Wprowadzenie opłaty celnej dodatkowej w związku z nadmiernym przywozem niektórych rodzajów obuwia pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej.

DECYZJA
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 6 stycznia 1999 r.
w sprawie wprowadzenia opłaty celnej dodatkowej w związku z nadmiernym przywozem niektórych rodzajów obuwia pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej. *

Na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 1 i art. 23 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny (Dz. U. Nr 157, poz. 1027) postanawia się, co następuje:
§  1.
Ustala się na okres 3 lat opłatę celną dodatkową na obuwie objęte kodami PCN 6402, 6403, 6404, 6405 pochodzące z Chińskiej Republiki Ludowej, wymienione szczegółowo w załączniku do decyzji, w wysokości określonej w tym załączniku.
§  2.
Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

UZASADNIENIE

Postępowanie wszczęte zostało postanowieniem Ministra Gospodarki z dnia 6 sierpnia 1998 r. o wszczęciu postępowania ochronnego w związku z nadmiernym przywozem na polski obszar celny określonych rodzajów obuwia importowanego z Chińskiej Republiki Ludowej (Monitor Polski Nr 26, poz. 380). Postępowanie to zostało wszczęte na wniosek Polskiej Izby Przemysłu Skórzanego występującej w imieniu przemysłu krajowego.

W toku badań prowadzonych w ramach postępowania ustalono:

1.
W latach 1994-1997 wystąpił silny wzrost importu obuwia z Chin, który według danych statystycznych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) kształtował się na poziomie 233%, natomiast według chińskich danych statystycznych wyniósł 219%.

Wielkość importu w badanym okresie w milionach USD przedstawiała się następująco:

według danych GUS według chińskich danych raportowanych do ONZ
1994 r.

1995 r.

1996 r.

1997 r.

37,8

55,5

78,6

88,1

51,7

78,8

90,1

113,4

Według danych ONZ w 1997 r. (po uwzględnieniu reeksportu chińskiego obuwia przez Hongkong) udział chińskiego eksportu obuwia w polskim imporcie zbliżył się do poziomu 60%.

Udział importu obuwia z Chin w krajowej konsumpcji obuwia w Polsce wykazywał systematyczny wzrost z poziomu 12,59% w roku 1994 do 14,60% w roku 1995 i 16,61% w roku 1996.

2.
Średni poziom cen jednostkowych stosowanych przez chińskich eksporterów na rynku polskim w badanym okresie był o ok. 40% niższy od średniego poziomu cen na badanych 10 rynkach zagranicznych i był jednocześnie najniższy spośród średniego poziomu cen obuwia osiąganego na nich przez chińskich eksporterów. Z danych statystycznych wynika, że po uwzględnieniu obciążeń granicznych oraz dodaniu 20% marży dla importera, różnice między cenami obuwia krajowego i importowanego (na poziomie cen zbytu), wyrażone w procencie ceny krajowej, wynosiły:
-
w przypadku obuwia z cholewką skórzaną - od 55% do 78%,
-
w przypadku obuwia z cholewką tekstylną - od 64% do 71%,
-
w przypadku obuwia z cholewką z tworzyw sztucznych - od 69% do 77%.
3.
Od 1994 r. stopień wykorzystania potencjału produkcyjnego w polskich zakładach obuwniczych znacznie się obniżył z 82,6% w roku 1995 do 78,9% w roku 1996 i 69,6% w roku 1997. Spadł również udział producentów krajowych w wolumenie krajowego rynku z 58,36% w roku 1994 do 54,24% w roku 1997. Gdyby w analizie uwzględnić dane statystyczne Chin i Hongkongu raportowane przez te kraje na temat eksportu obuwia do Polski, to szacowany spadek udziału producentów krajowych w wolumenie krajowego rynku byłby z pewnością znacznie większy. Wyraźne pogorszenie sytuacji krajowych producentów miało miejsce w 1997 r., gdy nastąpił:
-
spadek produkcji o 5%,
-
spadek sprzedaży w kraju o 2% (obuwia z cholewką tekstylną o 3,5%),
-
wzrost zapasów (na koniec 1997 r. o 64,1% więcej niż w 1995 r.).
Przedstawioną powyżej sytuację ekonomiczną sektora obuwniczego odzwierciedlają wyniki finansowe przedsiębiorstw wnioskujących o wszczęcie postępowania:
1)
stopa zysku netto w 1996 r. 3,4%, w 1997 r. obniżyła się do 1,6%,
2)
wskaźnik rentowności sprzedaży w 1996 r. 7,3%, w 1997 r. zmniejszył się do 3,2%,
3)
stopa zwrotu z zaangażowanego kapitału w 1996 r. 6,8%, spadła w 1997 r. do 3,1%,
4)
wskaźnik zyskowności kapitału w 1996 r. 46,2%, w 1997 r. obniżył się do 21,5%,
5)
pogorszenie wskaźnika rotacji aktywów i wskaźnika rotacji zapasów,
6)
utrata płynności finansowej.
4.
W latach 1995-1997 w przedsiębiorstwach następował stały spadek zatrudnienia ogółem, jak i bezpośrednio związanego z produkcją obuwia z cholewką skórzaną, tekstylną i z tworzyw sztucznych. Średnie zatrudnienie zmniejszyło się w badanym okresie prawie o 12%, a bezpośrednio związane z produkcją obuwia o 11,0%.

