Ustalenie i ogłoszenie statutu stowarzyszenia wyższej użyteczności "Aeroklub Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej".

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 5 listopada 1963 r.
w sprawie ustalenia i ogłoszenia statutu stowarzyszenia wyższej użyteczności "Aeroklub Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej".

Na podstawie § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 października 1963 r. w sprawie uznania "Aeroklubu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej" za stowarzyszenie wyższej użyteczności (Dz. U. Nr 44, poz. 249) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się i ogłasza statut stowarzyszenia wyższej użyteczności "Aeroklub Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej", stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT STOWARZYSZENIA WYŻSZEJ UŻYTECZNOŚCI "AEROKLUB POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ"

Rozdział 1.

Przepisy ogólne.

§  1.
Aeroklub Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej jest organizacją kierującą całokształtem spraw lotnictwa sportowego w Polsce, powołaną do prowadzenia w tej dziedzinie szkolenia, do kwalifikowania i zatwierdzania osiągnięć sportowych oraz do reprezentowania polskiego sportu lotniczego w kraju i za granicą.
§  2.
Aeroklub Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, w skrócie "Aeroklub PRL", jest stowarzyszeniem wyższej użyteczności i posiada osobowość prawną.
§  3.
1.
Terenem działalności Aeroklubu PRL jest obszar Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
2.
Siedzibą władz naczelnych Aeroklubu PRL jest m.st. Warszawa.
3.
Organami terenowymi Aeroklubu PRL są aerokluby regionalne.
§  4.
Aeroklub PRL posiada emblemat, flagę i proporzec oraz używa pieczęci, ubiorów i odznak według wzorów zatwierdzonych przez właściwe organy administracji państwowej.

Rozdział  2.

Zadania i środki działania.

§  5.
1.
Zadaniem Aeroklubu PRL jest:
1)
wychowywanie swoich członków w duchu patriotyzmu na pełnowartościowych obywateli Polski Ludowej w oparciu o programowe założenia budowy socjalizmu;
2)
kierowanie całokształtem spraw lotnictwa sportowego;
3)
rozpowszechnianie wiedzy i umiejętności lotniczych wśród społeczeństwa;
4)
prowadzenie i rozwijanie lotniczej działalności wyszkoleniowej i sportowej w celu przysposobienia ludności, a zwłaszcza młodzieży, do wykonywania zadań społecznie użytecznych;
5)
reprezentowanie lotnictwa sportowego w kraju i za granicą.
2.
Zadania określone w ust. 1 Aeroklub PRL realizuje w szczególności przez:
1)
koordynowanie działalności jednostek organizacyjnych Aeroklubu PRL;
2)
prowadzenie szkolenia i doskonalenia w zakresie umiejętności lotniczych;
3)
organizowanie mistrzostw, zawodów, pokazów, wystaw i innych imprez lotniczych;
4)
zatwierdzanie rekordów lotniczych;
5)
popieranie wynalazczości i wszelkiego rodzaju twórczości w dziedzinie lotnictwa sportowego;
6)
współdziałanie z organizacjami społecznymi, a w szczególności z organizacjami młodzieżowymi działającymi na terenie Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej;
7)
utrzymywanie stosunków z zagranicznymi stowarzyszeniami o pokrewnych celach;
8)
przedsiębranie innych niezbędnych środków dla realizacji celów Aeroklubu PRL.

Rozdział  3.

Członkowie, ich prawa i obowiązki.

