Szczegółowe zasady przydziału, opróżniania i norm zaludnienia lokali mieszkalnych oraz tymczasowych kwater przeznaczonych dla funkcjonariuszy Urzędu Ochrony Państwa.

ZARZĄDZENIE
SZEFA URZĘDU OCHRONY PAŃSTWA
z dnia 14 października 1997 r.
w sprawie szczegółowych zasad przydziału, opróżniania i norm zaludnienia lokali mieszkalnych oraz tymczasowych kwater przeznaczonych dla funkcjonariuszy Urzędu Ochrony Państwa.

Na podstawie art. 84 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Urzędzie Ochrony Państwa (Dz. U. Nr 30, poz. 180, z 1991 r. Nr 94, poz. 422 i Nr 107, poz. 461, z 1992 r. Nr 54, poz. 254, z 1994 r. Nr 53, poz. 214, z 1995 r. Nr 4, poz. 17, Nr 34, poz. 163 i Nr 104, poz. 515, z 1996 r. Nr 59, poz. 269, Nr 106, poz. 496 i Nr 156, poz. 775 oraz z 1997 r. Nr 28, poz. 153, Nr 70, poz. 443 i Nr 88, poz. 554) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie reguluje szczegółowe zasady przydziału i opróżniania lokali mieszkalnych, o których mowa w art. 77 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Urzędzie Ochrony Państwa (Dz. U. Nr 30, poz. 180, z 1991 r. Nr 94, poz. 422 i Nr 107, poz. 461, z 1992 r. Nr 54, poz. 254, z 1994 r. Nr 53, poz. 214, z 1995 r. Nr 4, poz. 17, Nr 34, poz. 163 i Nr 104, poz. 515, z 1996 r. Nr 59, poz. 269, Nr 106, poz. 496 i Nr 156, poz. 775 oraz z 1997 r. Nr 28, poz. 153, Nr 70, poz. 443 i Nr 88, poz. 554), zwanej dalej "ustawą", normy zaludnienia tych lokali oraz szczegółowe zasady przydziału i opróżniania tymczasowych kwater przeznaczonych dla funkcjonariuszy Urzędu Ochrony Państwa.
§  2.
Funkcjonariuszowi Urzędu Ochrony Państwa w służbie stałej, zwanemu dalej "funkcjonariuszem", przydziela się lokal mieszkalny w miejscowości, w której pełni służbę, lub w miejscowości, do której czas dojazdu publicznymi środkami transportu przewidziany w rozkładzie jazdy, łącznie z przesiadkami, nie przekracza w obie strony dwóch godzin, licząc od stacji (przystanku) najbliższej miejsca pełnienia służby do stacji (przystanku) najbliższej miejsca zamieszkania, bez uwzględnienia czasu dojazdu do i od stacji (przystanku) w obrębie miejscowości, z której funkcjonariusz dojeżdża, oraz miejscowości, w której wykonuje obowiązki służbowe, zwanej dalej "miejscowością pobliską", z zastrzeżeniem art. 82 ustawy.
§  3.
1.
Norma zaludnienia przysługująca funkcjonariuszowi wynosi od 7 do 10 m2 powierzchni mieszkalnej.
2.
Powierzchnią mieszkalną w rozumieniu zarządzenia jest powierzchnia pokoi.
3.
Przy przydzielaniu lokali mieszkalnych uwzględnia się następujące normy zaludnienia:
1)
dla funkcjonariuszy posiadających rodziny - po jednej normie zaludnienia dla funkcjonariusza i każdego członka jego rodziny wymienionego w art. 76 ustawy, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3,
2)
dla funkcjonariuszy mianowanych na stanowiska służbowe zaszeregowane w grupach od 0 do 02 - trzy normy zaludnienia,
3)
dla funkcjonariuszy nie zaszeregowanych w grupach od 0 do 02, posiadających stopień starszego oficera albo mianowanych na stanowiska służbowe ze stopniem starszego oficera - dwie normy zaludnienia.
4.
Bezdzietnemu małżeństwu przysługuje dodatkowo jedna norma zaludnienia należna ich przyszłemu dziecku.
5.
W razie zbiegu uprawnień funkcjonariusza lub członków jego rodziny do norm zaludnienia z kilku tytułów uwzględnia się normy zaludnienia tylko z dwóch tytułów.
§  4.
1.
Funkcjonariuszowi przydziela się lokal mieszkalny o powierzchni mieszkalnej odpowiadającej przysługującym normom zaludnienia, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2.
Funkcjonariuszom samotnym:
1)
