Zakres działania i tryb postępowania terenowych komisji planowania gospodarczego, zakres działania, organizacja i tryb postępowania rad naukowo-ekonomicznych i zespołów społecznego aktywu gospodarczego oraz organizacja i podział czynności aparatu wykonawczego terenowych komisji planowania gospodarczego.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO
z dnia 4 maja 1956 r.
w sprawie zakresu działania i trybu postępowania terenowych komisji planowania gospodarczego, zakresu działania, organizacji i trybu postępowania rad naukowo-ekonomicznych i zespołów społecznego aktywu gospodarczego oraz organizacji i podziału czynności aparatu wykonawczego terenowych komisji planowania gospodarczego.

Na podstawie § 41 uchwały nr 539 Rady Ministrów z dnia 2 lipca 1955 r. w sprawie zakresu działania i organizacji terenowych komisji planowania gospodarczego (Monitor Polski Nr 73, poz. 904) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zakres działania i tryb postępowania terenowych komisji planowania gospodarczego określa regulamin terenowych komisji planowania gospodarczego, stanowiący załącznik nr 1 do zarządzenia.
2.
Zakres działania, organizację i tryb postępowania rad naukowo-ekonomicznych określa regulamin rad narodowo-ekonomicznych przy wojewódzkich komisjach planowania gospodarczego, stanowiący załącznik nr 2 do zarządzenia.
3.
Zakres działania, organizację i tryb postępowania zespołów społecznego aktywu gospodarczego określa regulamin zespołów społecznego aktywu gospodarczego, stanowiący załącznik nr 3 do zarządzenia.
4.
Organizację i podział czynności aparatu wykonawczego wojewódzkich komisji planowania gospodarczego określa instrukcja w sprawie organizacji i podziału czynności aparatu wykonawczego wojewódzkiej komisji planowania gospodarczego, stanowiąca załącznik nr 4 do zarządzenia.
§  2.
Regulaminy i instrukcja, o których mowa w § 1, mają charakter ramowy. Prezydia wojewódzkich rad narodowych mogą w uzasadnionych przypadkach, a w szczególności w przypadku zmiany struktury organizacyjnej aparatu wykonawczego wojewódzkich komisji planowania gospodarczego dokonywać zmian w regulaminie i instrukcji, uwzględniając problematykę gospodarczą województwa.
§  3.
Szczegółową organizację i podział czynności aparatu wykonawczego powiatowych, miejskich i dzielnicowych komisji planowania gospodarczego określą wojewódzkie komisje planowania gospodarczego w terminie do dnia 30 czerwca 1956 r.
§  4.
Komórki organizacyjne Państwowej Komisji Plonowania Gospodarczego sprawujące nadzór merytoryczny nad pracami odpowiednich działów aparatu wykonawczego wojewódzkich komisji planowania gospodarczego wydadzą szczegółowe wytyczne co do zakresu czynności poszczególnych działów ustalonego w instrukcji stanowiącej załącznik nr 4 do zarządzenia.
§  5.
Tracą moc:
1)
zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 23 lutego 1953 r. w sprawie zakresu i trybu działania terenowych komisji planowania gospodarczego oraz zakresu i podziału czynności aparatu wykonawczego tych komisji (Monitor Polski Nr A-26, poz. 301),
2)
okólnik nr 9 Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 17 sierpnia 1955 r. w sprawie podziału czynności między przewodniczącymi terenowych komisji planowania gospodarczego oraz ich zastępcami.
§  6.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

REGULAMIN TERENOWYCH KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO

I.

Zakres działania.

§  1.
Komisja planowania gospodarczego (KPG):
1)
kieruje całością spraw terenowego planowania gospodarczego,
2)
kontroluje wykonanie terenowych planów gospodarczych,
3)
koordynuje gospodarczą działalność wydziałów, zarządów i innych jednostek objętych wojewódzkim planem gospodarczym w zakresie zleconym przez prezydium rady narodowej oraz
4)
na zlecenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego opiniuje plany centralne, kontroluje ich wykonanie oraz koordynuje zagadnienia gospodarcze planu centralnego.
§  2.
KPG jest w swej działalności podporządkowana prezydium właściwej rady narodowej.
§  3.
Kolegialnej decyzji KPG wymagają:
1)
w zakresie aktywizacji gospodarczej terenu:
a)
wytyczne i wnioski dotyczące aktywizacji gospodarczej poszczególnych obszarów,
b)
wnioski w sprawie rozwoju poszczególnych działów gospodarki terenowej,
c)
programy prac nad planami regionalnymi oraz projekty uchwał Prezydium Rządu w sprawie tych planów,
d)
wytyczne gospodarcze do ogólnych i etapowych planów zagospodarowania miast i osiedli,
e)
ocena sprawozdań wojewódzkich i miejskich zarządów architektoniczno-budowlanych z wykonania planów prac urbanistycznych,
f)
ustalenie lokalizacji ogólnej ważniejszych obiektów inwestycyjnych i ważniejszych lokalizacji szczegółowych z dziedziny przemysłu,
g)
decyzje w sprawach spornych lokalizacji inwestycji przekazywanych ze szczebla powiatowego do wojewódzkiej komisji planowania gospodarczego (WKPG) oraz w spornych sprawach przekazywania nieruchomości,
h)
projekty z zakresu większych zamierzeń gospodarki wodnej poszczególnych obszarów,
i)
perspektywiczne bilanse wodne i opinie dotyczące określenia obszarów, dla których należy opracować perspektywiczne plany gospodarki wodnej,
j)
wnioski w zakresie intensyfikacji poszczególnych gałęzi gospodarki rolnej opóźnionych w rozwoju, w szczególności rozszerzenia bazy paszowej, zwiększenia plonów, podniesienia produktywności zwierząt, rozwoju sadownictwa i warzywnictwa, organizacji gospodarki nasiennej i hodowli zarodowej,
2)
w zakresie planowania terenowego:
a)
ustalanie harmonogramu prac nad projektem planów rocznych i wieloletnich,
b)
wstępne zatwierdzanie projektów planów rocznych i wieloletnich oraz zadań dla powiatów,
c)
wnioski w sprawie organizacji, metod i trybu planowania, kontroli wykonania planu, koordynacji planów terenowych z budżetami,
d)
zatwierdzanie wskaźników do kwartalno-miesięcznych planów operatywnych przedsiębiorstw i planów przewozu ładunków oraz zatwierdzanie planów przewozu ładunków,
e)
zatwierdzanie planów dostaw państwowych gospodarstw rolnych nie podległych Ministrowi Państwowych Gospodarstw Rolnych,
f)
wnioski wynikające z kwartalnej analizy wykonania planu terenowego,
g)
wnioski w sprawie zmian w zakresie sprawozdawczości,
h)
wnioski w sprawie rozdziału rezerwy inwestycyjnej,
i)
wnioski dotyczące ważniejszych zmian w planie inwestycyjnym w zakresie sprawowanej przez prezydium rady narodowej funkcji centralnego inwestora terenowego planu inwestycyjnego,
j)
wnioski w sprawach:

