OPRACOWANIE BUDŻETU
Klasyfikacja budżetowa.
Tryb planowania budżetowego.
WYKONYWANIE BUDŻETU
Zasady wykonywania budżetu.
Wpłaty.
Wypłaty.
KSIĘGOWOŚĆ
SPRAWOZDAWCZOŚĆ
PRZEPISY KOŃCOWE
WYKAZ ORGANIZACJI SPOŁECZNYCH PROWADZĄCYCH PEŁNĄ KSIĘGOWOŚĆ
2. Akademicki Związek Sportowy,
3. Centralny Związek Kółek Rolniczych,
4. Federacja Klubów Sportowych "Gwardia",
5. Główny Społeczny Komitet Przeciwalkoholowy,
6. Krajowa Rada Spółdzielczości,
7. Liga Kobiet,
8. Liga Obrony Kraju,
9. Liga Ochrony Przyrody,
10. Naczelna Organizacja Techniczna,
11. Ochotnicze Hufce Pracy,
12. Ogólnopolski Komitet Współpracy Organizacji Młodzieżowych,
13. Polski Czerwony Krzyż,
14. Polski Komitet Pomocy Społecznej,
15. Polski Związek Głuchych,
16. Polski Związek Niewidomych,
17. Polskie Towarzystwo- Turystyczno-Krajoznawcze,
18. Stowarzyszenie Architektów Polskich,
19. Szkolny Związek Sportowy,
20. Towarzystwo Krzewienia Kultury Fizycznej,
21. Towarzystwo Łączności z Polonią Zagraniczną "Polonia",
22. Towarzystwo Przyjaciół Dzieci,
23. Towarzystwo Przyjaźni Polsko-Radzieckiej,
24. Towarzystwo Rozwoju Ziem Zachodnich,
25. Towarzystwu Szkoły Świeckiej,
26. Towarzystwo Świadomego Macierzyństwa,
27. Towarzystwo Wiedzy Powszechnej,
28. Zrzeszenie Katolików "Caritas",
29. Zrzeszenie "Ludowe Zespoły Sportowe",
30. Zrzeszenie Studentów Polskich,
31. Związek Bojowników o Wolność i Demokrację,
32. Związek Harcerstwa Polskiego,
33. Związek Młodzieży Socjalistycznej,
34. Związek Młodzieży Wiejskiej,
35. Związek Nauczycielstwa Polskiego,
36. Związek Ochotniczych Straży Pożarnych,
37. Związek Polskich Artystów Plastyków,
38. Związki sportowe.
PLAN KONT DLA ORGANIZACJI SPOŁECZNYCH
01 – Rachunek rozliczeniowy.
05 – Rachunek środków na inwestycje.
08 – Kasa. 09 – Pozostałe środki pieniężne.
Zespól 1 – Koszty.
11 – Koszty działalności statutowej.
12 – Koszty akcji i zadań zleconych.
13 – Koszty nie wyodrębnionej działalności gospodarczej.
14 – Rozliczenie nie wyodrębnionej działalności gospodarczej.
15 – Dopłaty do wyodrębnionej działalności gospodarczej.
16 – Inwestycje.
17 – Kapitalne remonty.
18 – Pozostałe koszty i straty.
19 – Koszty do rozliczenia.
Zespół 2 – Dochody.
21 – Dochody z działalności statutowej.
22 – Dochody z akcji i zadań zleconych.
23 – Dochody z nie wyodrębnionej działalności gospodarczej.
24 – Dochody z wyodrębnionej działalności gospodarczej.
25 – Akumulacja środków na inwestycje i kapitalne remonty.
26 – Dotacje z budżetu Państwa.
28 – Pozostałe dochody i zyski.
29 – Dochody do rozliczenia.
Zespół 3 – Rozrachunki.
31 – Rozrachunki z tytułu płac.
32 – Sumy do rozliczenia.
33 – Wierzyciele (dostawcy).
34 – Dłużnicy (odbiorcy).
35 – Rozrachunki wewnętrzne.
36 -- Rozrachunki publicznoprawne.
37 – Rozrachunki z tytułu niedoborów i nadwyżek.
38 – Sumy sporne i do wyjaśnienia.
39 – Pozostałe rozrachunki.
Zespół 4 – Materiały, towary i wyroby.
40 – Rozliczenie zakupu materiałów.
41 – Materiały i towary.
