Falochron ma także zwiększyć bezpieczeństwo żeglugi na podejściu do portów Szczecin-Świnoujście.

Jak poinformowała Ewa Wieczorek z Urzędu Morskiego w Szczecinie, który prowadzi inwestycję, część ukończonego falochronu ma długość ok. 900 metrów. Na gotowy odcinek wejdą firmy budujące terminal LNG i infrastrukturę powstającego portu zewnętrznego, czyli nabrzeża i stanowiska rozładunkowe.

Falochron jest jednym z elementów powstającej infrastruktury portowej. Docelowo ma mieć długość ok. 3 km. Poza nim powstanie również dla statków tor podejściowy o długości ok. 1700 m i szerokości 200 m. Kolejnym elementem będzie tzw. obrotnica, czyli specjalnie pogłębione miejsce w kształcie elipsy, w którym statki podchodzące do nabrzeży będą mogły manewrować. Głębokość techniczna akwenu będzie miała 14,5 m.

W trakcie budowy falochronu zużyto m.in. 20 tys. ton stali profilowej, ponad 51 tys. metrów sześciennych betonu i wydobyto z dna ponad 3 mln m sześc. urobku.

Podczas prac z dna akwenu obrotnicy i toru podejściowego wydobyto ponad 1,6 tys. bomb, min morskich oraz pocisków artyleryjskich.

Obecnie wykonywane są prace wykończeniowe i wyposażanie, a także prace pogłębieniowe.

Przy inwestycji pracuje 250 osób; roboty budowlane mają potrwać do końca 2012 br. Pracę pogłębieniowe będą trwały jeszcze na początku 2013 r.

Terminal LNG w Świnoujściu, którego częścią będą dwa zbiorniki o pojemności 160 tys. m sześc. każdy, ma ruszyć w 2014 r. i pozwolić na sprowadzanie do Polski do 5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie, z możliwością powiększenia tej zdolności do 7,5 mld m sześc. rocznie. (PAP)

res/ je/ mow/