1 W dalszej części tekstu będzie odwołanie do Programu "Solidarność pokoleń" przez określenie Program, o ile nie zaznaczono inaczej będzie to skrótowe określenie tego dokumentu.
2 W składzie: dr Agnieszka Chłoń-Domińczak (koordynator), dr Iga Magda, dr Jolanta Perek-Białas, Bartłomiej Piotrowski, dr Joanna Plak, Tomasz Schimanek, Konrad Turek, Wiesław Zawadzki (sekretarz).
3 W dalszej części, gdy będzie odpowiednie powołanie do tej publikacji należy posługiwać się określeniem: Diagnoza, UŁ, 2013.
4 Lista członków Rady Społecznej znajduje się w Aneksie nr 2.
5 Temat ten szerzej omówiony jest m.in. w "Zatrudnienie w Polsce 2008" (Bukowski, 2008), raportach z badania "Bilans Kapitału Ludzkiego" (np. Górniak, 2012) oraz "Diagnozie obecnej sytuacji kobiet i mężczyzn 50+ na rynku pracy w Polsce", UŁ, 2013.
6 Metodologia ta definiuje osobę bezrobotną jako osobę niepracującą, aktywnie poszukującą pracy i gotową do jej podjęcia.
7 Szerzej w diagnozie w załączniku.
8 Zgodnie z definicją BAEL.
9 por. wykres 3.14, Diagnoza, UŁ 2013.
10 Badania zrealizowane były w latach 2008-2012 w ramach międzynarodowego projektu "Aktywizacja potencjału osób starszych w starzejącej się Europie" (Activating Senior Potentials in Ageing Europe - ASPA). Projekt finansowany był przez Unię Europejską w ramach 7. Programu Ramowego. Wzięło w nim udział osiem krajów (Holandia, Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Szwecja, Dania, Włochy i Polska). W Polsce realizowany był przez Instytut Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego (Jolanta Perek-Białas i Konrad Turek).
11 por. Diagnoza, UŁ, 2013.
12 Por. raport "Diagnoza Społeczna. Warunki i jakość życia Polaków" z 2011 r. na stronie www.diagnoza.com
13 Między alienacją a adaptacją. Polacy w wieku 50+ wobec internetu. Raport Otwarcia Koalicji "Dojrz@łość w sieci", pod redakcją Dominika Batorskiego i Jana M. Zająca. Cytowany raport jest pierwszym efektem prac Koalicji Cyfrowego Włączenia Generacji 50+ "Dojrz@łość w sieci".
14 Jak wyżej.
15 "Rynek pracy a osoby bezrobotne 50+. Bariery i szanse", Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, Warszawa 2007.
16 "Trzeci sektor w Polsce. Stowarzyszenia, fundacje, społeczne podmioty wyznaniowe, samorząd zawodowy i gospodarczy oraz organizacje pracodawców w 2010 r."; red. Goś-Wójcicka K., Nałęcz S., Studia i analizy statystyczne, GUS, Warszawa 2013, s. 25.
17 "Krajowy Program Rozwoju Ekonomii Społecznej. Projekt", Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa, wrzesień 2013.
18 "Raport z analizy programów skierowanych do osób 50+ zrealizowanych w Polsce w latach 2004-2009", red. B. Urbaniak i J. Wiktorowicz, Uniwersytet Łódzki, Łódź, 2011.
19 Źródło: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
20 Fragment na podstawie publikacji Stypińska, Perek-Białas, 2010.
21 www.share-project.org
22 Analiza stanowi niepublikowany materiał empiryczny przygotowany w ramach projektu Carers@Work przez Jolantę Perek-Białas, Konrada Turka oraz Justynę Stypińską. Projekt Carers@Work był finansowany ze środków Fundacji Volkswagena w Niemczech w ramach programu "Indywidualne i społeczne perspektywy starzenia się społeczeństw" w temacie "Elastyczność i różnorodność perspektyw życiowych". Czas trwania: styczeń 2009 - grudzień 2010 (Instytut Socjologii Uniwersytet Jagielloński).