– wykorzystania przez inwestorów i biura projektowe dokumentacji typowej i powtarzalnej,

– przygotowania przez inwestorów dokumentacji projektowo-kosztorysowej na rok następny i lata dalsze,

k)
wnioski dotyczące bilansu siły roboczej, bilansu pieniężnych dochodów i wydatków ludności, innych ważniejszych bilansów oraz rozdziału materiałów bilansowanych terenowo,
l)
zatwierdzanie planów i ocena realizacji czynów społecznych oraz dysponowanie wojewódzką rezerwą materiałową,
m)
decyzje w sprawach spornych co do zagospodarowania obiektów nienależycie wykorzystanych,
3)
w zakresie innych zagadnień:
a)
plan pracy KPG i aparatu wykonawczego,
b)
wnioski wynikające z zasadniczych problemów opracowanych przez radę naukowo-ekonomiczną,
c)
ustalanie tematyki prac zlecanych członkom KPG,
d)
ocena działalności KPG niższych szczebli,
e)
ocena działalności zespołów aktywu społeczno-gospodarczego.
§  4.
Zakres czynności i kompetencji KPG w dziedzinie gospodarki planowanej centralnie ustala odrębnym zarządzeniem Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
§  5.
Zakres zagadnień, w których uchwały KPG są wiążące dla wydziałów, zarządów i innych jednostek podległych radom narodowym określają prezydia właściwych rad narodowych.
§  6.
1.
WKPG zapewnia radzie naukowo-ekonomicznej środki niezbędne do prowadzenia prac w zakresie potrzeb gospodarki terenowej, jak materiały źródłowe, będące w dyspozycji organów prezydium wojewódzkiej rady narodowej, pomoc w organizowaniu badań terenowych itp. Niezależnie od tego WKPG udziela członkom rady pomocy w prowadzeniu własnych badań związanych z problematyką terenową, nie objętych planem pracy rady.
2.
WKPG powinna zapraszać członków rady na narady gospodarcze, na których omawiane są zasadnicze problemy gospodarcze województwa.
3.
WKPG zapewnia możliwość odbywania praktyk, szczególnie młodszym pracownikom nauki, w przedsiębiorstwach podległych radom narodowym.
4.
WKPG uwzględnia w problematyce swojej pracy potrzeby wynikające z rozwoju poszczególnych ośrodków naukowo-badawczych, zajmujących się zagadnieniami gospodarki terenowej.
§  7.
KPG może zlecać aparatowi wykonawczemu przedyskutowanie określonych zagadnień gospodarczych z aktywem społeczno-gospodarczym i zreferowanie na posiedzeniu KPG.

II.

Uprawnienia i obowiązki członków KPG.

§  8.
Za całokształt pracy KPG odpowiedzialny jest przewodniczący KPG, który:
a)
reprezentuje KPG na zewnątrz,
b)
informuje prezydium rady narodowej o ważniejszych problemach gospodarczych opracowywanych przez aparat wykonawczy i rozpatrywanych przez KPG,
c)
wydaje zarządzenia wykonawcze wynikające z uchwał KPG oraz sprawuje kontrolę nad ich wykonaniem,
d)
zwołuje posiedzenia KPG i przewodniczy na nich,
e)
czuwa nad ścisłym przestrzeganiem zasady kolegialności w podejmowaniu decyzji KPG,
f)
informuje KPG o decyzjach powziętych przez siebie i swych zastępców między posiedzeniami,
g)
sprawuje nadzór nad KPG niższych szczebli,
h)
sprawuje ogólny nadzór nad aparatem wykonawczym oraz bezpośrednio nadzoruje pracę komórek aparatu wykonawczego określonych w podziale zakresu czynności między przewodniczącym i jego zastępcami,
i)
przedstawia wnioski dotyczące powoływania i odwoływania członków KPG i członków rady naukowo-ekonomicznej,
j)
powołuje członków aktywu społeczno-gospodarczego.
§  9.
Zastępcy przewodniczącego KPG:
a)
bezpośrednio nadzorują pracę komórek aparatu wykonawczego określonych w podziale zakresu czynności między przewodniczącym i jego zastępcami,
b)
referują opracowane przez aparat wykonawczy materiały na posiedzeniach KPG,
c)
kontrolują wykonanie uchwał KPG oraz referują sprawozdania z ich wykonania na posiedzeniach, o ile KPG nie zleciło nadzoru nad wykonaniem innemu członkowi KPG.
§  10.
1.
Podział zakresu czynności między przewodniczącym WKPG i jego zastępcami jest następujący:
1)
przewodniczący nadzoruje pracę:

– działu programowania, instruktażu i organizacji,

– działu koordynacji i planów zbiorczych,

– sekretariatu;

2)
jeden z zastępców przewodniczącego nadzoruje pracę:

– działu przemysłu i usług,

– działu rolnictwa i leśnictwa,

– działu obrotu towarowego,

– działu bilansów;

3)
drugi z zastępców przewodniczącego nadzoruje pracę:

– działu gospodarki komunalnej i mieszkaniowej,

– działu urządzeń kulturalnych i socjalnych,

– działu transportu i łączności,

– działu finansów, kosztów własnych i cen,

– działu zatrudnienia i płac;

4)
trzeci z zastępców przewodniczącego nadzoruje pracę:

– działu lokalizacji inwestycji,

– działu planów przestrzennych,

– działu studiów perspektywicznych,

– działu gospodarki wodnej i energetycznej,

– działu inwestycji,

– działu budownictwa.