42 – Inwentarz żywy.
43 – Przedmioty nietrwałe w użytkowaniu.
44 – Zużycie przedmiotów nietrwałych.
45 – Wyroby.
49 – Przerób materiałów.
Zespół 5 – Środki trwałe.
51 – Środki trwałe.
53 – Umorzenie środków trwałych.
55 – Pozostałe wartości trwałe.
Zespół 6 – Finansowanie.
61 – Środki wyrównawcze przekazane.
62 – Środki wyrównawcze otrzymane.
Zespół 7 – Fundusze i wyniki.
71 – Fundusz środków trwałych.
72 – Fundusz obrotowy.
73 – Straty i zyski nie wyodrębnionej działalności gospodarczej.
75 – Fundusz inwestycyjny.
77 – Fundusze specjalne.
Zespół 9 – Konta pozabilansowe.
91 – Należności z tytułu składek członkowskich.
93 – Obce środki rzeczowe.
94 – Wydawnictwa.
95 – Druki ścisłego zarachowania.
Zespół 0 – Środki pieniężne.
01 – Rachunek rozliczeniowy.
05 – Rachunek środków na inwestycje.
08 – Kasa.
09 – Pozostałe środki pieniężne.
Zespół 1 – Koszty.
Na kontach zespołu 1 księguje się faktyczne koszty wykonywanych zadań oraz inne wydatki budżetowe.
Koszty powinny być księgowane na właściwych kontach na podstawie sprawdzonych, zatwierdzonych i zadekretowanych dowodów księgowych we właściwych okresach sprawozdawczych, których dotyczą. Koszty ubiegłych okresów nie zarachowane we właściwym czasie zalicza się na okres bieżący.
Koszty wynagrodzeń za pracę i innych świadczeń, ustalane na podstawie dowodów wewnętrznych, księguje się w okresie sprawozdawczym, za który wynagrodzenia i świadczenia się należą.
Koszty zużycia materiałów księguje się w okresie sprawozdawczym, w którym materiały wydano do zużycia.
Koszty robót i usług ustalane na podstawie dowodów obcych księguje się w okresie sprawozdawczym, w którym dowody obce otrzymano.
11 – Koszty działalności statutowej.
12 – Koszty akcji i zadań zleconych.
13 – Koszty nie wyodrębnionej działalności gospodarczej.
14 – Rozliczenie nie wyodrębnionej działalności gospodarczej.
15 – Dopłaty do wyodrębnionej działalności gospodarczej.
16 – Inwestycje.
17 – Kapitalne remonty.
18 – Pozostałe koszty i straty.
19 – Koszty do rozliczenia.
Zespół 2 – Dochody.
21 – Dochody z działalności statutowej.
22 – Dochody z akcji i zadań zleconych.
23 – Dochody z nie wyodrębnionej działalności gospodarczej.
24 – Dochody z wyodrębnionej działalności gospodarczej.
2 Na stronie Ma konta 24 księguje się sumy wpłacone na dochody budżetu przez wyodrębnione przedsiębiorstwa tytułem wpłat z zysku, nadwyżek środków obrotowych, amortyzacji środków trwałych (Wn 01).
25 – Akumulacja środków na inwestycje i kapitalne remonty.
26 – Dotacje z budżetu Państwa.
28 – Pozostałe dochody i zyski.
29 – Dochody do rozliczenia.
Zespół 3 – Rozrachunki.
31 – Rozrachunki z tytułu płac.
32 – Sumy do rozliczenia.
33 – Wierzyciele (dostawcy).
34 – Dłużnicy (odbiorcy).
35 – Rozrachunki wewnętrzne.
36 – Rozrachunki publicznoprawne.
Na koncie 36 księguje się rozrachunki z tytułu podatków i opłat publicznych, rozrachunki z zakładem ubezpieczeń itp.
37 – Rozrachunki z tytułu niedoborów i nadwyżek.
- niedobory w środkach trwałych (Ma 72), w pozostałych środkach gospodarczych (Ma konta zespołu 0, 1, 3 i 4),
- umorzenie dotyczące nadwyżek w przedmiotach nietrwałych w użytkowaniu (Ma 44),
- różnice między sumą roszczenia a niedoborem w środkach trwałych (Ma 72), w pozostałych środkach gospodarczych (Ma 28, 73, 75, 77),
- nadwyżki odpisane na koszty (Ma konta zespołu 1), odpisane na zyski (Ma 28, 73, 75, 77).
