Jak wynika z opublikowanego w czwartek na stronach rządowego centrum legislacji (RCL) projektu rozporządzenia rządu ws. jednostkowych stawek opłat za usługi wodne, "konieczność procedowania nowego rozporządzenia opłatowego wynika z obecnie procedowanego projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw".

 

Zgodnie z uzasadnieniem do projektu, Prawo wodne przewiduje powiązanie wysokości opłaty jednostkowej za usługi wodne za pobór wód podziemnych oraz wód powierzchniowych odpowiednio z dostępnymi zasobami wódz podziemnych oraz średnich niskich przepływów z wielolecia (SNQ). Ze względu na trudności w ustaleniu SNQ dla poszczególnych wód, a także dostępnych zasobów wód podziemnych, zadecydowano o odstąpieniu w Prawie wodnym od powiązania wysokości opłat za usługi wodne za pobór wód podziemnych oraz wód powierzchniowych odpowiednio z dostępnymi zasobami wód podziemnych oraz SNQ.

Sprawdź w LEX: W jaki sposób obliczyć w praktyce wysokość opłaty retencyjnej mając do dyspozycji dane dotyczące pojemności kolektora w m3 i powierzchni działki w m2? >

 

Opłaty za usługi wodne za pobór wód podziemnych

- Z uwagi na powyższe niniejszy projekt rozporządzenia przewiduje umożliwienie stosowania jednostkowych stawek opłat po 31 grudnia 2023 r. Zakłada się, że jednostkowe stawki opłat za usługi wodne za pobór wód podziemnych w formie opłaty stałej wyniosą 500 zł na dobę za 1 m sześc./s za określony w pozwoleniu wodnoprawnym albo w pozwoleniu zintegrowanym maksymalny pobór wód. Natomiast jednostkowe stawki opłat za usługi wodne za pobór wód powierzchniowych w formie opłaty stałej będą wynosić 250 zł na dobę za 1 m sześc./s za określony w pozwoleniu wodnoprawnym albo w pozwoleniu zintegrowanym maksymalny pobór wód. Tym samym zakłada się utrzymanie przedmiotowych stawek na poziomie dotąd obowiązującym, zgodnie z obowiązującymi przepisami  – przekazano.

Sprawdź w LEX: Czy dla każdej nieruchomości powinna być wydana odrębna informacja o wysokości opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji? >

 

Podbór wody dla pomp ciepła i akumulatorów

Jak wynika z uzasadnienia, celem zmian jest także wyodrębnienie górnej jednostkowej stawki opłat za usługi wodne za pobór wód podziemnych w formie opłaty zmiennej do celów pomp ciepła i akumulatorów ciepła warstwy wodonośnej.

W połowie maja wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk wskazywał w rozmowie z PAP, że specustawa odrzańska wprowadza m.in. oczekiwane rozwiązania odnoszące się do grzewczych systemów bezemisyjnych - pomp ciepła i akumulatorów ciepła warstwy wodonośnej (ATES). Według wiceministra zaproponowane w ustawie rozwiązania miały upowszechnić stosowanie takich instalacji.

Sprawdź w LEX: Czy należy naliczyć opłatę za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej? >

- Przyjęta preferencyjna górna stawka opłaty za pobór wód do celów pomp ciepła w wysokości 1,00 zł za 1 MWh energii cieplnej wyprodukowanej lub pobranej przez instalacje oraz 0,80 gr za 1 m sześc. poboru bezzwrotnego wody technologicznej ma zapobiec powrotowi do metod nieekologicznych i jednocześnie stanowić będzie finansowy bodziec do pozyskiwania energii cieplnej ze źródeł odnawialnych przez inwestycję w tego rodzaju źródła ciepła  – wskazano w uzasadnieniu projektu rozporządzenia.

Sprawdź w LEX: W jaki sposób wymóc na przedsiębiorstwach budowę większych zbiorników retencyjnych zatrzymujących np. 90% spływów wód w początkowej fazie opadów? >