OPRACOWANIE BUDŻETU
Klasyfikacja budżetowa.
Tryb planowania budżetowego.
WYKONYWANIE BUDŻETU
Zasady wykonywania budżetu.
Wpłaty.
Wypłaty.
KSIĘGOWOŚĆ
SPRAWOZDAWCZOŚĆ
PRZEPISY KOŃCOWE
WYKAZ ORGANIZACJI SPOŁECZNYCH PROWADZĄCYCH PEŁNĄ KSIĘGOWOŚĆ
2. Akademicki Związek Sportowy,
3. Centralny Związek Kółek Rolniczych,
4. Federacja Klubów Sportowych "Gwardia",
5. Główny Społeczny Komitet Przeciwalkoholowy,
6. Krajowa Rada Spółdzielczości,
7. Liga Kobiet,
8. Liga Obrony Kraju,
9. Liga Ochrony Przyrody,
10. Naczelna Organizacja Techniczna,
11. Ochotnicze Hufce Pracy,
12. Ogólnopolski Komitet Współpracy Organizacji Młodzieżowych,
13. Polski Czerwony Krzyż,
14. Polski Komitet Pomocy Społecznej,
15. Polski Związek Głuchych,
16. Polski Związek Niewidomych,
17. Polskie Towarzystwo- Turystyczno-Krajoznawcze,
18. Stowarzyszenie Architektów Polskich,
19. Szkolny Związek Sportowy,
20. Towarzystwo Krzewienia Kultury Fizycznej,
21. Towarzystwo Łączności z Polonią Zagraniczną "Polonia",
22. Towarzystwo Przyjaciół Dzieci,
23. Towarzystwo Przyjaźni Polsko-Radzieckiej,
24. Towarzystwo Rozwoju Ziem Zachodnich,
25. Towarzystwu Szkoły Świeckiej,
26. Towarzystwo Świadomego Macierzyństwa,
27. Towarzystwo Wiedzy Powszechnej,
28. Zrzeszenie Katolików "Caritas",
29. Zrzeszenie "Ludowe Zespoły Sportowe",
30. Zrzeszenie Studentów Polskich,
31. Związek Bojowników o Wolność i Demokrację,
32. Związek Harcerstwa Polskiego,
33. Związek Młodzieży Socjalistycznej,
34. Związek Młodzieży Wiejskiej,
35. Związek Nauczycielstwa Polskiego,
36. Związek Ochotniczych Straży Pożarnych,
37. Związek Polskich Artystów Plastyków,
38. Związki sportowe.
PLAN KONT DLA ORGANIZACJI SPOŁECZNYCH
01 – Rachunek rozliczeniowy.
05 – Rachunek środków na inwestycje.
08 – Kasa. 09 – Pozostałe środki pieniężne.
Zespól 1 – Koszty.
11 – Koszty działalności statutowej.
12 – Koszty akcji i zadań zleconych.
13 – Koszty nie wyodrębnionej działalności gospodarczej.
14 – Rozliczenie nie wyodrębnionej działalności gospodarczej.
15 – Dopłaty do wyodrębnionej działalności gospodarczej.
16 – Inwestycje.
17 – Kapitalne remonty.
18 – Pozostałe koszty i straty.
19 – Koszty do rozliczenia.
Zespół 2 – Dochody.
21 – Dochody z działalności statutowej.
22 – Dochody z akcji i zadań zleconych.
23 – Dochody z nie wyodrębnionej działalności gospodarczej.
24 – Dochody z wyodrębnionej działalności gospodarczej.
25 – Akumulacja środków na inwestycje i kapitalne remonty.
26 – Dotacje z budżetu Państwa.
28 – Pozostałe dochody i zyski.
29 – Dochody do rozliczenia.
Zespół 3 – Rozrachunki.
31 – Rozrachunki z tytułu płac.
32 – Sumy do rozliczenia.
33 – Wierzyciele (dostawcy).
34 – Dłużnicy (odbiorcy).
35 – Rozrachunki wewnętrzne.
36 -- Rozrachunki publicznoprawne.
37 – Rozrachunki z tytułu niedoborów i nadwyżek.
38 – Sumy sporne i do wyjaśnienia.
39 – Pozostałe rozrachunki.
Zespół 4 – Materiały, towary i wyroby.
40 – Rozliczenie zakupu materiałów.
