Zasady i tryb rozliczania z budżetem centralnym przez państwowe i spółdzielcze przedsiębiorstwa handlowe wyników zmian cen towarów.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 15 lutego 1962 r.
w sprawie zasad i trybu rozliczania z budżetem centralnym przez państwowe i spółdzielcze przedsiębiorstwa handlowe wyników zmian cen towarów.

Na podstawie § 10 uchwały nr 506 Rady Ministrów z dnia 24 listopada 1961 r. w sprawie projektu budżetu Państwa na 1962 r. i niektórych zasad jego wykonywania zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zarządzenie dotyczy rozliczeń z budżetem centralnym wyników zmian cen towarów, dokonywanych na podstawie uchwał Rady Ministrów (Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów) oraz zarządzeń Państwowej Komisji Cen.
2.
Podstawą rozliczenia wyników obniżek cen towarów są wykazy przesyłane przez Ministerstwo Finansów organom finansowym. Wykazami nie będą objęte zarządzenia Państwowej Komisji Cen o obniżkach cen towarów, co do których właściwe jednostki nie dostarczyły wymaganych, zgodnie z obowiązującymi przepisami, danych o skutkach finansowych zmian cen.
§  2.
1.
Rozliczeń wyników zmian cen z budżetem centralnym dokonują państwowe i spółdzielcze przedsiębiorstwa handlowe lub ich zakłady prowadzone według zasad pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego, rozliczające się zarówno z budżetem centralnym, jak i z budżetami terenowymi, zwane w dalszym ciągu "jednostkami rozliczającymi".
2.
Za przedsiębiorstwa lub zakłady handlowe w rozumieniu ust. 1 uważa się również:
1)
przedsiębiorstwa gastronomiczne, garmażeryjne oraz oddziały zaopatrzenia robotniczego, z tym że rozliczają one tylko wyniki zmian cen artykułów przeznaczonych do sprzedaży w stanie nie przerobionym po cenach detalicznych;
2)
przedsiębiorstwa prowadzące ubocznie działalność handlową (np. przedsiębiorstwa produkcyjno-handlowe, usługowo-handlowe), z tym że rozliczają one tylko wyniki zmian cen towarów nie pochodzących z produkcji własnej, na których, zgodnie z obowiązującymi przepisami, realizują marże handlowe.
3.
Rozliczeniu nie podlegają:
1)
wyniki obniżek cen finansowanych przez przedsiębiorstwa handlowe z funduszów na przeceny towarów i ryzyko handlowe lub z własnych środków obrotowych, o ile fundusz na przeceny towarów i ryzyko handlowe nie jest tworzony,
2)
wyniki sezonowych zmian cen,
3)
wyniki obniżek cen artykułów pochodzących ze źródeł nie uspołecznionych,
4)
wyniki zmian cen artykułów pochodzących ze źródeł uspołecznionych, jeżeli te same artykuły są również zakupywane od dostawców nie będących jednostkami gospodarki uspołecznionej,
5)
wyniki zmian cen nie przekraczające w danej jednostce rozliczającej 100 zł, a będące skutkiem jednego zarządzenia o zmianie cen.
4.
Przepisu ust. 3 pkt 4 nie stosuje się, jeżeli prowadzona ewidencja ilościowa, cechy zewnętrzne lub oznaczenie towaru pozwalają na wyodrębnienie remanentu pochodzącego ze źródeł uspołecznionych. W tym przypadku rozliczeniu nie podlega tylko część zapasów nabyta od jednostek gospodarki nie uspołecznionej.
§  3.
1.
Przez wyniki zmian cen towarów należy rozumieć wyniki przeszacowania zapasów (remanentów) towarów objętych zmianą cen, obliczone na podstawie spisów z natury sporządzonych na dzień wprowadzenia zmiany cen.
2.
W razie otrzymania zawiadomienia o zmianie cen po dniu, od którego obowiązują nowe ceny, przez wyniki zmian cen rozumieć należy:
1)
w jednostkach rozliczających, zwolnionych od obowiązku prowadzenia kontroli ilościowej rozchodu towarów - wyniki przeszacowania zapasów (remanentów) towarów obliczone na podstawie spisu z natury, sporządzonego na dzień otrzymania zawiadomienia o zmianach cen; w tym przypadku ze spisu z natury należy wyłączyć towary zakupione po zmienionych cenach;
2)