§  6.
1.
Członkami Aeroklubu PRL mogą być osoby prawne i fizyczne.
2.
Członkowie Aeroklubu PRL dzielą się na:
1)
członków zwyczajnych;
2)
członków stowarzyszonych;
3)
członków honorowych;
4)
członków popierających.
3.
Członkami zwyczajnymi mogą być pełnoletni piloci, skoczkowie spadochronowi, modelarze wyczynowi oraz działacze lotnictwa zrzeszeni w aeroklubach regionalnych i w Klubie Seniorów Lotnictwa.
4.
Członkami stowarzyszonymi są członkowie kół lotniczych.
5.
Członkami honorowymi mogą być osoby szczególnie zasłużone dla rozwoju sportu lotniczego. Godność członka honorowego nadaje Zarząd Główny Aeroklubu PRL.
6.
Członkami popierającymi mogą być osoby prawne i fizyczne, które zgłoszą swoje przystąpienie do Aeroklubu PRL i opłacą ustaloną składkę.
§  7.
1.
Członkowie zwyczajni są przyjmowani przez zarządy aeroklubów regionalnych. Deklaracja osoby ubiegającej się o członkostwo zwyczajne powinna być podpisana przez dwóch członków zwyczajnych.
2.
Członkowie stowarzyszeni są przyjmowani przez zarządy kół lotniczych na podstawie przedstawionej deklaracji.
§  8.
1.
Przynależność do Aeroklubu PRL ustaje w razie:
1)
śmierci członka,
2)
dobrowolnego wystąpienia z obowiązkiem wywiązania się z wszelkich zobowiązań materialnych wobec stowarzyszenia;
3)
skreślenia z listy członków przez zarząd aeroklubu regionalnego lub koła lotniczego z powodu zalegania z opłatą składek członkowskich za okres 6 miesięcy;
4)
wykluczenia przez zarząd aeroklubu regionalnego lub koła lotniczego z powodu:
a)
skakania prawomocnym wyrokiem sądowym na karę dodatkową utraty praw publicznych i obywatelskich praw honorowych,
b)
nieprzestrzegania przez członka postanowień statutu, uchwał, regulaminów i zarządzeń władz Aeroklubu PRL,
c)
orzeczenia Sądu Honorowego (koleżeńskiego).
2.
Od uchwały w sprawie wykluczenia przysługuje członkowi prawo odwołania się do władz wyższych stowarzyszenia aż do Krajowego Zjazdu włącznie.
§  9.
1.
Członkowie stowarzyszenia są obowiązani:
1)
realizować cele i zadania Aeroklubu PRL;
2)
prowadzić i rozwijać społeczną działalność lotniczą w ramach posiadanych umiejętności i uprawnień oraz stale podwyższać swoje kwalifikacje w tym zakresie;
3)
opłacać regularnie składkę członkowską (nie dotyczy to członków honorowych).
2.
Członkowie Aeroklubu PRL mają prawo:
1)
wybierać i być wybierani do władz Aeroklubu PRL na zasadach określonych w dalszych przepisach;
2)
uczestniczyć w krajowych i zagranicznych imprezach lotniczych oraz korzystać z wszelkiej pomocy i urządzeń stowarzyszenia na zasadach określonych przez Zarząd Główny;
3)
nosić odznaki Aeroklubu PRL.

Rozdział  4.

Naczelne władze Aeroklubu PRL.

§  10.
Naczelnymi władzami Aeroklubu PRL są:
1)
Krajowy Zjazd;
2)
Zarząd Główny;
3)
Główna Komisja Rewizyjna;
4)
Sąd Honorowy.

A.

Krajowy Zjazd.