wymienionym w § 3 ust. 3 pkt 2 - przysługuje lokal o powierzchni mieszkalnej od 21 do 30 m2,
2)
pozostałym - bez względu na grupę zaszeregowania - przysługuje lokal o powierzchni mieszkalnej od 14 do 20 m2.
3.
Funkcjonariuszowi może być przydzielony lokal o powierzchni mieszkalnej mniejszej od przysługującej zgodnie z normami zaludnienia, jeżeli wyrazi na to pisemną zgodę lub wystąpi z takim wnioskiem. Przydział takiego lokalu nie pozbawia funkcjonariusza prawa do uzyskania lokalu o powierzchni mieszkalnej odpowiadającej przysługującym normom zaludnienia.
§  5.
Przydzielony lokal mieszkalny powinien znajdować się w należytym stanie technicznym i sanitarnym.
§  6.
Lokal mieszkalny przydziela się funkcjonariuszowi na jego wniosek. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 1 do zarządzenia.
§  7.
Przy przydziale lokali mieszkalnych w pierwszej kolejności należy uwzględniać funkcjonariuszy:
1)
nie posiadających samodzielnego lokalu mieszkalnego osiągających dobre wyniki w służbie, z uwzględnieniem stażu służby,
2)
przeniesionych służbowo z innej miejscowości ze względu na rodzaj służby lub kwalifikacje zawodowe,
3)
zamieszkujących w budynkach podlegających rozbiórce lub przebudowie albo zajmujących pomieszczenia nie nadające się do zamieszkiwania.
§  8.
1.
Decyzję o opróżnieniu lokalu mieszkalnego, o którym mowa w § 1, wydaje się w razie:
1)
gdy funkcjonariusz nie zwolnił lokalu mieszkalnego (domu) zajmowanego poprzednio,
2)
uzyskania przez funkcjonariusza lub jego małżonka w miejscu pełnienia służby lub w miejscowości pobliskiej innego lokalu mieszkalnego (domu) o powierzchni mieszkalnej odpowiadającej co najmniej przysługującym funkcjonariuszowi i członkom jego rodziny normom zaludnienia,
3)
zajmowania przez funkcjonariusza lokalu mieszkalnego bez tytułu prawnego.
2.
Decyzja o opróżnieniu lokalu mieszkalnego, o którym mowa w § 1, może być wydana w razie:
1)
podnajmowania tego lokalu mieszkalnego w całości lub w części,
2)
zajmowania przez funkcjonariusza zwolnionego ze służby lub pozostałych po funkcjonariuszu członków rodziny - tego lokalu mieszkalnego znajdującego się w budynku przeznaczonym na cele służbowe lub na terenie obiektu zamkniętego,
3)
wykorzystywania lokalu mieszkalnego niezgodnie z jego przeznaczeniem,
4)
gdy funkcjonariusz lub członkowie jego rodziny w sposób rażący lub uporczywy wykraczają przeciwko obowiązującemu porządkowi domowemu albo przez swoje niewłaściwe zachowanie czynią uciążliwym korzystanie z innych lokali w budynku,
5)
jeżeli funkcjonariusz nie zamieszkuje w lokalu mieszkalnym przez okres dłuższy niż sześć miesięcy, chyba że zachodzą okoliczności uzasadniające czasowy pobyt funkcjonariusza poza miejscem stałego zamieszkania,
6)
nieuiszczania przez funkcjonariusza czynszu z tytułu zajmowania lokalu mieszkalnego przez sześć pełnych okresów płatności.
3.
Decyzja o opróżnieniu lokalu mieszkalnego dotyczy wszystkich osób zamieszkałych w tym lokalu.
§  9.
1.
W przypadku określonym w § 8 ust. 2 pkt 2 przydziela się inny lokal o powierzchni mieszkalnej nie mniejszej od zajmowanego lokalu w dotychczasowym miejscu zamieszkania lub w miejscowości pobliskiej oraz zapewnia przewiezienie przedmiotów urządzenia domowego.
2.
W przypadkach określonych w § 8 ust. 2 pkt 3-6 może być przydzielony lokal mieszkalny o obniżonym wyposażeniu technicznym i o powierzchni mieszkalnej mniejszej od przysługującej zgodnie z normami zaludnienia, nie mniejszej jednak niż 5 m2 na osobę.
§  10.
1.
Funkcjonariusze i członkowie ich rodzin wymienieni w art. 76 ustawy mogą dokonywać zamiany zajmowanego lokalu mieszkalnego za zgodą organu, o którym mowa w § 18. Odmowa uwzględnienia wniosku następuje w drodze decyzji administracyjnej.