41 – Materiały i towary.
42 – Inwentarz żywy.
43 – Przedmioty nietrwałe w użytkowaniu.
44 – Zużycie przedmiotów nietrwałych.
45 – Wyroby.
49 – Przerób materiałów.
Zespół 5 – Środki trwałe.
51 – Środki trwałe.
53 – Umorzenie środków trwałych.
55 – Pozostałe wartości trwałe.
Zespół 6 – Finansowanie.
61 – Środki wyrównawcze przekazane.
62 – Środki wyrównawcze otrzymane.
Zespół 7 – Fundusze i wyniki.
71 – Fundusz środków trwałych.
72 – Fundusz obrotowy.
73 – Straty i zyski nie wyodrębnionej działalności gospodarczej.
75 – Fundusz inwestycyjny.
77 – Fundusze specjalne.
Zespół 9 – Konta pozabilansowe.
91 – Należności z tytułu składek członkowskich.
93 – Obce środki rzeczowe.
94 – Wydawnictwa.
95 – Druki ścisłego zarachowania.
Zespół 0 – Środki pieniężne.
01 – Rachunek rozliczeniowy.
05 – Rachunek środków na inwestycje.
08 – Kasa.
09 – Pozostałe środki pieniężne.
Zespół 1 – Koszty.
Na kontach zespołu 1 księguje się faktyczne koszty wykonywanych zadań oraz inne wydatki budżetowe.
Koszty powinny być księgowane na właściwych kontach na podstawie sprawdzonych, zatwierdzonych i zadekretowanych dowodów księgowych we właściwych okresach sprawozdawczych, których dotyczą. Koszty ubiegłych okresów nie zarachowane we właściwym czasie zalicza się na okres bieżący.
Koszty wynagrodzeń za pracę i innych świadczeń, ustalane na podstawie dowodów wewnętrznych, księguje się w okresie sprawozdawczym, za który wynagrodzenia i świadczenia się należą.
Koszty zużycia materiałów księguje się w okresie sprawozdawczym, w którym materiały wydano do zużycia.
Koszty robót i usług ustalane na podstawie dowodów obcych księguje się w okresie sprawozdawczym, w którym dowody obce otrzymano.
11 – Koszty działalności statutowej.
12 – Koszty akcji i zadań zleconych.
13 – Koszty nie wyodrębnionej działalności gospodarczej.
14 – Rozliczenie nie wyodrębnionej działalności gospodarczej.
15 – Dopłaty do wyodrębnionej działalności gospodarczej.
16 – Inwestycje.
17 – Kapitalne remonty.
18 – Pozostałe koszty i straty.
19 – Koszty do rozliczenia.
Zespół 2 – Dochody.
21 – Dochody z działalności statutowej.
22 – Dochody z akcji i zadań zleconych.
23 – Dochody z nie wyodrębnionej działalności gospodarczej.
24 – Dochody z wyodrębnionej działalności gospodarczej.
2 Na stronie Ma konta 24 księguje się sumy wpłacone na dochody budżetu przez wyodrębnione przedsiębiorstwa tytułem wpłat z zysku, nadwyżek środków obrotowych, amortyzacji środków trwałych (Wn 01).
25 – Akumulacja środków na inwestycje i kapitalne remonty.
26 – Dotacje z budżetu Państwa.
28 – Pozostałe dochody i zyski.
29 – Dochody do rozliczenia.
Zespół 3 – Rozrachunki.
31 – Rozrachunki z tytułu płac.
32 – Sumy do rozliczenia.
33 – Wierzyciele (dostawcy).
34 – Dłużnicy (odbiorcy).
35 – Rozrachunki wewnętrzne.
36 – Rozrachunki publicznoprawne.
Na koncie 36 księguje się rozrachunki z tytułu podatków i opłat publicznych, rozrachunki z zakładem ubezpieczeń itp.
37 – Rozrachunki z tytułu niedoborów i nadwyżek.
- niedobory w środkach trwałych (Ma 72), w pozostałych środkach gospodarczych (Ma konta zespołu 0, 1, 3 i 4),
- umorzenie dotyczące nadwyżek w przedmiotach nietrwałych w użytkowaniu (Ma 44),
- różnice między sumą roszczenia a niedoborem w środkach trwałych (Ma 72), w pozostałych środkach gospodarczych (Ma 28, 73, 75, 77),
- nadwyżki odpisane na koszty (Ma konta zespołu 1), odpisane na zyski (Ma 28, 73, 75, 77).