23 W skład takiej opieki wchodzi pielęgnacja, mycie, karmienie, podawanie lekarstw, ubieranie, wizyty lekarskie, sprzątanie, gotowanie.
24 Szerzej to zjawisko jest omówione w części 8.4, podrozdział: Wpływ niepełnosprawności na aktywność zawodową osób po 50. roku życia.
25 "Polska 2030. Trzecia fala nowoczesności. Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju", s. 74.
26 Przez ofertę edukacyjną rozumiemy różnorodnego typu działalność edukacyjną i szkoleniową w systemie formalnym oraz pozaformalnym (zorganizowane kursy, szkolenia czy też np. działalność UTW), jak również ofertę wspierającą samokształcenie osób.
27 Trener rozumiany jest jako osoba prowadząca szkolenia mające na celu doskonalenie odpowiednich umiejętności i zachowań oraz przekazywanie wiedzy z tym związanej jego uczestnikom. Coach - to osoba pełniąca rolę pośrednią pomiędzy indywidualnym trenerem a doradcą, towarzysząca osobie indywidualnej bądź organizacji, pomagająca jej w usprawnieniu funkcjonowania i osiąganiu zamierzonych celów.
28 Zarządzanie wiekiem rozumiane jest jako sposób zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji, uwzględniający wiek, proces starzenia się i cykl życia pracownika, umożliwiający dostosowanie rodzaju i warunków pracy oraz kształtowania ścieżki kariery wedle potrzeb i możliwości odpowiednich dla etapu życia i kariery jednostki (Walker 1998, 2005; Eurofound 2006; OECD 2006; OECD 2007; Urbaniak 2008). Zarządzanie wiekiem to nie tylko praktyki skierowane bezpośrednio do pracowników 50+, lecz także zrównoważone podejście mające na celu podniesienie zdolności do pracy różnych grup wieku (Ilmarinen 1992, 2001). Działania skierowane konkretnie do pracowników 50+ mają ułatwić im pracę, pozwolić lepiej wykorzystać swoje umiejętności i dostosować warunki do ich potrzeb, m.in. poprzez: rozwiązania ergonomiczne (dostosowanie miejsca pracy do potrzeb zdrowotnych i wymagań fizycznych), elastyczny czas pracy, możliwość dodatkowych zwolnień, możliwość przerwy i odpoczynku, odpowiedni zakres obowiązków, odpowiednie szkolenia. Długofalowe zarządzanie wiekiem to podejście do planowania kariery poszczególnych pracowników oraz do przemyślanego tworzenia i organizacji zespołu pracowników, w tym planowania i organizacji odpowiednich struktur stanowisk, pożądanej struktury zasobów kapitału ludzkiego. Zarządzanie wiekiem ma na celu prowadzenie kariery pracownika w sposób uwzględniający jego możliwości w danym momencie jego życia, zapobiegający wypaleniu i dezaktualizacji kompetencji, podtrzymujący jego motywację i chęć do pracy, a także zdolność do pracy i produktywność. Uwzględnia także tworzenie wielopokoleniowych, uzupełniających się zespołów, w których możliwości poszczególnych pracowników wykorzystywane są w jak najlepszy sposób.
29 Działania wspierające pracowników zwalnianych przez dotychczasowego pracodawcę lub zagrożonych takim zwolnieniem w znalezieniu nowego zatrudnienia.
30 Zlecanie zadań, które dotychczas były realizowane w przedsiębiorstwie, na zewnątrz, innym firmom lub osobom fizycznym (np. byłym pracownikom) prowadzącym działalność gospodarczą.
31 Tzw. inteligentne specjalizacje wiążą się z nowym podejściem Komisji Europejskiej do regionalnych strategii innowacyjnych. Koncepcja ta zakłada podnoszenie innowacyjności i konkurencyjności danego regionu przede wszystkim na bazie jego potencjału endogenicznego, w branżach już w nim obecnych.