2.
Podział czynności między przewodniczących powiatowych, miejskich i dzielnicowych KPG i ich zastępców ustala przewodniczący WKPG na wniosek przewodniczącego właściwej KPG.
§  11.
Do obowiązków członków KPG należy:
a)
udział w pracach KPG przez analizowanie rozpatrywanych problemów gospodarczych, inicjowanie dodatkowych problemów oraz referowanie materiałów na posiedzeniach KPG,
b)
współpraca z komórkami aparatu wykonawczego, nad którymi członek KPG sprawuje opiekę, oraz czuwanie nad właściwą współpracą zespołów społecznego aktywu gospodarczego z tymi komórkami,
c)
utrzymywanie więzi z KPG niższych szczebli przede wszystkim przez udział w ważniejszych posiedzeniach,
d)
ponadto członek WKPG - przewodniczący rady naukowo-ekonomicznej powinien informować WKPG o postępach pracy rady oraz czuwać, aby problematyka bieżąca WKPG była skoordynowana z pracami rady,
e)
członek WKPG - przewodniczący miejskiej KPG w mieście wojewódzkim powinien czuwać, aby problematyka miasta była skoordynowana z problematyką województwa.

III.

Ramowy tryb pracy KPG.

§  12.
KPG podejmuje decyzje kolegialne w formie uchwał.
§  13.
W sprawach należących do kompetencji KPG wymagających szybkiego załatwienia decyzje wydaje przewodniczący KPG. Decyzje te wymagają zatwierdzenia przez KPG na najbliższym posiedzeniu.
§  14.
Do podejmowania uchwał konieczna jest obecność przynajmniej połowy ogólnej liczby członków KPG.
§  15.
W zależności od charakteru rozpatrywanych spraw i obowiązujących przepisów posiedzenia KPG mogą być w całości lub w części jawne, poufne lub tajne. Poufność lub tajność obrad zarządza przewodniczący KPG.
§  16.
Uchwały KPG zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, przy czym w przypadku równości głosów decyduje głos przewodniczącego. Odrębne stanowisko członka KPG powinno być zaznaczone w protokole.
§  17.
Z każdego posiedzenia KPG sporządza się protokół, który powinien zawierać między innymi zwięzły opis dyskusji w formie zgłoszonych wniosków lub spostrzeżeń zarówno uwzględnionych w uchwale, jak i nie uwzględnionych, oraz pełny tekst uchwały.
§  18.
KPG współpracuje z komisjami stałymi rad narodowych, a w szczególności z komisją finansów, budżetu i planu.
§  19.
Zasadniczy nadzór nad działalnością KPG niższych szczebli sprawuje KPG wyższego szczebla za pośrednictwem swojego aparatu wykonawczego.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

REGULAMIN RAD NAUKOWO-EKONOMICZNYCH PRZY WOJEWÓDZKICH KOMSJACH PLANOWANIA GOSPODARCZEGO

I.

Zadania rady naukowo-ekonomicznej.

§  1.
Rada naukowo-ekonomiczna, zwana w dalszym ciągu Radą, jest organem doradczym wojewódzkiej komisji planowania gospodarczego (WKPG) w sprawach ekonomicznych i technicznych.

Do zadań Rady należy w szczególności:

a)
inicjowanie prac naukowo-badawczych w zakresie zagadnień gospodarki podległej radom narodowym w celu zapewnienia proporcjonalnego rozwoju sił wytwórczych poszczególnych regionów gospodarczych oraz maksymalnego wykorzystania lokalnych możliwości i zasobów,
b)
opiniowanie sporządzonych przez WKPG i jednostki podległe radom narodowym opracowań zasadniczych problemów gospodarczych województwa w zakresie rozwoju poszczególnych dziedzin gospodarki i aktywizacji obszarów zacofanych,
c)
opiniowanie zamierzeń i opracowań o charakterze organizacyjnym i ekonomiczno-technicznym WKPG i jednostek podległych radom narodowym dla potrzeb gospodarki terenowej,
d)
inicjowanie stosowania w gospodarce terenowej nowych zdobyczy naukowo-technicznych oraz wskazywanie metod i sposobów przenoszenia i upowszechniania osiągnięć organizacyjnych i technicznych przodujących zakładów i przedsiębiorstw na inne jednostki,
e)
zgłaszanie wniosków co do planu prac naukowo-badawczych wyższych uczelni i instytutów,
f)
ocenianie przydatności dla potrzeb aparatu rad narodowych prac naukowych wykonywanych przez wyższe uczelnie i instytuty naukowo-badawcze oraz określanie sposobów i zakresu wykorzystania tych prac w warunkach lokalnych,
g)
opracowywanie na polecenie przewodniczącego WKPG innych zagadnień z zakresu gospodarki rad narodowych.

II.

Struktura organizacyjna Rady.

§  2.
Członków Rady powołuje i odwołuje prezydium wojewódzkiej rady narodowej (WRN) spośród naukowców i wybitnych specjalistów na wniosek przewodniczącego WKPG. Liczbę członków Rady określa prezydium stosownie do potrzeb terenu, specyfiki gospodarczej województwa oraz specjalności reprezentowanych na wyższych uczelniach danego ośrodka naukowego.
§  3.
Przewodniczącego Rady powołuje i odwołuje prezydium WRN na wniosek przewodniczącego WKPG za zgodą Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
§  4.
Przewodniczący i członkowie Rady powoływani są na okres 3 lat.
§  5.
Rada dzieli się na sekcje. Ilość i rodzaj sekcji ustala prezydium WRN na wniosek przewodniczącego Rady zgodnie z potrzebami i problematyką ekonomiczną terenu.
§  6.
Pracą sekcji kieruje przewodniczący sekcji wybrany przez Radę.
§  7.
Przewodniczący Rady w porozumieniu z przewodniczącym WKPG może powołać spośród członków Rady oraz osób nie będących członkami Rady zespoły robocze dla opracowania ściśle określonych zagadnień, niezależnie od podziału na sekcje.

III.

Formy i metody pracy Rady.

