Organizacja i finansowanie dowożenia uczniów do szkół zbiorczych.

UCHWAŁA Nr 190
RADY MINISTRÓW
z dnia 7 września 1981 r.
w sprawie organizacji i finansowania dowożenia uczniów do szkół zbiorczych.

Jednym z warunków dalszej poprawy poziomu nauczania i wychowania w szkołach podstawowych jest sprawne funkcjonowanie zorganizowanego dowożenia uczniów do szkół zbiorczych. Wymaga to ścisłego współdziałania terenowych organów administracji państwowej, instytucji i zakładów pracy działających na terenie gmin (miast, miast i gmin) oraz aktywnego udziału komitetów rodzicielskich i zainteresowanych organizacji społecznych na danym terenie.
W tym celu Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Naczelnicy gmin organizują dowożenie do szkół zbiorczych uczniów klas I-IV zamieszkałych w odległości większej niż 3 km i uczniów klas V-VIII zamieszkałych w odległości większej niż 4 km od siedziby szkoły.
2.
Dopuszcza się organizowanie dowożenia uczniów z odległości mniejszych niż wymienione w ust. 1 na tych terenach, gdzie istnieją możliwości przewozowe.
3.
Ilekroć w uchwale jest mowa o naczelniku gminy, rozumie się przez to także naczelnika miasta oraz naczelnika miasta i gminy.
§  2.
Dowożenie uczniów do szkół zbiorczych może być organizowane:
1)
publicznymi środkami lokomocji Polskich Kolei Państwowych (PKP), Państwowej Komunikacji Samochodowej (PKS) oraz komunalnych przedsiębiorstw komunikacyjnych (kursy objęte urzędowym rozkładem jazdy),
2)
w drodze najmu autobusów z przedsiębiorstw PKS oraz komunalnych przedsiębiorstw komunikacyjnych, przeznaczonych wyłącznie do przewożenia uczniów do szkół (kursy specjalne), jeżeli na terenie gmin nie jest możliwe dowożenie uczniów kursami normalnymi,
3)
z wykorzystaniem środków transportowych, będących w posiadaniu szkół zbiorczych.
§  3.
1.
W razie braku możliwości zorganizowania dowożenia uczniów w sposób określony w § 2 naczelnik gminy może organizować dowożenie uczniów do szkół środkami transportowymi państwowych nietransportowych jednostek organizacyjnych oraz organizacji spółdzielczych i społecznych działających na obszarze gminy.
2.
Wysokość opłat za usługi przewozowe w wypadkach, o których mowa w ust. 1, ustala się na zasadach określonych w:
1)
uchwale nr 197 Rady Ministrów z dnia 27 czerwca 1968 r. w sprawie usprawnienia przewozów pracowniczych i wycieczkowych autobusami (Monitor Polski z 1968 r. Nr 29, poz. 194 i z 1974 r. Nr 41, poz. 242) w razie dowozu dzieci autobusami, mikrobusami i samochodami przystosowanymi do przewozu osób,
2)
taryfie towarowej transportu samochodowego i spedycji w zakresie opłat za najem ciągników rolniczych i przyczep wraz z obsługą.
3.
Zobowiązuje się Ministra Finansów do zwolnienia państwowych nietransportowych jednostek organizacyjnych, organizacji spółdzielczych i społecznych oraz innych przewoźników od opodatkowania przychodów z tytułu dowożenia uczniów do szkół.
4.
Główny Inspektor Gospodarki Energetycznej na wniosek Ministra Oświaty i Wychowania ustali dodatkowy limit zakupu paliw silnikowych dla Ministra Oświaty i Wychowania z przeznaczeniem na zaspokojenie dodatkowych potrzeb wynikających z uchwały. Minister Oświaty i Wychowania będzie przekazywał go przewoźnikom na konkretne zadania w zakresie dowożenia uczniów do szkół.
5.
Minister Hutnictwa i Przemysłu Maszynowego zapewni przydziały części zamiennych dla szkolnych środków transportu.
§  4.
Jeżeli trasy dowożenia uczniów do szkół zbiorczych pokrywają się z trasami dowożenia pracowników do uspołecznionych zakładów pracy środkami transportu opłacanymi przez te zakłady, zakłady te są obowiązane udostępniać wolne miejsca do przewozu uczniów.
§  5.
1.
Dowożenie uczniów do szkół zbiorczych, z wyjątkiem wypadków, o których mowa w ust. 4, odbywa się na koszt państwa i jest pokrywane z budżetów terenowych, planowanych w dziale 79 "Szkolnictwo ogólnokształcące i wychowanie".
2.
Szczegółowe zasady finansowania kosztów dowożenia uczniów do szkół zbiorczych określi Minister Oświaty i Wychowania w porozumieniu z Ministrem Finansów.
