Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych oraz ustawy o finansach publicznych, nad którym pracują Ministerstwo Rozwoju i Technologii (MRiT) i Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
Instytucja wezwań miękkich
Resort rozwoju, po analizie dwuletniego okresu funkcjonowania ustawy antyzatorowej i w odpowiedzi na głosy przedsiębiorców, przygotował projekt nowelizacji tej ustawy. Nowelizacja zakłada m.in. wprowadzenie instytucji tzw. wezwań miękkich. Obecnie rozwiązanie to stosuje się z powodzeniem w sprawach dotyczących praw konsumentów. Prezes UOKiK, zamiast sięgać od razu po sankcje finansowe, będzie mógł w pierwszej kolejności zwrócić uwagę przedsiębiorcy na obserwowane u niego nieprawidłowości w regulowaniu zobowiązań.
Według resortu rozwoju, nowelizacja będzie miała szczególnie korzystny wpływ na MŚP. Zwiększenie efektywności postępowań prezesa UOKiK i regulacje dotyczące cesji wierzytelności powinny motywująco wpłynąć na terminowe regulowanie zobowiązań przez dużych przedsiębiorców wobec małych i średnich firm.
Projekt nowelizacja zwalnia z obowiązku sprawozdawczego: spółki wchodzące w skład podatkowych grup kapitałowych, publiczne podmioty lecznicze i podmioty lecznicze w formie spółek kapitałowych utworzonych przez Skarb Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego. Wydłuża też termin na złożenie sprawozdania z 31 stycznia na 30 kwietnia.
Zmiana sposobu sprawozdawania świadczeń
Ponadto, nowe przepisy wyłączą ze sprawozdań świadczenia: z transakcji handlowych zawieranych w zakresie działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, przedawnionych oraz pomiędzy spółkami w ramach jednej grupy kapitałowej.
Będzie też zmiana sposobu sprawozdawania świadczeń spełnionych i otrzymanych – wartości świadczeń pieniężnych spełnionych/otrzymanych będą wykazywane w sprawozdaniu w odniesieniu do terminów umownych, a nie jak dotychczas w relacji do terminów określonych na fakturze lub rachunku. Zmieni się też sposób raportowania wartości świadczeń pieniężnych nieotrzymanych i niespełnionych – te wartości będą wykazywane z podaniem terminu opóźnienia w ramach określonych przedziałów czasowych. Uregulowana zostanie również kwestia składania korekty sprawozdania.
Projekt określa też termin publikacji raportu opracowywanego na podstawie złożonych sprawozdań – corocznie do 31 lipca. W noweli wprowadzono także zmiany służące poprawie efektywności postępowania w sprawie nadmiernego opóźniania się. W ich efekcie Prezes UOKiK zyska większą elastyczność w sposobie nakładania kar finansowych za nadmierne opóźnianie się z realizacją zobowiązań finansowych wobec kontrahentów, nastąpi także modyfikacja wzoru, według którego będzie liczona maksymalna kara za nadmierne opóźnienie ze spełnianiem świadczeń pieniężnych. Ustalając dokładną wysokość kary Prezes UOKiK będzie brał pod uwagę całokształt okoliczności sprawy, w tym występujące w sprawie przesłanki łagodzące i obciążające. Przepisy wprowadzają także instytucję tzw. wezwań miękkich, stosowanych przez UOKiK.
Nieważności zastrzeżenia umownego
Projekt przewiduje także wyłączenie opóźnień w ramach grup kapitałowych z zakresu postępowań w sprawie nadmiernych opóźnień.
Inne zmiany to m.in.: wprowadzenie nieważności zastrzeżenia umownego o zakazie cesji wierzytelności w transakcjach handlowych, a także nałożenie obowiązku składania oświadczenia o swoim statusie na wszystkich dużych przedsiębiorców. Według MRiT, obecnie duzi przedsiębiorcy mają obowiązek składania drugiej stronie transakcji handlowej oświadczenia o swoim statusie tylko wtedy, gdy występują jako dłużnicy świadczenia pieniężnego.
Zdaniem resortu, skutki zmian będą korzystne dla sektora MŚP. Zwiększenie efektywności postępowań prezesa UOKiK powinno wpłynąć motywująco na terminowe regulowanie zobowiązań przez dużych przedsiębiorców wobec przedsiębiorców z sektora MŚP. Ponadto, nieważność zastrzeżenia umownego o zakazie cesji wierzytelności w transakcjach handlowych wprowadzana jest głównie w interesie MŚP. "Umowny zakaz cesji wierzytelności jest bowiem najbardziej dotkliwy w relacjach asymetrycznych, w których występuje element przewagi kontraktowej" - podkreśliło MRiT.
Według resortu, zmodyfikowana treść sprawozdań będzie lepiej odzwierciedlała praktyki płatnicze największych przedsiębiorców, co pozwoli MŚP na lepszą ocenę ich wiarygodności płatniczej i tym samym może uchronić ich przed wchodzeniem w ryzykowne relacje biznesowe. Ponadto, zwolnienie z obowiązku sprawozdawczego spółek wchodzących w skład podatkowych grup kapitałowych uwolni od tego obowiązku niektóre podmioty z sektora MŚP – pojedyncze spółki wchodzące w skład podatkowych grup kapitałowych często nie są bowiem największymi podatnikami.
Cena promocyjna: 13.8 zł
|Cena regularna: 69 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 69 zł