§  8.
Rada pracuje na podstawie planu pracy uzgodnionego z przewodniczącym prezydium WRN.
§  9.
Posiedzenia plenarne Rady odbywają się co najmniej raz na pół roku, posiedzenia sekcji co najmniej raz na kwartał. Udział członków w posiedzeniu Rady i sekcji jest obowiązkowy.
§  10.
W posiedzeniach plenarnych Rady biorą udział przewodniczący i zastępcy przewodniczącego WKPG, w posiedzeniach sekcji zastępcy przewodniczącego WKPG oraz kierownicy zainteresowanych działów WKPG.
§  11.
Członkowie Rady otrzymują za udział w posiedzeniach wynagrodzenie według stawek ustalonych właściwymi przepisami.
§  12.
Członkowie Rady mogą przyjmować do opracowania zagadnienia zlecone przez przewodniczącego WKPG według zasad obowiązujących przy zlecaniu prac.
§  13.
Członkowie Rady zobowiązani są do brania udziału, na zaproszenie prezydium WRN lub WKPG, w naradach gospodarczych i sesjach WRN, na których omawiane są zasadnicze problemy gospodarcze województwa.
§  14.
Rada przedstawia prezydium WRN i WKPG wnioski w sprawie odbywania praktyk, szczególnie dla młodszych pracowników nauki, w przedsiębiorstwach podległych radom narodowym.
§  15.
Rada może żądać za pośrednictwem przewodniczącego WKPG udzielenia przez aktyw społeczno-gospodarczy opinii i konsultacji co do wybranych zagadnień gospodarczych, a w razie potrzeby zapraszać członków aktywu na posiedzenia Rady lub jej sekcji.
§  16.
Przy opracowaniu problemów gospodarki terenowej Rada powinna współpracować z uczelniami, z instytutami naukowo-badawczymi i radami naukowo-technicznymi.
§  17.
Zasadnicze opracowania, opinie i wnioski Rady przewodniczący Rady przedstawia przewodniczącemu prezydium WRN oraz przewodniczącemu WKPG.
§  18.
Przewodniczący Rady informuje WKPG o planach pracy Rady i ich realizacji oraz przedstawia wnioski wynikające z zasadniczych problemów opracowanych przez Radę.

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

REGULAMIN ZESPOŁÓW SPOŁECZNEGO AKTYWU GOSPODARCZEGO

§  1.
1.
Zespół społecznego aktywu gospodarczego (zwany dalej aktywem) jest kolektywem społecznym o charakterze pomocniczym i opiniodawczym w dziedzinie zagadnień planowania, działającym przy komórce organizacyjnej terenowej komisji planowania gospodarczego (KPG). Komórki, przy których powinien być powołany aktyw, określa KPG.

I.

Zakres działania.

§  2.
Do zakresu działania aktywu w szczególności należy:
a)
przeprowadzanie terenowej kontroli wykonania planów gospodarczych na zlecenie KPG,
b)
udzielanie porad i opinii fachowych w sprawie problemowych zagadnień gospodarczych,
c)
zgłaszanie wniosków w sprawie sposobu rozwiązania konkretnych problemów gospodarczych o charakterze organizacyjnym, technicznym i ekonomicznym,
d)
ocena bieżącej sytuacji gospodarczej na poszczególnych odcinkach życia gospodarczego,
e)
badanie w oparciu o aktualną sytuację gospodarczą prawidłowości przebiegu zjawisk gospodarczych,
f)
zbieranie i przekazywanie KPG danych o potrzebach gospodarczych i kulturalnych terenu oraz ocena tych potrzeb,
g)
opiniowanie odpowiednich fragmentów projektów planów gospodarczych,
h)
zgłaszanie uwag i spostrzeżeń na temat realizacji zadań planu gospodarczego i środków zmierzających do ulepszenia stylu i wyników pracy,
i)
wysuwanie propozycji w sprawie koniecznych zmian i uzupełnień istniejących przepisów prawnych w dziedzinie działalności gospodarczej,
j)
inicjowanie i konkretyzowanie środków, zmierzających do pobudzania inicjatywy gospodarczej szerokiego ogółu społeczeństwa,
k)
ujawnianie istniejących rezerw gospodarczych terenu i zgłaszanie wniosków w sprawie sposobu ich wykorzystania,
l)
przedstawianie wniosków w sprawie form i sposobu realizacji zadań gospodarczych w drodze czynów społecznych,
m)
wysuwanie wniosków, zmierzających do prowadzenia walki z marnotrawstwem, do osiągania oszczędności materiałowych i finansowych oraz obniżki kosztów własnych w terenowym aparacie gospodarczym,
n)
informowanie KPG o korzystnych wynikach i sposobie ich osiągnięcia przez jednostki gospodarcze oraz wysuwanie propozycji w sprawie wykorzystania doświadczeń i ich popularyzacji w innych zakładach pracy,
o)
opiniowanie projektów lokalizacji inwestycji, szczególnie w zakresie sieci usług handlowych, rzemieślniczych i kulturalno-socjalnych,
p)
sprawdzanie zgodności opracowań komórek organizacyjnych KPG ze stanem faktycznym.

II.

Struktura organizacyjna.

§  3.
Członków aktywu powołuje przewodniczący KPG na wniosek kierownika działu (sekcji lub stanowiska). Skład aktywu może być przez przewodniczącego KPG uzupełniony.
§  4.
Na członków aktywu powołuje się wyróżniających się fachowców, praktyków i teoretyków w danym dziale gospodarki narodowej, związanym z odpowiednią komórką KPG. Przed powołaniem członka aktywu należy porozumieć się z kierownictwem zakładu, w którym on pracuje.
§  5.
Ilość członków aktywu dla poszczególnych komórek organizacyjnych aparatu wykonawczego ustala KPG na wniosek przewodniczącego w zależności od potrzeb, warunków miejscowych i stopnia organizacyjnego KPG.
§  6.
Posiedzenia aktywu i konsultacje odbywają się zgodnie z potrzebą i planem pracy komórki KPG, przy której jest powołany.

III.

Tryb pracy.

§  7.
Zasadniczą formą pracy aktywu są kontrole terenowe, obrady na posiedzeniach oraz udzielanie indywidualnych konsultacji.
§  8.
Aktyw powiązany jest zasadniczo z określonymi komórkami aparatu wykonawczego KPG.
§  9.
1.
KPG może zapraszać członków aktywu na swe posiedzenia w wypadku rozpatrywania ważnych zagadnień i potrzeby uzyskania dodatkowych wyjaśnień.
2.
Członkowie aktywu biorą udział w posiedzeniach KPG w przypadku zgłoszenia wniosków odmiennych od wniosków właściwej komórki aparatu wykonawczego w sprawie istotnych i ważnych zagadnień gospodarczych.
§  10.
Członkowie aktywu na życzenie rady naukowo-ekonomicznej udzielają opinii i konsultacji w wybranych zagadnieniach gospodarczych oraz biorą udział w posiedzeniach rady lub jej sekcji.

