Wynagrodzenie minimalne, po raz pierwszy pod rządami ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, wzrosło dwa razy w tym roku: od 1 stycznia 2023 r. - z 3010 zł obowiązującego w 2022 r. do 3490 zł, a od 1 lipca 2023 r. – do 3600 zł. Dwukrotnemu zwiększeniu uległa także minimalna stawka godzinowa, która w 2022 r. wynosiła 19,70 zł. Od 1 stycznia 2023 r. stawka ta wzrosła do 22,80 zł, a od 1 lipca 2023 r. wzrosła ponownie do wysokości 23,50 zł. Tak więc rok 2024 będzie drugim rokiem z rzędu, gdy wysokość pensji minimalnej zostanie podniesiona dwukrotnie: od 1 stycznia 2024 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie z obecnych 3600 zł do 4242 zł, a minimalna stawka godzinowa - z 23,50 zł do 27,70 zł. Natomiast od połowy roku, czyli od 1 lipca, minimalna płaca i minimalna stawka godzinowa ponownie ulegną zwiększeniu - odpowiednio do kwoty 4300 zł i 28,10 zł.
Przypomnijmy - w czwartek, 14 września, na konferencji prasowej, premier Mateusz Morawiecki poinformował, że Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie w sprawie wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2024 r. - W przyszłym roku płaca minimalna wzrośnie od 1 stycznia do 4242 zł, a minimalna stawka godzinowa wyniesie 27,70 zł - powiedział premier cytowany przez PAP. Od 1 lipca minimalne wynagrodzenie wyniesie 4300 zł, a stawka godzinowa 28,10 zł.
To dokładnie tyle, ile zaproponował rząd w projekcie rozporządzenia, który w połowie sierpnia trafił do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych. Chodzi o projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2024 r. (druk nr RD 740). Jak pisaliśmy, poszczególne ministerstwa dostały siedem dni, licząc od dnia otrzymania projektu, na zgłaszanie uwag. Z kolei organizacje pracodawców, związki zawodowe, Rada Dialogu Społecznego, jak i Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, otrzymały 21 dni na zaopiniowanie rządowego projektu rozporządzenia.
Termin dla rządu na ustalenie płacy minimalnej na następny rok i wydanie rozporządzenia upływał 15 września. I tego też dnia rozporządzenie zostało opublikowane (Dz.U. z 2023 r., poz. 1893).
Czytaj również: Rząd podzielony w kwestii płacy minimalnej na 2024 r. – ministrowie chcą pieniędzy na podwyżki>>
Rząd ustalił płacę minimalną
Zgodnie z projektem rozporządzenia w wersji z 1 lipca 2023 r., od 1 stycznia 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę miało wzrosnąć z obecnych 3600 zł do 4242 zł. Natomiast minimalna stawka godzinowa - z obecnych 23,50 zł do 27,70 zł. Tak jak w tym roku, tak i w przyszłym minimalna płaca i minimalna stawka godzinowa wzrosną dwa razy. W drugiej połowie roku (dokładnie od 1 lipca) minimalne wynagrodzenie wzrośnie ponownie do kwoty 4300 zł, a minimalna stawka godzinowa ulegnie zwiększeniu do 28,10 zł.
Zobacz procedurę w LEX: Minimalna stawka godzinowa - zakres stosowania przepisów (rodzaje umów, zakres przedmiotowy i podmiotowy) >
- W terminie ustawowym nie doszło do uzgodnienia wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej dla określonych umów cywilnoprawnych w 2024 r. na forum Rady Dialogu Społecznego. Wobec powyższego, zgodnie z art. 2 ust. 5 ustawy, Rada Ministrów jest zobowiązana ustalić ww. wysokości, w drodze rozporządzenia, w terminie do dnia 15 września br. – przy czym nie mogą być one niższe od wysokości zaproponowanych Radzie Dialogu Społecznego do negocjacji – napisało Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej będące autorem projektu, o powodach przygotowania rozporządzenia.