2.
Zamiany lokalu mieszkalnego można dokonać także, jeżeli lokal mieszkalny uzyskany w wyniku tej zamiany jest większy od przysługujących norm zaludnienia, ale mniejszy od zwalnianego lokalu.
3.
Nie podlegają zamianie lokale mieszkalne w budynkach będących w zarządzie Urzędu Ochrony Państwa, jeżeli w wyniku zamiany taki lokal mieszkalny zasiedlałaby osoba nie posiadająca uprawnień do jego zajmowania.
§  11.
Funkcjonariusz może złożyć wniosek do właściwego organu wymienionego w § 18 o umożliwienie mu nabycia przydzielonego lokalu mieszkalnego. Odmowa uwzględnienia wniosku następuje w drodze decyzji administracyjnej.
§  12.
1.
Były małżonek funkcjonariusza rozwiedzionego zachowuje prawo do zamieszkiwania w przydzielonym lokalu mieszkalnym do czasu uzyskania (nabycia) przez niego innego lokalu mieszkalnego (domu).
2.
Każdy z rozwiedzionych małżonków może złożyć wniosek do organu, o którym mowa w § 18, o zrzeczenie się dyspozycji przez ten organ zajmowanym przez nich lokalem mieszkalnym w celu umożliwienia rozkwaterowania we własnym zakresie. Odmowa uwzględnienia wniosku następuje w drodze decyzji administracyjnej.
3.
Przepisu ust. 2 nie stosuje się do lokali mieszkalnych pozostających w zarządzie Urzędu Ochrony Państwa.
4.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach rozwiedzionemu funkcjonariuszowi przydziela się inny lokal mieszkalny niż dotychczas zajmowany o powierzchni mieszkalnej odpowiadającej przysługującym mu normom zaludnienia.
§  13.
Przepisy § 3-12 i § 18 stosuje się odpowiednio do lokali mieszkalnych zajmowanych przez osoby posiadające uprawnienia do tych lokali na podstawie przepisów ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. Nr 53, poz. 214, z 1995 r. Nr 4, poz. 17 i z 1997 r. Nr 28, poz. 153).
§  14.
Tymczasową kwaterę przydziela się funkcjonariuszowi na jego wniosek. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 2 do zarządzenia.
§  15.
1.
Funkcjonariuszowi Urzędu Ochrony Państwa w służbie przygotowawczej można przydzielić tymczasową kwaterę, jeżeli on sam lub członkowie jego rodziny nie mają tytułu prawnego do zajmowania lokalu mieszkalnego (domu) w miejscowości, w której funkcjonariusz pełni służbę, lub w miejscowości pobliskiej.
2.
Funkcjonariuszowi przeniesionemu do pełnienia służby w innej miejscowości, który w poprzednim miejscu pełnienia służby nie zwolnił zajmowanego lokalu mieszkalnego (domu), można przydzielić tymczasową kwaterę, jeżeli występują okoliczności, o których mowa w ust. 1.
3.
Funkcjonariuszowi, o którym mowa w ust. 2, można przydzielić również tymczasową kwaterę na okres oczekiwania na przydział lokalu mieszkalnego w nowym miejscu pełnienia służby.
§  16.
Funkcjonariusze, o których mowa w § 15, ponoszą pełne koszty związane z zakwaterowaniem w tymczasowej kwaterze.
§  17.
Decyzję o opróżnieniu tymczasowej kwatery wydaje się w razie:
1)
zwolnienia funkcjonariusza ze służby w okresie służby przygotowawczej,
2)
wystąpienia okoliczności, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2 pkt 1 i 3-6.
§  18.
Decyzje w sprawach przydziału i opróżniania lokali mieszkalnych i tymczasowych kwater wydaje Szef Urzędu Ochrony Państwa lub upoważniona przez niego osoba.
§  19.
1.
W sprawach wszczętych przed dniem wejścia w życie zarządzenia i nie zakończonych ostatecznymi decyzjami stosuje się przepisy tego zarządzenia.
2.
Pozostają w mocy decyzje wydane na podstawie przepisów dotychczasowych.
§  20.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Wzór

