Przyjęcie "Programu przeciwdziałania niedoborowi wody na lata 2023-2027 z perspektywą do roku 2030".

UCHWAŁA Nr 152
RADY MINISTRÓW
z dnia 22 sierpnia 2023 r.
w sprawie przyjęcia "Programu przeciwdziałania niedoborowi wody na lata 2023-2027 z perspektywą do roku 2030"

Na podstawie art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2023 r. poz. 1259 i 1273) uchwala się, co następuje:
§  1. 
Przyjmuje się "Program przeciwdziałania niedoborowi wody na lata 2023-2027 z perspektywą do roku 2030", zwany dalej "Programem", stanowiący załącznik do uchwały.
§  2. 
Realizację wykonania Programu przewidziano do roku 2027.
§  3. 
Koordynowanie i nadzorowanie realizacji Programu powierza się ministrowi właściwemu do spraw gospodarki wodnej.
§  4. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

RETENCJA. ZATRZYMAJ WODĘ!

grafika

Program przeciwdziałania niedoborowi wody na lata 2023-2027 z perspektywą do roku 2030

Spis treści

Spis treści

Wykaz skrótów

1. Cel i zakres Programu

2. Oszacowanie zasobów wodnych kraju

2.1. Oszacowanie zasobów wodnych kraju oraz identyfikacja obszarów zagrożonych deficytem zasobów wodnych - wody powierzchniowe

2.1.1. Oszacowanie zasobów wodnych - stan aktualny

2.1.1.1. Podejście metodyczne

2.1.1.2. Analiza wyników

2.1.2. Identyfikacja obszarów zagrożonych deficytem zasobów wodnych - stan aktualny

2.1.2.1. Podejście metodyczne

2.1.2.2. Analiza wyników

2.1.3. Diagnoza sytuacji w zakresie zasobów wodnych Polski (wody powierzchniowe) oraz diagnoza sytuacji w zakresie deficytu zasobów wodnych - stan perspektywiczny

2.1.3.1. Podejście metodyczne

2.1.3.2. Analiza wyników

2.2. Oszacowanie zasobów wodnych kraju oraz identyfikacja obszarów zagrożonych deficytem zasobów wodnych - wody podziemne

2.2.1. Oszacowanie zasobów wodnych - stan aktualny

2.2.2. Identyfikacja obszarów zagrożonych deficytem zasobów wodnych

2.2.3. Opracowanie założeń oraz przeprowadzenie diagnozy sytuacji w zakresie zasobów wodnych Polski w odniesieniu do wód podziemnych - stan perspektywiczny

2.2.3.1. Opracowanie założeń

2.2.3.2. Analiza wyników

2.2.3.2.1. Wyniki analiz - oszacowany stan zasobów dyspozycyjnych dla zmian klimatu przewidzianych w scenariuszu RCP.4.5

2.2.3.2.2. Wyniki analiz - stan zasobów dyspozycyjnych dla zmian klimatu przewidzianych w scenariuszu RCP.8.5

2.2.4. Opracowanie założeń oraz przeprowadzenie diagnozy sytuacji w zakresie deficytu zasobów wodnych Polski w odniesieniu do wód podziemnych - stan perspektywiczny

2.2.4.1. Opracowanie założeń

2.2.4.1.1. Ocena zmienności odwodnień kopalnianych i ich wpływu na zasoby dyspozycyjne wód podziemnych w perspektywie roku 2030 i 2050

2.2.4.1.2. Ocena możliwości wzrostu wykorzystania zasobów dyspozycyjnych wód podziemnych w perspektywie roku 2030 i 2050 dla niektórych kierunków gospodarki, w szczególności w rolnictwie

2.2.4.2. Analiza wyników

2.2.4.2.1. Wyniki analiz - stan rezerw zasobów wód podziemnych dla zmian klimatu przewidzianych w scenariuszu RCP.4.5

2.2.4.2.2. Wyniki analiz - stan rezerw zasobów dyspozycyjnych dla zmian klimatu przewidzianych w scenariuszu RCP.8.5

2.2.5. Podsumowanie spodziewanych zmian zasobów wód podziemnych

3. Aktualny stan retencji w Polsce

3.1. Definicja retencji

3.1.1. Podział retencji ze względu na charakter gromadzenia wód

3.1.2. Podział retencji ze względu na skalę zjawiska

3.1.3. Podział retencji ze względu na kontrolowanie zjawiska

3.1.4. Podział retencji ze względu na cele szczegółowe zatrzymania wody

3.2. Retencja jeziorna

3.3. Retencja mokradłowa

3.3.1. Metoda oceny retencji wodnej w obszarach mokradłowych

3.3.2. Retencja wodna dla obszarów mokradłowych w podziale na RW

3.4. Retencja w lasach

3.5. Retencja glebowa

3.6. Retencja zbiornikowa

3.6.1. Duża i mała retencja zbiornikowa

3.6.2. Mikroretencja

3.7. Analiza zapisów wojewódzkich programów małej retencji

4. Stan retencji w wybranych krajach UE

4.1. Analizy stanu retencji w wybranych 4 krajach UE - Francji, Hiszpanii, Niemczech, Czechach

5. Stan prawny w zakresie retencji wodnej oraz zasobów dyspozycyjnych wód

5.1. Prawo i strategie międzynarodowe

5.1.1. Prawo międzynarodowe

5.1.2. Programy i strategie międzynarodowe - powiązania

5.2. Prawo i strategie krajowe

5.2.1. Prawo krajowe - instrumenty prawne

5.2.2. Prawo krajowe - instrumenty ekonomiczne

5.2.3. Programy i strategie krajowe - powiązania

5.3. Prawo i programy lokalne

5.3.1. Prawo lokalne

5.3.2. Programy i strategie lokalne - powiązania

6. Analiza potrzeb w zakresie dostępności zasobów wodnych

6.1. Analiza obecnych i przyszłych potrzeb w zakresie zasobów wodnych

6.1.1. Aktualne zużycie wody - podejście metodyczne

6.1.2. Aktualne zużycie wody - wyniki analiz

6.2. Przyszłe potrzeby w zakresie dostępności zasobów wodnych

7. Wykaz działań służących zwiększeniu retencji wód

7.1. Działania mające na celu zwiększenie retencji wód

7.2. Działania edukacyjne, informacyjne lub promocyjne dotyczące tematyki gospodarki wodnej

7.3. Podsumowanie analizy kosztów i korzyści dla działań

8. Wskaźniki realizacji Programu

9. Spis załączników

10. Spis rysunków

11. Spis tabel

grafika

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2023.1119

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Przyjęcie "Programu przeciwdziałania niedoborowi wody na lata 2023-2027 z perspektywą do roku 2030".
Data aktu: 22/08/2023
Data ogłoszenia: 17/10/2023
Data wejścia w życie: 18/10/2023