1 Strategia przyjęta uchwałą nr 8 Rady Ministrów z dnia 14 lutego 2017 r. (M.P. poz. 260).
2 Raport A. Muzioł-Węcławowicz, K. Nowak "Raport o stanie polskich miast - Mieszkalnictwo społeczne", Instytut Rozwoju Miast i Regionów, Obserwatorium polityki miejskiej, Warszawa 2021; Raport Fundacji Habitat for Humanity Poland pod red. A. Muzioł-Węcławowicz "Mieszkalnictwo w Polsce - przyszłość najmu społecznego", Warszawa 2019; Raport tematycznych grup eksperckich Kongresu Polityki Miejskiej 2019 "Wyzwania i rekomendacje dla krajowej polityki miejskiej" pod red. P. Górny, A. Muzioł-Węcławowicz, R. Ryś, A. Sobol, wyd. Instytut Rozwoju Miast, Warszawa - Kraków 2020; Dr inż. arch. A. Twardoch, "System do mieszkania. Perspektywy rozwoju dostępnego budownictwa mieszkaniowego", wyd. Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Warszawa 2019; D.Sikorska-Fernandez "Deprywacja mieszkaniowa w Polsce na podstawie wybranych czynników" - w: SPACE - SOCIETY-ECONOMY, 26, 2018, s. 103-116.
3 Luka czynszowa to "pułapka", w którą wpada nawet 40-50 proc. Polaków. Mowa o osobach, które zarabiają za mało, by dostać kredyt hipoteczny lub wynająć mieszkanie po cenach rynkowych i jednocześnie za dużo, by zakwalifikować się do najmu mieszkania z zasobu komunalnego. Rozwiązaniem dla takich osób ma być najem społeczny, czyli najem o umiarkowanym (regulowanym) czynszu w formule non-profit, w formule TBS, SIM czy Społecznej Agencji Najmu. Opisana w: K. Nowak "Krajowy i lokalny wymiar polityki mieszkaniowej" monografia, wyd. Instytut Rozwoju Miast i Regionów oraz Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Gdańskiego, Warszawa - Kraków - Gdańsk, 2021.
4 A. Muzioł-Węcławowicz, K. Nowak "Miasta jako gospodarze zasobów mieszkaniowych" Obserwatorium Polityki Miejskiej IRMiR, Warszawa-Kraków 2023. Raport "Stan mieszkalnictwa w Polsce" wyd. Ministerstwo Rozwoju, marzec 2020. A. Muzioł-Węcławowicz, K. Nowak "Raport o stanie polskich miast - Mieszkalnictwo społeczne", Obserwatorium Polityki Miejskiej IRMiR, Warszawa-Kraków 2018 (op.cit).
5 Krajowa Polityka Miejska 2030", rozdz. 7"Wyzwania krajowej polityki miejskiej", opublikowana w Monitorze Polskim dnia 4 sierpnia 2022 r., poz. 746.
6 Także w Raporcie Obserwatorium Polityki Miejskiej IRMiR "Polityka inwestycyjna polskich miast" pod red. Jacka Koj (et al.), INSTYTUT ROZWOJU MIAST I REGIONÓW, Warszawa - Kraków 2023.
7 Raport OECD seria TACKLING THE POLICY CHALLENGES: "Housing support for Ukrainian refugees in receiving countries", OECD July 2022.
8 Raport "Biała księga. Wyzwania systemowego wsparcia uchodźców na poziomie lokalnym i krajowym" Wrocław, 8-9 maja 2022 r.
9 Eurostat 2022.
10 Eurostat 2022.
11 H. Dubois i Sanna Nivakoski, Research Report "Unaffordable and inadequate housing in Europe", EUROFUND 2023.
12 Raport IRMiR "Kwestia mieszkaniowa a kryzys uchodźczy. Wspólne wyzwania i rozwiązania dla równoważenia sektora mieszkalnictwa w Polsce", wyd. Instytut Rozwoju Miast i Regionów, Warszawa - Kraków 2022.
14 Raport "Gościnna Polska 2022+: Jak mądrze wesprzeć Polskę i Polaków w pomocy osobom uciekającym przed wojną w Ukrainie?", praca zbiorowa pod red. M. Bukowskiego, M. Duszczyka, Warszawa 2022.
15 Badanie Ośrodka Badań nad Migracjami Uniwersytetu Warszawskiego 09.2022-02.2023.
16 Raport "Stan mieszkalnictwa w Polsce", Ministerstwo Rozwoju, Warszawa 2020.
18 Dr. hab. Ryszard Szarfenberg, Aneta Szarfenberg "Podsumowanie pilotażowego wdrożenia modelu Społecznej Agencji Najmu (HomeLab Warsaw - HLW)", Warszawa 2020.
19 Zakres wsparcia zgodnie z uchwałą nr 47 Komitetu Monitorującego Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 z dnia 12 września 2023 r.
24 Ostateczna alokacja oraz źródła finansowania poszczególnych Priorytetów zależne będą również od wyniku przewidzianych w Programie inicjatyw legislacyjnych, programowych i finansowych i będą ustalane corocznie przez Radę Ministrów w trakcie prac nad ustawą budżetową. Przy powyższym założeniu wskazywane źródła finansowania poszczególnych Priorytetów mają charakter indykatywny. Realizacja programu w zakresie wszystkich wydatków po stronie KPRM, które będą finansowane w ramach limitu wydatków części 16 - Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, będzie następować w ramach limitów kosztów/wydatków właściwej jednostki sektora finansów publicznych (w tym limitów wydatków dla poszczególnych części budżetowych) i nie będzie stanowić podstawy do ubiegania się o dodatkowe środki na ten cel w roku 2024 i kolejnych latach.