WNIOSEK O PRZYDZIAŁ LOKALU MIESZKALNEGO

.............., dnia .............

.....................................

(stopień, imię i nazwisko)

.....................................

(stanowisko służb./stopień wg etatu)

.....................................

(stos. służb.: funkcjonariusz/emeryt/

rencista - telefon)

.....................................

(jednostka/ostatnie miejsce

pełnienia służby - emeryt

.....................................

(data przyjęcia do służby/data

zwolnienia - emeryt)

.....................................

(data mianowania funkcjonariuszem

w służbie stałej)

Do

.................................

.................................

1. Proszę o przydzielenie lokalu mieszkalnego, z uwzględnieniem

niżej wymienionych członków rodziny:

Lp. Nazwisko i imię Stopień pokrewieństwa Data urodzenia Stan cywilny Rok zawarcia związku małżeńskiego Miejsce stałego zameldowania
Rok Adres
1 wnioskodawca
2
3
4
5

oraz norm zaludnienia z tytułu ................................

...............................................................

2. Miejsce pracy małżonka .....................................

(nazwa instytucji)

od roku ...... na stanowisku ...............................

3. Dane o zajmowanym lokalu mieszkalnym

a) przez wnioskodawcę:

Adres lokalu ............................................

Tytuł prawny do lokalu mieszkalnego (domu) posiada

.........................................................

(imię, nazwisko, stopień pokrewieństwa)

Pozostałe osoby zameldowane w lokalu ....................

(imię, nazwisko,

.........................................................

stopień pokrewieństwa)

Mieszkanie (dom) jest: resortowe, komunalne, zakładowe,

spółdzielcze (lokatorskie, własnościowe), stanowiące

odrębną nieruchomość, inne (podać jakie) ................

Powierzchnia pokoi: I... m2, II...m2, III...m2, IV...m2,

pow. użyt. ........m2, piętro ...........................

Wyposażenie techniczne: pełne, brak następujących

urządzeń: ...............................................

.........................................................

b) przez małżonka: .........................................

Adres lokalu ............................................

Tytuł prawny do lokalu mieszkalnego (domu) posiada

.........................................................

(imię, nazwisko, stopień pokrewieństwa)

Pozostałe osoby zameldowane w lokalu ....................

(imię, nazwisko,

.........................................................

stopień pokrewieństwa)

Mieszkanie (dom) jest: resortowe, komunalne, zakładowe,

spółdzielcze (lokatorskie, własnościowe), stanowiące

odrębną nieruchomość, inne (podać jakie) ................

Powierzchnia pokoi: I... m2, II...m2, III...m2, IV...m2,

pow. użyt. ........m2, piętro ...........................

Wyposażenie techniczne: pełne, brak następujących

urządzeń: ...............................................

.........................................................

4. Do jakich innych lokali mieszkalnych (domów) wnioskodawca,

małżonek lub którykolwiek z członków rodziny zgłoszonych do

wspólnego zamieszkania posiada tytuł prawny?

............................................................

............................................................

5. Czy wnioskodawca, małżonek lub którykolwiek z członków

rodziny zgłoszonych do wspólnego zamieszkania posiadał tytuł

prawny do lokalu mieszkalnego (domu), który następnie

utracił lub którego się zrzekł?

............................................................

............................................................

............................................................

6. Czy wnioskodawca lub małżonek korzystał z pomocy finansowej

na budownictwo mieszkaniowe w pełnej przysługującej

wysokości bądź był uwzględniony w decyzji o jej przyznaniu?

............................................................

............................................................

7. Informacje dodatkowe (podać dodatkowe dane istotne dla

sprawy, nie wymienione wyżej):

............................................................

............................................................

............................................................

8. Uzasadnienie wniosku:

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

Prawdziwość powyższych danych potwierdzam własnoręcznym

podpisem.

...........................

(podpis wnioskodawcy)

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Wzór

WNIOSEK O PRZYDZIAŁ

................, dnia.......

.....................................

(stopień, imię i nazwisko)

.....................................

(stanowisko służb./stopień wg etatu)

.....................................