§  11.
1.
Krajowy Zjazd jest najwyższą władzą Aeroklubu PRL.
2.
Krajowy Zjazd może być zwyczajny i nadzwyczajny.
3.
Krajowy Zjazd zwyczajny odbywa się raz na dwa lata.
4.
Nadzwyczajny Krajowy Zjazd odbywa się na wniosek:
1)
Zarządu Głównego;
2)
Głównej Komisji Rewizyjnej;
3)
co najmniej połowy ogólnej liczby zarządów aeroklubów regionalnych.
5.
Krajowy Zjazd jest zwoływany przez Zarząd Główny za pomocą ogłoszenia, zawierającego termin, miejsce i porządek obrad, oraz przez pisemne zawiadomienie aeroklubów regionalnych co najmniej na 4 tygodnie przed terminem Krajowego Zjazdu.
6.
W przypadkach przewidzianych w ust. 4 pkt 2 i 3 nadzwyczajny Krajowy Zjazd powinien się odbyć najpóźniej w terminie 6-tygodniowym od dnia złożenia wniosku.
§  12.
1.
W Krajowym Zjeździe biorą udział:
1)
z głosem decydującym - delegaci wybrani na walnych zgromadzeniach aeroklubów regionalnych w głosowaniu tajnym; każdy aeroklub regionalny wybiera trzech delegatów i posiada na Zjeździe jeden głos;
2)
z głosem doradczym - członkowie honorowi, członkowie Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej i Sądu Honorowego.
2.
Krajowy Zjazd jest prawomocny przy obecności co najmniej 2/3 delegatów aeroklubów regionalnych. Uchwały jego zapadają zwykłą większością głosów, z wyjątkiem uchwały w sprawie wniosku o rozwiązanie Aeroklubu PRL, która zapada większością 2/3 głosów.
§  13.
1.
Krajowy Zjazd jest uprawniony do decydowania we wszystkich sprawach, które należą do zakresu działalności Aeroklubu PRL.
2.
Do zadań Krajowego Zjazdu należy w szczególności:
1)
ustalanie wytycznych działalności stowarzyszenia oraz zamierzeń gwarantujących realizację zadań Aeroklubu PRL;
2)
wybór prezesa honorowego Aeroklubu PRL;
3)
wybór prezesa Aeroklubu PRL i członków Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej oraz Sądu Honorowego;
4)
rozpatrywanie sprawozdań z działalności stowarzyszenia, przedstawionych przez Zarząd Główny;
5)
rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań i wniosków Głównej Komisji Rewizyjnej;
6)
uchwalanie projektu zmian statutu;
7)
uchwalanie najniższej wysokości składek członkowskich, obowiązujących w aeroklubach regionalnych;
8)
rozpatrywanie wniosków zgłoszonych co najmniej na 14 dni przed terminem Zjazdu przez aerokluby regionalne bądź przez Zarząd Główny;
9)
powzięcie uchwały w sprawie wniosku o rozwiązanie Aeroklubu PRL.
§  14.
1.
Wybór władz naczelnych Aeroklubu PRL następuje na okres 2 lat.
2.
Wyborów dokonuje się w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów.
3.
Pracownicy Aeroklubu PRL nie mogą być wybierani do Głównej Komisji Rewizyjnej. Do innych władz Aeroklubu PRL mogą być wybierani spośród pracowników Aeroklubu PRL tylko pracownicy biura Zarządu Głównego kierujący wyszkoleniem, służbą techniczną, propagandą i sportem.
4.
W razie ustąpienia członka z władz naczelnych Aeroklubu PRL władze te mogą dokooptować do swego grona nowego członka. Liczba dokooptowanych członków nie może przekraczać 1/4 liczby członków tych władz ustalonej statutem.

B.

Zarząd Główny.

