Ustanowienie kontyngentów ilościowych na przywóz na polski obszar celny węgla kamiennego pochodzącego z Federacji Rosyjskiej.

DECYZJA
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 7 stycznia 1999 r.
w sprawie ustanowienia kontyngentów ilościowych na przywóz na polski obszar celny węgla kamiennego pochodzącego z Federacji Rosyjskiej.

Na podstawie art. 23 ust. 1-5 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny (Dz. U. Nr 157, poz. 1027) oraz art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o administrowaniu obrotem z zagranicą towarami i usługami oraz o obrocie specjalnym (Dz. U. Nr 157, poz. 1026) ustala się, co następuje:
§  1.
Ustanawia się roczne kontyngenty ilościowe do dnia 31 grudnia 2001 r. na przywóz na polski obszar celny towarów określonych kodami PCN 2701 12 90 0 i 2701 19 00 0, pochodzących z Federacji Rosyjskiej, w wysokości określonej w załączniku do niniejszej decyzji.
§  2.
Rozdysponowanie kontyngentów nastąpi według kolejności złożenia kompletnych wniosków.
§  3.
Maksymalna wielkość przywozu, na jaką udzielane będzie pozwolenie, wyniesie 2.500 ton.
§  4.
Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 1998 r. Związek Producentów Węgla Kamiennego złożył wniosek do Ministra Gospodarki w sprawie wszczęcia postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem węgla kamiennego oznaczonego kodami PCN 2701 12 90 0 i 2701 19 00 0, zwanego dalej w uzasadnieniu "węglem energetycznym", z Federacji Rosyjskiej. Minister Gospodarki uznał wniosek za zasadny i postanowieniem z dnia 7 lipca 1998 r. na podstawie art. 11 i art. 14 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny (Dz. U. Nr 157, poz. 1027) wszczął postępowanie ochronne (Monitor Polski Nr 23, poz. 336).

W trakcie postępowania ustalono, że:

1.
Węgiel kamienny importowany z Federacji Rosyjskiej jest towarem bezpośrednio konkurencyjnym dla polskiego węgla energetycznego w rozumieniu art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny. Importowany węgiel rosyjski charakteryzuje się wysoką kalorycznością oraz niską zawartością siarki.
2.
Dynamika importu węgla z Federacji Rosyjskiej do Polski w latach 1995-1997 była wysoka. Przywóz ten w 1996 r. w porównaniu z 1995 r. wzrósł ponad pięciokrotnie, a w 1997 r. w porównaniu z 1995 r. ponad szesnastokrotnie, stanowiąc w 1997 r. niemal dwie trzecie globalnego importu węgla energetycznego na polski obszar celny.
3.
Przywóz do Polski węgla energetycznego z Federacji Rosyjskiej w okresie 1995-1997 r. wynosił odpowiednio 124 tys. ton, 676 tys. ton i 2.039 tys. ton, natomiast z pozostałych krajów, poza Federacją Rosyjską, wyniósł w 1995 r. - 1,3 mln t, a w latach 1996 i 1997 - 1,2 mln t.
4.
Federacja Rosyjska jest liczącym się światowym producentem węgla energetycznego (250 mln ton rocznie) i eksporterem (40-50 mln ton rocznie). Obecnie gospodarka rosyjska odczuwa chroniczny brak walut wymienialnych. Pojawia się zatem wysokie prawdopodobieństwo zwiększenia przywozu węgla rosyjskiego na polski obszar celny.
5.
Średnie ceny importowanego węgla rosyjskiego kształtowały się następująco: w 1995 r. - 104 zł za tonę, 1996 r. - 125 zł za tonę, 1997 r. - 145 zł za tonę. Ceny te były niższe o około 10% od cen węgla polskiego o parametrach porównywalnych jakościowo. Powyższe zadecydowało, że węgiel rosyjski wypierał z rynku krajowego węgiel polski. Oferta taniego węgla rosyjskiego równocześnie powodowała efekt "podcinania - blokowania" cen węgla polskiego.
6.
Przy stabilizacji rocznego wydobycia polskiego węgla energetycznego (na poziomie 110,5 mln ton) i zmniejszającej się krajowej konsumpcji (w 1996 r. - 93,5 mln t, a w 1997 r. 91,7 mln t) rosły zapasy. Stan zapasów węgla energetycznego wyniósł bowiem na koniec 1995 r. - 1,4 mln t, w 1996 r. - 1,8 mln t, w 1997 r. aż 3,6 mln t. Na koniec 1997 r. zapasy węgla byłyby jeszcze większe, gdyby nie eksport, który w 1997 r. wzrósł o ponad 1,3 mln t w porównaniu z 1996 r.
7.
Z analizy ilościowej rezultatów górnictwa wynika, że w 1997 r. nastąpił spadek krajowej konsumpcji węgla energetycznego rzędu 1,8 mln t, eksport natomiast wzrósł o 1,3 mln t. W tej sytuacji wzrost zapasów powinien wynosić jedynie 0,5 mln t, podczas gdy w rzeczywistości wyniósł on 1,8 mln t. Wzrost zapasów węgla w 1997 r. o 1,3 mln t wynikał zatem ze wzrostu importu rosyjskiego węgla.
8.
Wynikiem wzrostu importu węgla energetycznego z Federacji Rosyjskiej było ograniczenie sprzedaży polskiego węgla w ujęciu rzeczowym rzędu 1,3 mln t. Powyższe oznacza straty przychodów polskiego górnictwa ze sprzedaży w 1997 r. w wysokości 160 mln zł. Biorąc pod uwagę, że finansowanie rosnących zapasów zmuszało kopalnie do korzystania z dodatkowych kredytów, negatywny efekt wzrostu importu węgla w 1997 r. przekroczył zatem 200 mln zł.
9.
Podobny szacunek, przeprowadzony dla całości węgla energetycznego importowanego w 1997 r. z Federacji Rosyjskiej, wskazuje, że zmniejszenie przychodów dla polskich kopalń węgla z tego tytułu należy szacować na kwotę rzędu 280-300 mln zł.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz fakt, że:
-
polskie górnictwo węgla kamiennego znajduje się w fazie głębokich reform i restrukturyzacji, które Rząd RP zaakceptował w dniu 30 czerwca 1998 r. w formie dokumentu "Reforma górnictwa węgla kamiennego w Polsce w latach 1998-2002", zawierającego działania w zakresie restrukturyzacji finansowej, zatrudnieniowej, technicznej i organizacyjnej,
-
restrukturyzacja górnictwa kamiennego jest jedną z priorytetowych reform gospodarczo-społecznych naszego kraju,
-
według diagnozy stanu górnictwa węgla kamiennego i prognozy rozwoju sytuacji istnieje nadwyżka produkcji węgla kamiennego w kraju, a tym samym nadwyżka podaży nad popytem; jednocześnie w handlu międzynarodowym ceny nośników energii drastycznie spadają, co rzutuje bezpośrednio na wyniki w naszym eksporcie węgla; powyższe sprawia, że procesy restrukturyzacyjne są bardzo kosztowne i muszą być realizowane w zdecydowanej większości przez budżet państwa,
-
w 1998 r. bezpośrednie wydatki z budżetu na reformę górnictwa wynoszą rzędu 1 mld zł, w tym w znacznej mierze skierowane na osłony socjalne dla zwalnianych górników (zgodnie z Górniczym Pakietem Socjalnym),
-
rosnący import będzie utrudniać realizację programu restrukturyzacji, gdyż z posiadanych przez Ministerstwo Gospodarki szacunków wynika, że trwały przyrost importu węgla o 1 mln t powoduje zmniejszenie zatrudnienia o około 2 tys. pracowników.

