Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ulepszenia środowiska prawnego i instytucjonalnego dla przedsiębiorców wprowadza szereg zmian w łącznie kilkunastu aktach prawnych. Jednym z obszarów, którego dotyczy, jest dostosowywanie przepisów do unijnego rozporządzenia w sprawie propagowania sprawiedliwości i przejrzystości dla użytkowników biznesowych korzystających z usług pośrednictwa internetowego (czyli tzw. „rozporządzenia P2B”). Co prawda regulacje bezpośrednio obowiązują już od kilku lat, jednak do tej pory krajowy ustawodawca nie dostosował do nich niektórych przepisów. 

Czytaj też: 
Sukcesja po śmierci przedsiębiorcy - rząd szykuje uproszczenia​ >>
Będą kolejne ustawowe ułatwienia dla przedsiębiorców - projekt ustawy​ >>

Jednoinstancyjność dla przedsiębiorców budzi kontrowersje​ >>

Dodatkowa ochrona przed nieuczciwymi praktykami 

Państwa członkowskie zostały zobowiązane przede wszystkim do tego, by na gruncie krajowym wprowadzić regulacje zapewniające egzekwowanie przepisów rozporządzenia, które będą „skuteczne, proporcjonalne i odstraszające”. Dlatego resort rozwoju, który odpowiadał za przygotowanie projektu, zaproponował wprowadzenie możliwości wnioskowania przez przedsiębiorców o wszczęcie postępowania w przypadku podejmowania działań przez podmioty świadczące usługi pośrednictwa internetowego, jeżeli istnieje ryzyko naruszenia przepisów rozporządzenia.

Czytaj w LEX: Sprzedawcy towarów i usług a pośrednicy internetowi - nowa regulacja unijna >>

- Przepisy rozszerzają definicję czynu nieuczciwej konkurencji o zakres usług pośrednictwa internetowego, jak również wskazują organ właściwy, mogący na wniosek przedsiębiorcy podejmować działania w celu zaniechania naruszeń przepisów rozporządzenia P2B, co stanowi bezpośrednią odpowiedź na oczekiwanie Komisji Europejskiej co do zapewnienia właściwego wdrożenia przepisów tego rozporządzenia. Wprowadzenie tych przepisów stanowi również dodatkowy środek ochrony przedsiębiorców przed nieuczciwymi praktykami, jakie mogą być stosowane przez pośredników oferujących usługi internetowe, np. polegające na udostępnianiu platform do handlu internetowego – wskazuje resort w uzasadnieniu projektu.

Po zmianach przedsiębiorca będzie mógł zwrócić się też do ministra właściwego do spraw gospodarki z wnioskiem o  podjęcie działań w celu zaniechania naruszeń przepisów rozporządzenia, wskazując w nim dane naruszającego oraz opis bezprawnych działań. 

Czytaj w LEX: Regulacja nieuczciwych i nietransparentnych praktyk handlowych w relacji między użytkownikami biznesowymi a platformami - znaczenie prawa antymonopolowego >>

 

Wzmocnienie bezpieczeństwa i pewności

Jak wyjaśnia Arkadiusz Baran, adwokat i counsel w kancelarii Traple Konarski Podrecki & Wspólnicy, rozporządzenie P2B obowiązuje bezpośrednio, co oznacza, że jego implementacja w całości nie jest konieczna. Na państwa członkowskie nałożono jedynie wprowadzenie skutecznych środków egzekwowania przepisów. Z kolei same przepisy rozporządzenia wpłyną na konkretne podmioty funkcjonujące na rynku.

- Rozporządzenie nakłada obowiązki na dostawców usług pośrednictwa internetowego, są to oczywiście przedsiębiorcy, najczęściej duzi gracze, jak platformy marketplace typu Allegro. Beneficjentem tych obowiązków nałożonych na dostawców usług pośrednictwa mają być inni przedsiębiorcy – użytkownicy biznesowi korzystający z tych usług, czyli przedsiębiorcy sprzedający swoje towary czy usługi za pośrednictwem usług pośrednictwa – wskazuje Arkadiusz Baran.

Prawnik zaznacza też, że przepisy korzystnie wpłyną na rynek usług pośrednictwa internetowego. - Moim zdaniem przepisy rozporządzenia P2B są w stanie przyczynić się do wzmocnienia poczucia bezpieczeństwa po stronie użytkowników biznesowych (sprzedawców), pewności odnośnie do relacji kontraktowej z dostawcami usług pośrednictwa, oraz przewidywalności w zakresie konkurencyjności własnych towarów i usług względem towarów i usług innych użytkowników biznesowych korzystających z usług tego samego dostawcy usług pośrednictwa – podkreśla prawnik.

Czytaj też: Uprawnienia Prezesa UOKiK na platformach sprzedażowych w związku ze zgłoszeniami "naruszeń" praw własności intelektualnej, które mogą skutkować ograniczeniem konkurencji >>

 

Cena promocyjna: 51.6 zł

|

Cena regularna: 129 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 129 zł