§  15.
W skład Zarządu Głównego wchodzą:
1)
prezes Aeroklubu PRL oraz 17 członków Zarządu, wybrani przez Krajowy Zjazd;
2)
sekretarz generalny, powoływany przez Zarząd Główny w uzgodnieniu z władzą nadzorczą;
3)
delegat Ministra Obrony Narodowej;
4)
delegat Ministra Komunikacji.
§  16.
1.
Zarząd Główny wybiera spośród siebie dwóch wiceprezesów, skarbnika i jego zastępcę.
2.
Zarząd Główny powołuje prezesa lub jednego z wiceprezesów jako urzędującego do kierowania bieżącą pracą Aeroklubu PRL. Kandydatura urzędującego prezesa lub wiceprezesa wymaga uzgodnienia z władzą nadzorczą.
3.
Prezydium Zarządu Głównego stanowią:
1)
prezes Aeroklubu PRL;
2)
2 wiceprezesów;
3)
sekretarz generalny;
4)
skarbnik lub jego zastępca;
5)
delegat Ministra Obrony Narodowej;
6)
delegat Ministra Komunikacji.
4.
Posiedzenia Zarządu Głównego odbywają się w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż cztery razy w roku. Posiedzenia Prezydium Zarządu Głównego odbywają się w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz na miesiąc.
5.
Do ważności uchwał Zarządu niezbędna jest obecność 10 członków Zarządu. Do ważności uchwał Prezydium niezbędna jest obecność przynajmniej 4 członków Prezydium. Uchwały Zarządu Głównego i Prezydium zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego.
6.
Zarząd Główny składa ze swych czynności sprawozdanie Krajowemu Zjazdowi.
§  17.
1.
Zarząd Główny jest naczelną władzą wykonawczą Aeroklubu PRL. Do jego zadań należy w szczególności:
1)
realizacja uchwał Krajowego Zjazdu;
2)
kierowanie działalnością Aeroklubu PRL;
3)
ustalanie rocznych planów działalności Aeroklubu PRL;
4)
zatwierdzanie preliminarza budżetowego i bilansu rocznego Aeroklubu PRL;
5)
organizowanie i rozwiązywanie aeroklubów regionalnych, lotniczych szkół, ośrodków, warsztatów i innych placówek podległych Aeroklubowi PRL;
6)
powoływanie i rozwiązywanie komisji poszczególnych specjalności oraz kolegiów sędziowskich;
7)
zatwierdzanie regulaminów: Klubu Seniorów Lotnictwa, filii aeroklubów regionalnych, komisji poszczególnych specjalności, odznaczeń honorowych i innych niezbędnych do pracy stowarzyszenia;
8)
nadawanie godności członka honorowego i przyjmowanie członków popierających;
9)
zwoływanie krajowych zjazdów;
10)
decydowanie w sprawach współpracy z zagranicą,
11)
nabywanie i zbywanie majątku Aeroklubu PRL;
12)
kierowanie i nadzorowanie działalności aeroklubów regionalnych;
13)
zawieszanie uchwał walnych zgromadzeń i uchylanie uchwał zarządów aeroklubów regionalnych, o ile są one sprzeczne ze statutem Aeroklubu PRL lub uchwałami Zarządu Głównego;
14)
rozwiązywanie lub zawieszanie władz aeroklubów regionalnych w razie naruszenia postanowień statutu;
15)
mianowanie pełnomocników do prowadzenia spraw rozwiązanych lub zawieszanych władz aeroklubów regionalnych do czasu wybrania nowych władz;
16)
przydzielanie jednostkom organizacyjnym Aeroklubu PRL dotacji, wyposażenia w inwestycje stałe i sprzęt lotniczy, sprzęt pomocniczy i inne środki działania;
17)
ustalanie terytorialnego zasięgu działania aeroklubów regionalnych i innych jednostek organizacyjnych Aeroklubu PRL.
2.
Od decyzji Zarządu Głównego przysługuje zarządom aeroklubów regionalnych prawo odwołania się do Krajowego Zjazdu Aeroklubu PRL.
§  18.
Do zadań Prezydium Zarządu Głównego należy:
1)
zatwierdzanie okresowych planów działalności Aeroklubu PRL;
2)
przyjmowanie przedstawianych przez urzędującego prezesa (wiceprezesa) sprawozdań z realizacji zadań Aeroklubu PRL,
3)
zatwierdzanie kwartalnych planów finansowych i sprawozdań z realizacji budżetu;
4)
zatwierdzanie planów w zakresie postępu technicznego w lotnictwie sportowym;
5)
zatwierdzanie składu kadry narodowej oraz narodowych reprezentacji sportowych we wszystkich dyscyplinach sportu lotniczego;
6)
zatwierdzanie planów wyjazdów zagranicznych oraz składów ekip i delegacji;
7)
zatwierdzanie zmian personalnych dotyczących pracowników zatrudnionych na kierowniczych stanowiskach w Aeroklubie PRL.
§  19.
1.
Urzędujący prezes (wiceprezes) Zarządu Głównego kieruje bieżącą pracą stowarzyszenia na podstawie statutu Aeroklubu PRL, uchwał Krajowego Zjazdu, Zarządu Głównego, Prezydium i wytycznych władzy nadzorczej oraz reprezentuje Aeroklub PRL na zewnątrz.
2.
Do zadań urzędującego prezesa (wiceprezesa) należy w szczególności:
1)
nadzorowanie pracy jednostek organizacyjnych Aeroklubu PRL;
2)
przyjmowanie i zwalnianie personelu zatrudnionego w biurze Zarządu Głównego, personelu kierowniczego w szkołach lotniczych, warsztatach i ośrodkach oraz w uzgodnieniu z zarządami aeroklubów regionalnych - personelu kierowniczego i instruktorskiego tych aeroklubów;
3)
prowadzenie gospodarki finansowej i materiałowej w ramach zatwierdzonego preliminarza budżetowego;
4)
przedstawianie planów pracy stowarzyszenia i sprawozdań z ich wykonania Zarządowi Głównemu.
3.
Umowy, zobowiązania, pełnomocnictwa i inne akty prawne podpisuje w imieniu Zarządu Głównego prezes i sekretarz generalny lub skarbnik. Dokumenty finansowe podpisuje prezes, sekretarz generalny lub skarbnik oraz główny księgowy.
4.
Sekretarz generalny jest zastępcą urzędującego prezesa (wiceprezesa) i koordynuje pracę całego biura Zarządu Głównego Aeroklubu PRL.

