- Limit ceny samochodu, który może zostać objęty dopłatami to 225 tys. zł. Nabory wniosków będą prowadzone do 2025 r. lub do wyczerpania środków - poinformował wiceminister klimatu Ireneusz Zyska.

To będzie kolejna odsłona programu, który pilotuje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.  Pieniądze, w formie dotacji, będzie można dostać na zakup samochodów o napędzie wyłącznie elektrycznym. Fundusz - co jest nowością- będzie też wspierał leasingowanie takich samochodów udzielające dotacji dla banków na udzielenia leasingobiorcom dofinansowania w formie dopłat do opłat ustalonych w umowie leasingu.

Czytaj w LEX: Leasing w podatkach dochodowych na przykładach >

 

Przedsiębiorcy kupią, jeśli będzie dobre finansowanie

Z najnowszego raportu PKO Leasing wynika, że obecnie tylko 2 proc. spośród badanych małych i średnich przedsiębiorców deklaruje korzystanie z w pełni elektrycznych samochodów (5 proc. - w firmach średniej wielkości), w 3 proc. flot jeżdżą hybrydy plug-in. Co 10. przedsiębiorca posiada klasyczną hybrydę. Jednocześnie 20 proc. przedstawicieli sektora MSP rozważa budowę floty pojazdów w oparciu o hybrydy plug-in lub samochody elektryczne. Przedsiębiorcy nie chcą jednak kupować ich za gotówkę. Ponad 90 proc. z nich deklaruje chęć finansowania „zielonych” pojazdów w leasingu lub wynajmie długoterminowym.

- Przedsiębiorcy w 45 procentach deklarują, że do wyboru auta elektrycznego może ich skłonić serwisowanie w racie leasingowej lub czynszu w wynajmie. W 33 procentach podkreślali z kolei brak konieczności wykupienia samochodu na koniec umowy. Te formy finansowania spełniają oba te warunki, bo dają właścicielom flot przewidywalność kosztów eksploatacji i eliminują konsekwencje utraty wartości samochodu w czasie trwania kontraktu – dodaje Paweł Pach, prezes PKO Leasing.

Czytaj w LEX: Samochód w ewidencji księgowej na przykładach >

Wśród barier w zakresie korzystania z „elektryków” przedsiębiorcy wymieniają m.in. niewystarczającą infrastrukturę ładowania, wysokie koszty zakupu, krótką trwałość i długi czas ładowania baterii, brak dopasowanych do potrzeb programów wsparcia.

A korzyści to możliwość jazdy po wyznaczonych buspasach oraz bezpłatnego parkowania w strefach płatnego parkowania wyznaczonych na drogach publicznych.

 

Szerszy zakres wsparcia w „Mój elektryk”

Ireneusz Zyska, wiceminister Klimatu u Środowiska, przyznaje, że resort wyciągnął wnioski z poprzednich programów pilotażowych. W zeszłym roku uruchomiono trzy programy dopłat do aut elektrycznych ("Zielony samochód", "eVAN" i "Koliber"), ale nie cieszyły one dużą popularnością. Złożono zaledwie nieco ponad 300 wniosków, a kwota dofinansowania wyniosła nieco ponad 11 mln złotych, podczas gdy budżet programu miał aż 150 mln złotych. Przyczyn takiego stanu rzeczy było kilka, począwszy od braku oferty dla przedsiębiorców, którzy chcieli auto osobowe, przez limit ceny samochodu, a na kwocie dopłaty - kończąc.

