Zasady wynagradzania pracowników transportu samochodowego, spedycji krajowej i komunikacji miejskiej.

UCHWAŁA Nr 60
RADY MINISTRÓW
z dnia 15 marca 1974 r.
w sprawie zasad wynagradzania pracowników transportu samochodowego, spedycji krajowej i komunikacji miejskiej. *

Rada Ministrów po porozumieniu z Centralną Radą Związków Zawodowych uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Przepisy uchwały dotyczą pracowników zatrudnionych w transporcie samochodowym, spedycji krajowej i komunikacji miejskiej.
2.
Ilekroć w uchwale jest mowa o:
1)
"transporcie samochodowym" - należy przez to rozumieć uspołeczniony transport samochodowy i spedycję krajową, niezależnie od ich form organizacyjnych i podporządkowania,
2)
"transporcie zorganizowanym" - należy przez to rozumieć:
a)
przedsiębiorstwa transportu samochodowego i spedycji krajowej,
b)
zakłady transportu samochodowego odpowiadające warunkom ustalonym przez Ministra Komunikacji w odrębnym trybie,
3)
"transporcie nie zorganizowanym" - należy przez to rozumieć inne jednostki niż wymienione w pkt 2, posiadające tabor samochodowy,
4)
"transporcie publicznym" - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwa i spółdzielnie, których podstawową działalnością jest prowadzenie ogólnie dostępnego, zarobkowego transportu samochodowego i spedycji krajowej,
5)
"komunikacji miejskiej" - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwa i zakłady nadzorowane przez Ministra Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska, których podstawową działalnością jest przewóz pasażerów,
6)
"zapleczu technicznym transportu samochodowego" - należy przez to rozumieć zajezdnie, stacje obsługi, warsztaty, pracujące na potrzeby jednostek określonych w ust. 1.
3.
Z zastrzeżeniem ust. 4 - przepisów uchwały nie stosuje się do pracowników wynagradzanych według odrębnych zasad, a w szczególności do:
1)
pracowników straży pożarnych,
2)
pracowników wyodrębnionych placówek socjalnych i kulturalno-oświatowych,
3)
maszynistek zatrudnionych w halach maszyn,
4)
pracowników straży przemysłowej,
5)
uczniów odbywających naukę zawodu.
4.
Do pracowników wymienionych w ust. 3 pkt 1-3 mają zastosowanie przepisy § 4 i § 22, a do pracowników wymienionych w ust. 3 pkt 4 - przepisy § 22.
§  2.
Upoważnia się Ministra Pracy, Płac i Spraw Socjalnych do ustalenia w porozumieniu z Ministrem Komunikacji:
1)
tabel godzinowych stawek płac zasadniczych dla kierowców pojazdów samochodowych, ich pomocników, konduktorów oraz motorniczych tramwajów - w wysokości od 6,00 zł do 14,00 zł za godzinę,
2)
tabeli godzinowych dodatków za rodzaj prowadzonego pojazdu samochodowego lub wykonywanie niektórych rodzajów przewozów dla pracowników wymienionych w pkt 1, z wyjątkiem konduktorów - w wysokości od 0,50 zł do 7,00 zł za godzinę,
3)
tabel godzinowych stawek płac dla robotników nie wymienionych w pkt 1 - w wysokości od 6,00 zł za godzinę w kategorii I do 19,00 zł za godzinę w kategorii IX zaszeregowania,
4)
tabeli ryczałtowych wynagrodzeń kierowców samochodów osobowych,
5)
tabeli płac zasadniczych dla pracowników umysłowych zjednoczeń i przedsiębiorstw (zakładów) transportu samochodowego oraz komunikacji miejskiej - w wysokości od 1200 zł do 8000 zł miesięcznie,
6)
tabeli dodatków funkcyjnych dla pracowników zajmujących kierownicze i samodzielne stanowiska pracy - w wysokości od 200 zł do 5.000 zł miesięcznie,
7)
taryfikatorów kwalifikacyjnych dla robotników i pracowników umysłowych wymienionych w pkt 1, 3, 4 i 5, określających wymagania kwalifikacyjne niezbędne do zajmowania poszczególnych stanowisk.
