Ustanowienie programu wieloletniego "Wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w czołgi" i zapewnienie warunków jego realizacji.

UCHWAŁA Nr 89
RADY MINISTRÓW
z dnia 9 lipca 2021 r.
w sprawie ustanowienia programu wieloletniego "Wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w czołgi" i zapewnienia warunków jego realizacji

Na podstawie art. 136 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305 i 1236) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1. 
1. 
Ustanawia się program wieloletni pod nazwą "Wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w czołgi", zwany dalej "Programem", który jest określony w załączniku do uchwały.
2. 
Wykonawcą Programu jest Minister Obrony Narodowej.
§  2. 
1. 
Celem Programu jest wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w czołgi, stosownie do zadań wynikających z systemu obronnego oraz przyjętych zobowiązań sojuszniczych.
2. 
Program będzie realizowany w latach 2021-2026.
3. 
Program obejmuje:
1)
wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w czołgi, pakiet logistyczny i szkoleniowy oraz środki bojowe;
2)
szkolenie personelu;
3)
przygotowanie infrastruktury;
4)
sfinansowanie wydatków związanych z wyborem określonego rodzaju czołgu i amunicji.
§  3. 
1. 
Program jest finansowany:
1)
ze środków budżetu państwa, które nie są wliczane do limitu wydatków obronnych na podstawie art. 7 ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1221), lub
2)
ze środków Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych, lub
3)
z innych źródeł.
2. 
Wydatki budżetu państwa na realizację Programu obejmują również podatek od towarów i usług, bezpośrednio związany z wyposażeniem Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w sprzęt, o którym mowa w § 2 ust. 3 pkt 1.
3. 
W latach 2021-2026 wydatki budżetu państwa na realizację Programu nie mogą rocznie przekroczyć 4,8 mld zł. Limit ten obejmuje wydatki określone w ust. 2.
4. 
Środki finansowe alokowane w Programie, niezrealizowane w danym roku budżetowym, zwiększają nakłady na Program w latach następnych.
5. 
Rozpoczęcie realizacji Programu nastąpi w 2021 r., natomiast wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w czołgi zakończy się do dnia 31 grudnia 2026 r.
6. 
Program może być realizowany w etapach. Na sfinansowanie realizacji poszczególnych etapów Programu może zostać udzielona zaliczka, stosownie do wysokości wydatków zaplanowanych na dany rok.
§  4. 
1. 
Minister Obrony Narodowej, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw budżetu, w terminie 30 dni od dnia podpisania umowy, wynikającej z wykonywania Programu, określi szczegółowy plan zadaniowo-finansowy Programu.
2. 
Minister Obrony Narodowej po upływie każdego roku realizacji Programu składa Radzie Ministrów sprawozdanie z jego realizacji.
§  5. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIK

PROGRAM WIELOLETNI "WYPOSAŻENIE SIŁ ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ W CZOŁGI"

Program wieloletni "Wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w czołgi" będzie realizowany stosownie do postanowień ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305 i 1236). Program będzie realizowany w latach 2021-2026. Podstawowym celem Programu jest wzrost potencjału obronnego Rzeczypospolitej Polskiej przez pozyskanie nowoczesnych czołgów podstawowych oraz towarzyszących im wozów wsparcia i zabezpieczenia dla Sił Zbrojnych RP.

I. 

Ogólne przyczyny wprowadzenia programu wieloletniego i cel Programu

Celem Programu jest wzrost potencjału obronnego Rzeczypospolitej Polskiej przez pozyskanie nowoczesnych czołgów podstawowych oraz towarzyszących im wozów wsparcia i zabezpieczenia dla Sił Zbrojnych RP.

Powyższy cel stał się jednym z głównych postulatów Strategii Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej (SBN RP), zatwierdzonej 12 maja 2020 r. przez Prezydenta RP. Wskazano tam konieczność "Wzmocnienia zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej do odstraszania i obrony przed zagrożeniami bezpieczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem podniesienia poziomu mobilności i modernizacji technicznej" (Filar I: Bezpieczeństwo państwa i obywateli, pkt 3).