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

INSTRUKCJA W SPRAWIE ORGANIZACJI I PODZIAŁU CZYNNOŚCI APARATU WYKONAWCZEGO WOJEWÓDZKICH KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO

I.

Przepisy ogólne.

§  1.
Ilekroć w instrukcji jest mowa o "uchwale", należy przez to rozumieć uchwałę nr 539 Rady Ministrów z dnia 2 lipca 1955 r. w sprawie zakresu działania i organizacji terenowych komisji planowania gospodarczego (Monitor Polski Nr 73, poz. 904).
§  2.
1.
Ilekroć w instrukcji jest mowa o prezydiach wojewódzkich rad narodowych (WRN) i wojewódzkich komisjach planowania gospodarczego (WKPG), należy przez to rozumieć również Prezydia Rad Narodowych w m.st. Warszawie i m. Łodzi oraz Miejskie Komisje Planowania Gospodarczego w tych miastach.
2.
Ilekroć w instrukcji jest mowa o prezydiach powiatowych rad narodowych (PRN) i powiatowych komisjach planowania gospodarczego (Pow. KPG), należy przez to rozumieć również prezydia miejskich rad narodowych miast stanowiących powiaty i miejskie komisje planowania gospodarczego w tych miastach oraz prezydia dzielnicowych rad narodowych i dzielnicowe komisje planowania gospodarczego.
§  3.
1.
Organizację wewnętrzną aparatu wykonawczego WKPG określa załącznik nr 1 do uchwały.
2.
Działy aparatu wykonawczego WKPG dzielą się na stanowiska pracy: w skład sekretariatu wchodzi stanowisko starszego księgowego.
3.
Podział na stanowiska pracy oraz zakres pracy poszczególnych stanowisk w działach i sekretariacie ustala przewodniczący WKPG.

II.

Podział czynności aparatu wykonawczego WKPG.

§  4.
Do zakresu czynności aparatu wykonawczego WKPG należy wykonywanie zadań określonych w §§ 5-25.
§  5.
Do zakresu czynności działu lokalizacji inwestycji należy:
1)
analizowanie lokalizacji inwestycji w:
a)
projektach perspektywicznych wieloletnich i rocznych planów (programów) inwestycyjnych poszczególnych działów gospodarki narodowej planowanych centralnie i terenowo,
b)
projektach regionalnych planów zagospodarowania przestrzennego,
c)
ogólnych i szczegółowych planach urbanistycznych;
2)
prowadzenie inwentaryzacji kartograficznej istniejących i realizowanych na terenie województwa urządzeń produkcyjnych i usługowych;
3)
uzgadnianie lokalizacji ogólnej inwestycji w zakresie właściwości WKPG oraz opiniowanie wniosków o uzgodnienie lokalizacji ogólnej inwestycji, których ustalanie należy do właściwości Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego;
4)
przygotowywanie projektów decyzji w sprawie lokalizacji ogólnej inwestycji należących do kompetencji Pow. KPG w razie sporu między inwestorem a Pow. KPG;
5)
uzgadnianie lokalizacji szczegółowej inwestycji wodnomelioracyjnych w zakresie kompetencji WKPG oraz przygotowywanie projektów decyzji co do lokalizacji szczegółowej należących do zakresu kompetencji Pow. KPG w razie sporu między inwestorami a Pow. KPG;
6)
uczestniczenie w komisjach do ustalenia lokalizacji szczegółowej inwestycji o dużym znaczeniu gospodarczym i inwestycji specjalnych oraz uczestniczenie w komisjach do ustalenia lokalizacji szczegółowej nowych ośrodków gospodarczych spółdzielni produkcyjnych;
7)
współdziałanie z głównymi architektami województw przy podejmowaniu decyzji w sprawie lokalizacji szczegółowej inwestycji należących do kompetencji wojewódzkich zarządów architektoniczno-budowlanych, przy opracowywaniu opinii o lokalizacji szczegółowej inwestycji zastrzeżonych do decyzji Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury oraz przy zatwierdzaniu lokalizacji szczegółowej inwestycji należących do kompetencji architektów powiatowych (miejskich) w sprawach spornych między inwestorem a architektem powiatowym (miejskim);
8)
opiniowanie wniosków o przekazanie nieruchomości niezbędnych dla realizacji narodowych planów gospodarczych;
9)
opiniowanie wniosków o ustalenie siedzib przedsiębiorstw, urzędów i instytucji;
10)
wyrażanie zgody na rozbudowę istniejących zakładów przemysłowych i obiektów budownictwa ogólnego;
11)
nadzorowanie realizacji postanowień w sprawie zagospodarowania nieczynnych obiektów gospodarczych;
12)
udział w kwalifikowaniu budynków uszkodzonych w wyniku działań wojennych do odbudowy lub rozbiórki.
§  6.
Do zakresu czynności działu planów przestrzennych należy:
1)
analiza potrzeb województwa w zakresie planowania regionalnego, przygotowywanie wniosków o opracowanie planów regionalnych, precyzowanie programów planów regionalnych;
2)
ustalanie zakresu współpracy komórek WKPG oraz Pow. KPG z pracownią planów regionalnych przy sporządzaniu projektów planów regionalnych;
3)
prowadzenie prac związanych z opiniowaniem i zatwierdzaniem planów regionalnych;
4)
ustalanie zakresu właściwości komórek WKPG oraz Pow. KPG w sprawach nadzoru nad realizacją planów regionalnych;
5)
koordynowanie i kontrolowanie wykonania rocznych i wieloletnich planów prac urbanistycznych;
6)
udzielanie wytycznych do sporządzenia planów zagospodarowania przestrzennego miast i osiedli oraz niektórych wsi;
7)
analiza założeń programowych i projektów planów zagospodarowania przestrzennego miast i osiedli z punktu widzenia zastosowania właściwych zasad i kierunków rozwoju miast (osiedli) oraz ekonomiczno-gospodarczej i społecznej celowości zastosowanych rozwiązań urbanistycznych;
8)
ustalanie zasad zagospodarowania przestrzennego poszczególnych regionów, miast i osiedli na terenie województwa w perspektywicznych, wieloletnich i rocznych planach gospodarczych przez precyzowanie wniosków do planów, analizę i koordynację projektów planów oraz kontrolę ich wykonania;
9)
analizowanie planów porządkowania miast i osiedli w zakresie zagadnień objętych planami gospodarczymi;
10)
opiniowanie projektów zmian podziału administracyjnego województwa;
11)
udzielanie informacji w zakresie zagospodarowania przestrzennego województwa i poszczególnych jego regionów, miast i osiedli.
§  7.
Do zakresu czynności działu studiów perspektywicznych należy:
1)
inicjowanie i organizowanie studiów i prac badawczych, związanych z zagadnieniami decydującymi o rozwoju gospodarczym województwa, dotyczącymi w szczególności środowiska geograficznego, przemysłu, gospodarki rolnej i leśnej, sieci komunikacyjnej, stosunków demograficznych, struktury zatrudnienia, stopnia zaspokojenia potrzeb ludności oraz rozwoju miast i osiedli;
2)
inicjowanie prac poszczególnych działów nad analizą i oceną niektórych dziedzin gospodarki centralnej na terenie województwa oraz koordynowanie prac tych działów nad przygotowaniem postulatów i wniosków do władz centralnych w sprawie dalszego rozwoju tej gospodarki;
3)
opiniowanie przedkładanych przez jednostki planowane centralnie opracowań, dotyczących kierunków rozwoju gospodarczego oraz wielkich inwestycji na terenie województwa;
4)
opracowywanie założeń do terenowych planów wieloletnich oraz uzgadnianie podstawowych wskaźników w zakresie poszczególnych dziedzin gospodarki terenowej pod kątem widzenia właściwego rozwoju całości gospodarki województwa;
5)
opracowywanie zbiorczych zestawień tabelarycznych i zbiorczych analiz opisowych planów wieloletnich oraz projektów uchwał w sprawie tych planów;
6)
organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie przebiegu prac zainteresowanych działów nad wieloletnimi planami terenowymi na poszczególnych etapach ich opracowania;
7)
opracowywanie zbiorczych analiz z wykonania planów wieloletnich;
8)
opiniowanie programów aktywizacji terenów gospodarczo zacofanych opracowanych przez dział koordynacji i planów zbiorczych;
9)
opiniowanie regionalnych planów zagospodarowania przestrzennego oraz wytycznych do planów urbanistycznych;
10)
obsługa biurowa rady naukowo-ekonomicznej;
11)
udzielanie informacji w zakresie planów wieloletnich i perspektywicznych.
§  8.
Do zakresu czynności działu programowania, instruktażu i organizacji należy:

A. w zakresie programowania prac:

1) opracowywanie projektów rocznych i kwartalnych planów pracy WKPG i jej aparatu wykonawczego;

2) opracowywanie projektu ramowych wytycznych do rocznych i kwartalnych planów pracy Pow. KPG, ich aparatu wykonawczego oraz stawianie wniosków w sprawie prac zespołów aktywu społeczno-gospodarczego;

3) opracowywanie tematyki i organizowanie:

a) narad aparatu wykonawczego WKPG z pracownikami aparatu wykonawczego Pow. KPG,

b) ogólnoproblemowych narad pracowników wydziałów, zarządów i innych jednostek prezydium WRN oraz aktywu planistycznego województwa;

4) wysuwanie propozycji w sprawie tematyki prac zlecanych członkom Pow. KPG oraz przygotowywanie wniosków o zatwierdzanie tematów tych prac przez WKPG;

5) opracowywanie sprawozdań z wykonania planów pracy WKPG i jej aparatu wykonawczego dla prezydium WRN i Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego;

6) przeprowadzanie kontroli całokształtu działalności i wykonania planów pracy przez Pow. KPG, opracowywanie ocen wyników pracy oraz sprawozdań z wykonania planów pracy;

7) wysuwanie wniosków w sprawie metod i form pracy WKPG oraz aktywu społeczno-gospodarczego;

8) przeprowadzanie analizy i kontroli wykonania przez aparat wykonawczy WKPG i Pow. KPG uchwał i zarządzeń prezydium WRN oraz wniosków stałych komisji rad narodowych;

9) współpraca z działem koordynacji i planów zbiorczych w zakresie czynności określonych w pkt 1-8;

B. w zakresie instruktażu:

1) opracowywanie programów kursów i narad szkoleniowych organizowanych przez aparat wykonawczy WKPG;

2) opracowywanie materiałów szkoleniowych i tematyki szkolenia wewnętrznego pracowników WKPG, Pow. KPG oraz służb planistycznych wydziałów i zarządów prezydiów rad narodowych;

3) organizowanie i prowadzenie kursów i narad szkoleniowych oraz szkolenia aparatu wykonawczego WKPG i służb planistycznych wydziałów i zarządów prezydiów rad narodowych;

4) kontrolowanie przebiegu szkolenia pracowników Pow. KPG;

5) opracowywanie wytycznych w sprawie metod i form pracy Pow. KPG i aktywu społeczno-gospodarczego;

6) opracowywanie instrukcji w sprawach organizacji, metod i zakresu pracy aparatu wykonawczego Pow. KPG;

7) przeprowadzanie inspekcji generalnych w zakresie działalności aparatu wykonawczego Pow. KPG oraz opracowywanie projektów zarządzeń poinspekcyjnych;

8) bezpośrednie instruowanie pracowników aparatu wykonawczego Pow. KPG w czasie wyjazdów kontrolno-instruktażowych;

9) organizowanie udziału członków WKPG i pracowników aparatu wykonawczego WKPG w posiedzeniach Pow. KPG;

C. w zakresie organizacji:

1) obsługa posiedzeń WKPG;

2) koordynowanie poczynań działów w zakresie:

a) organizowania konsultacji dla pracowników aparatu wykonawczego Pow. KPG,

b) wydawania zarządzeń i instrukcji dla Pow. KPG,

c) wyjazdów kontrolno-instruktażowych do Pow. KPG oraz obsługi posiedzeń prezydiów PRN;

3) nadzór nad sposobem załatwiania przez aparat wykonawczy WKPG wniosków i postulatów Pow. KPG;