§  3.
Upoważnia się Ministra Pracy, Płac i Spraw Socjalnych do:
1)
zwiększania, w porozumieniu z Ministrem Komunikacji i na wniosek właściwego ministra, godzinowych stawek płac zasadniczych pracowników, o których mowa w § 2 pkt 1, przy równoczesnej likwidacji dodatków za rodzaj prowadzonego pojazdu lub wykonywanie niektórych rodzajów przewozów - w miarę usprawnienia organizacji pracy i wygospodarowania odpowiednich środków finansowych,
2)
podwyższania o 20% dodatku, o którym mowa w § 2 pkt 2:
a)
w porozumieniu z Ministrem Komunikacji i Ministrem Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska - dla pracowników zatrudnionych przy przewozach pasażerskich w transporcie publicznym i w komunikacji miejskiej,
b)
w porozumieniu z Ministrem Górnictwa i Energetyki - dla kierowców regularnych górniczych linii komunikacyjnych,
3)
ustalania w uzasadnionych wypadkach w porozumieniu z Ministrem Komunikacji ryczałtowych wynagrodzeń dla kierowców innych pojazdów samochodowych niż samochody osobowe.
§  4. 1
1.
Upoważnia się ministrów do wprowadzenia dla pracowników transportu samochodowego dodatku za staż pracy w jednym zakładzie pracy po trzech latach pracy w wysokości 3% wynagrodzenia zasadniczego, wzrastającego o 1% za każdy następny rok pracy do wysokości 20% wynagrodzenia zasadniczego po 20 latach pracy.
2.
Do okresu wymaganego do uzyskania dodatku za staż pracy zalicza się okresy zatrudnienia po dniu 22 lipca 1944 r. w uspołecznionych zakładach pracy oraz w prywatnych zakładach pracy, które zostały upaństwowione lub przejęte przez uspołecznione zakłady, z wyłączeniem okresów zatrudnienia w zakładzie pracy, w którym umowa o pracę:
1)
wygasła na skutek porzucenia pracy przez pracownika,
2)
została rozwiązana przez zakład pracy bez wypowiedzenia z winy pracownika,
3)
została rozwiązana w innym trybie, a pracownik nie podjął ponownie pracy przed upływem trzech miesięcy od jej rozwiązania; warunek podjęcia pracy przed upływem trzech miesięcy nie dotyczy:
a)
rozwiązania umowy o pracę przez zakład pracy z zachowaniem okresu wypowiedzenia, jeżeli pracownik został zarejestrowany w wydziale zatrudnienia właściwego urzędu, a nie uzyskał w ciągu trzech miesięcy propozycji pracy w wykonywanym zawodzie,
b)
okresu pobierania renty inwalidzkiej, chorobowej albo zasiłku chorobowego po rozwiązaniu umowy o pracę,
c)
przerwy w pracy kobiet spowodowanej koniecznością sprawowania opieki nad dzieckiem do lat 4 przed dniem 8 czerwca 1968 r.
3.
Szczegółowe zasady zaliczania .okresów zatrudnienia do okresów pracy uprawniających do dodatku za staż pracy określa Minister Pracy, Płac i Spraw Socjalnych w uzgodnieniu z zarządami głównymi właściwych związków zawodowych i na wniosek Ministra Komunikacji.
4.
Przepisów ust. 1-3 nie stosuje się do pracowników przedsiębiorstw (zakładów) komunikacji miejskiej oraz innych przedsiębiorstw, dla których dodatki za staż pracy określają odrębne, korzystniejsze przepisy.
§  5. 2
 
1.
Kierowcom i ich pomocnikom może być przyznany dodatek za wykonywanie dodatkowych czynności nie wchodzących w zakres ich normalnych obowiązków w wysokości do 2.700 zł miesięcznie.
2.
Szczegółowe zasady i tryb przyznawania dodatku, o którym mowa w ust. 1, określają ministrowie w uzgodnieniu z zarządami głównymi właściwych związków zawodowych, na podstawie wytycznych Ministra Pracy, Płac i Spraw Socjalnych.