I dalej tłumaczyło, że w myśl art. 3 pkt 1 ustawy, jeżeli prognozowany na rok następny wskaźnik cen, o którym mowa w art. 2 ust. 2 pkt 3 ustawy (tj. przyjęty do opracowania projektu ustawy budżetowej średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem), wynosi co najmniej 105 proc. – ustala się dwa terminy zmiany wysokości minimalnego wynagrodzenia oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej: od dnia 1 stycznia i od dnia 1 lipca.
Zobacz procedurę w LEX: Przechowywanie dokumentacji związanej z zapewnieniem minimalnej stawki godzinowej >
Jak wyjaśniali wówczas projektodawcy, w związku z tym, że przeciętne minimalne wynagrodzenie za pracę w 2024 r. nie powinno być niższe niż ustawowe minimum, tj. 4270,60 zł, w projekcie zaproponowano powyższe kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę, tj. 4242 zł od dnia 1 stycznia 2024 r. oraz 4300 zł od dnia 1 lipca 2024 r. - Biorąc pod uwagę proponowane kwoty, przeciętna wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2024 r. wyniesie 4271 zł. Przy ww. wysokościach minimalnego wynagrodzenia za pracę (tj. 4242 zł oraz 4300 zł) kwoty minimalnej stawki godzinowej w 2024 r., obliczone według reguł określonych w ustawie, powinny wynosić od dnia 1 stycznia 2024 r. – 27,70 zł, a od dnia 1 lipca 2024 r. – 28,10 zł – napisano w uzasadnieniu do projektu.
Zobacz procedurę w LEX: Minimalna stawka godzinowa - wyłączenia dotyczące stosowania przepisów >
Z kolei w Ocenie Skutków Regulacji (OSR) zauważono, że relacja proponowanego minimalnego wynagrodzenia za pracę do prognozowanego na 2024 r. przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej (7794 zł) wynosi od 1 stycznia 2024 r. 54,4 proc., a od 1 lipca 2024 r. – 55,2 proc. Dzięki wzrostowi minimalnego wynagrodzenia za pracę zostanie zachowana siła nabywcza dochodów rodzin pracowników otrzymujących najniższe wynagrodzenia.
Zobacz procedurę w LEX: Sankcje za nieprzestrzeganie przepisów dotyczących minimalnej stawki wynagrodzenia oraz uprawnienia PIP >
Autorzy projektu szacowali, że podwyższenie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę do kwoty 4242 zł w I półroczu 2024 r. i 4300 zł w II półroczu 2024 r. spowoduje wzrost wydatków budżetu państwa w 2024 r. o ok. 2 025,0 mln zł w skali roku, z tytułu finansowania niektórych wynagrodzeń, składek i świadczeń, których wysokość relacjonowana jest do wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, z tego:
- składki na ubezpieczenia społeczne osób duchownych (ok. 36,6 mln zł),
- składki na ubezpieczenie emerytalne osób sprawujących osobistą opiekę nad dzieckiem (ok.2,4 mln zł),
- składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe osób przebywających na urlopach wychowawczych (ok. 11,2 mln. zł),
- wynagrodzenia za pracę skazanych (ok. 43,7 mln zł),
- składki na ubezpieczenie zdrowotne za strażaków Państwowej Straży Pożarnej w służbie kandydackiej (ok. 0,5 mln zł),
- składki na ubezpieczenie zdrowotne za funkcjonariuszy Służby Więziennej w służbie kandydackiej (ok. 0,2 mln zł),
- składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i wypadkowe oraz na ubezpieczenie zdrowotne osób wykonujących pracę na podstawie umowy uaktywniającej (ok. 6,2 mln zł),
- świadczenia pielęgnacyjne wraz ze składkami emerytalno-rentowymi, zdrowotnymi oraz kosztami obsługi (ok. 1924,1 mln zł).
Rozporządzenie wejdzie w życie 1 stycznia 2024 r.
Sprawdź w LEX:
- Czy w przypadku zmiany stawki wynagrodzenia minimalnego należy zawrzeć porozumienie zmieniające? >
- Czy pracownikom na zwolnieniach lekarskich w związku ze zmianą wynagrodzenia minimalnego należy przeliczyć podstawę zasiłku chorobowego? >
- Czy do minimalnego wynagrodzenia za pracę pracodawca może dopisać przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń? >
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.