32 Osoby, które przeznaczają swój kapitał na rozruch przedsięwzięcia w zamian za udziały w nim.
33 Rada Społeczna 50+ działająca w ramach projektu "Wyrównywanie szans na rynku pracy osób 50+" w ramach współpracy Departamentu Analiz Ekonomicznych i Prognoz MPiPS oraz Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich. W skład Rady Społecznej 50+ wchodzą przedstawiciele instytucji rynku pracy, środowisk naukowych, organizacji pozarządowych i MPiPS. Do zadań Rady Społecznej 50+ należy opiniowanie m.in. kierunków zmian Programu "Solidarność pokoleń. Działania dla zwiększenia aktywności zawodowej osób w wieku 50+" oraz rekomendacji powstałych w ramach prac Rady Programowej 50+. Rada ds. Polityki Senioralnej działająca we współpracy z Departamentem Polityki Senioralnej MPiPS. W pracach Rady ds. Polityki Senioralnej uczestniczą przedstawiciele resortów i urzędów centralnych, przedstawiciele samorządu lokalnego, organizacje działające na rzecz poprawy sytuacji osób starszych oraz przedstawiciele środowisk naukowych i eksperckich. Rada ma charakter konsultacyjny, jej obrady odbywają się raz w miesiącu. Poza obradami plenarnymi odbywają się spotkania trzech zespołów tematycznych: zespołu ds. starzenia się w zdrowiu, zespołu ds. edukacji osób starszych oraz zespołu ds. aktywności społecznej osób starszych.
34 OSOBY POWYŻEJ 50 ROKU ŻYCIA NA RYNKU PRACY W 2012 ROKU Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Rynku Pracy Warszawa 2013 r.
35 Urzędy pracy nie chcą przyjmować ofert od firm. Prowokacja ekonomistów http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,13963422,Urzedy_pracy_nie_chca_przyjmowac_ofert_od_firm__Prowokacja.html#ixzz2dugLuOcn
36 Badania zrealizowane były w latach 2008-2012 w ramach międzynarodowego projektu "Aktywizacja potencjału osób starszych w starzejącej się Europie" (Activating Senior Potentials in Ageing Europe - ASPA). Projekt finansowany był przez Unię Europejską w ramach 7. Programu Ramowego. Wzięło w nim udział osiem krajów (Holandia, Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Szwecja, Dania, Włochy i Polska). W Polsce realizowany był przez Instytut Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego (Jolanta Perek-Białas i Konrad Turek).
37 "Rynek pracy a osoby bezrobotne 50+. Bariery i szanse", Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, Warszawa 2007.
38 "Młodość czy doświadczenie? Kapitał ludzki w Polsce. Raport podsumowujący III edycję badań BKL z 2012 roku", PARP 2013.
39 "Znajomość i stosowanie rozwiązań elastycznego rynku pracy", PKPP Lewiatan, 2011.
40 Eurostat baza danych.
41 "Polacy na temat aktywności zawodowej seniorów", OBOP na zlecenie Kancelarii Prezydenta RP, Warszawa 2011.
42 Za pomocą techniki conjoint, polegającej na ocenie tzw. użyteczności poszczególnych elementów badanego obiektu, na podstawie preferencji badanych w tym przypadku cechy kandydatów/kandydatek do pracy.
43 "Trzeci sektor w Polsce. Stowarzyszenia, fundacje, społeczne podmioty wyznaniowe, samorząd zawodowy i gospodarczy oraz organizacje pracodawców w 2010 r."; red. Goś-Wójcicka K., Nałęcz S., Studia i analizy statystyczne, GUS, Warszawa 2013, s. 25.
44 "Trzeci sektor w Polsce. Stowarzyszenia, fundacje, społeczne podmioty wyznaniowe, samorząd zawodowy i gospodarczy oraz organizacje pracodawców w 2010 r."; red. Goś-Wójcicka K., Nałęcz S., Studia i analizy statystyczne, GUS, Warszawa 2013, s. 146.