§  6.
1. 3
Za każdą godzinę prowadzenia pojazdu z przyczepą kierowcom pojazdów samochodowych i ich pomocnikom, wynagradzanym według czasowo-premiowego systemu płac, przysługuje dodatek w wysokości od 4,00 zł do 6,00 zł za każdą przyczepę - w zależności od jej ładowności.
2.
Wysokość i zasady wypłacania dodatku, o którym mowa w ust. 1, ustali Minister Pracy, Płac i Spraw Socjalnych w porozumieniu z Ministrem Komunikacji.
§  7. 4
 
1.
Kierowcom transportu samochodowego, wykonującym obsługę codzienną pojazdu i czynności zdawczo-odbiorcze, czas zużyty na wykonanie tych czynności jest zaliczany do ich czasu pracy, jednakże w wysokości nie przekraczającej normy obsługi ustalonej dla danego pojazdu.
2.
Normy czasu pracy na wykonanie obsługi codziennej pojazdów samochodowych ustala kierownik zakładu.
§  8.
Kierowcom i ich pomocnikom zatrudnionym w jednostkach transportowych stale obsługujących budowę obiektów, pracującym na dwie zmiany, przysługuje za pracę na drugiej zmianie dodatek w wysokości 10% stawki wynagrodzenia zasadniczego wynikającego z osobistego zaszeregowania pracownika. Dodatek ten nie przysługuje, jeżeli pracownik był zatrudniony tylko na części drugiej zmiany bądź na przedłużonej pierwszej zmianie.
§  9.
Kierowcom i ich pomocnikom przysługuje za prowadzenie pojazdów samochodowych napędzanych gazem dodatek w wysokości 0,10 zł za każdy przejechany kilometr.
§  10.
1.
Właściwi ministrowie mogą w porozumieniu z zarządami głównymi właściwych związków zawodowych wprowadzić dla kierowców ciężarowych pojazdów samochodowych i innych pracowników transportu samochodowego akordowy system płac.
2.
Wysokość wyjściowych akordowych stawek płac oraz zasady stosowania akordowego systemu płac ustala Minister Pracy, Płac i Spraw Socjalnych w porozumieniu z Ministrem Komunikacji oraz Zarządem Głównym Związku Zawodowego Transportowców i Drogowców.
§  11.
1.
Kierowcy taksówek osobowych i bagażowych oraz kierowcy i inni pracownicy transportu samochodowego zatrudnieni w przewozach dystrybucyjnych mogą być wynagradzani według prowizyjnego systemu płac.
2.
Zasady prowizyjnego systemu płac pracowników ustalają właściwi ministrowie w uzgodnieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych.
§  12.
1.
Brygadziście kierującemu pracą brygady, złożonej co najmniej z 5 robotników, a w wyjątkowych wypadkach z 3 łącznie z brygadzistą, i pracującemu wspólnie z pozostałymi członkami brygady przysługuje dodatek w wysokości od 5% do 15% godzinowej stawki płac wynikającej z osobistego zaszeregowania.
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy kierowców i ich pomocników.
§  13.
Upoważnia się zainteresowanych ministrów do wprowadzenia w transporcie samochodowym, w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych i w uzgodnieniu z zarządami głównymi właściwych związków zawodowych, dodatków za pracę w warunkach uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia w wysokości od 0,50 zł do 1,50 zł za godzinę.
§  14.
Podwyższanie stawki zaszeregowania osobistego lub wynagrodzenia zasadniczego nie może być dokonywane częściej niż co 2 lata, z wyjątkiem zmiany tabel płac lub awansowania pracownika w związku z podwyższeniem kwalifikacji, połączonego ze zmianą stanowiska pracy bądź - dla robotników - zmianą zakresu wykonywanej pracy.
§  15.
1.