4) opracowywanie planu udziału pracowników aparatu wykonawczego WKPG w posiedzeniach prezydium WRN;

5) organizowanie współpracy WKPG z komisjami stałymi WRN oraz udzielanie wytycznych w sprawie form i zakresu współpracy Pow. KPG z komisjami stałymi PRN;

6) organizowanie współpracy WKPG z WKPG w innych województwach oraz pomiędzy Pow. KPG;

7) opracowywanie wytycznych w sprawie struktury organizacyjnej aparatu wykonawczego Pow. KPG oraz przedkładanie wniosków w sprawie jej zmiany;

8) nadzór nad pełną i właściwą obsadą Pow. KPG oraz stawianie wniosków w zakresie:

ą) uzupełnienia lub zmiany składu Pow. KPG i zespołu społecznego aktywu gospodarczego,

b) uzupełnienia lub zmiany obsady aparatu wykonawczego Pow. KPG,

c) rozdziału etatów pomiędzy Pow. KPG,

d) rozdziału dodatków specjalnych i nagród.

§  9.
Do zakresu czynności działu koordynacji i planów zbiorczych należy:

A. w zakresie organizacji i metodyki prac nad planami terenowymi:

1) opracowywanie na podstawie instrukcji w sprawie sporządzania narodowego planu gospodarczego szczegółowego trybu i metodyki opracowania wojewódzkich i powiatowych planów gospodarczych;

2) przeprowadzanie instruktażu w sprawie zasad, trybu i terminów opracowania rocznych planów terenowych dla aparatu wykonawczego WKPG i Pow. PKG, wydziałów, zarządów i innych jednostek prezydium WRN;

3) organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie przebiegu prac nad rocznymi planami terenowymi w kolejnych etapach ich sporządzania;

4) koordynowanie prac nad planami kwartalno-miesięcznymi w zakresie poszczególnych dziedzin gospodarki narodowej;

5) analizowanie prac właściwych działów aparatu wykonawczego WKPG nad sporządzeniem terenowych bilansów gospodarczych oraz opracowywanie wniosków w sprawie pogłębienia metod sporządzania tych bilansów pod kątem widzenia potrzeb planowania terenowego;

6) ustalanie metod jednolitego opracowywania przez poszczególne działy podstawowych materiałów do planu i innych opracowań oraz organizowanie prac nad przygotowaniem materiałów w zakresie niezbędnym do dokonania oceny kierunków rozwoju całej gospodarki na obszarze województwa i kompleksowego ujęcia zadań planowych;

7) zapewnienie terminowego przebiegu prac techniczno-organizacyjnych nad przygotowaniem materiałów do planu;

8) inicjowanie oraz koordynację prac poszczególnych działów nad analizą i oceną rozwoju niektórych dziedzin gospodarki centralnej na terenie województwa oraz przygotowywanie postulatów i wniosków do władz centralnych w sprawie dalszego rozwoju tej gospodarki w porozumieniu z działem studiów perspektywicznych;

9) inicjowanie prac nad szerszym wykorzystaniem miejscowych rezerw gospodarczych i nad mobilizacją dodatkowych środków dla wykonania zadań planowych;

10) inicjowanie i organizowanie szerszego udziału czynnika społecznego w pracach nad planem terenowym;

11) opracowywanie wniosków co do planów pracy poszczególnych działów;

B. w zakresie prac merytorycznych nad planem:

1) badanie na podstawie materiałów i opracowań działów aparatu wykonawczego oraz innych materiałów całokształtu sytuacji gospodarczej województwa oraz analizowanie najpilniejszych potrzeb i możliwości gospodarczych poszczególnych powiatów i miast;

2) opracowywanie programów aktywizacji terenów gospodarczo zacofanych w porozumieniu z działem studiów perspektywicznych oraz zainteresowanymi działami;

3) opracowywanie założeń do rocznych terenowych planów gospodarczych na podstawie materiałów przygotowanych przez zainteresowane działy;

4) koordynowanie głównych wskaźników planu wojewódzkiego w zakresie poszczególnych dziedzin gospodarki terenowej pod kątem właściwego uwzględnienia w nich założeń polityczno-gospodarczych oraz pod kątem właściwego rozwoju całości gospodarki województwa;

5) opracowywanie zbiorczych zestawień tabelarycznych i analiz opisowych oraz projektów uchwał w sprawie wojewódzkiego planu;

6) opracowywanie zbiorczych analiz dotyczących stopnia wykorzystania miejscowych rezerw dla rozwoju poszczególnych dziedzin gospodarki terenowej oraz ustalanie wniosków w sprawie usprawnienia mobilizacji zasobów własnych terenu dla realizacji zadań planowych;

C. w zakresie kontroli wykonania planu:

1) ustalanie szczegółowego trybu i zasad organizacji prac nad przygotowaniem okresowych sprawozdań z wykonania terenowych planów gospodarczych oraz prowadzenie instruktażu dla aparatu wykonawczego WKPG i Pow. KPG w tym zakresie;

2) koordynowanie prac poszczególnych działów aparatu wykonawczego WKPG nad kontrolą wykonania planów gospodarczych oraz nadzorowanie prac Pow. KPG w tym zakresie;

3) inicjowanie zespołowych inspekcji wykonania planów terenowych;

4) organizowanie informowania społeczeństwa o przebiegu wykonania planu;

5) opracowywanie zbiorczych okresowych sprawozdań z wykonania wojewódzkiego planu gospodarczego i innych syntetycznych opracowań dotyczących sytuacji gospodarczej w terenie oraz przygotowywanie na posiedzenia prezydium WRN kompleksowych wniosków i projektów uchwał w sprawie usprawnienia przebiegu realizacji zadań planowych;

6) kontrolowanie wykonania uchwał Partii i Rządu w sprawie rozwoju gospodarczego poszczególnych obszarów oraz ważniejszych uchwał WRN i prezydium WRN w sprawach gospodarczych;

7) koordynowanie bieżących prac działów aparatu wykonawczego WKPG w zakresie zagadnień dotyczących zadań planu i przebiegu ich wykonania, których rozwiązanie wymaga współpracy różnych działów aparatu wykonawczego WKPG.