C.

Główna Komisja Rewizyjna.

§  20.
1.
Główna Komisja Rewizyjna Aeroklubu PRL składa się z przewodniczącego i czterech członków wybieranych przez Krajowy Zjazd Aeroklubu PRL.
2.
Główna Komisja Rewizyjna kontroluje całokształt gospodarki Aeroklubu PRL badając jej celowość i legalność.
3.
Do ważności uchwał Komisji niezbędna jest obecność trzech członków, w tym przewodniczącego lub upoważnionego przez niego członka Komisji.
4.
Główna Komisja Rewizyjna informuje Zarząd Główny o rezultatach swej działalności oraz składa sprawozdanie na Krajowym Zjeździe.
5.
Zarząd Główny jest obowiązany zawiadamiać Główną Komisję Rewizyjną o terminach swych posiedzeń. W posiedzeniach tych mogą brać udział z głosem doradczym członkowie Głównej Komisji Rewizyjnej.

D.

Sąd Honorowy.

§  21.
1.
Sąd Honorowy Aeroklubu PRL składa się z przewodniczącego i czterech członków wybieranych przez Krajowy Zjazd.
2.
Sąd Honorowy rozpoznaje sprawy przekazane przez Zarząd Główny oraz odwołania od decyzji sądów koleżeńskich aeroklubów regionalnych. Od decyzji Sądu Honorowego w sprawach przekazanych przez Zarząd Główny służy odwołanie do Krajowego Zjazdu.
3.
Szczegółowy zakres działania Sądu Honorowego oraz tryb postępowania przed nim ustala regulamin zatwierdzony przez Krajowy Zjazd.

Rozdział  5.

Aerokluby regionalne.

§  22.
1.
Aerokluby regionalne posiadają nazwę związaną z terenem działalności lub tradycją.
2.
Aerokluby regionalne zarządzają i dysponują powierzonym im majątkiem stowarzyszenia.
3.
Aerokluby regionalne realizują zadania stowarzyszenia na obszarze swej działalności, a w szczególności:
1)
rozwijają sport lotniczy we wszystkich jego dziedzinach, prowadzą szkolenie lotnicze i treningi zgodnie z wytycznymi władz Aeroklubu PRL;
2)
propagują ideę lotnictwa i szerzą wiedzę o lotnictwie,
3)
kierują pracą kół lotniczych;
4)
współdziałają z innymi jednostkami organizacyjnymi Aeroklubu PRL;
5)
współpracują z instytucjami zainteresowanymi działalnością lotniczą na danym terenie;
6)
współpracują w organizowaniu mistrzostw lotniczych Polski bądź podobnych imprez międzynarodowych zgodnie z wytycznymi Zarządu Głównego Aeroklubu PRL;
7)
biorą udział w zawodach, mistrzostwach oraz innych imprezach sportowo-lotniczych;
8)
urządzają pokazy, wycieczki, zebrania naukowe i odczyty z dziedziny lotnictwa oraz utrzymują czytelnie i biblioteki;
9)
otaczają opieką personel lotniczy i sprzęt innych aeroklubów;
10)
organizują klubowe życie towarzyskie;
11)
prowadzą kronikę klubową.
4.
Dla realizacji swoich zadań aerokluby regionalne mogą tworzyć na terenie swojego działania filie aeroklubu.
5.
Regulamin organizacji i działania filii ustanawia Zarząd Główny Aeroklubu PRL.
§  23.
Władzami aeroklubu regionalnego są:
1)
walne zgromadzenie;
2)
zarząd;
3)
komisja rewizyjna;
4)
sąd koleżeński.

A.

Walne zgromadzenie aeroklubu regionalnego.