Robotnikom może być przyznana premia za wykonanie zadań wyznaczonych przez dyrektora przedsiębiorstwa (kierownika zakładu), a w szczególności:
1)
kierowcom, konduktorom, motorniczym tramwajów - za wykonanie określonych zadań przewozowych, pracę bez reklamacji, jazdę bezawaryjną, odpowiednią dbałość o stan techniczny i wygląd pojazdu,
2)
pozostałym robotnikom transportu samochodowego - za wykonanie zadań jakościowych, prawidłowe wykorzystanie surowców i materiałów, terminowe i właściwe wykonanie zleconych zadań i obowiązków.
2.
Fundusz premiowy robotników nie może w 1974 r. przekroczyć 15% ich funduszu płac zasadniczych łącznie z dodatkami za rodzaj prowadzonych pojazdów samochodowych lub wykonywanie niektórych rodzajów przewozów.
§  16.
Upoważnia się Ministra Komunikacji, a w zakresie komunikacji miejskiej - Ministra Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska, w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych i Ministrem Finansów, do ustalenia zasad premiowania pracowników umysłowych zjednoczeń, przedsiębiorstw i zakładów transportu samochodowego i komunikacji miejskiej na podstawie przepisów uchwały nr 298 Rady Ministrów z dnia 24 listopada 1972 r. w sprawie premiowania pracowników umysłowych zatrudnionych w państwowych przedsiębiorstwach przemysłowych oraz grupujących je zjednoczeniach (Monitor Polski Nr 56, poz. 297), z dostosowaniem do warunków i potrzeb transportu samochodowego i komunikacji miejskiej.
§  17. 5
(uchylony).
§  18. 6
(uchylony).
§  19.
1.
Za czas pracy w porze nocnej między godziną 22,00 a 6,00 pracownikom przysługuje dodatek w wysokości 15% płacy zasadniczej.
2.
Kierowcom i innym pracownikom zatrudnionym stale w porze nocnej przy przewozach dystrybucyjnych przysługuje dodatek w wysokości 20% płacy zasadniczej.
3.
Dodatek, o którym mowa w ust. 1, nie przysługuje pracownikom umysłowym zajmującym stanowiska kierownicze i samodzielne, z wyjątkiem pracowników wykonujących w porze nocnej bezpośredni nadzór nad pracami związanymi z eksploatacją i remontami pojazdów samochodowych.
§  20.
Kierowca autobusu, trolejbusu, samochodu ciężarowego lub specjalnego oraz motorniczy tramwaju, który ze względu na stan zdrowia lub wiek 60 lat zostanie zatrudniony w tym samym lub innym zakładzie pracy przy prowadzeniu pojazdu, którego prowadzenie uprawnia do wynagrodzenia według niższej stawki płacy zasadniczej, zachowuje prawo do stawki płacy zasadniczej, łącznie z dodatkiem za rodzaj prowadzonego pojazdu lub wykonywanie niektórych rodzajów przewozów, posiadanej uprzednio, jeżeli przepracował na tych pojazdach co najmniej 10 lat.
§  21.
Upoważnia się właściwych ministrów do utrzymania w uzasadnionych wypadkach branżowych systemów płac robotników zaplecza technicznego transportu samochodowego.
§  22.
1.
Pracownicy w zamian za przysługujące im dotychczas deputaty w naturze otrzymują ekwiwalent pieniężny.
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy pracowników, którzy na podstawie przepisów o wynagradzaniu wydanych po dniu 1 maja 1972 r. zachowali prawo do deputatu w naturze.
§  23.
Upoważnia się dyrektorów przedsiębiorstw (zakładów) transportu samochodowego i komunikacji miejskiej do tworzenia w ramach planowanego osobowego funduszu płac specjalnego funduszu nagród w wysokości do 0,5% planowanego osobowego funduszu płac, z przeznaczeniem na nagrody dla pracowników za szczególne osiągnięcia.
§  24. 7
 
1.
Zakłady pracy, do których nie mają zastosowania przepisy ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. o zasadach tworzenia zakładowych systemów wynagradzania (Dz.U. z 1988 r. Nr 28, poz. 196), mogą podwyższać:
1)
obowiązujące stawki wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych,
2)
dodatki za wykonywanie czynności dodatkowych, otrzymywane przez kierowców pojazdów samochodowych (z wyjątkiem kierowców samochodów osobowych).
