5 lat i nie więcej niż 20 lat okresów wymaganych do nabycia prawa zasiłku dla bezrobotnych otrzymuje zasiłek w wysokości podstawowej. Jeżeli jest to mniej niż 5 lat otrzyma 80 proc. tej kwoty, a jeżeli więcej niż 20 lat – 120 proc. kwoty zasiłku podstawowego.
Czytaj też: Porozumienie w sprawie płacy minimalnej mało prawdopodobne >>>
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.