W sprawie (sygn. C-400/22) niemiecki najemca lokalu mieszkalnego, którego miesięczny czynsz najmu był wyższy od maksymalnego pułapu dopuszczonego przez prawo krajowe, zwrócił się do spółki zajmującej się windykacją wierzytelności, by dochodziła od wynajmujących mu ten lokal zwrotu nadpłaconego czynszu. Zamówienie to złożył na stronie internetowej tej spółki. Zanim kliknął w przycisk zamówienia, zaznaczył zgodę na ogólne warunki umów. Zgodnie z tymi ogólnymi warunkami najemcy muszą zapłacić wynagrodzenie w wysokości jednej trzeciej zaoszczędzonego rocznego czynszu w przypadku, gdyby podjęte przez spółkę działania w celu dochodzenia ich praw zakończyły się powodzeniem. 

Spór o przycisk zapłaty

W ramach wszczętego następnie postępowania sądowego między wspomnianą spółką a wynajmującymi lokal, wynajmujący podnieśli, że najemca nie umocował tej spółki w sposób ważny. Wskazali, że przycisk zamówienia nie był oznaczony słowami „zamówienie z obowiązkiem zapłaty” (lub równoważnym sformułowaniem), jak wymaga tego dyrektywa w sprawie praw konsumentów. W związku z tym pojawiło się pytanie, czy ten wymóg znajduje zastosowanie także wtedy, gdy obowiązek zapłaty spoczywający na najemcy nie powstaje jedynie na podstawie złożenia przez niego zamówienia, lecz wymaga spełnienia dalszego warunku w postaci powodzenia w dochodzeniu praw przysługujących najemcy. Sąd niemiecki, do którego został wniesiony spór w tej sprawie, zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości z pytaniem w tym względzie.

Trybunał orzekł, że przedsiębiorca musi, zgodnie z wymogami dyrektywy, poinformować konsumenta przed złożeniem przez niego zamówienia w internecie, że składając to zamówienie, zobowiązuje się dokonać zapłaty. Ten wymóg informacyjny spoczywa na przedsiębiorcy niezależnie od tego, czy obowiązek dokonania zapłaty przez konsumenta jest bezwarunkowy, czy też musi on dokonać zapłaty na rzecz przedsiębiorcy dopiero po ziszczeniu się dalszego warunku.

Jeżeli przedsiębiorca nie wywiązał się z obowiązku udzielenia informacji, konsument nie jest związany umową lub zamówieniem. Niemniej, konsument zachowuje możliwość potwierdzenia zamówienia.