2.
Podwyższenie stawek płac, o których mowa w ust. 1, może nastąpić pod warunkiem:
1)
odpowiedniego zmniejszenia premii i nagród,
2)
likwidacji lub zmniejszenia wysokości składników płac nie związanych bezpośrednio z wynikami pracy,
3)
włączenia do wynagrodzenia dodatku w kwocie 6000 zł, wypłacanego na podstawie uchwały nr 17 Rady Ministrów z dnia 1 lutego 1988 r. w sprawie oddatków z tytułu wzrostu cen (Monitor Polski Nr 3, poz. 20).
3.
Do czasu zastosowania w zakładzie pracy stawek wynagrodzenia zasadniczego, opracowanych z wykorzystaniem wyników wartościowania pracy, wynagrodzenie ustala się według następujących zasad:
1)
stosuje się dotychczasowe taryfikatory kwalifikacyjne,
2)
wysokość wynagrodzeń zasadniczych w najniższej kategorii zaszeregowania (w I kategorii) nie może być niższa od najniższego wynagrodzenia obowiązującego w dniu 1 stycznia danego roku, określonego przez Radę Ministrów na podstawie Kodeksu pracy, i nie może być wyższa od sześciokrotnego najniższego wynagrodzenia w najwyższej kategorii zaszeregowania (w XI kategorii),
3)
wysokość dodatku za wykonywanie czynności dodatkowych nie może przekroczyć 80% najniższego wynagrodzenia. Wysokość stawek za wykonywanie poszczególnych czynności powinna być zróżnicowana w zależności od rodzaju czynności i jej uciążliwości.
4.
Do pracowników zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mogą być zastosowane stawki wynagrodzenia zasadniczego obowiązujące pozostałych pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych w danej jednostce organizacyjnej.
5.
Wprowadzenie nowych stawek wynagrodzenia zasadniczego (wraz z pochodnymi) oraz dodatków za wykonywanie czynności dodatkowych może nastąpić wyłącznie w ramach posiadanych przez te jednostki organizacyjne środków przeznaczonych na wynagrodzenia pracowników.
§  25.
Wynagrodzenia wypłacane z osobowego funduszu płac wolne są od podatku od wynagrodzeń i składki na cele emerytalne.
§  26.
1.
Upoważnia się Ministra Komunikacji, w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych i zarządami głównymi właściwych związków zawodowych, do zastosowania zasad wynagradzania określonych niniejszą uchwałą do pracowników lotnictwa cywilnego i Przedsiębiorstwa Wagonów Sypialnych i Restauracyjnych "Wars", z uwzględnianiem warunków pracy w tych jednostkach.
2.
Upoważnia się Ministra Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska, w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych i Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Komunalnej i Przemysłu Terenowego, do zastosowania przepisów niniejszej uchwały do pracowników przedsiębiorstw (zakładów) oczyszczania miast i osiedli, z uwzględnianiem warunków pracy w tych jednostkach.
3.
Upoważnia się Ministra Spraw Wewnętrznych, w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych i Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Państwowych i Społecznych, do zastosowania przepisów niniejszej uchwały do kierowców pojazdów samochodowych objętych przepisami uchwały nr 222 Rady Ministrów z dnia 22 października 1971 r. w sprawie ustalenia stanowisk, uposażenia oraz czasu służby członków Korpusu Technicznego Pożarnictwa, z uwzględnianiem warunków pracy w tych jednostkach.
4.
Upoważnia się zainteresowanych ministrów, w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych i zarządami głównymi właściwych związków zawodowych, do zastosowania przepisów niniejszej uchwały do pracowników ośrodków szkolenia kierowców pojazdów samochodowych oraz instruktorów szkolenia kierowców samochodowych, z uwzględnianiem warunków pracy w tych jednostkach.
5.