- nadwyżki w środkach gospodarczych (Wn konta zespołu 0, 1, 3 i 4),
- umorzenie dotyczące niedoborów w przedmiotach nietrwałych w użytkowaniu (Wn 44),
- różnice pomiędzy sumą roszczenia a niedoborem w środkach trwałych (Wn 72), w pozostałych środkach gospodarczych (Wn 28, 73, 75, 77),
- niedobory odpisane na koszty (Wn konta zespołu 1), odpisane na straty (Wn 18, 73, 75, 77),
- należności rozliczone (Wn konta zespołu 0 i 3),
- roszczenia skierowane na drogę sądową (Wn 38).
38 – Sumy sporne i do wyjaśnienia.
Na koncie 38 księguje się sumy sporne znajdujące się w dochodzeniu sądowym lub arbitrażowym oraz rozrachunki z tytułu kosztów postępowania spornego, ponadto sumy do wyjaśnienia, np. niewłaściwe uznania i obciążenia rachunków bankowych.
39 – Pozostałe rozrachunki.
Na koncie 39 księguje się wszelkie rozrachunki nie objęte pozostałymi kontami zespołu 3.
Zespół 4 – Materiały, towary i wyroby.
40 – Rozliczenie zakupu materiałów.
41 – Materiały i towary.
Zasady saldowej ewidencji materiałów.
Zasady operatywnej ewidencji materiałów.
42 – Inwentarz żywy.
43 – Przedmioty nietrwałe w użytkowaniu.
44 – Zużycie przedmiotów nietrwałych.
45 – Wyroby.
49 – Przerób materiałów.
Zespół 5 – Środki trwałe.
52 – Środki trwałe.
53 – Umorzenie środków trwałych.
55 – Pozostałe wartości trwałe.
Zespół 6 – Finansowanie.
61 – Środki wyrównawcze przekazane.
62 – Środki wyrównawcze otrzymane.
Zespół 7 – Fundusze i wyniki.
71 – Fundusz środków trwałych.
72 – Fundusz obrotowy.
73 – Straty i zyski nie wyodrębnionej działalności gospodarczej.
75 – Fundusz inwestycyjny.
77 – Fundusze specjalne.
Zespół 9 – Konta pozabilansowe.
Na kontach pozabilansowych ewidencjonuje się należności, których realizacja jest wątpliwa, oraz składniki majątkowe obce. Na kontach tych nie stosuje się zapisów podwójnych.
91 – Należności z tytułu składek członkowskich.
Na koncie 91 prowadzi się ewidencję należności z tytułu składek członkowskich. W ciężar konta 91 księguje się przypisy należności, na dobro tego konta odpisy i wpłaty. Ewidencję analityczną należności, prowadzi się według dłużników.
93 – Obce środki rzeczowe.
Na koncie 93 księguje się wartość składników majątkowych obcych, znajdujących się w użytkowaniu lub przechowaniu jednostki. Ewidencję analityczną obcych środków prowadzi się według obiektów oraz osób i instytucji, których własność stanowią obce środki.
94 – Wydawnictwa.
Na koncie 94 prowadzi się ewidencję wydawnictw, nie objętych kontem 45 "Wyroby". Ewidencję analityczną prowadzi się w ujęciu ilościowo-wartościowym według poszczególnych wydawnictw.
95 – Druki ścisłego zarachowania.
Na koncie 95 księguje się wartość druków ścisłego zarachowania, oznak itp. Ewidencję szczegółową druków ścisłego zarachowania prowadzi się w ujęciu ilościowo-wartościowym według rodzajów druków ścisłego zarachowania.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
Tomasz Ciechoński 31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
Beata Dązbłaż 28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
kk/pap 12.12.2024Identyfikator: | M.P.1963.67.331 |
Rodzaj: | Zarządzenie |
Tytuł: | Opracowywanie i wykonywanie budżetu oraz prowadzenia rachunkowości przez organizacje społeczne, dotowane z budżetu Państwa. |
Data aktu: | 12/08/1963 |
Data ogłoszenia: | 09/09/1963 |
Data wejścia w życie: | 01/01/1964 |