- nadwyżki w środkach gospodarczych (Wn konta zespołu 0, 1, 3 i 4),
- umorzenie dotyczące niedoborów w przedmiotach nietrwałych w użytkowaniu (Wn 44),
- różnice pomiędzy sumą roszczenia a niedoborem w środkach trwałych (Wn 72), w pozostałych środkach gospodarczych (Wn 28, 73, 75, 77),
- niedobory odpisane na koszty (Wn konta zespołu 1), odpisane na straty (Wn 18, 73, 75, 77),
- należności rozliczone (Wn konta zespołu 0 i 3),
- roszczenia skierowane na drogę sądową (Wn 38).
38 – Sumy sporne i do wyjaśnienia.
Na koncie 38 księguje się sumy sporne znajdujące się w dochodzeniu sądowym lub arbitrażowym oraz rozrachunki z tytułu kosztów postępowania spornego, ponadto sumy do wyjaśnienia, np. niewłaściwe uznania i obciążenia rachunków bankowych.
39 – Pozostałe rozrachunki.
Na koncie 39 księguje się wszelkie rozrachunki nie objęte pozostałymi kontami zespołu 3.
Zespół 4 – Materiały, towary i wyroby.
40 – Rozliczenie zakupu materiałów.
41 – Materiały i towary.
Zasady saldowej ewidencji materiałów.
Zasady operatywnej ewidencji materiałów.
42 – Inwentarz żywy.
43 – Przedmioty nietrwałe w użytkowaniu.
44 – Zużycie przedmiotów nietrwałych.
45 – Wyroby.
49 – Przerób materiałów.
Zespół 5 – Środki trwałe.
52 – Środki trwałe.
53 – Umorzenie środków trwałych.
55 – Pozostałe wartości trwałe.
Zespół 6 – Finansowanie.
61 – Środki wyrównawcze przekazane.
62 – Środki wyrównawcze otrzymane.
Zespół 7 – Fundusze i wyniki.
71 – Fundusz środków trwałych.
72 – Fundusz obrotowy.
73 – Straty i zyski nie wyodrębnionej działalności gospodarczej.
75 – Fundusz inwestycyjny.
77 – Fundusze specjalne.
Zespół 9 – Konta pozabilansowe.
Na kontach pozabilansowych ewidencjonuje się należności, których realizacja jest wątpliwa, oraz składniki majątkowe obce. Na kontach tych nie stosuje się zapisów podwójnych.
91 – Należności z tytułu składek członkowskich.
Na koncie 91 prowadzi się ewidencję należności z tytułu składek członkowskich. W ciężar konta 91 księguje się przypisy należności, na dobro tego konta odpisy i wpłaty. Ewidencję analityczną należności, prowadzi się według dłużników.
93 – Obce środki rzeczowe.
Na koncie 93 księguje się wartość składników majątkowych obcych, znajdujących się w użytkowaniu lub przechowaniu jednostki. Ewidencję analityczną obcych środków prowadzi się według obiektów oraz osób i instytucji, których własność stanowią obce środki.
94 – Wydawnictwa.
Na koncie 94 prowadzi się ewidencję wydawnictw, nie objętych kontem 45 "Wyroby". Ewidencję analityczną prowadzi się w ujęciu ilościowo-wartościowym według poszczególnych wydawnictw.
95 – Druki ścisłego zarachowania.
Na koncie 95 księguje się wartość druków ścisłego zarachowania, oznak itp. Ewidencję szczegółową druków ścisłego zarachowania prowadzi się w ujęciu ilościowo-wartościowym według rodzajów druków ścisłego zarachowania.
Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
Inga Stawicka 22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
Marek Rotkiewicz 19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
Marek Rotkiewicz 19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
Grażyna J. Leśniak 18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
Krzysztof Koślicki 16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
Marcin Szymankiewicz 15.12.2025| Identyfikator: | M.P.1963.67.331 |
| Rodzaj: | Zarządzenie |
| Tytuł: | Opracowywanie i wykonywanie budżetu oraz prowadzenia rachunkowości przez organizacje społeczne, dotowane z budżetu Państwa. |
| Data aktu: | 12/08/1963 |
| Data ogłoszenia: | 09/09/1963 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/1964 |