Przy stosowaniu zasad wynagradzania przewidzianych w uchwale w jednostkach organizacyjnych wymienionych w ust. 1-4 niektóre składniki płac mogą być zastąpione innymi składnikami bądź wprowadzone nowe składniki płac nie przewidziane w uchwale - w granicach kwot przewidzianych dla składników płac określonych uchwałą.
§  27.
Zasady wynagradzania określone niniejszą uchwałą powinny być wprowadzane po uprzednim sprawdzeniu stopnia przygotowania każdego przedsiębiorstwa (zakładu) i centrali zjednoczenia (jednostki równorzędnej) do wprowadzenia nowych zasad płac, w szczególności w zakresie:
1)
prawidłowego zaszeregowania pracowników na podstawie nowych taryfikatorów kwalifikacyjnych,
2)
rozliczenia środków finansowych przeznaczonych na podwyżkę płac.
§  28.
1.
Pracownikom objętym uchwałą nie przysługują dodatki przewidziane w § 2 uchwały Rady Ministrów i Centralnej Rady Związków Zawodowych z dnia 30 grudnia 1970 r. w sprawie podwyżki najniższych płac, wprowadzenia dodatków do płac dla niektórych grup pracowników, podwyżki zasiłków rodzinnych oraz niektórych emerytur i rent (Monitor Polski Nr 44, poz. 352).
2.
Kwota dodatków, o których mowa w ust. 1, zwiększa planowany osobowy fundusz płac. Za podstawę obliczeń zwiększających planowany osobowy fundusz płac przyjmuje się wypłaty tych dodatków w miesiącu poprzedzającym miesiąc wprowadzenia zasad określonych niniejszą uchwałą, przeliczonych w skali rocznej.
§  29.
Zaleca się centralnym organizacjom spółdzielczym i społecznym odpowiednie stosowanie zasad wynagradzania określonych w uchwale do pracowników zatrudnionych w podległych jednostkach organizacyjnych.
§  30.
1.
Do pracowników objętych uchwałą nie stosuje się:
1)
przepisów wydanych na podstawie § 14 ust. 4 uchwały nr 213 Rady Ministrów z dnia 13 czerwca 1961 r. w sprawie zasad i organizacji normowania pracy (Monitor Polski Nr 54, poz. 235),
2)
uchwały nr 301 Rady Ministrów z dnia 14 września 1963 r. w sprawie wprowadzenia przejściowego dodatku kwartalnego dla pracujących,
3)
§ 2, 3, 4, 5 i 8 uchwały nr 400 Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 1963 r. w sprawie zasad wynagradzania radców prawnych i referentów prawnych zatrudnionych w przedsiębiorstwach państwowych, zjednoczeniach oraz w bankach państwowych (Monitor Polski Nr 94, poz. 438 z późniejszymi zmianami),
4)
§ 5, 9 i 10 uchwały nr 79 Rady Ministrów z dnia 25 marca 1964 r. w sprawie czasu pracy i zasad wynagradzania pracowników zatrudnionych przy konwojowaniu,
5)
uchwały nr 132 Rady Ministrów z dnia 4 maja 1964 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników zatrudnionych w zjednoczeniach (jednostkach równorzędnych) grupujących państwowe przedsiębiorstwa przemysłowe i budowlano-montażowe (Monitor Polski Nr 32, poz. 140 z późniejszymi zmianami),
6)
uchwały nr 286 Rady Ministrów z dnia 27 sierpnia 1966 r. w sprawie wynagradzania niektórych pracowników przedsiębiorstw obrotu towarowego,
7)
§ 10 ust. 1 i 2 uchwały nr 163 Rady Ministrów z dnia 6 lipca 1973 r. w sprawie nagród i premii wypłacanych poza planem funduszu płac oraz ze środków nie objętych funduszem płac w gospodarce uspołecznionej,
8)
§ 4 pkt 5 i 7 oraz § 6 pkt 3 uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 18 lutego 1972 r. w sprawie rozszerzenia uprawnień dyrektorów państwowych przedsiębiorstw przemysłu kluczowego i dyrektorów ich zjednoczeń (Monitor Polski Nr 13, poz. 90),
9)
uchwały nr 56 Rady Ministrów z dnia 12 marca 1971 r. w sprawie zasad wynagradzania dyrektorów, zastępców dyrektorów i głównych księgowych przedsiębiorstw przemysłowych i budowlano-montażowych oraz nadzorujących je zjednoczeń (zmienionej uchwałą nr 76 Rady Ministrów z dnia 14 kwietnia 1971 r.),
10)
§ 4 uchwały nr 43 Rady Ministrów z dnia 2 marca 1973 r. w sprawie zasad gospodarowania funduszem płac w przedsiębiorstwach państwowych oraz grupujących je zjednoczeniach (Monitor Polski Nr 12, poz. 70).