Średnie wynagrodzenie brutto w przedsiębiorstwach przemysłu obuwniczego kształtowało się znacznie poniżej średniego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw.

W wyniku prowadzonego postępowania stwierdzony został nadmierny import obuwia pochodzącego z Chin oraz fakt, że wielkość udziału tego importu w całkowitym imporcie obuwia do Polski przyczyniła się do powstania poważnej szkody wyrządzonej krajowemu przemysłowi.

Ponadto, biorąc pod uwagę prawdopodobieństwo wykorzystania możliwości eksportowych Chin jako największego producenta obuwia w świecie, warunki eksportu oraz ograniczenia nakładane na ten eksport przez wiele krajów, zwłaszcza przez Unię Europejską, można spodziewać się dalszego wzrostu zainteresowania polskim rynkiem, a tym samym wzrostu zagrożenia dla polskich producentów obuwia ze strony importu z Chin.

Jednocześnie stwierdzone zostało, że inne czynniki, takie jak rozwój konkurencji krajowej czy zmiany w eksporcie, nie miały decydującego wpływu na wyrządzenie poważnej szkody krajowemu przemysłowi.

W świetle powyższych argumentów Minister Gospodarki uznaje za zasadne zastosowanie środków ochronnych przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny określonych rodzajów obuwia pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej. Wielkość środka w postaci dodatkowej opłaty celnej przyjęta została w wysokości postulowanej we wniosku z uwagi na fakt, że mieści się ona w granicach wyników uzyskanych w postępowaniu. Podstawą wyliczeń była różnica pomiędzy średnią ceną zbytu netto producentów krajowych a średnią ceną w imporcie z Chin z obciążeniami granicznymi. Harmonogram stopniowej liberalizacji zastosowanego środka przedstawia się następująco: 1999 r. - 100%, 2000 r. - 80%, 2001 r. - 60%.

POUCZENIE

Zgodnie z art. 127 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego od niniejszej decyzji nie przysługuje odwołanie. Strona niezadowolona może zwrócić się do Ministra Gospodarki z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy.

ZAŁĄCZNIK

Kod PCN Wyszczególnienie Wysokość opłaty celnej dodatkowej w latach w EURO/para
do 31.12

1999 r.

do 31.12

2000 r.

do 31.12

2001 r.

6402 Pozostałe obuwie z podeszwami zewnętrznymi i cholewkami z gumy lub tworzyw sztucznych: 3,0 2,4 1,8
- Obuwie sportowe:
6402 19 00 0 - - Pozostałe
6402 20 00 0 - Obuwie z wierzchnimi paskami lub

rzemykami przymocowanymi do podeszwy

za pomocą kołków

- Pozostałe obuwie:
6402 91 00 0 - - Zakrywające kostkę
6402 99 - - Pozostałe:
6402 99 10 0 - - - Z cholewkami z gumy
- - - Z cholewkami z tworzyw sztucznych:
- - - - Obuwie z przyszwą wykonaną z

pasków lub mające jedno lub

więcej wycięć:

6402 99 31 0 - - - - - W których wysokość podeszwy

razem z obcasem przekracza

3 cm

6402 99 39 0 - - - - - Pozostałe
6402 99 50 0 - - - - Pantofle oraz inne obuwie

domowe

- - - - Pozostałe, o długości podeszwy

wewnętrznej:

6402 99 91 0 - - - - - Poniżej 24 cm
- - - - - 24 cm lub więcej:
6402 99 93 0 - - - - - - Obuwie nie dające się

określić jako męskie lub

damskie

- - - - - - Pozostałe:
6402 99 96 0 - - - - - - - Męskie
6402 99 98 0 - - - - - - - Damskie
6403 Obuwie o podeszwach zewnętrznych z gumy, tworzyw sztucznych, skóry lub skóry wtórnej i cholewkach ze skóry: 4,0 3,2 2,4
- Obuwie sportowe:
6403 19 00 0 - - Pozostałe
- Pozostałe obuwie:
6403 91 - - Zakrywające kostkę:
- - - Zakrywające kostkę, ale nie część

łydki, o długości podeszwy

wewnętrznej:

6403 91 11 0 - - - - Poniżej 24 cm
- - - - 24 cm lub więcej:
6403 91 13 0 - - - - - Obuwie nie dające się

określić jako męskie

lub damskie

- - - - - Pozostałe:
6403 91 16 0 - - - - - - Męskie
6403 91 18 0 - - - - - - Damskie
- - - Pozostałe, o długości podeszwy

wewnętrznej:

6403 91 91 0 - - - - Poniżej 24 cm
- - - - 24 cm lub więcej:
6403 91 93 0 - - - - - Obuwie nie dające się

określić jako męskie lub

damskie

- - - - - Pozostałe:
6403 91 96 0 - - - - - - Męskie
6403 91 98 0 - - - - - - Damskie
6403 99 - - Pozostałe:
- - - Obuwie z przyszwą wykonaną z

pasków lub mające jedno

lub więcej wycięć:

6403 99 11 0 - - - - W których wysokość podeszwy

razem z obcasem przekracza 3 cm

- - - - Pozostałe, o długości podeszwy

wewnętrznej:

6403 99 31 0 - - - - - Poniżej 24 cm
- - - - - 24 cm lub więcej:
6403 99 33 0 - - - - - - Obuwie nie dające się

określić jako męskie lub

damskie

- - - - - - Pozostałe:
6403 99 36 0 - - - - - - - Męskie
6403 99 38 0 - - - - - - - Damskie
6403 99 50 0 - - - Pantofle i inne obuwie domowe
- - - Pozostałe, o długości podeszwy

wewnętrznej:

6403 99 91 0 - - - - Poniżej 24 cm
- - - - 24 cm lub więcej:
6403 99 93 0 - - - - - Obuwie nie dające się

określić jako męskie lub

damskie

- - - - - Pozostałe:
6403 99 96 0 - - - - - - Męskie
6403 99 98 0 - - - - - - Damskie
6404 Obuwie o podeszwach zewnętrznych z gumy, tworzyw sztucznych, skóry lub skóry wtórnej i cholewkach z materiałów włókienniczych: 1,5 1,2 0,9
- Obuwie o podeszwach zewnętrznych z

gumy lub tworzyw sztucznych:

6404 11 00 0 - - Obuwie sportowe: buty tenisowe, buty

koszykarskie, buty gimnastyczne,

buty treningowe itp.

6404 19 - - Pozostałe:
6404 19 10 0 - - - Pantofle i inne obuwie domowe
6404 19 90 0 - - - Pozostałe
6405 Pozostałe obuwie: 4,0 3,2 2,4
6405 10 - O cholewkach ze skóry lub skóry

wtórnej:

6405 10 90 0 - - O podeszwach zewnętrznych z innych

materiałów

6405 20 - O cholewkach z materiałów

tekstylnych:

- - O podeszwach zewnętrznych z innych

materiałów:

6405 20 91 0 - - - Pantofle i inne obuwie domowe
6405 20 99 0 - - - Pozostałe
6405 90 - Pozostałe:
6405 90 10 0 - - O podeszwach zewnętrznych z gumy,

tworzyw sztucznych, skóry lub

skóry wtórnej

*Z dniem 15 stycznia 2002 r. zostało przedłużone do dnia 31 grudnia 2005 r. stosowanie opłaty celnej dodatkowej w odniesieniu do rodzajów obuwia wymienionych w załączniku do decyzji z dnia 10 stycznia 2002 r. zmieniającej decyzję w sprawie wprowadzenia opłaty celnej dodatkowej w związku z nadmiernym przywozem niektórych rodzajów obuwia pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej (M.P.02.1.30).

Z dniem 24 lutego 2003 r. powołana wyżej decyzja została w całości uchylona decyzją z dnia 21 lutego 2003 r. w sprawie uchylenia decyzji Ministra Gospodarki zmieniającej decyzję w sprawie wprowadzenia opłaty celnej dodatkowej w związku z nadmiernym przywozem niektórych rodzajów obuwia pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej (M.P.03.10.146).

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024