45 "Trzeci sektor w Polsce. Stowarzyszenia, fundacje, społeczne podmioty wyznaniowe, samorząd zawodowy i gospodarczy oraz organizacje pracodawców w 2010 r."; red. Goś-Wójcicka K., Nałęcz S., Studia i analizy statystyczne, GUS, Warszawa 2013, s. 129, s. 134.
46 "Wolontariat w organizacjach i inne formy pracy niezarobkowej poza gospodarstwem domowym - 2011"; red. Goś-Wójcicka K., Nałęcz S., Studia i analizy statystyczne, GUS, Warszawa 2012, s. 122.
47 http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_378_fact_pl_en.pdf
48 "Wolontariat w organizacjach i inne formy pracy niezarobkowej poza gospodarstwem domowym - 2011"; red. Goś-Wójcicka K., Nałęcz S., Studia i analizy statystyczne, GUS, Warszawa 2012, s. 122-123.
49 "Krajowy Program Rozwoju Ekonomii Społecznej. Projekt", Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa, wrzesień 2013.
50 "Trzeci sektor w Polsce. Stowarzyszenia, fundacje, społeczne podmioty wyznaniowe, samorząd zawodowy i gospodarczy oraz organizacje pracodawców w 2010 r."; red. Goś-Wójcicka K., Nałęcz S., Studia i analizy statystyczne, GUS, Warszawa 2013, s. 137.
51 "Kapitał społeczny na poziomie mezo - współpraca organizacji trzeciego sektora", GUS, Warszawa 2013.
52 "Raport Polska 2030", KPRM, Warszawa 2009.
53 "Raport końcowy z badania ewaluacyjnego. Analiza aktualnej struktury instytucji rynku pracy i instytucji pomocy społecznej w kontekście zakresu ich wzajemnej współpracy, a także głównych obszarów styku", Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2009.
54 "Raport Amway na temat przedsiębiorczości w Europie. Stosunek do przedsiębiorczości osób w wieku 50 lat i więcej", listopad 2012 r.
55 "Raport z analizy programów skierowanych do osób 50+ zrealizowanych w Polsce w latach 2004-2009", red. B. Urbaniak i J. Wiktorowicz, Uniwersytet Łódzki, Łódź, 2011.
56 Źródło: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
57 Umiejętności miękkie i twarde wyznaczone zostały za pomocą analizy czynnikowej dla zestawu ocenianych cech.
58 Patrz: raport Perek-Białas, Turek (2011), dostępne na: http://aspa-eu.com/Publications/Deliverables/291012/ASPA%20D-42%20National%20Report%20Poland_12_a.pdf
59 Między alienacją a adaptacją. Polacy w wieku 50+ wobec internetu. Raport Otwarcia Koalicji "Dojrz@łość w sieci", pod redakcją Dominika Batorskiego i Jana M. Zająca. Cytowany raport jest pierwszym efektem prac Koalicji Cyfrowego Włączenia Generacji 50+ "Dojrz@łość w sieci".
60 Fragment na podstawie publikacji Stypińska, Perek-Białas, 2010.
61 Więcej informacji o projekcie na stronie internetowej: http://www.uke.de/extern/eurofamcare/
62 Projekt Carers@Work jest finansowany ze środków Fundacji Volkswagena w Niemczech w ramach programu "Indywidualne i społeczne perspektywy starzenia się społeczeństw" w temacie "Elastyczność i różnorodność perspektyw życiowych". Czas trwania: styczeń 2009 - grudzień 2010.
63 Analiza stanowi niepublikowany jeszcze materiał empiryczny przygotowany w ramach projektu Carers@Work przez Jolantę Perek-Białas, Konrada Turka oraz Justynę Stypińską.
64 W skład takiej opieki wchodzi pielęgnacja, mycie, karmienie, podawanie lekarstw, ubieranie, wizyty lekarskie, sprzątanie, gotowanie.