Zespół do spraw Programu GovTech Polska.

ZARZĄDZENIE Nr 55
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 20 kwietnia 2018 r.
w sprawie Zespołu do spraw Programu GovTech Polska

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1171 oraz z 2020 r. poz. 568 i 695) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Tworzy się Zespół do spraw Programu GovTech Polska, zwany dalej "Zespołem".
2.  1
 Zespół jest organem pomocniczym Rady Ministrów.
3. 
Prace Zespołu koordynuje Przewodniczący Komitetu Sterującego.
§  2. 
Do zadań Zespołu należy opracowanie i wdrożenie Programu GovTech Polska, zawierającego pakiet innowacyjnych rozwiązań cyfrowych dla administracji publicznej, zwanego dalej "Programem".
§  3. 
1. 
W skład Zespołu wchodzą:
1)
Komitet Sterujący, w skład którego wchodzą:
a) 2
 Przewodniczący Komitetu Sterującego - minister właściwy do spraw informatyzacji,
b)
członkowie:
minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa,
minister właściwy do spraw finansów publicznych,
minister właściwy do spraw gospodarki,
3
 (uchylone),
Minister Obrony Narodowej,
minister właściwy do spraw wewnętrznych,
minister właściwy do spraw zdrowia,

lub osoby przez nich wyznaczone, w randze sekretarza stanu albo podsekretarza stanu;

