Organizacja i finansowanie dowożenia uczniów do szkół zbiorczych.

UCHWAŁA Nr 190
RADY MINISTRÓW
z dnia 7 września 1981 r.
w sprawie organizacji i finansowania dowożenia uczniów do szkół zbiorczych.

Jednym z warunków dalszej poprawy poziomu nauczania i wychowania w szkołach podstawowych jest sprawne funkcjonowanie zorganizowanego dowożenia uczniów do szkół zbiorczych. Wymaga to ścisłego współdziałania terenowych organów administracji państwowej, instytucji i zakładów pracy działających na terenie gmin (miast, miast i gmin) oraz aktywnego udziału komitetów rodzicielskich i zainteresowanych organizacji społecznych na danym terenie.
W tym celu Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Naczelnicy gmin organizują dowożenie do szkół zbiorczych uczniów klas I-IV zamieszkałych w odległości większej niż 3 km i uczniów klas V-VIII zamieszkałych w odległości większej niż 4 km od siedziby szkoły.
2.
Dopuszcza się organizowanie dowożenia uczniów z odległości mniejszych niż wymienione w ust. 1 na tych terenach, gdzie istnieją możliwości przewozowe.
3.
Ilekroć w uchwale jest mowa o naczelniku gminy, rozumie się przez to także naczelnika miasta oraz naczelnika miasta i gminy.
§  2.
Dowożenie uczniów do szkół zbiorczych może być organizowane:
1)
publicznymi środkami lokomocji Polskich Kolei Państwowych (PKP), Państwowej Komunikacji Samochodowej (PKS) oraz komunalnych przedsiębiorstw komunikacyjnych (kursy objęte urzędowym rozkładem jazdy),
2)
w drodze najmu autobusów z przedsiębiorstw PKS oraz komunalnych przedsiębiorstw komunikacyjnych, przeznaczonych wyłącznie do przewożenia uczniów do szkół (kursy specjalne), jeżeli na terenie gmin nie jest możliwe dowożenie uczniów kursami normalnymi,
3)
z wykorzystaniem środków transportowych, będących w posiadaniu szkół zbiorczych.
§  3.
1.
W razie braku możliwości zorganizowania dowożenia uczniów w sposób określony w § 2 naczelnik gminy może organizować dowożenie uczniów do szkół środkami transportowymi państwowych nietransportowych jednostek organizacyjnych oraz organizacji spółdzielczych i społecznych działających na obszarze gminy.
2.
Wysokość opłat za usługi przewozowe w wypadkach, o których mowa w ust. 1, ustala się na zasadach określonych w:
1)
uchwale nr 197 Rady Ministrów z dnia 27 czerwca 1968 r. w sprawie usprawnienia przewozów pracowniczych i wycieczkowych autobusami (Monitor Polski z 1968 r. Nr 29, poz. 194 i z 1974 r. Nr 41, poz. 242) w razie dowozu dzieci autobusami, mikrobusami i samochodami przystosowanymi do przewozu osób,
2)
taryfie towarowej transportu samochodowego i spedycji w zakresie opłat za najem ciągników rolniczych i przyczep wraz z obsługą.
3.
Zobowiązuje się Ministra Finansów do zwolnienia państwowych nietransportowych jednostek organizacyjnych, organizacji spółdzielczych i społecznych oraz innych przewoźników od opodatkowania przychodów z tytułu dowożenia uczniów do szkół.
4.
Główny Inspektor Gospodarki Energetycznej na wniosek Ministra Oświaty i Wychowania ustali dodatkowy limit zakupu paliw silnikowych dla Ministra Oświaty i Wychowania z przeznaczeniem na zaspokojenie dodatkowych potrzeb wynikających z uchwały. Minister Oświaty i Wychowania będzie przekazywał go przewoźnikom na konkretne zadania w zakresie dowożenia uczniów do szkół.
5.
Minister Hutnictwa i Przemysłu Maszynowego zapewni przydziały części zamiennych dla szkolnych środków transportu.
§  4.
Jeżeli trasy dowożenia uczniów do szkół zbiorczych pokrywają się z trasami dowożenia pracowników do uspołecznionych zakładów pracy środkami transportu opłacanymi przez te zakłady, zakłady te są obowiązane udostępniać wolne miejsca do przewozu uczniów.
§  5.
1.
Dowożenie uczniów do szkół zbiorczych, z wyjątkiem wypadków, o których mowa w ust. 4, odbywa się na koszt państwa i jest pokrywane z budżetów terenowych, planowanych w dziale 79 "Szkolnictwo ogólnokształcące i wychowanie".
2.
Szczegółowe zasady finansowania kosztów dowożenia uczniów do szkół zbiorczych określi Minister Oświaty i Wychowania w porozumieniu z Ministrem Finansów.