2.
Tracą moc:
1)
uchwała nr 147 Rady Ministrów z dnia 28 czerwca 1967 r. w sprawie wynagradzania i czasu pracy pracowników transportu samochodowego,
2)
uchwała nr 148 Rady Ministrów z dnia 28 czerwca 1967 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników umysłowych i obsługi przedsiębiorstw zorganizowanego transportu samochodowego,
3)
§ 1, 2, 4, 5 i 7 uchwały nr 296 Rady Ministrów z dnia 24 listopada 1972 r. w sprawie doraźnej poprawy warunków pracy w niektórych przedsiębiorstwach resortu komunikacji, handlu wewnętrznego i usług, zdrowia i opieki społecznej oraz Centrali Rolniczej Spółdzielni "Samopomoc Chłopska" i "Związku Spółdzielni Spożywców <<Społem>>",
4)
uchwała nr 149 Rady Ministrów z dnia 28 czerwca 1967 r. w sprawie wynagradzania motorniczych tramwajowych,
5)
uchwała nr 138 Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 1963 r. w sprawie zasad wynagradzania konduktorów autobusowych Państwowej Komunikacji Samochodowej,
6)
§ 8 i 9 oraz załącznik do uchwały nr 75 Rady Ministrów z dnia 29 maja 1970 r. w sprawie poprawy wykorzystania przyczep w transporcie samochodowym.
§  31.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 1974 r.
*Z dniem 1 stycznia 1988 r. uchwała traci moc w zakresie uregulowanym przez uchwałę nr 13 Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 1988 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników zatrudnionych w państwowych przedsiębiorstwach uzdrowiskowych (M.P.88.4.38) zgodnie z § 4 pkt 3 powołanej uchwały.
1 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały z dnia 13 kwietnia 1982 r. (M.P.82.11.79) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 kwietnia 1982 r.
2 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały z dnia 13 kwietnia 1982 r. (M.P.82.11.79) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 kwietnia 1982 r.
3 § 6 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 uchwały z dnia 13 kwietnia 1982 r. (M.P.82.11.79) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 kwietnia 1982 r.
4 § 7 zmieniony przez § 1 pkt 4 uchwały z dnia 13 kwietnia 1982 r. (M.P.82.11.79) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 kwietnia 1982 r.
5 § 17 uchylony przez § 9 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 1974 r. w sprawie stosowania równoważnych norm czasu pracy w komunikacji samochodowej i w transporcie samochodowym (Dz.U.74.51.332) z dniem 1 stycznia 1975 r.
6 § 18 uchylony przez § 9 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 1974 r. w sprawie stosowania równoważnych norm czasu pracy w komunikacji samochodowej i w transporcie samochodowym (Dz.U.74.51.332) z dniem 1 stycznia 1975 r.
7 § 24:

- zmieniony przez § 1 uchwały z dnia 19 sierpnia 1985 r. (M.P.85.22.165) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 września 1985 r.

- zmieniony przez § 1 uchwały z dnia 23 stycznia 1989 r. (M.P.89.3.26) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 16 lutego 1989 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1974.9.66

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zasady wynagradzania pracowników transportu samochodowego, spedycji krajowej i komunikacji miejskiej.
Data aktu: 15/03/1974
Data ogłoszenia: 21/03/1974
Data wejścia w życie: 01/04/1974