Organizacja i finansowanie dowożenia uczniów do szkół zbiorczych.

UCHWAŁA Nr 190
RADY MINISTRÓW
z dnia 7 września 1981 r.
w sprawie organizacji i finansowania dowożenia uczniów do szkół zbiorczych.

Jednym z warunków dalszej poprawy poziomu nauczania i wychowania w szkołach podstawowych jest sprawne funkcjonowanie zorganizowanego dowożenia uczniów do szkół zbiorczych. Wymaga to ścisłego współdziałania terenowych organów administracji państwowej, instytucji i zakładów pracy działających na terenie gmin (miast, miast i gmin) oraz aktywnego udziału komitetów rodzicielskich i zainteresowanych organizacji społecznych na danym terenie.
W tym celu Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Naczelnicy gmin organizują dowożenie do szkół zbiorczych uczniów klas I-IV zamieszkałych w odległości większej niż 3 km i uczniów klas V-VIII zamieszkałych w odległości większej niż 4 km od siedziby szkoły.
2.
Dopuszcza się organizowanie dowożenia uczniów z odległości mniejszych niż wymienione w ust. 1 na tych terenach, gdzie istnieją możliwości przewozowe.
3.
Ilekroć w uchwale jest mowa o naczelniku gminy, rozumie się przez to także naczelnika miasta oraz naczelnika miasta i gminy.
§  2.
Dowożenie uczniów do szkół zbiorczych może być organizowane:
1)
publicznymi środkami lokomocji Polskich Kolei Państwowych (PKP), Państwowej Komunikacji Samochodowej (PKS) oraz komunalnych przedsiębiorstw komunikacyjnych (kursy objęte urzędowym rozkładem jazdy),
2)
w drodze najmu autobusów z przedsiębiorstw PKS oraz komunalnych przedsiębiorstw komunikacyjnych, przeznaczonych wyłącznie do przewożenia uczniów do szkół (kursy specjalne), jeżeli na terenie gmin nie jest możliwe dowożenie uczniów kursami normalnymi,
3)
z wykorzystaniem środków transportowych, będących w posiadaniu szkół zbiorczych.
§  3.
1.
W razie braku możliwości zorganizowania dowożenia uczniów w sposób określony w § 2 naczelnik gminy może organizować dowożenie uczniów do szkół środkami transportowymi państwowych nietransportowych jednostek organizacyjnych oraz organizacji spółdzielczych i społecznych działających na obszarze gminy.
2.
Wysokość opłat za usługi przewozowe w wypadkach, o których mowa w ust. 1, ustala się na zasadach określonych w:
1)
uchwale nr 197 Rady Ministrów z dnia 27 czerwca 1968 r. w sprawie usprawnienia przewozów pracowniczych i wycieczkowych autobusami (Monitor Polski z 1968 r. Nr 29, poz. 194 i z 1974 r. Nr 41, poz. 242) w razie dowozu dzieci autobusami, mikrobusami i samochodami przystosowanymi do przewozu osób,
2)
taryfie towarowej transportu samochodowego i spedycji w zakresie opłat za najem ciągników rolniczych i przyczep wraz z obsługą.
3.
Zobowiązuje się Ministra Finansów do zwolnienia państwowych nietransportowych jednostek organizacyjnych, organizacji spółdzielczych i społecznych oraz innych przewoźników od opodatkowania przychodów z tytułu dowożenia uczniów do szkół.
4.
Główny Inspektor Gospodarki Energetycznej na wniosek Ministra Oświaty i Wychowania ustali dodatkowy limit zakupu paliw silnikowych dla Ministra Oświaty i Wychowania z przeznaczeniem na zaspokojenie dodatkowych potrzeb wynikających z uchwały. Minister Oświaty i Wychowania będzie przekazywał go przewoźnikom na konkretne zadania w zakresie dowożenia uczniów do szkół.
5.
Minister Hutnictwa i Przemysłu Maszynowego zapewni przydziały części zamiennych dla szkolnych środków transportu.
§  4.
Jeżeli trasy dowożenia uczniów do szkół zbiorczych pokrywają się z trasami dowożenia pracowników do uspołecznionych zakładów pracy środkami transportu opłacanymi przez te zakłady, zakłady te są obowiązane udostępniać wolne miejsca do przewozu uczniów.
§  5.
1.
Dowożenie uczniów do szkół zbiorczych, z wyjątkiem wypadków, o których mowa w ust. 4, odbywa się na koszt państwa i jest pokrywane z budżetów terenowych, planowanych w dziale 79 "Szkolnictwo ogólnokształcące i wychowanie".
2.