§  24.
1.
Walne zgromadzenie jest najwyższą władzą aeroklubu regionalnego.
2.
Walne zgromadzenia mogą być zwyczajne i nadzwyczajne.
3.
W walnym zgromadzeniu biorą udział członkowie zwyczajni i członkowie honorowi.
4.
Walne zgromadzenie zwyczajne odbywa się raz w roku w ciągu pierwszego kwartału.
5.
Nadzwyczajne walne zgromadzenie odbywa się na wniosek:
1)
Zarządu Głównego Aeroklubu PRL;
2)
zarządu aeroklubu regionalnego;
3)
komisji rewizyjnej aeroklubu regionalnego;
4)
co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych na zasadzie pisemnego wniosku, zgłoszonego do zarządu aeroklubu regionalnego.
6.
Walne zgromadzenia jest zwoływane przez zarząd za pomocą ogłoszenia zawierającego termin, miejsce i porządek obrad oraz przez pisemne zawiadomienie wszystkich członków zwyczajnych i honorowych co najmniej na 14 dni przed terminem walnego zgromadzenia.
7.
W przypadkach przewidzianych w ust. 5 pkt 3 i 4 nadzwyczajne walne zgromadzenie powinno się odbyć najpóźniej w terminie 4-tygodniowym od dnia złożenia wniosku.
8.
Walne zgromadzenie jest prawomocne przy obecności co najmniej 2/3 członków zwyczajnych i honorowych, a uchwały jego zapadają zwykłą większością głosów.
§  25.
Do zadań walnego zgromadzenia należy:
1)
rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności aeroklubu regionalnego i bilansów przedstawionych przez zarząd oraz sprawozdań i wniosków komisji rewizyjnej;
2)
rozpatrywanie i zatwierdzanie planów działalności aeroklubu regionalnego;
3)
wybór delegatów na Krajowy Zjazd Aeroklubu PRL;
4)
wybór prezesa, członków zarządu, komisji rewizyjnej i sądu koleżeńskiego;
5)
ustanawianie składek i opłat członkowskich;
6)
rozpatrywanie innych spraw, przekazanych walnemu zgromadzeniu przez zarząd, oraz wniosków zgłoszonych przez członków.
§  26.
1.
Wybór władz aeroklubu regionalnego następuje na okres 2 lat.
2.
Wyborów dokonuje się w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów.
3.
Do zarządu, sądu koleżeńskiego i komisji rewizyjnej mogą być wybierani tylko członkowie zwyczajni Aeroklubu PRL.
4.
Pracownicy Aeroklubu PRL nie mogą być wybierani do komisji rewizyjnej aeroklubu regionalnego. Do innych władz aeroklubu regionalnego mogą być wybierani spośród pracowników Aeroklubu PRL tylko pracownicy kierujący wyszkoleniem, służbą techniczną i propagandową.
5.
W razie ustąpienia członka z władz aeroklubu regionalnego władze te mogą dokooptować do swego grona nowego członka. Liczba dokooptowanych członków nie może przekraczać 1/4 liczby członków tych władz ustalonej statutem.

B.

Zarząd aeroklubu regionalnego.

