Ramowe zasady i tryb wnioskowania, planowania i realizacji inwestycji podejmowanych na podstawie decyzji właściwego terenowego organu administracji państwowej.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMISJI PLANOWANIA PRZY RADZIE MINISTRÓW
z dnia 23 sierpnia 1983 r.
w sprawie ramowych zasad i trybu wnioskowania, planowania i realizacji inwestycji podejmowanych na podstawie decyzji właściwego terenowego organu administracji państwowej.

Na podstawie § 8 pkt 1 uchwały nr 192 Rady Ministrów z dnia 3 września 1982 r. w sprawie inwestycji centralnych (Monitor Polski Nr 23, poz. 196) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wprowadza się ramowe zasady i tryb wnioskowania, planowania i realizacji inwestycji podejmowanych na podstawie decyzji właściwego terenowego organu administracji państwowej, o których mowa w art. 24 ust. 4 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 7, poz. 54, Nr 44, poz. 288 i Nr 45, poz. 289), stanowiące załącznik do zarządzenia.
§  2.
Przepisy zarządzenia dotyczą inwestycji przedsiębiorstw użyteczności publicznej nowo rozpoczynanych oraz kontynuowanych.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

RAMOWE ZASADY I TRYB WNIOSKOWANIA, PLANOWANIA I REALIZACJI INWESTYCJI PODEJMOWANYCH NA PODSTAWIE DECYZJI WŁAŚCIWEGO TERENOWEGO ORGANU ADMINISTRACJI PAŃSTWOWEJ

§  1.
1.
Terenowy organ administracji państwowej może podejmować decyzje o inwestycjach realizowanych w przedsiębiorstwach użyteczności publicznej, dla których jest organem założycielskim.
2.
Właściwy terenowy organ administracji państwowej podejmuje decyzje o realizacji inwestycji, o której mowa w ust. 1, jeżeli ma być ona w części lub w całości sfinansowana ze środków budżetowych lub pozabudżetowych, będących w dyspozycji tego organu.
§  2.
Terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego podejmuje w szczególności decyzje o realizacji inwestycji o znaczeniu wojewódzkim lub obejmujących swym zasięgiem kilka jednostek administracyjnych stopnia podstawowego, zwłaszcza w zakresie infrastruktury technicznej miast i osiedli mieszkaniowych oraz ochrony środowiska.
§  3.
1.
Zainteresowane przedsiębiorstwo użyteczności publicznej (przyszły użytkownik) lub w porozumieniu z nim inna jednostka upoważniona przez terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego występuje z wnioskiem o podjęcie decyzji o realizacji inwestycji do właściwego terenowego organu administracji państwowej.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać ogólną charakterystykę inwestycji, obejmującą niezbędny do podjęcia decyzji zakres informacji o jej realizacji, a w szczególności:
1)
omówienie celów i efektów inwestycji (w odniesieniu do inwestycji nowo rozpoczynanych),
2)
zakres rzeczowy inwestycji,
3)
wskazania lokalizacyjne (w odniesieniu do inwestycji nowo rozpoczynanych),
4)
przedstawienie możliwości zrealizowania inwestycji nowo rozpoczynanych przez przedsiębiorstwa budowlano-montażowe lub w odniesieniu do inwestycji kontynuowanych podanie generalnego wykonawcy, a w odniesieniu do inwestycji polegających na zakupach gotowych dóbr inwestycyjnych - dostawcy,
5)
dotychczas zrealizowany finansowy i rzeczowy zakres robót (w odniesieniu do inwestycji kontynuowanych),
6)
koszt inwestycji wraz z uzasadnioną propozycją dotyczącą źródeł jego sfinansowania w całości i w poszczególnych latach realizacji; jeżeli finansowanie inwestycji jest przewidziane przy udziale:
a)
kredytu bankowego - wniosek wymaga zaopiniowania przez oddział banku finansujący przedsiębiorstwo,
b)
funduszu celowego - wniosek wymaga zaopiniowania przez dysponenta tego funduszu.
3.
Szczegółowy tryb przedstawiania wniosków określa terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego.
§  4.
Właściwy terenowy organ administracji państwowej podejmuje decyzje o włączeniu inwestycji do projektu terytorialnego pięcioletniego planu społeczno-gospodarczego i projektu terytorialnego planu rocznego oraz o wielkości jej dotowania ze środków budżetowych lub pozabudżetowych będących w dyspozycji tego organu - z uwzględnieniem zasad określonych w rozdziale 4 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o planowaniu społeczno-gospodarczym (Dz. U. Nr 7, poz. 51).
§  5.
Terytorialny pięcioletni plan społeczno-gospodarczy, a w uzasadnionych wypadkach, w szczególności w odniesieniu do inwestycji o dłuższych cyklach realizacji, także plan perspektywiczny rozwoju województwa, stanowią podstawę do podjęcia przez inwestora niezbędnych prac przygotowawczych i organizacji procesu inwestycyjnego, a zwłaszcza do uzyskania lokalizacji, zlecenia opracowania dokumentacji projektowej i zawarcia wstępnych porozumień i umów z uczestnikami procesu inwestycyjnego, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§  6.
1.
Koszty przygotowania inwestycji do realizacji w zakresie prac projektowych i organizacji procesu inwestycyjnego mogą być finansowane ze środków budżetowych i pozabudżetowych. Wysokość kosztów, przewidzianych do finansowania z tych środków, określa organ, który podjął decyzję o realizacji inwestycji.
2.
Koszty przygotowania inwestycji do realizacji, z której następnie zrezygnowano, zmniejszają fundusz, z którego zostały sfinansowane, z tym że przez ten fundusz rozumie się także równowartość środków budżetowych i pozabudżetowych, otrzymanych przez przedsiębiorstwo na finansowanie tych kosztów.
§  7.
Rozpoczęcie realizacji inwestycji może nastąpić po uchwaleniu przez właściwą radę narodową planu rocznego, do którego inwestycja ta została włączona.
§  8.
Zmiana podstawowych parametrów inwestycji w toku jej realizacji, powodująca zmniejszenie planowanej zdolności produkcyjnej lub usługowej oraz zwiększenie wartości kosztorysowej, powodujące wzrost zapotrzebowania na środki budżetowe lub pozabudżetowe a także opóźnienie terminu zakończenia inwestycji, może być dokonana na podstawie decyzji właściwego terenowego organu administracji państwowej.
§  9.
1.
Zasady rozliczania kosztów działalności inwestycyjnej określają odrębne przepisy.
2.
Rozliczenie kosztów inwestycji należy przekazać właściwemu terenowemu organowi administracji państwowej. Jeżeli inwestycja finansowana była przy udziale:
1)
kredytu bankowego - rozliczenie należy przekazać również właściwemu oddziałowi banku,
2)
funduszu społecznego lub celowego - rozliczenie należy przekazać dysponentowi tego funduszu.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1983.30.162

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Ramowe zasady i tryb wnioskowania, planowania i realizacji inwestycji podejmowanych na podstawie decyzji właściwego terenowego organu administracji państwowej.
Data aktu: 23/08/1983
Data ogłoszenia: 15/09/1983
Data wejścia w życie: 15/09/1983