3.
Ministrowie Finansów oraz Oświaty i Wychowania zapewnią środki finansowe na dowożenie uczniów do szkół.
4.
Państwowe gospodarstwa rolne i inne przedsiębiorstwa działające na wsi oraz jednostki gospodarcze kółek rolniczych i rolnicze spółdzielnie produkcyjne mogą przewozić uczniów do szkół zbiorczych, pokrywając koszty dowożenia ze środków na akcję socjalną.
§  6.
1.
Usługi w zakresie dowożenia uczniów do szkół zbiorczych realizowane są na podstawie umów zawieranych przez naczelników gmin z przewoźnikami, o których mowa w § 2 pkt 1 i w § 3 ust. 1, świadczącymi usługi przewozowe.
2.
Na trasach dojazdów do szkół zbiorczych Minister Komunikacji zapewni uczniom szkół pierwszeństwo przed innymi pasażerami w korzystaniu - w miarę wolnych miejsc - z przejazdów środkami transportu PKS.
§  7.
1.
Gminni dyrektorzy szkół sporządzają plany organizacji dowożenia uczniów do szkół zbiorczych na terenie gmin (miast i gmin) na rok szkolny. Plany te obejmują liczbę dzieci wymagających dowożenia do szkół zbiorczych według poszczególnych tras komunikacyjnych, czasu przejazdu, rodzajów środków transportu i nazw przewoźników. Plany zatwierdza naczelnik gminy.
2.
Wycinki planów przewozowych, dotyczące poszczególnych tras i przewoźników, naczelnik gminy przesyła właściwym przewoźnikom do realizacji.
3.
Podstawę planowania środków na pokrycie kosztów dowożenia uczniów do szkół zbiorczych stanowi dokumentacja wymieniona w ust. 1.
§  8.
1.
Minister Oświaty i Wychowania określi zasady organizowania opieki wychowawczej w świetlicach szkolnych, świetlicach dworcowych PKP, PKS i innych pomieszczeniach, w których uczniowie oczekują na zajęcia lekcyjne i środki lokomocji, oraz w czasie dowożenia ich z miejsca zamieszkania do szkoły i z powrotem.
2.
Naczelnicy gmin i gminni dyrektorzy szkół, w porozumieniu z jednostkami świadczącymi usługi w zakresie dowożenia uczniów do szkół zbiorczych, zapewnią uczniom opiekę wychowawczą do czasu przewozu uczniów oraz odpowiednie warunki oczekiwania na środki lokomocji.
3.
Warunki oczekiwania, o których mowa w ust. 2, zapewnia się poprzez organizowanie świetlic w szkołach, na dworcach PKP i PKS lub w ich pobliżu oraz organizowanie innych punktów zbiorczych.
§  9.
1.
Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów zwiększy w latach 1981-1985 przydziały dla szkół autobusów, mikrobusów i przyczep przystosowanych do przewozu uczniów.
2.
Minister Komunikacji spowoduje, aby w rozkładach jazdy autobusów PKS były uwzględnione potrzeby komunikacyjne młodzieży dojeżdżającej do szkół.
3.
Minister Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska zobowiąże terenowe organy administracji państwowej stopnia podstawowego do zawierania porozumień (umów) z Państwową Komunikacją Samochodową w zakresie zapewnienia pomocy technicznej w usuwaniu awarii oraz konserwacji środków transportu będących w posiadaniu szkół, a przeznaczonych do przewozu uczniów.
§  10.
Terenowe organy administracji państwowej zapewnią przejezdność dróg na trasach przewozu uczniów do szkół.
§  11.
1.
Na pokrycie skutków finansowych związanych z realizacją przepisów § 8 przeznacza się dodatkowy fundusz płac w wysokości:
1)
w 1981 r. - 40 mln zł,
2)
w 1982 r. - 100 mln zł.
2.
Upoważnia się Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów do wprowadzenia w narodowym planie społeczno-gospodarczym na 1981 r. zmian wynikających z przepisu ust. 1.
3.
Upoważnia się Ministra Finansów do zwiększenia z rezerwy budżetu centralnego środków budżetowych Ministerstwa Oświaty i Wychowania, niezbędnych na pokrycie wydatków osobowych i pochodnych wynikających z przepisu ust. 1.
§  12.
Zaleca się organizacjom spółdzielczym i społecznym stosowanie przepisów uchwały.
§  13.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1982 r.

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1981.27.232

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Organizacja i finansowanie dowożenia uczniów do szkół zbiorczych.
Data aktu: 07/09/1981
Data ogłoszenia: 30/10/1981
Data wejścia w życie: 01/01/1982