Ustanowienie nieautomatycznej rejestracji przywozu w związku z nadmiernym przywozem na polski obszar celny glin ogniotrwałych palonych pochodzących z Ukrainy.

DECYZJA
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 12 lipca 2000 r.
w sprawie ustanowienia nieautomatycznej rejestracji przywozu w związku z nadmiernym przywozem na polski obszar celny glin ogniotrwałych palonych pochodzących z Ukrainy.

Na podstawie art. 23 ust. 1-4 oraz 6 i art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny (Dz. U. Nr 157, poz. 1027), zwanej dalej "ustawą", w związku z art. 138 § 1 pkt 2 Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 1980 r. Nr 9, poz. 26 z późn. zm.) na skutek wniosku Przedsiębiorstwa Handlowego "Ałła Kijowska" po ponownym rozpatrzeniu sprawy nadmiernego przywozu na polski obszar celny glin ogniotrwałych pochodzących z Ukrainy, zakończonej decyzją Ministra Gospodarki z dnia 30 sierpnia 1999 r. w sprawie ustanowienia nieautomatycznej rejestracji przywozu w związku z nadmiernym przywozem na polski obszar celny glin ogniotrwałych pochodzących z Ukrainy (Monitor Polski Nr 29, poz. 449), i po przeprowadzeniu dodatkowych ustaleń objętych wnioskiem uchyla się zaskarżoną decyzję i postanawia, co następuje:
§  1.
Do dnia 1 lipca 2002 r. ustanawia się nieautomatyczną rejestrację obrotu w przywozie na polski obszar celny glin ogniotrwałych palonych pochodzących z Ukrainy, wyszczególnionych w załączniku do decyzji.
§  2.
Pozwolenia na przywóz udzielane będą w wysokości nie niższej niż 10 ton i nie wyższej niż 250 ton, przy czym kwoty te liberalizuje się w następujący sposób:

- w roku 2001 wielkość minimalna wynosić będzie 7 ton, a maksymalna 275 ton,

- w roku 2002 wielkość minimalna wynosić będzie 5 ton, a maksymalna 300 ton.

§  3.
Na osoby dokonujące przywozu na polski obszar celny glin ogniotrwałych palonych pochodzących z Ukrainy nakłada się obowiązek składania sprawozdań z wykorzystania pozwoleń.
§  4.
Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Uzasadnienie

Postępowanie zostało wszczęte postanowieniem Ministra Gospodarki z dnia 5 listopada 1998 r. o wszczęciu postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny glin ogniotrwałych pochodzących z Ukrainy (Monitor Polski Nr 41, poz. 570). Postępowanie to zostało wszczęte na wniosek przedsiębiorstwa "Jaro" Spółka Akcyjna z siedzibą w Jaroszowie, występującego w imieniu przemysłu krajowego. Spółka "Jaro" S.A. posiada blisko 100% udział w produkcji krajowej tego towaru.

W wyniku przeprowadzonego postępowania decyzją Ministra Gospodarki z dnia 30 sierpnia 1999 r. (Monitor Polski Nr 29, poz. 449) ustanowiono nieautomatyczną rejestrację obrotu w przywozie na polski obszar celny glin ogniotrwałych pochodzących z Ukrainy. Powyższa decyzja została zaskarżona przez Przedsiębiorstwo Handlowe "Ałła Kijowska" w drodze wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy i wstrzymanie wykonania przedmiotowej decyzji. Przesłanką, na której opierał się wniosek, było zbyt szerokie zastosowanie wprowadzonego środka, który obejmował glinę ogniotrwałą zarówno surową, jak i paloną. Wprowadzenie ograniczenia w przywozie na polski obszar celny glin ogniotrwałych surowych zagroziło wyrządzeniem poważnej szkody zakładom produkującym płytki ceramiczne. W tej sytuacji postanowieniem z dnia 22 października 1999 r. Minister Gospodarki, na podstawie art. 135 Kodeksu postępowania administracyjnego, wstrzymał wykonanie zaskarżonej decyzji i jednocześnie podjął czynności procesowe niezbędne dla ponownego rozpatrzenia sprawy.

Zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 grudnia 1999 r. w sprawie ustanowienia Taryfy celnej (Dz. U. Nr 107, poz. 1217) dziewięciocyfrowy kod PCN 2508 30 00 0 obejmuje zarówno glinę ogniotrwałą surową, jak i paloną. Ustalono, że zastosowanie obu rodzajów glin ogniotrwałych jest odmienne, a wpływ ich importu różny. Gliny ogniotrwałe surowe pochodzące z Ukrainy nie wyrządzają szkody przemysłowi krajowemu, gdyż gliny te posiadają odmienne parametry fizykochemiczne od surowca wydobywanego przez "Jaro" S.A.

W toku badań prowadzonych w ramach niniejszego postępowania ustalono:

1. W latach 1995-1997 wystąpił silny wzrost importu glin ogniotrwałych palonych z Ukrainy, który według szacunkowych danych statystycznych zebranych od producentów materiałów ogniotrwałych kształtował się następująco:

Gliny ogniotrwałe palone Wielkość importu z Ukrainy w tonach Sprzedaż krajowa produkcji krajowej w tonach
1995 r. 0 72.729
1996 r. 117 61.269
1997 r. 5.273,36 53.997

Znaczny wzrost importu glin ogniotrwałych palonych pochodzących z Ukrainy odnotowano w 1997 r., kiedy był on około czterdziestopięciokrotnie większy niż w całym roku 1996. Tendencja wzrostowa utrzymywała się przez następne lata.

