Agencja dobrze rozpoczęła 2014 r. W trakcie oficjalnego otwarcia jej nowej siedziby w Bilbao László Andor, europejski komisarz ds. zatrudnienia, spraw społecznych i włączenia społecznego, zapowiedział opublikowanie od dawna oczekiwanych strategicznych ram UE dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy na lata 2014–2020, w których określono kluczowe wyzwania i cele strategiczne europejskiego planu BHP.
Christa Sedlatschek, dyrektor EU-OSHA, zwróciła uwagę na ważną rolę, jaką Agencja odegra w osiągnięciu tych celów: W utrzymującej się trudnej sytuacji gospodarczej, z jaką mamy do czynienia w Europie, kluczowe znaczenie ma podkreślanie kluczowego przesłania Agencji – dobre BHP jest dobre dla biznesu. Komisja Europejska uwydatniła znaczenie EU-OSHA w osiąganiu celów UE w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, a nasze kluczowe działania w ogromniej mierze współgrają z ramami strategicznymi.
Te kluczowe działania EU-OSHA określone są w wieloletnim programie strategicznym Agencji na lata 2014–2020, który także przyjęto w 2014 r. Jednym z sześciu obszarów priorytetowych jest tworzenie sieci wiedzy, przy czym duży nacisk kładziony jest na OSHwiki – nową platformę internetową, która dostarcza informacji opartych na dowodach oraz stanowi nowy sposób tworzenia sieci kontaktów w dziedzinie BHP. Od chwili uruchomienia OSHwiki na XX Światowym Kongresie Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy we Frankfurcie do społeczności OSHwiki dołączyło ponad 300 autorów, a różne nowe artykuły w kilku językach są przez cały czas zamieszczane na tej platformie.
W strategicznych ramach UE podkreślono w szczególności skupienie się na małych i średnich przedsiębiorstwach (MŚP) oraz zwrócono uwagę, że ważny wkład w tym obszarze będzie miał projekt EU-OSHA dotyczący Interaktywnej Oceny Ryzyka Online (OiRA). OiRA jest internetową platformą, która wspomaga organizacje pracodawców i pracowników, a także organy krajowe w opracowaniu bezpłatnych, sektorowych narzędzi do oceny ryzyka, przeznaczonych zwłaszcza dla mikroprzedsiębiorstw i małych przedsiębiorstw. Do końca 2014 r. opublikowano 47 narzędzi, przy czym prace trwają nad kolejnymi 30 narzędziami, a także zarejestrowano 27.000 ocen. Przykłady obejmują narzędzia OiRA dla sklepów w Grecji, sektora budowlanego w Bułgarii oraz sektora rolnego na Łotwie. Aby dotrzeć do jak największej liczby MŚP, w 2014 r. opublikowano strategię promocji EU-OSHA OiRA na lata 2014–2020, która ma w tym pomóc.
W 2014 r. ukończono wstępne prace na potrzeby projektu „Poprawa bezpieczeństwa i higieny pracy w mikroprzedsiębiorstwach i w małych przedsiębiorstwach w Europie”. Celem tego projektu jest określenie kluczowych warunków, które przyczyniają się do stworzenia otoczenia umożliwiającego znaczną poprawę zarządzania BHP.
Jednym z kluczowych rezultatów kampanii Stres w pracy? Nie, dziękuję w 2014 r. był internetowy przewodnik dotyczący zarządzania stresem i zagrożeniami psychospołecznymi. Jest on dostępny w ponad 30 wersjach językowych i ma pomagać pracodawcom i pracownikom w mikroprzedsiębiorstwach i w małych przedsiębiorstwach w rozpoznaniu stresu i zagrożeń psychospołecznych w miejscu pracy. Zawiera przykłady dobrych praktyk dotyczących sposobów skutecznego zarządzania tymi zagrożeniami. Omówiono w nim także powszechne obawy i błędne przekonania co do tych zagrożeń.
W sprawozdaniu rocznym odniesiono się również do 2015 r., który zapowiada się bardzo ciekawie. W listopadzie 2015 r. zakończona zostanie aktualna kampania "Stres w pracy? Nie, dziękuję", która zyskała rekordową liczbą oficjalnych partnerów kampanii. Rozpoczęły się również prace nad kampanią na lata 2016–2017 "Healthy Workplaces for All Ages" (zdrowe miejsca pracy dla osób w każdym wieku), która poświęcona będzie przede wszystkim promowaniu stabilnego życia zawodowego.
Więcej na ten temat w Serwisie BHP.