Minister Gospodarki stwierdził, że import węgla energetycznego z Federacji Rosyjskiej jest nadmierny i wyrządził poważną szkodę przemysłowi krajowemu w 1997 r. oraz zagraża wyrządzeniem takiej szkody w latach następnych, w związku z czym ustanowił niniejszą decyzją roczne kontyngenty ilościowe do dnia 31 grudnia 2001 r. na przywóz na polski obszar celny węgla energetycznego pochodzącego z Federacji Rosyjskiej.

W pierwszym roku obowiązywania ograniczenia, to jest w 1999 r., Minister Gospodarki ustalił kontyngent w wysokości 690 tys. ton. Podstawę do ustanowienia kontyngentu w takiej wysokości stanowi art. 25 ust. 1 ustawy powołanej na wstępie, zgodnie z którym możliwe jest ustanowienie kontyngentu na poziomie innym (niższym) niż średnia wielkość przywozu danego towaru z okresu ostatnich 3 reprezentatywnych lat, jeżeli taki poziom kontyngentu jest niezbędny dla zapobieżenia lub przeciwdziałania poważnej szkodzie.

W świetle faktów, o których mowa w pkt 4-9 uzasadnienia, ustalony decyzją poziom kontyngentu jest niezbędny dla przeciwdziałania poważnej szkodzie dla górnictwa węgla kamiennego.

W kolejnych latach kontyngent ten będzie liberalizowany o 5% rocznie i wynosić będzie w 2000 r. 724 tys. ton, a w 2001 r. 760 tys. ton.

POUCZENIE

Zgodnie z art. 127 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego od niniejszej decyzji nie przysługuje odwołanie. Strona niezadowolona może zwrócić się do Ministra Gospodarki z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy.

ZAŁĄCZNIK

WYKAZ TOWARÓW, NA KTÓRYCH PRZYWÓZ USTALA SIĘ KONTYNGENTY ILOŚCIOWE

w tys. ton
Kod PCN Wyszczególnienie 1999 r. 2000 r. 2001 r.
2701 Węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla: 690 724 760
- Węgiel, również sproszkowany, lecz

niescalony:

2701 12 - - Węgiel bitumiczny:
2701 12 90 0 - - - Pozostały (ECSC)
2701 19 00 0 - - Pozostały węgiel (ECSC)

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024