Sprawa dotyczy obywatela Rumunii, który przy urodzeniu został zarejestrowany jako osoba płci żeńskiej. Po przeprowadzeniu się do Zjednoczonego Królestwa nabył obywatelstwo tego państwa, jednocześnie zachowując obywatelstwo rumuńskie. To właśnie w Zjednoczonym Królestwie zmienił, w 2017 r., swoje imię oraz swój tytuł z żeńskiego na męski, a w 2020 r. uzyskał prawne potwierdzenie jego męskiej tożsamości płciowej. W maju 2021 r., na podstawie dwóch dokumentów uzyskanych w Zjednoczonym Królestwie potwierdzających przeprowadzone zmiany, ów obywatel zwrócił się do rumuńskich organów administracyjnych z wnioskiem o zamieszczenie w jego akcie urodzenia adnotacji o zmianie imienia, płci i osobistego kodu numerycznego, tak aby odzwierciedlał on płeć męską. Ponadto wystąpił do tych organów o wydanie nowego aktu urodzenia zawierającego te nowe dane.

Czytaj też w LEX: Tranzycja prawna krok po kroku z perspektywy sędziego - poradnik >

 

Wniosek o nowe dokumenty odrzucony

Rumuńskie organy odmówiły jednak uwzględnienia jego wniosków, wzywając go równocześnie do udziału w nowym postępowaniu sądowym w Rumunii, mającym bezpośrednio na celu uzyskanie zatwierdzenia zmiany płci. Powołując się na prawo do swobodnego przemieszczania się i pobytu na terytorium Unii, ów obywatel zwrócił się do sądu w Bukareszcie o nakazanie dostosowania jego aktu urodzenia do jego nowego imienia i tożsamości płciowej uznanej w sposób ostateczny w Zjednoczonym Królestwie.

Wspomniany sąd zwrócił się do Trybunału z pytaniem, czy uregulowanie krajowe stanowiące podstawę dla wydania przez organy rumuńskie odmowy jest zgodne z prawem Unii i czy Brexit ma wpływ na odpowiedź na powyższe pytanie.

WZÓR DOKUMENTU: Pozew o ustalenie płci metrykalnej >

 

Dokument wystawiony przez organ państwa UE ma znaczenie

Rzecznik generalny Jean Richard de la Tour wskazał w pierwszej kolejności, że okoliczności faktyczne leżące u podstaw sporu toczącego się przez sądem rumuńskim wystąpiły albo przed Brexitem albo w trakcie następującego po nim okresu przejściowego. Dokumenty sporządzone w Zjednoczonym Królestwie należy zatem uznać do celów oceny wniosku sądu odsyłającego za dokumenty wystawione przez państwo członkowskie Unii. Następnie rzecznik generalny stwierdził, że prawo obywateli Unii do swobodnego przemieszczania się i prawo do poszanowania ich życia prywatnego stoją na przeszkodzie odmowie uznania i wpisania przez organy państwa członkowskiego do rejestru stanu cywilnego imienia nabytego przez obywatela tego państwa członkowskiego w innym państwie członkowskim, którego obywatelstwa również posiada. Podobnie rzecz się ma z odmową przez te organy uznania tożsamości płciowej nabytej przez zainteresowanego obywatela w tym drugim państwie członkowskim i wpisania jej, bez przeprowadzenia w tym celu postępowania sądowego, do jego aktu urodzenia.

Wreszcie rzecznik generalny podkreślił, że państwa członkowskie zachowują kompetencje w zakresie określania w ich prawie krajowym skutków tego uznania i wpisu w innych aktach stanu cywilnego oraz w dziedzinie małżeństwa i filiacji.

Zobacz również: TSUE: Wypowiedzi o własnej orientacji seksualnej nie oznaczają zgody na reklamy

Opinia rzecznika generalnego w sprawie C-4/23

Polecamy nagrania szkoleń: 

Tranzycja prawna krok po kroku z perspektywy sędziego >

Tranzycja prawna krok po kroku z perspektywy pełnomocnika >