§  27.
1.
W skład zarządu aeroklubu regionalnego wchodzą:
1)
prezes aeroklubu regionalnego oraz 10-15 członków zarządu, wybrani przez walne zgromadzenie;
2)
urzędujący wiceprezes, powoływany przez Zarząd Główny w uzgodnieniu z zarządem aeroklubu regionalnego;
3)
przewodniczący sekcji poszczególnych specjalności wybrani na zebraniach tych sekcji; wybór ich następuje każdorazowo z upływem kadencji zarządu lub na żądanie co najmniej połowy członków sekcji;
4)
delegat Wojsk Lotniczych, wyznaczony przez władze tych wojsk.
2.
Zarząd aeroklubu regionalnego wybiera spośród siebie jednego wiceprezesa, sekretarza i jego zastępcę oraz skarbnika i jego zastępcę.
3.
Prezydium zarządu stanowią:
1)
prezes;
2)
2 wiceprezesów;
3)
sekretarz lub jego zastępca;
4)
skarbnik lub jego zastępca;
5)
delegat Wojsk Lotniczych, wyznaczony przez władze tych wojsk.
4.
Posiedzenia zarządu odbywają się w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał. Posiedzenia prezydium odbywają, się w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu.
5.
Do ważności uchwał zarządu niezbędna jest obecność większości członków zarządu, w tym prezesa lub wiceprezesa. Do ważności uchwał prezydium zarządu niezbędna jest obecność co najmniej 4 członków prezydium. Uchwały zarządu i prezydium zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego.
6.
Zarząd składa ze swych czynności sprawozdanie na walnym zgromadzeniu.
§  28.
1.
Do zadań zarządu należy kierowanie działalnością aeroklubu regionalnego, a w szczególności:
1)
realizacja uchwał walnego zgromadzenia;
2)
zatwierdzanie rocznych planów działalności aeroklubu regionalnego;
3)
zatwierdzanie preliminarza budżetowego i bilansu aeroklubu regionalnego;
4)
powoływanie i rozwiązywanie komisji pomocniczych i kolegiów sędziowskich;
5)
zwoływanie walnych zgromadzeń aeroklubu regionalnego;
6)
kierowanie i nadzorowanie działalności filii aeroklubu regionalnego;
7)
organizowanie kół lotniczych i nadzorowanie ich działalności, a także zawieszanie i ograniczanie tej działalności;
8)
powoływanie sekcji poszczególnych specjalności oraz sekcji kół lotniczych, składającej się z przewodniczących tych kół,
9)
realizowanie innych zadań przekazywanych przez Zarząd Główny Aeroklubu PRL.
2.
Zakres działalności oraz wewnętrzną organizację sekcji ustala regulamin nadany przez Zarząd Główny Aeroklubu PRL.
§  29.
Do zadań prezydium należy:
1)
zatwierdzanie okresowych planów działalności aeroklubu regionalnego;
2)
nadawanie kierunku działalności poszczególnym filiom i sekcjom;
3)
przyjmowanie sprawozdań z wykonania zadań sportowych i wyszkoleniowych oraz podejmowanie uchwał w celu zapewnienia właściwej ich realizacji;
4)
zatwierdzanie kwartalnych planów finansowych i sprawozdań z realizacji budżetu;
5)
zatwierdzanie składów reprezentacji sportowych aeroklubu regionalnego.
§  30.
1.
Urzędujący wiceprezes kieruje pracą aeroklubu regionalnego na podstawie statutu, uchwał walnego zgromadzenia, zarządu, prezydium i wytycznych zarządu głównego oraz reprezentuje aeroklub regionalny na zewnątrz.
2.
Do zadań urzędującego wiceprezesa należy w szczególności:
1)
nadzorowanie pracy filii i kół lotniczych;
2)
przyjmowanie i zwalnianie personelu aeroklubu regionalnego z wyjątkiem stanowisk zastrzeżonych dla Zarządu Głównego;
3)
prowadzenie gospodarki finansowej i materiałowej w ramach zatwierdzonego preliminarza budżetowego;
4)
przedstawianie planów pracy aeroklubu regionalnego i sprawozdań z ich wykonania zarządowi.
3.
Umowy, zobowiązania, pełnomocnictwa i inne akty prawne podpisuje w imieniu zarządu prezes lub wiceprezes i sekretarz lub skarbnik - w ramach uprawnień przekazanych przez Zarząd Główny. Dokumenty finansowe podpisują urzędujący wiceprezes i główny księgowy.

C.

Komisja rewizyjna aeroklubu regionalnego.

§  31.
1.
Komisja rewizyjna aeroklubu regionalnego składa się z przewodniczącego i czterech członków wybieranych przez walne zgromadzenie.
2.
Do komisji rewizyjnej aeroklubu regionalnego mają odpowiednie zastosowanie przepisy § 20.

D.

Sąd koleżeński aeroklubu regionalnego.

§  32.
1.
Sąd koleżeński składa się z przewodniczącego i czterech członków, wybieranych przez walne zgromadzenie.
2.
Sąd koleżeński rozpoznaje sprawy dotyczące postępowania członków aeroklubu godzącego w dobre imię stowarzyszenia oraz spory powstałe między członkami aeroklubu regionalnego, a pozostające w związku z przynależnością do stowarzyszenia.
3.
Szczegółowy zakres działania sądu koleżeńskiego oraz tryb postępowania przed nim ustala regulamin zatwierdzony przez walne zgromadzenie aeroklubu regionalnego.

Rozdział  6.

Klub Seniorów Lotnictwa.

