Węgry-Polska. Umowa dotycząca współpracy w dziedzinie obronności. Warszawa.2013.10.24.

UMOWA
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Węgier dotycząca współpracy w dziedzinie obronności,
podpisana w Warszawie dnia 24 października 2013 r.

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej i Rząd Węgier, zwane dalej razem "Umawiającymi się Stronami" i osobno "Umawiającą się Stroną";

Uwzględniając Układ między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Węgierską o przyjacielskiej i dobrosąsiedzkiej współpracy, sporządzony w Krakowie dnia 6 października 1991 r.;

Uznając współpracę w dziedzinie obronności za istotny element bezpieczeństwa o szczególnym znaczeniu dla doskonalenia systemu bezpieczeństwa globalnego;

Potwierdzając fundamentalną rolę Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, zwanej dalej "NATO", w zapewnianiu międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa;

Biorąc pod uwagę postanowienia Traktatu Północnoatlantyckiego, sporządzonego w Waszyngtonie dnia 4 kwietnia 1949 r.;

Uwzględniając postanowienia Umowy między Państwami-Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego dotyczącej statusu ich sił zbrojnych, sporządzonej w Londynie dnia 19 czerwca 1951 r., zwanej dalej "Umową NATO SOFA";

Uznając rolę Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony Unii Europejskiej w międzynarodowym zarządzaniu kryzysowym;

Odnosząc się do Traktatu o Unii Europejskiej i Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, które stanowią zasadnicze podstawy prawne Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony;

Uzgodniły, co następuje:

ARTYKUŁ  1

Cel i zakres niniejszej Umowy

1.
Niniejsza Umowa określa ogólne postanowienia dotyczące współpracy w dziedzinie obronności między Umawiającymi się Stronami, opartej na zasadach równości, partnerstwa i wzajemnych korzyści.
2.
Współpraca między Umawiającymi się Stronami w ramach niniejszej Umowy będzie realizowana zgodnie z ich kompetencjami, wewnętrznym prawem, powszechnie uznanymi zasadami prawa międzynarodowego oraz międzynarodowymi zobowiązaniami Rzeczypospolitej Polskiej i Węgier.
3.
W sprawach, które nie zostały uregulowane w niniejszej Umowie, stosuje się postanowienia Umowy NATO SOFA.
ARTYKUŁ  2

Nadzór nad wykonywaniem postanowień niniejszej Umowy

Organami odpowiedzialnymi za nadzór nad wykonywaniem postanowień niniejszej Umowy są: Minister Obrony Narodowej i minister właściwy do spraw gospodarki w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej oraz Minister Obrony i minister właściwy do spraw gospodarki w imieniu Węgier.

ARTYKUŁ  3

Definicje

Dla celów niniejszej Umowy wyrażenie:

1)
"personel wojskowy" - oznacza członków Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej lub Sił Obronnych Węgier;
2)
"personel cywilny" - oznacza pracowników Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej lub Sił Obronnych Węgier oraz ministerstw właściwych do spraw obrony Rzeczypospolitej Polskiej lub Węgier.
ARTYKUŁ  4

Obszary współpracy

Współpraca między Umawiającymi się Stronami będzie obejmować następujące obszary:

1)
planowanie obronne;
2)
funkcjonowanie sił zbrojnych w demokratycznych społeczeństwach, łącznie z wykonywaniem postanowień międzynarodowych traktatów w dziedzinach obronności, bezpieczeństwa i kontroli zbrojeń;
3)
misje pokojowe i humanitarne oraz inne operacje organizacji międzynarodowych dotyczące wspierania pokoju i zwalczania terroryzmu;
4)
organizację sił zbrojnych, łącznie ze strukturą jednostek wojskowych i polityką zarządzania personelem;
5)
wsparcie logistyczne na potrzeby sił zbrojnych;
6)
szkolnictwo wojskowe;
7)
szkolenie wojskowe;
8)
ćwiczenia wojskowe, łącznie z wykorzystaniem poligonów wojskowych na terytoriach Rzeczypospolitej Polskiej i Węgier;
9)
wojskowe służby poszukiwawczo-ratownicze;
10)
nauki i badania w dziedzinie obronności;
11)
wojskową geografię, kartografię, geodezję, metrologię i meteorologię;
12)
inicjatywy w dziedzinie uzbrojenia i sprzętu wojskowego, łącznie z dostawami nowoczesnego uzbrojenia i sprzętu wojskowego na rzecz Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej lub Sił Obronnych Węgier, jak również badaniami i rozwojem, modernizacją eksploatacją i remontami uzbrojenia i sprzętu wojskowego;
13)
przemysły obronne Rzeczypospolitej Polskiej i Węgier;
14)
wojskowe systemy i technologie informatyczne i łącznościowe;
15)
ochronę środowiska w związku z zanieczyszczeniami spowodowanymi działaniami jednostek wojskowych;
16)
medycynę wojskową
17)
prawo i ekonomię w dziedzinie obronności;
18)
historię i muzea wojskowe, łącznie z wymianą eksponatów muzealnych;
19)
przedsięwzięcia kulturalne, sportowe i turystyczne personelu wojskowego i cywilnego, łącznie z wymianą wczasową
20)
zarządzanie i modernizację infrastruktury wojskowej, łącznie ze wspólną infrastrukturą NATO.
ARTYKUŁ  5