2)
Dyrektor Programu;
3)
Sekretarz Zespołu;
4)
Liderzy Projektów;
5)
Liderzy Innowacji.
2. 
Osoby, o których mowa w ust. 1 pkt 1, mogą być zastępowane w pracach Zespołu przez upoważnionych przedstawicieli.
3. 
Liderzy Projektów i Liderzy Innowacji wykonują zadania przy pomocy komórek organizacyjnych wskazanych przez kierownika instytucji, w której są zatrudnieni.
§  4. 
1. 
W Zespole wyznacza się role zarządcze i rolę monitorująco-doradczą.
2. 
Role zarządcze pełnią:
1)
Komitet Sterujący;
2)
Dyrektor Programu;
3)
Liderzy Projektów.
3. 
Rolę monitorująco-doradczą pełni Sekretarz Zespołu.
§  5. 
1. 
Pracami Komitetu Sterującego kieruje Przewodniczący Komitetu Sterującego, który w szczególności:
1)
ustala termin i porządek obrad posiedzeń Komitetu Sterującego;
2)
zwołuje posiedzenia Komitetu Sterującego, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Komitetu;
3)
przewodniczy posiedzeniom Komitetu Sterującego.
2. 
Do zadań Komitetu Sterującego należy w szczególności:
1)
sprawowanie stałego nadzoru nad procesem opracowywania Programu oraz podejmowanie kluczowych decyzji, w tym w szczególności decyzji dotyczących uruchomienia, realizacji lub zakończenia projektu;
2)
wybór projektów do realizacji spośród projektów przedstawionych przez Dyrektora Programu;
3)
wyznaczanie Lidera Projektu.
3. 
Komitet Sterujący, we współpracy z Dyrektorem Programu i Sekretarzem Zespołu, zapewnia realizację zadań Zespołu.
4. 
Dyrektor Programu może, po uprzednim uzyskaniu zgody pracodawcy osoby, która ma zostać wyznaczona Liderem Projektu, proponować Komitetowi Sterującemu kandydata na Lidera Projektu.
5. 
W posiedzeniach Komitetu Sterującego uczestniczą, z głosem doradczym, Dyrektor Programu oraz Sekretarz Zespołu.
6. 
Przewodniczący Komitetu Sterującego może zapraszać do udziału w posiedzeniach Komitetu Sterującego Liderów Projektów, Liderów Innowacji oraz inne osoby, z głosem doradczym.
7. 
Komitet Sterujący podejmuje decyzje w drodze uzgadniania stanowisk albo w trybie obiegowym, przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
8. 
W przypadku gdy uzgodnienie stanowisk nie jest możliwe, projekt rozstrzygnięcia może być, z inicjatywy Przewodniczącego Komitetu Sterującego, poddany głosowaniu. Rozstrzygnięcia w drodze głosowania zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy osób wchodzących w skład Komitetu Sterującego. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego Komitetu Sterującego.
§  6. 
1. 
Dyrektor Programu jest wyznaczany przez Przewodniczącego Komitetu Sterującego i odpowiada przed Komitetem Sterującym za realizację projektów w ramach Programu.
2. 
Do zadań Dyrektora Programu należy w szczególności:
1)
przygotowanie i przedstawienie Komitetowi Sterującemu projektu Programu oraz projektów realizujących cele Programu;
2)
przedstawianie Komitetowi Sterującemu kandydatów na Liderów Projektów;
3)
planowanie, projektowanie i koordynacja działań w ramach Programu;
4)
monitorowanie postępów prac w projektach i przygotowywanie raportów z tego monitorowania;
5)
raportowanie o postępach prac w projektach do Komitetu Sterującego;
6)
udzielanie wsparcia Liderom Projektów w realizacji ich zadań;
7)
inicjowanie działań naprawczych oraz zapewnienie integralności i spójności Programu.
§  7. 
1. 
Sekretarz Zespołu jest wyznaczany przez Przewodniczącego Komitetu Sterującego.
2. 
Do zadań Sekretarza Zespołu należy w szczególności:
1)
przygotowywanie protokołów z posiedzeń Komitetu Sterującego i przedkładanie ich Dyrektorowi Programu;
2)
wspieranie Komitetu Sterującego, Dyrektora Programu i Liderów Projektów w realizacji przedsięwzięć Zespołu zgodnie z najlepszymi praktykami zarządzania programami i projektami;
3)
zapewnienie możliwości wykorzystania systemów komputerowych wspierających zarządzanie programami i projektami.
§  8. 
1. 
Lider Projektu odpowiada przed Dyrektorem Programu i Komitetem Sterującym za realizację projektu.
2. 
Do zadań Lidera Projektu należy w szczególności:
1)
planowanie, przygotowanie i koordynacja realizacji projektu w zakresie zadań zleconych przez Dyrektora Programu;
2)
bieżące monitorowanie i zapewnienie realizacji projektu w ustalonych ramach: czasu, jakości, kosztów, ryzyka i korzyści;
3)
raportowanie postępów prac w projekcie do Dyrektora Programu.
3. 
Liderzy Projektów, w porozumieniu z Dyrektorem Programu, mogą powoływać grupy robocze dla realizacji poszczególnych zadań w ramach projektu. Powołanie grupy roboczej wymaga zgody Przewodniczącego Komitetu Sterującego.
4. 
Członkami grup roboczych mogą być również osoby niebędące członkami Zespołu, których wiedza i doświadczenie mogą być przydatne do realizacji zadań Zespołu.
§  9. 
1.  4
 Liderzy Innowacji są wyznaczani przez członków Zespołu, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1.
2. 
Wyznaczając Lidera Innowacji, właściwy minister określa formę realizacji jego zadań.
3. 
Do zadań Lidera Innowacji należy w szczególności:
1)
rozeznawanie potrzeb w zakresie innowacyjnych wyzwań w dziale administracji rządowej, w którym został powołany;
2)
sprawdzenie, czy każde zidentyfikowane przez Lidera Innowacji wyzwanie w zakresie innowacji ma przypisanego autora, który zna jego charakter oraz ewentualne korzyści związane ze znalezieniem jego rozwiązania;
3)
uczestnictwo w organizowanych warsztatach dedykowanych wyzwaniom w zakresie innowacji przez nich wskazanych;
4)
podejmowanie działań w celu zapewnienia uczestnictwa w dedykowanych warsztatach osób, które zgłaszały wyzwanie.
§  10. 
Organy administracji rządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, na wniosek Przewodniczącego Komitetu Sterującego, udzielają Zespołowi oraz Liderom Projektów, w ramach swoich kompetencji, pomocy przy wykonywaniu ich zadań, w szczególności przedstawiają niezbędne informacje i dokumenty.
§  11. 
Finansowanie projektów realizowanych w ramach Programu zapewnia minister kierujący działem administracji, w ramach którego dany projekt jest realizowany.
§  12.  5
 Obsługę kancelaryjno-biurową oraz organizacyjną osób, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2, w tym monitorowanie Programu oraz projektów realizowanych w jego ramach, zapewnia urząd obsługujący ministra właściwego do spraw informatyzacji.
§  13. 
Komitet Sterujący na pierwszym posiedzeniu ustali regulamin pracy Zespołu definiujący przyjęte podejście projektowe.
§  14. 
Członkowie Zespołu, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 lit. b, wyznaczą Liderów Innowacji w terminie do dnia 31 maja 2018 r.
§  15. 
1. 
Przewodniczący Komitetu Sterującego przedstawia Prezesowi Rady Ministrów roczne sprawozdanie z realizacji zadań Zespołu do dnia 31 stycznia roku następnego za poprzedni rok.
2. 
Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, zawiera informacje o:
1)
liczbie posiedzeń Komitetu Sterującego;
2)
stanie realizacji przez Zespół zadań przewidzianych do wykonania w okresie objętym sprawozdaniem;
3)
zadaniach przewidzianych do realizacji przez Zespół na kolejny okres sprawozdawczy;
4)
zmianach w składzie Zespołu;
5)
kosztach funkcjonowania Zespołu;
6)
potencjalnych zagrożeniach zidentyfikowanych przez Zespół w obszarze należącym do zakresu jego działalności oraz wskazanie środków, które pozwolą ograniczyć te zagrożenia lub ich uniknąć;
7)
wnioskach i rekomendacjach wynikających z prac Zespołu.
§  16. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 1 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 13 z dnia 15 lutego 2024 r. (M.P.2024.136) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 2024 r.
2 § 3 ust. 1 pkt 1 lit. a zmieniona przez § 1 pkt 2 lit. a zarządzenia nr 13 z dnia 15 lutego 2024 r. (M.P.2024.136) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 2024 r.
3 § 3 ust. 1 pkt 1 lit. b tiret czwarte uchylone przez § 1 pkt 2 lit. b zarządzenia nr 13 z dnia 15 lutego 2024 r. (M.P.2024.136) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 2024 r.
4 § 9 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 13 z dnia 15 lutego 2024 r. (M.P.2024.136) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 2024 r.
5 § 12 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 13 z dnia 15 lutego 2024 r. (M.P.2024.136) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 2024 r.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024