§  33.
1.
Klub Seniorów Lotnictwa zrzesza członków zwyczajnych i honorowych Aeroklubu PRL spośród długoletnich działaczy lotnictwa, zasłużonych szczególnie dla rozwoju sportu lotniczego.
2.
Klub Seniorów Lotnictwa realizuje zadania stowarzyszenia, a w szczególności:
1)
współdziała z innymi jednostkami organizacyjnymi Aeroklubu PRL w pracy wychowawczej i szkoleniowej,
2)
propaguje idee lotnictwa i tradycje lotnicze,
3)
gromadzi materiały historyczne z dziedziny lotnictwa.
3.
Do organizacji Klubu Seniorów Lotnictwa stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące aeroklubów regionalnych.

Rozdział  7.

Koła lotnicze.

§  34.
1.
Koła lotnicze są najniższą komórką organizacyjną Aeroklubu PRL.
2.
Koła lotnicze zrzeszają sympatyków sportu lotniczego, którzy są członkami stowarzyszonymi Aeroklubu PRL.
3.
Koła lotnicze krzewią wiedzę o lotnictwie, spełniają zadania propagandowe i wychowawcze.
§  35.
Warunkiem założenia koła lotniczego jest:
1)
złożenie deklaracji przez co najmniej 10 osób;
2)
wyrażenie zgody na powstanie koła lotniczego przez kierownika szkoły lub instytucji, na której terenie ma powstać koło.
§  36.
1.
Koła lotnicze mogą za zgodą aeroklubu regionalnego posiadać obraną przez siebie nazwę i proporzec.
2.
Wysokość składki członkowskiej jest ustalana na ogólnym zebraniu koła.
§  37.
1.
Władzą koła lotniczego jest zarząd składający się z:
1)
przewodniczącego;
2)
sekretarza;
3)
skarbnika.

Zależnie od liczebności koła skład zarządu może być powiększony do 7 osób.

2.
Przewodniczący, sekretarz i skarbnik są wybierani na ogólnym zebraniu koła na okres jednego roku.
3.
Postanowienia ust. 1 i 2 nie mają zastosowania do kół lotniczych drużyn harcerskich, które działają zgodnie ze statutem Związku Harcerstwa Polskiego.
4.
Zarząd koła zbiera się na posiedzenia w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz na 2 miesiące.
5.
Zarząd koła składa sprawozdanie ze swej działalności na ogólnym zebraniu koła.
§  38.
1.
Przewodniczący kół lotniczych danego aeroklubu regionalnego tworzą sekcję kół lotniczych w aeroklubie regionalnym.
2.
Członkowie sekcji (przewodniczący kół lotniczych) wybierają na zebraniu ogólnym przewodniczącego sekcji kół lotniczych.
3.
Przewodniczący sekcji kół lotniczych wchodzi w skład zarządu aeroklubu regionalnego.
§  39.
1.
Działalność finansową koła prowadzą zgodnie z zasadami ustalonymi przez Zarząd Główny Aeroklubu PRL. 50% wpływów (ze składek członkowskich, z dochodów i imprez, z doraźnego opodatkowania się członków) koła odprowadzają do aeroklubu regionalnego, a pozostałą część przeznaczają na działalność własną.
2.
Aeroklub regionalny może zwolnić niektóre koła od obowiązku odprowadzania części swoich wpływów do aeroklubu regionalnego, a także subwencjonować działalność koła. Dotyczy to w szczególności kół lotniczych prowadzących modelarnie lotnicze.
§  40.
Regulamin pracy kół lotniczych ustanawiany jest przez Zarząd Główny Aeroklubu PRL; w odniesieniu do szkolnych kół lotniczych regulamin taki podlega uzgodnieniu z Ministerstwem Oświaty.

Rozdział  8.

Fundusze i majątek Aeroklubu PRL.

§  41.
Na fundusze Aeroklubu PRL składają się:
1)
składki członkowskie;
2)
dochody z imprez i konkursów;
3)
darowizny i zapisy;
4)
dochody osiągane z działalności, na którą stowarzyszanie otrzymało zezwolenie właściwych organów administracji państwowej;
5)
dotacje państwowe;
6)
inne wpływy.
§  42.
W razie rozwiązania Aeroklubu PRL majątek jego przechodzi na własność Skarbu Państwa.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1963.84.406

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Ustalenie i ogłoszenie statutu stowarzyszenia wyższej użyteczności "Aeroklub Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej".
Data aktu: 05/11/1963
Data ogłoszenia: 14/11/1963
Data wejścia w życie: 14/11/1963