Szczegółowe zasady finansowania kosztów dowożenia uczniów do szkół zbiorczych określi Minister Oświaty i Wychowania w porozumieniu z Ministrem Finansów.
3.
Ministrowie Finansów oraz Oświaty i Wychowania zapewnią środki finansowe na dowożenie uczniów do szkół.
4.
Państwowe gospodarstwa rolne i inne przedsiębiorstwa działające na wsi oraz jednostki gospodarcze kółek rolniczych i rolnicze spółdzielnie produkcyjne mogą przewozić uczniów do szkół zbiorczych, pokrywając koszty dowożenia ze środków na akcję socjalną.
§  6.
1.
Usługi w zakresie dowożenia uczniów do szkół zbiorczych realizowane są na podstawie umów zawieranych przez naczelników gmin z przewoźnikami, o których mowa w § 2 pkt 1 i w § 3 ust. 1, świadczącymi usługi przewozowe.
2.
Na trasach dojazdów do szkół zbiorczych Minister Komunikacji zapewni uczniom szkół pierwszeństwo przed innymi pasażerami w korzystaniu - w miarę wolnych miejsc - z przejazdów środkami transportu PKS.
§  7.
1.
Gminni dyrektorzy szkół sporządzają plany organizacji dowożenia uczniów do szkół zbiorczych na terenie gmin (miast i gmin) na rok szkolny. Plany te obejmują liczbę dzieci wymagających dowożenia do szkół zbiorczych według poszczególnych tras komunikacyjnych, czasu przejazdu, rodzajów środków transportu i nazw przewoźników. Plany zatwierdza naczelnik gminy.
2.
Wycinki planów przewozowych, dotyczące poszczególnych tras i przewoźników, naczelnik gminy przesyła właściwym przewoźnikom do realizacji.
3.
Podstawę planowania środków na pokrycie kosztów dowożenia uczniów do szkół zbiorczych stanowi dokumentacja wymieniona w ust. 1.
§  8.
1.
Minister Oświaty i Wychowania określi zasady organizowania opieki wychowawczej w świetlicach szkolnych, świetlicach dworcowych PKP, PKS i innych pomieszczeniach, w których uczniowie oczekują na zajęcia lekcyjne i środki lokomocji, oraz w czasie dowożenia ich z miejsca zamieszkania do szkoły i z powrotem.
2.
Naczelnicy gmin i gminni dyrektorzy szkół, w porozumieniu z jednostkami świadczącymi usługi w zakresie dowożenia uczniów do szkół zbiorczych, zapewnią uczniom opiekę wychowawczą do czasu przewozu uczniów oraz odpowiednie warunki oczekiwania na środki lokomocji.
3.
Warunki oczekiwania, o których mowa w ust. 2, zapewnia się poprzez organizowanie świetlic w szkołach, na dworcach PKP i PKS lub w ich pobliżu oraz organizowanie innych punktów zbiorczych.
§  9.
1.
Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów zwiększy w latach 1981-1985 przydziały dla szkół autobusów, mikrobusów i przyczep przystosowanych do przewozu uczniów.
2.
Minister Komunikacji spowoduje, aby w rozkładach jazdy autobusów PKS były uwzględnione potrzeby komunikacyjne młodzieży dojeżdżającej do szkół.
3.
Minister Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska zobowiąże terenowe organy administracji państwowej stopnia podstawowego do zawierania porozumień (umów) z Państwową Komunikacją Samochodową w zakresie zapewnienia pomocy technicznej w usuwaniu awarii oraz konserwacji środków transportu będących w posiadaniu szkół, a przeznaczonych do przewozu uczniów.
§  10.
Terenowe organy administracji państwowej zapewnią przejezdność dróg na trasach przewozu uczniów do szkół.
§  11.
1.
Na pokrycie skutków finansowych związanych z realizacją przepisów § 8 przeznacza się dodatkowy fundusz płac w wysokości:
1)
w 1981 r. - 40 mln zł,
2)
w 1982 r. - 100 mln zł.
2.
Upoważnia się Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów do wprowadzenia w narodowym planie społeczno-gospodarczym na 1981 r. zmian wynikających z przepisu ust. 1.
3.
Upoważnia się Ministra Finansów do zwiększenia z rezerwy budżetu centralnego środków budżetowych Ministerstwa Oświaty i Wychowania, niezbędnych na pokrycie wydatków osobowych i pochodnych wynikających z przepisu ust. 1.
§  12.
Zaleca się organizacjom spółdzielczym i społecznym stosowanie przepisów uchwały.
§  13.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1982 r.

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024