Przyjęcie "Programu przeciwdziałania niedoborowi wody na lata 2023-2027 z perspektywą do roku 2030".

UCHWAŁA Nr 152
RADY MINISTRÓW
z dnia 22 sierpnia 2023 r.
w sprawie przyjęcia "Programu przeciwdziałania niedoborowi wody na lata 2023-2027 z perspektywą do roku 2030"

Na podstawie art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2023 r. poz. 1259 i 1273) uchwala się, co następuje:
§  1. 
Przyjmuje się "Program przeciwdziałania niedoborowi wody na lata 2023-2027 z perspektywą do roku 2030", zwany dalej "Programem", stanowiący załącznik do uchwały.
§  2. 
Realizację wykonania Programu przewidziano do roku 2027.
§  3. 
Koordynowanie i nadzorowanie realizacji Programu powierza się ministrowi właściwemu do spraw gospodarki wodnej.
§  4. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

RETENCJA. ZATRZYMAJ WODĘ!

grafika

Program przeciwdziałania niedoborowi wody na lata 2023-2027 z perspektywą do roku 2030

Spis treści

Spis treści

Wykaz skrótów

1. Cel i zakres Programu

2. Oszacowanie zasobów wodnych kraju

2.1. Oszacowanie zasobów wodnych kraju oraz identyfikacja obszarów zagrożonych deficytem zasobów wodnych - wody powierzchniowe

2.1.1. Oszacowanie zasobów wodnych - stan aktualny

2.1.1.1. Podejście metodyczne

2.1.1.2. Analiza wyników

2.1.2. Identyfikacja obszarów zagrożonych deficytem zasobów wodnych - stan aktualny

2.1.2.1. Podejście metodyczne

2.1.2.2. Analiza wyników

2.1.3. Diagnoza sytuacji w zakresie zasobów wodnych Polski (wody powierzchniowe) oraz diagnoza sytuacji w zakresie deficytu zasobów wodnych - stan perspektywiczny

2.1.3.1. Podejście metodyczne

2.1.3.2. Analiza wyników

2.2. Oszacowanie zasobów wodnych kraju oraz identyfikacja obszarów zagrożonych deficytem zasobów wodnych - wody podziemne

2.2.1. Oszacowanie zasobów wodnych - stan aktualny

2.2.2. Identyfikacja obszarów zagrożonych deficytem zasobów wodnych

2.2.3. Opracowanie założeń oraz przeprowadzenie diagnozy sytuacji w zakresie zasobów wodnych Polski w odniesieniu do wód podziemnych - stan perspektywiczny

2.2.3.1. Opracowanie założeń

2.2.3.2. Analiza wyników

2.2.3.2.1. Wyniki analiz - oszacowany stan zasobów dyspozycyjnych dla zmian klimatu przewidzianych w scenariuszu RCP.4.5

2.2.3.2.2. Wyniki analiz - stan zasobów dyspozycyjnych dla zmian klimatu przewidzianych w scenariuszu RCP.8.5

2.2.4. Opracowanie założeń oraz przeprowadzenie diagnozy sytuacji w zakresie deficytu zasobów wodnych Polski w odniesieniu do wód podziemnych - stan perspektywiczny

2.2.4.1. Opracowanie założeń

2.2.4.1.1. Ocena zmienności odwodnień kopalnianych i ich wpływu na zasoby dyspozycyjne wód podziemnych w perspektywie roku 2030 i 2050

2.2.4.1.2. Ocena możliwości wzrostu wykorzystania zasobów dyspozycyjnych wód podziemnych w perspektywie roku 2030 i 2050 dla niektórych kierunków gospodarki, w szczególności w rolnictwie

2.2.4.2. Analiza wyników

2.2.4.2.1. Wyniki analiz - stan rezerw zasobów wód podziemnych dla zmian klimatu przewidzianych w scenariuszu RCP.4.5

2.2.4.2.2. Wyniki analiz - stan rezerw zasobów dyspozycyjnych dla zmian klimatu przewidzianych w scenariuszu RCP.8.5

2.2.5. Podsumowanie spodziewanych zmian zasobów wód podziemnych

3. Aktualny stan retencji w Polsce

3.1. Definicja retencji

3.1.1. Podział retencji ze względu na charakter gromadzenia wód

3.1.2. Podział retencji ze względu na skalę zjawiska

3.1.3. Podział retencji ze względu na kontrolowanie zjawiska

3.1.4. Podział retencji ze względu na cele szczegółowe zatrzymania wody

3.2. Retencja jeziorna

3.3. Retencja mokradłowa

3.3.1. Metoda oceny retencji wodnej w obszarach mokradłowych

3.3.2. Retencja wodna dla obszarów mokradłowych w podziale na RW

3.4. Retencja w lasach

3.5. Retencja glebowa

3.6. Retencja zbiornikowa

3.6.1. Duża i mała retencja zbiornikowa

3.6.2. Mikroretencja

3.7. Analiza zapisów wojewódzkich programów małej retencji

4. Stan retencji w wybranych krajach UE

4.1. Analizy stanu retencji w wybranych 4 krajach UE - Francji, Hiszpanii, Niemczech, Czechach

5. Stan prawny w zakresie retencji wodnej oraz zasobów dyspozycyjnych wód

5.1. Prawo i strategie międzynarodowe

5.1.1. Prawo międzynarodowe

5.1.2. Programy i strategie międzynarodowe - powiązania

5.2. Prawo i strategie krajowe

5.2.1. Prawo krajowe - instrumenty prawne

5.2.2. Prawo krajowe - instrumenty ekonomiczne

5.2.3. Programy i strategie krajowe - powiązania

5.3. Prawo i programy lokalne

5.3.1. Prawo lokalne

5.3.2. Programy i strategie lokalne - powiązania

6. Analiza potrzeb w zakresie dostępności zasobów wodnych

6.1. Analiza obecnych i przyszłych potrzeb w zakresie zasobów wodnych

6.1.1. Aktualne zużycie wody - podejście metodyczne

6.1.2. Aktualne zużycie wody - wyniki analiz

6.2. Przyszłe potrzeby w zakresie dostępności zasobów wodnych

7. Wykaz działań służących zwiększeniu retencji wód

7.1. Działania mające na celu zwiększenie retencji wód

7.2. Działania edukacyjne, informacyjne lub promocyjne dotyczące tematyki gospodarki wodnej

7.3. Podsumowanie analizy kosztów i korzyści dla działań

8. Wskaźniki realizacji Programu

9. Spis załączników

10. Spis rysunków

11. Spis tabel

grafika

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024