Jednocześnie należy mieć na uwadze, że SBN RP w swojej diagnozie środowiska bezpieczeństwa Polski podkreśla, że istnieje realne ryzyko wybuchu konfliktu zbrojnego, w który nasz kraj mógłby być zaangażowany.

Również obowiązująca Strategia na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.) (SOR), przyjęta przez Radę Ministrów 14 lutego 2017 r., zakłada działanie władz państwowych, mające na celu zapewnienie zdolności państwa do obrony oraz przeciwstawienia się agresji, w tym zdolności odstraszania, oraz modernizację techniczną Sił Zbrojnych RP, przez zwiększanie nasycenia nowoczesnym sprzętem wojskowym (Bezpieczeństwo Narodowe, Kierunki Interwencji, pkt 2 Zwiększenie potencjału Sił Zbrojnych RP).

W świetle obu tych obowiązujących dokumentów strategicznych (SBN RP i SOR) utrzymanie przez Siły Zbrojne RP silnego komponentu broni pancernej, jak i wysiłek dążący do jego wzmocnienia i unowocześnienia, są w pełni uzasadnione i pożądane. Powyższe wpisuje się również w przedsięwzięcia ujęte w "Programie rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2021-2035", który zakłada stały wzrost potencjału wojsk pancernych i zmechanizowanych.

II. 

Założenia programu wieloletniego

Siły Zbrojne RP muszą posiadać odpowiedni poziom zdolności do skutecznego prowadzenia walki i rażenia przeciwnika, a wojska pancerne, w wypadku pełnoskalowego starcia z przeciwnikiem o porównywalnym lub większym potencjale, są w tym nieodzowne.

Program będzie realizowany w latach 2021-2026.

Program obejmuje:

1)
wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w czołgi, pakiet logistyczny i szkoleniowy oraz środki bojowe;
2)
szkolenie personelu;
3)
przygotowanie infrastruktury;
4)
sfinansowanie wydatków związanych z wyborem określonego rodzaju czołgu i amunicji.

III. 

Finansowanie Programu

Program jest finansowany ze środków budżetu państwa, które nie są wliczane do limitu wydatków obronnych na podstawie art. 7 ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczy-pospolitej Polskiej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1221), lub ze środków Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych, lub z innych źródeł.

Wydatki budżetu państwa na realizację Programu obejmują również podatek od towarów i usług, bezpośrednio związany z wyposażeniem Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w sprzęt, o którym mowa w § 2 ust. 3 pkt 1.

W latach 2021-2026 wydatki budżetu państwa na realizację Programu nie mogą rocznie przekroczyć 4,8 mld zł. Limit ten obejmuje wydatki określone w § 3 ust. 2.

Środki finansowe alokowane w Programie, niezrealizowane w danym roku budżetowym, zwiększają nakłady na Program w latach następnych.

Program może być realizowany w etapach. Na sfinansowanie realizacji poszczególnych etapów Programu może zostać udzielona zaliczka, stosownie do wysokości wydatków zaplanowanych na dany rok.

IV. 

System realizacji programu wieloletniego

1.
Rozpoczęcie realizacji Programu nastąpi w 2021 r., natomiast wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w czołgi zakończy się do dnia 31 grudnia 2026 r.
2.
Wykonawcą Programu będzie Minister Obrony Narodowej.
3.
Minister Obrony Narodowej, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw budżetu, w terminie 30 dni od dnia podpisania umowy, wynikającej z wykonywania Programu, określi szczegółowy plan zadaniowo-finansowy Programu.
4.
Minister Obrony Narodowej, w terminie do dnia 30 kwietnia danego roku realizacji Programu, składa Radzie Ministrów sprawozdanie z jego realizacji za rok poprzedni.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2021.715

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Ustanowienie programu wieloletniego "Wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w czołgi" i zapewnienie warunków jego realizacji.
Data aktu: 09/07/2021
Data ogłoszenia: 03/08/2021
Data wejścia w życie: 09/07/2021