Formy współpracy

1.
Współpraca między Umawiającymi się Stronami będzie realizowana w formach:
1)
oficjalnych wizyt i spotkań organów, o których mowa w artykule 2, lub ich przedstawicieli;
2)
wymiany doświadczeń na szczeblu eksperckim;
3)
konsultacji polityczno-wojskowych, konferencji i seminariów;
4)
studiów i staży w instytucjach szkolnictwa wojskowego i wojskowych instytucjach badawczo-rozwojowych, łącznie z wymianą wykładowców i stażystów;
5)
doradztwa fachowego i technicznego w badaniach i rozwoju, modernizacji, eksploatacji i remontach uzbrojenia i sprzętu wojskowego;
6)
udziału jednostek wojskowych, oficerów sztabowych i obserwatorów w ćwiczeniach wojskowych;
7)
wymiany informacji, dokumentacji i materiałów szkoleniowych;
8)
organizacji i udziału w przedsięwzięciach kulturalnych, sportowych i turystycznych.
2.
Współpraca między Umawiającymi się Stronami może być także realizowana w formach innych niż te, o których mowa w ustępie 1, stosownie do uzgodnień.
ARTYKUŁ  6

Roczne plany współpracy

1.
Właściwi i upoważnieni przedstawiciele ministrów właściwych do spraw obrony Rzeczypospolitej Polskiej i Węgier mogą sporządzać, negocjować i podpisywać roczne plany współpracy.
2.
Uzgodnione i podpisane roczne plany współpracy mogą być pisemnie zmieniane w dowolnym czasie, za wzajemną zgodą przedstawicieli, o których mowa ustępie 1.
ARTYKUŁ  7

Zagadnienia finansowe

1.
Umawiające się Strony będą w pełni pokrywać swoje własne wydatki związane ze współpracą chyba że postanowią inaczej.
2.
Wzór podziału kosztów oficjalnych wizyt i spotkań będzie uzgadniany z wyprzedzeniem przez właściwych i upoważnionych przedstawicieli ministrów właściwych do spraw obrony Rzeczypospolitej Polskiej i Węgier.
3.
Ustalenia finansowe dotyczące poszczególnych obszarów współpracy, o których mowa w artykule 4, będą określane, w razie potrzeby, w odrębnych umowach.
ARTYKUŁ  8

Ochrona wymienianych informacji niejawnych

Postanowienia odrębnej umowy, która zostanie zawarta między Umawiającymi się Stronami, a także właściwe przepisy NATO i Unii Europejskiej, będą miały zastosowanie wobec ochrony informacji niejawnych wymienianych dla celów niniejszej Umowy.

ARTYKUŁ  9

Rozstrzyganie sporów

Spory między Umawiającymi się Stronami dotyczące interpretacji lub stosowania niniejszej Umowy będą rozstrzygane wyłącznie w drodze wzajemnych konsultacji.

Artykuł  10

Postanowienia końcowe

1.
Niniejsza Umowa wejdzie w życie trzydzieści dni po otrzymaniu drugiej z dwóch notyfikacji, w których Umawiające się Strony wzajemnie powiadomią się o wypełnieniu wewnętrznych procedur prawnych, niezbędnych do wejścia niniejszej Umowy w życie.
2.
Niniejsza Umowa jest zawarta na czas nieokreślony.
3.
Niniejsza Umowa może być wypowiedziana przez każdą z Umawiających się Stron w drodze pisemnej notyfikacji. W takim przypadku Umowa wygaśnie sto osiemdziesiąt dni od daty otrzymania notyfikacji o wypowiedzeniu.
4.
Niniejsza Umowa może być zmieniona w dowolnym czasie, za pisemną zgodą Umawiających się Stron. W takim przypadku ustęp 1 stosuje się odpowiednio.

Sporządzono w Warszawie dnia 24 października 2013 r. w dwóch oryginalnych egzemplarzach, każdy w językach polskim, węgierskim i angielskim, przy czym wszystkie teksty są jednakowo autentyczne. W razie jakiejkolwiek różnicy w ich interpretacji, tekst w języku angielskim będzie uważany za rozstrzygający.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024