2. Średnie ceny stosowane w imporcie glin ogniotrwałych w roku 1997 były niższe o ok. 40% od średnich cen produkcji krajowej. Natomiast w latach 1996 i 1995 średnie ceny importu z Ukrainy były wyższe od średnich cen stosowanych przez wnioskodawcę - Spółkę "Jaro" S.A., odpowiednio, o ok. 21% i 24%.

3. W roku 1996 odnotowano spadek produkcji krajowej glin ogniotrwałych palonych o 14,6% w stosunku do roku 1995, a w roku 1997 o 13,7% w stosunku do roku 1996.

Od 1995 r. stopień wykorzystania potencjału produkcyjnego w przedsiębiorstwie "Jaro" S.A. znacznie się obniżył z 33,1% dla glin palonych w 1995 r. do 28,3% w roku 1996 i 24,45% w roku 1997.

W roku 1996 odnotowano spadek sprzedaży produkcji krajowej glin ogniotrwałych palonych o 15,6% w stosunku do roku 1995, a w roku 1997 o 11,3% w stosunku do roku 1996.

W roku 1996 odnotowany został wzrost zapasów glin palonych w stosunku do roku poprzedniego. W roku 1995 zapasy glin palonych stanowiły 0,6% produkcji krajowej, a w 1996 r. ok. 1,3% produkcji krajowej, natomiast w roku 1997 nastąpił spadek do 0,93% produkcji krajowej.

Stopa zysku netto spadła o 9,6 punktów procentowych w roku 1997 w porównaniu z rokiem 1995, przy odnotowanej stracie w 1996 r.

Od roku 1995 odnotowuje się utratę płynności finansowej Spółki "Jaro" S.A.

Powyższe wskaźniki znajdują logiczne rozwinięcie w spadku zatrudnienia. Stan zatrudnienia zmniejszył się o prawie 60% w roku 1999 w stosunku do roku 1995. W roku 1996 spadł o 3,2% w stosunku do roku poprzedniego, natomiast w roku 1997 spadł o 17,2% w porównaniu z rokiem 1996.

W świetle powyższych faktów dokonano ustalenia, że przywóz glin ogniotrwałych palonych był nadmierny w rozumieniu art. 3 ustawy, gdyż dokonany został w tak zwiększonych ilościach bezwzględnych oraz w stosunku do wielkości krajowej produkcji glin ogniotrwałych palonych, jak również na takich warunkach, że wyrządził poważną szkodę przemysłowi krajowemu.

Jednym z powodów spadku sprzedaży glin ogniotrwałych palonych produkcji krajowej była ogólna tendencja do znacznego i stałego spadku zużycia i zapotrzebowania na glinokrzemianowe materiały ogniotrwałe. Jednakże drugi czynnik, jakim jest nadmierny import glin ogniotrwałych palonych z Ukrainy, wywarł silniejszy wpływ na trudną sytuację ekonomiczno-finansową wnioskodawcy - Spółki "Jaro" S.A.

W związku z powyższym, w wyniku przeprowadzonego postępowania Minister Gospodarki uznał, że nadmierny przywóz na polski obszar celny glin ogniotrwałych palonych pochodzących z Ukrainy wyrządził poważną szkodę przemysłowi krajowemu wytwarzającemu ten towar, oraz na podstawie art. 23 ust. 1 ustawy ustanowił ostateczny środek ochronny.

W celu wyeliminowania skutków szkody spowodowanej nadmiernym przywozem na polski obszar celny glin ogniotrwałych palonych pochodzących z Ukrainy Minister Gospodarki ustanowił nieautomatyczną rejestrację przywozu na okres dwóch lat. Z uwagi na wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji dwuletni okres obowiązywania ustanowionego środka przesunięty został na okres od momentu ogłoszenia niniejszej decyzji do dnia 1 lipca 2002 r.

Przy wyborze środka Minister Gospodarki kierował się potrzebą zastosowania bariery najmniej zniekształcającej rynkowe warunki konkurencji. W związku z powyższym, zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy, ustanowił ostateczny środek ochronny w postaci nieautomatycznej rejestracji przywozu. W świetle zebranego materiału dowodowego wybór takiego środka był szczególnie istotny, ponieważ nie uniemożliwia on dostępu do glin ogniotrwałych palonych pochodzących z Ukrainy pozostałym uczestnikom postępowania.

Zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy, w związku z art. 10 ust. 3 oraz art. 15 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o administrowaniu obrotem z zagranicą towarami i usługami oraz o obrocie specjalnym (Dz. U. Nr 157, poz. 1026 oraz z 1999 r. Nr 55, poz. 587 i Nr 101, poz. 1178), pozwolenia na przywóz udzielane będą w wysokości nie niższej niż 10 ton i nie wyższej niż 250 ton. Podstawą wyliczeń wielkości środka była opinia wszystkich uczestników postępowania oraz Stowarzyszenia Producentów Materiałów Ogniotrwałych.

Na osoby dokonujące przywozu na polski obszar celny glin ogniotrwałych pochodzących z Ukrainy nałożono obowiązek składania sprawozdań z wykorzystania pozwoleń, zgodnie z art. 10 ust. 4 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o administrowaniu obrotem z zagranicą towarami i usługami oraz o obrocie specjalnym.

ZAŁĄCZNIK

Kod PCN Wyszczególnienie
1 2
2508 Inne gliny (z wyjątkiem iłów porowatych z pozycji 6806), andaluzyt, cyjanit i sylimanit, nawet wypalane; mullit; ziemie szamotowe i dynasowe:
2508 30 00 0 - Glina ogniotrwała
ex 2508 30 00 0 Glina ogniotrwała palona

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024