w innych jednostkach rozliczających niż określone w pkt 1 - wyniki przeszacowania zapasów obliczone na dzień otrzymania zawiadomienia o zmianie cen na podstawie zapisów księgowych.
3.
Odpis danych spisu z natury należy przesłać niezwłocznie po sporządzeniu spisu, nie później jednak niż w ciągu trzech dni, terenowo właściwemu organowi finansowemu, który jest uprawniony do skontrolowania zgodności danych ze stanem faktycznym.
4.
Rozliczenie wyników zmian cen towarów na podstawie zapisów księgowych może nastąpić, poza przypadkiem, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, wówczas gdy na podstawie przepisów szczególnych jednostka rozliczająca została zwolniona od sporządzania spisu z natury.
5.
Towary zafakturowane przez dostawcę po cenach obowiązujących przed wprowadzeniem zmian cen, a znajdujące się w drodze do odbiorcy w dniu wprowadzenia zmiany cen, podlegają przeszacowaniu przez odbiorcę pod datą przyjęcia towaru do magazynu.
6.
Towary nie zafakturowane przez dostawcę, które znajdują się w dniu wprowadzenia zmiany cen w posiadaniu odbiorcy i zostały przez niego przyjęte, przeszacowuje odbiorca. W tych przypadkach dostawca fakturuje dostarczone towary po cenach obowiązujących przed wprowadzeniem zmiany cen.
7.
Towary nie przyjęte przez odbiorcę przeszacowuje dostawca pod datą przyjęcia ich zwrotu lub ponownej sprzedaży z magazynu odbiorcy.
§  4.
Wynikiem zmiany cen towarów jest:
1)
w składnicach, biurach zbytu i hurtowniach - różnica pomiędzy wartością towarów obliczoną według nowych cen nabycia a wartością towarów obliczoną według starych cen nabycia,
2)
w jednostkach handlu detalicznego - różnica pomiędzy wartością towarów obliczoną według nowych cen detalicznych pomniejszonych o przysługujące marże a wartością towarów obliczoną według starych cen detalicznych pomniejszonych o przysługujące marże.
§  5.
Wyniki zmian cen podlegają rozliczeniu z budżetem centralnym odrębnie jako dodatnie różnice budżetowe w razie podwyżki cen oraz odrębnie jako ujemne różnice budżetowe w razie obniżki cen.
§  6.
1.
Różnice budżetowe (§ 5) rozliczane są z budżetem centralnym za okresy miesięczne.
2.
Jednostki rozliczające (§ 2) przedstawiają wydziałowi finansowemu prezydium właściwej terytorialnie powiatowej lub miejskiej (dzielnicowej) rady narodowej w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym wprowadzono nowe ceny lub zgodnie z obowiązującymi przepisami dokonano przeszacowania zapasów, zestawienia wyników zmian cen w miesiącu sprawozdawczym, odrębne na towary, których ceny obniżono, oraz odrębne na towary, których ceny podwyższono. W zestawieniach należy podać podstawę prawną przeceny, tj. numer i datę odpowiedniej uchwały Rady Ministrów (Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów) lub zarządzenia Państwowej Komisji Cen, a ponadto zestawienia wyników obniżek cen należy zaopatrzyć w oświadczenia, że nie obejmują one obniżek cen wymienionych w § 2 ust. 3 pkt 3 i 4. Zestawienie wyników obniżek cen jednostki rozliczające przedstawiają w 2 egzemplarzach, załączając żądanie zapłaty wystawione na właściwy oddział Narodowego Banku Polskiego.
§  7.
1.
Organ finansowy (§ 6 ust. 2) po stwierdzeniu, że:
1)
obniżka cen nastąpiła na podstawie uchwały Rady Ministrów (Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów) lub zarządzenia Państwowej Komisji Cen, wymienionego w wykazie przesłanym przez Ministerstwo Finansów,
2)
zestawienie i odpisy danych spisu z natury przedstawione zostały w terminie (§ 6 ust. 2, § 3 ust. 3),
3)
zestawienie nie obejmuje wyników obniżek cen wymienionych w § 2 ust. 3 pkt 3 i 4

- potwierdza wysokość kwoty ujemnych różnic budżetowych, wskazując na zestawieniu rozdziały klasyfikacji budżetowej, z których należy uruchomić kredyty budżetowe, i przesyła 1 egzemplarz zatwierdzonego zestawienia wraz z zatwierdzonym żądaniem zapłaty w ciągu 20 dni od daty otrzymania właściwemu oddziałowi Narodowego Banku Polskiego.