Dlatego w tej edycji programu NFOŚiGW postanowił dodać, oprócz wsparcia leasingu, nowe warunki. Poszerzono m.in. grono beneficjentów. Z dotacji będą mogły skorzystać:

  • osoby fizyczne,
  • jednostki sektora finansów publicznych,
  • instytuty badawcze,
  • przedsiębiorcy,
  • stowarzyszenia,
  • fundacje,
  • spółdzielnie,
  • rolnicy indywidualni,
  • kościoły i inne związków wyznaniowych oraz ich osoby prawne;

Są też inne udogodnienia:

  • dla osób fizycznych zniesione zostały limity kilometrów,
  • dla pozostałych beneficjentów deklaracja przejechania określonej w programie liczby kilometrów spowoduje przyznanie wyższej kwoty dofinansowania
  • wyższe dofinansowanie przewidziane jest również dla osób fizycznych będących posiadaczami Karty Dużej Rodziny.

NIK: Małe szanse na zapowiedziany milion pojazdów elektrycznych do 2025 roku

Budżet to 500 mln zł, połowa na leasing

Dopłaty będą przyznawane na nowe pojazdy zeroemisyjne (samochody oraz motorowery i motocykle; kategorii M1, M2, M3, N1, L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e, L7e), wykorzystujące do napędu wyłącznie energię elektryczną z akumulatora lub prąd wytworzony z wodoru przez ogniwa paliwowe.

Zobacz procedurę w LEX: Amortyzacja samochodów >

Planowany budżet programu wynosi 500 mln zł, z czego co najmniej 50 procent zostanie przekazana na wsparcie leasingowania takich pojazdów. Nabór na dotacje ma wystartować prawdopodobnie po wakacjach.

- Ogłoszenie naborów wniosków w ramach nowego programu priorytetowego planowane jest po uzyskaniu od Komisji Europejskiej potwierdzenia zgodności z unijnymi zasadami pomocy publicznej – wyjaśnia wiceminister Ireneusz Zyska.

 

Cenę samochodu z dopłatą można sprawdzić na kalkulatorze

W ramach kampanii elektromobilni.pl Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) uruchomiło internetowy kalkulator dopłat z NFOŚiGW do zakupu pojazdów osobowych z napędami elektrycznymi w ramach programu "Mój elektryk". Kalkulator pozwala w prosty i przejrzysty sposób sprawdzić cenę każdego całkowicie elektrycznego (BEV) samochodu osobowego dostępnego na polskim rynku, z uwzględnieniem dotacji ze środków publicznych.

- Obecnie w Polsce można wybierać spośród kilkudziesięciu modeli całkowicie elektrycznych (BEV, ang. battery electric vehicles) samochodów elektrycznych kategorii M1 (osobowe). Do dotacji w ramach programu "Mój elektryk" kwalifikuje się 40 z nich, zaś gdy nabywcami są posiadacze Karty Dużej Rodziny, wszystkie osobowe "elektryki" dostępne na polskim rynku - wskazał Jan Wiśniewski z Centrum Badań i Analiz PSPA.

Jak zaznaczył Wiśniewski, w najbliższym czasie katalog samochodów objętych wsparciem znacznie się rozszerzy.

- Koncerny motoryzacyjne systematycznie wprowadzają na rynek nowe modele BEV, a ponadto jeszcze w tym roku do grona beneficjentów programu „Mój elektryk” mają dołączyć przedsiębiorcy, jednostki samorządu terytorialnego, instytuty badawcze, spółdzielnie, rolnicy, związki wyznaniowe oraz organizacje pozarządowe -  dodał Wiśniewski

W przypadku firm dofinansowanie ma przysługiwać również w przypadku nabycia m.in. dostawczych samochodów elektrycznych kategorii N1. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych deklaruje, że ogłoszeniu wszystkich szczegółów wsparcia dla podmiotów instytucjonalnych, w ramach kampanii elektromobilni.pl uruchomione zostaną kolejne kalkulatory dopłat.

Z danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych wynika, że pod koniec maja 2021 roku po polskich drogach jeździło 25 407 elektrycznych samochodów osobowych. Z czego pojazdy w pełni elektryczne stanowiły 49 proc. (12 432 szt.), reszta to hybrydy typu plug-in (2 975 szt.).

Czytaj w LEX: Ubezpieczenia w kosztach podatkowych na przykładach >