3.
Ministrowie Finansów oraz Oświaty i Wychowania zapewnią środki finansowe na dowożenie uczniów do szkół.
4.
Państwowe gospodarstwa rolne i inne przedsiębiorstwa działające na wsi oraz jednostki gospodarcze kółek rolniczych i rolnicze spółdzielnie produkcyjne mogą przewozić uczniów do szkół zbiorczych, pokrywając koszty dowożenia ze środków na akcję socjalną.
§  6.
1.
Usługi w zakresie dowożenia uczniów do szkół zbiorczych realizowane są na podstawie umów zawieranych przez naczelników gmin z przewoźnikami, o których mowa w § 2 pkt 1 i w § 3 ust. 1, świadczącymi usługi przewozowe.
2.
Na trasach dojazdów do szkół zbiorczych Minister Komunikacji zapewni uczniom szkół pierwszeństwo przed innymi pasażerami w korzystaniu - w miarę wolnych miejsc - z przejazdów środkami transportu PKS.
§  7.
1.
Gminni dyrektorzy szkół sporządzają plany organizacji dowożenia uczniów do szkół zbiorczych na terenie gmin (miast i gmin) na rok szkolny. Plany te obejmują liczbę dzieci wymagających dowożenia do szkół zbiorczych według poszczególnych tras komunikacyjnych, czasu przejazdu, rodzajów środków transportu i nazw przewoźników. Plany zatwierdza naczelnik gminy.
2.
Wycinki planów przewozowych, dotyczące poszczególnych tras i przewoźników, naczelnik gminy przesyła właściwym przewoźnikom do realizacji.
3.
Podstawę planowania środków na pokrycie kosztów dowożenia uczniów do szkół zbiorczych stanowi dokumentacja wymieniona w ust. 1.
§  8.
1.
Minister Oświaty i Wychowania określi zasady organizowania opieki wychowawczej w świetlicach szkolnych, świetlicach dworcowych PKP, PKS i innych pomieszczeniach, w których uczniowie oczekują na zajęcia lekcyjne i środki lokomocji, oraz w czasie dowożenia ich z miejsca zamieszkania do szkoły i z powrotem.
2.
Naczelnicy gmin i gminni dyrektorzy szkół, w porozumieniu z jednostkami świadczącymi usługi w zakresie dowożenia uczniów do szkół zbiorczych, zapewnią uczniom opiekę wychowawczą do czasu przewozu uczniów oraz odpowiednie warunki oczekiwania na środki lokomocji.
3.
Warunki oczekiwania, o których mowa w ust. 2, zapewnia się poprzez organizowanie świetlic w szkołach, na dworcach PKP i PKS lub w ich pobliżu oraz organizowanie innych punktów zbiorczych.
§  9.
1.
Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów zwiększy w latach 1981-1985 przydziały dla szkół autobusów, mikrobusów i przyczep przystosowanych do przewozu uczniów.
2.
Minister Komunikacji spowoduje, aby w rozkładach jazdy autobusów PKS były uwzględnione potrzeby komunikacyjne młodzieży dojeżdżającej do szkół.
3.
Minister Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska zobowiąże terenowe organy administracji państwowej stopnia podstawowego do zawierania porozumień (umów) z Państwową Komunikacją Samochodową w zakresie zapewnienia pomocy technicznej w usuwaniu awarii oraz konserwacji środków transportu będących w posiadaniu szkół, a przeznaczonych do przewozu uczniów.
§  10.
Terenowe organy administracji państwowej zapewnią przejezdność dróg na trasach przewozu uczniów do szkół.
§  11.
1.
Na pokrycie skutków finansowych związanych z realizacją przepisów § 8 przeznacza się dodatkowy fundusz płac w wysokości:
1)
w 1981 r. - 40 mln zł,
2)
w 1982 r. - 100 mln zł.
2.
Upoważnia się Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów do wprowadzenia w narodowym planie społeczno-gospodarczym na 1981 r. zmian wynikających z przepisu ust. 1.
3.
Upoważnia się Ministra Finansów do zwiększenia z rezerwy budżetu centralnego środków budżetowych Ministerstwa Oświaty i Wychowania, niezbędnych na pokrycie wydatków osobowych i pochodnych wynikających z przepisu ust. 1.
§  12.
Zaleca się organizacjom spółdzielczym i społecznym stosowanie przepisów uchwały.
§  13.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1982 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1981.27.232

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Organizacja i finansowanie dowożenia uczniów do szkół zbiorczych.
Data aktu: 07/09/1981
Data ogłoszenia: 30/10/1981
Data wejścia w życie: 01/01/1982