(jednostka - telefon)

.....................................

(data przyjęcia do służby)

Do

.................................

.................................

tymczasowej kwatery funkcjonariuszowi w służbie przygotowawczej - przeniesionemu służbowo - delegowanemu służbowo*

1. Proszę o przydzielenie tymczasowej kwatery, z uwzględnieniem

niżej wymienionych członków rodziny:

Lp. Nazwisko i imię Stopień pokrewieństwa Data urodzenia Stan cywilny Rok zawarcia związku małżeńskiego Miejsce stałego zameldowania
Rok Adres
1 wnioskodawca
2
3
4
5

oraz norm zaludnienia z tytułu ................................

...............................................................

2. Miejsce pracy małżonka .....................................

(nazwa instytucji)

od roku ...... na stanowisku ...............................

3. Dane o zajmowanym lokalu mieszkalnym:

a) przez wnioskodawcę:

Adres lokalu ............................................

Tytuł prawny do lokalu mieszkalnego (domu) posiada

.........................................................

(imię, nazwisko, stopień pokrewieństwa)

Pozostałe osoby zameldowane w lokalu ....................

(imię, nazwisko,

.........................................................

stopień pokrewieństwa)

Mieszkanie (dom) jest: resortowe, komunalne, zakładowe,

spółdzielcze (lokatorskie, własnościowe), stanowiące

odrębną nieruchomość, inne (podać jakie) ................

Powierzchnia pokoi: I... m2, II...m2, III...m2, IV...m2,

pow. użyt. ........m2, piętro ...........................

Wyposażenie techniczne: pełne, brak następujących

urządzeń: ...............................................

.........................................................

b) przez małżonka: .........................................

Adres lokalu ............................................

Tytuł prawny do lokalu mieszkalnego (domu) posiada

.........................................................

(imię, nazwisko, stopień pokrewieństwa)

Pozostałe osoby zameldowane w lokalu ....................

(imię, nazwisko,

.........................................................

stopień pokrewieństwa)

Mieszkanie (dom) jest: resortowe, komunalne, zakładowe,

spółdzielcze (lokatorskie, własnościowe), stanowiące

odrębną nieruchomość, inne (podać jakie) ................

Powierzchnia pokoi: I... m2, II...m2, III...m2, IV...m2,

pow. użyt. ........m2, piętro ...........................

Wyposażenie techniczne: pełne, brak następujących

urządzeń: ...............................................

.........................................................

4. Do jakich innych lokali mieszkalnych (domów) wnioskodawca

małżonek lub którykolwiek z członków rodziny zgłoszonych do

wspólnego zamieszkania posiada tytuł prawny?

............................................................

............................................................

5. Czy wnioskodawca, małżonek lub którykolwiek z członków

rodziny zgłoszonych do wspólnego zamieszkania posiadał tytuł

prawny do lokalu mieszkalnego (domu), który następnie

utracił lub którego się zrzekł?

............................................................

............................................................

............................................................

6. Czy wnioskodawca lub małżonek korzystał z pomocy finansowej

na budownictwo mieszkaniowe w pełnej przysługującej

wysokości bądź był uwzględniony w decyzji o jej przyznaniu?

............................................................

............................................................

7. Informacje dodatkowe (podać dodatkowe dane istotne dla

sprawy, nie wymienione wyżej):

............................................................

............................................................

............................................................

8. Uzasadnienie wniosku:

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

9. W związku z delegowaniem otrzymuję - nie otrzymuję* zwrot

kosztów zakwaterowania z jednostki delegującej (wypełnia

tylko funkcjonariusz oddelegowany).

Prawdziwość powyższych danych potwierdzam własnoręcznym

podpisem.

...........................

(podpis wnioskodawcy)

Adnotacje komórki kadrowej.

Pan(i) .............................. funkcjonariusz w służbie

(stopień, imię i nazwisko)

przygotowawczej* mianowany dnia ....... pełniący(a)

służbę w ......................................................

zajmujący stanowisko przewidziane etatem dla ..................

rozkazem personalnym nr ............... z dnia ................

został delegowany - przeniesiony* służbowo do .................

...............................................................

na okres od dnia ..................... do dnia ................

...........................

(data, podpis)

______

* Niepotrzebne skreślić.

Zmiany w prawie

Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku ok. 4 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 23.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024