2.
Jeżeli zestawienie wyników obniżek cen nie mogło być, z przyczyn od jednostki rozliczającej niezależnych, przedstawione w terminie, o którym mowa w § 6 ust. 2, wydział finansowy prezydium wojewódzkiej (równorzędnej) rady narodowej może przesunąć termin przedstawienia zestawienia o dalsze 2 miesiące.
3.
Organy finansowe prowadzą odrębną ewidencję zatwierdzonych zestawień wyników obniżek cen.
§  8.
Na podstawie potwierdzonego przez organ finansowy zestawienia wyników zmian cen dołączonego do żądania zapłaty Narodowy Bank Polski pokrywa ujemne różnice budżetowe odpowiednio z kredytów właściwych części, działu 1 "Finansowanie przedsiębiorstw i jednostek gospodarki narodowej":

Rozdział 111 "Różnice z przeceny towarów przedsiębiorstw centralnych na podstawie uchwał Rady Ministrów",

Rozdział 113 "Różnice z przeceny towarów przedsiębiorstw terenowych i spółdzielczych na podstawie uchwał Rady Ministrów",

Rozdział 111a "Różnice z przeceny towarów przedsiębiorstw centralnych na podstawie zarządzeń Państwowej Komisji Cen",

Rozdział 113a "Różnice z przeceny towarów przedsiębiorstw terenowych i spółdzielczych na podstawie zarządzeń Państwowej Komisji Cen",

- bez otwarć kredytów budżetowych, w terminie 7 dni od dnia otrzymania dokumentów, po czym przesyła otrzymane od organu finansowego zestawienie wyników obniżek cen właściwej jednostce nadrzędnej jednostki rozliczającej, której rachunek budżetowy został obciążony. Właściwą jednostką nadrzędną jest główny dysponent kredytów, posiadający odrębną część w budżecie centralnym, lub wskazany przez niego dysponent kredytów niższego stopnia.

§  9.
1.
Dodatnie różnice budżetowe za dany miesiąc płatne są na rachunek właściwego terytorialnie dla jednostki rozliczającej organu finansowego w terminie przewidzianym dla złożenia zestawienia wyników podwyżek cen.
2.
Dodatnie różnice budżetowe podlegają zarachowaniu na właściwą część, dział 3 "Różne wpłaty przedsiębiorstw i jednostek gospodarki narodowej" oraz odpowiednio na:

Rozdział 8 "Różnice z przeceny towarów przedsiębiorstw centralnych na podstawie uchwał Rady Ministrów",

Rozdział 9 "Różnice z przeceny towarów przedsiębiorstw terenowych i spółdzielczych na podstawie uchwał Rady Ministrów",

Rozdział 8a "Różnice z przeceny towarów przedsiębiorstw centralnych na podstawie zarządzeń Państwowej Komisji Cen",

Rozdział 9a "Różnice z przeceny towarów przedsiębiorstw terenowych i spółdzielczych na podstawie zarządzeń Państwowej Komisji Cen".

§  10.
1.
Jednostki rozliczające, które nie złożyły organom finansowym zestawienia wyników zmian cen za miesiąc grudzień 1961 r., przedstawią je w terminie do dnia 20 marca 1962 r. Rozliczenia należy przeprowadzić na zasadach i w trybie określonych przepisami niniejszego zarządzenia.
2.
Zestawienia wyników zmian cen za miesiące styczeń i luty 1962 r. należy przedstawić organom finansowym w terminie do dnia 25 marca 1962 r.
3.
W stosunku do rozliczeń, o których mowa w ust. 2, nie ma zastosowania przepis § 3 ust. 3.
§  11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1962 r.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024