§  10.
Do zakresu czynności działu inwestycji należy:

A. w zakresie programowania inwestycji terenowych:

1) inicjowanie i organizowanie badań mających na celu stwierdzenie stopnia wykorzystania zdolności produkcyjnych i usługowych oraz organizowanie prac inwentaryzacyjnych niezbędnych dla ustalenia potrzeb inwestycyjnych;

2) inicjowanie i kierowanie badaniami efektywności inwestycji;

3) sporządzanie wstępnego programu zamierzeń inwestycyjnych;

B. w zakresie planowania inwestycji terenowych:

1) przygotowywanie wniosków co do założeń wieloletniego i rocznego planu inwestycyjnego;

2) przeprowadzanie instruktażu służb inwestycyjnych w sprawie zasad, trybu i terminów opracowania planów inwestycyjnych;

3) koordynowanie projektów planów poszczególnych inwestorów naczelnych oraz opracowywanie zbiorczego projektu planu inwestycyjnego;

4) nadzór nad przygotowaniem wymaganej dokumentacji dla inwestycji objętych wstępnym programem zamierzeń inwestycyjnych oraz opracowywanie w porozumieniu z działem budownictwa i wojewódzką komisją oceny projektów inwestycyjnych (WKOPI) wytycznych co do kolejności i terminów sporządzania przez biura projektowe dokumentacji;

5) opiniowanie projektu rozdziału robót sporządzanego przez dział budownictwa;

C. w zakresie administrowania terenowym planem inwestycyjnym:

1) organizowanie uruchomienia planu inwestycyjnego oraz włączenia poślizgu rzeczowego do planu;

2) przygotowywanie wniosków w sprawie włączenia do planu inwestycji finansowanych z rezerwy wojewódzkiej oraz opiniowanie niektórych wniosków w sprawie zmian w planie w przypadkach określonych obowiązującymi przepisami;

3) kontrola przestrzegania dyscypliny inwestycyjnej oraz współpraca w tym zakresie z bankami;

4) wykonywanie czynności związanych ze sprawowaniem przez prezydium WRN funkcji inwestora centralnego;

D. w zakresie innych form inwestowania:

1) opracowywanie wniosków w sprawie rozmiarów i kierunków inwestycji pozalimitowych oraz koordynowanie w porozumieniu z działami branżowymi działalności inwestycyjnej w tym zakresie;

2) współpraca z wojewódzkim zarządem rolnictwa oraz Bankiem Rolnym w sprawie kierunków inwestycji objętych planem kredytowym;

E. w zakresie kontroli realizacji terenowego planu inwestycyjnego:

1) sporządzanie zbiorczych sprawozdań z wykonania wojewódzkiego planu inwestycyjnego;

2) organizowanie i przeprowadzanie kontroli na placach budów szczególnie ważnych dla gospodarki terenowej;

3) uzgadnianie z bankami finansującymi inwestycje planów kontroli bankowej inwestycji terenowych.

§  11.
Do zakresu czynności działu budownictwa należy:
1)
badanie potrzeb województwa w zakresie produkcji budowlano-montażowej, bilansowanie ich ze zdolnością produkcyjną przedsiębiorstw budowlano-montażowych oraz opracowywanie wytycznych w sprawie rozwoju sieci terenowych przedsiębiorstw budowlano-montażowych oraz wniosków w sprawie przedsiębiorstw budowlano-montażowych planowanych centralnie;
2)
instruowanie i nadzorowanie inwestorów (zleceniodawców) w zakresie metod i trybu planowania rozdziału robót budowlano-montażowych z planu inwestycyjnego, planu i remontów i inwestycji pozalimitowych;
3)
koordynowanie rozdziału i zlecanie robót terenowym przedsiębiorstwom budowlano-montażowym zarówno przez jednostki planowania terenowego, jak i centralnego, na terenie województwa oraz ustalanie wykonawcy robót w przypadkach spornych;
4)
zestawianie, analizowanie i ocena zbiorczego planu rozdziału robót oraz programów produkcji przedsiębiorstw budowlano-montażowych;
5)
koordynowanie, analizowanie i ocena zbiorczych projektów wieloletnich i rocznych planów terenowych przedsiębiorstw budowlano-montażowych oraz terenowych biur projektowych;
6)
zestawianie i analizowanie wojewódzkiego planu gospodarczego w zakresie produkcji budowlano-montażowej oraz terenowych biur projektowych;
7)
analizowanie i opiniowanie rocznych planów techniczno-ekonomicznych terenowych przedsiębiorstw budowlano-montażowych;
8)
opracowywanie wytycznych dla sporządzania kwartalno-miesięcznych planów operatywnych terenowych przedsiębiorstw budowlano-montażowych;
9)
organizowanie i przeprowadzanie kontroli wykonania planu przez terenowe przedsiębiorstwa budowlano-montażowe i terenowe biura projektowe;
10)
opracowywanie okresowych sprawozdań i informacji z realizacji wojewódzkiego planu w zakresie budownictwa;
11)
opiniowanie wniosków w sprawie dokonywania zmian w planach terenowych przedsiębiorstw budowlano-montażowych;
12)
analiza i ocena wykorzystania materiałów i surowców miejscowych na terenie województwa przez terenowe przedsiębiorstwa budowlano-montażowe;
13)
nadzór nad bieżącą działalnością terenowych przedsiębiorstw budowlanych w szczególności na odcinku organizacji pracy, gospodarki materiałowej, postępu technicznego, obniżki kosztów własnych;
14)
analiza i ocena wykonawstwa inwestycyjnego systemem gospodarczym w przedsiębiorstwach terenowych;
15)
opiniowanie programów produkcji i planów operatywnych kwartalno-miesięcznych zjednoczeń budownictwa miejskiego oraz organizowanie kontroli wykonawstwa planu przez przedsiębiorstwa budowlano-montażowe planowania centralnego w zakresie ustalonym przez Państwową Komisję Planowania Gospodarczego;
16)
gromadzenie materiałów i prowadzenie inwentaryzacji w zakresie potrzeb działu.
§  12.
Do zakresu czynności działów: przemysłu i usług, rolnictwa i leśnictwa, transportu i łączności, obrotu towarowego, urządzeń kulturalnych i socjalnych oraz gospodarki komunalnej i mieszkaniowej należy:
1)
analizowanie miejscowych zasobów i rezerw gospodarczych województwa oraz możliwości ich wykorzystania;
2)
inicjowanie badań w zakresie zagadnień objętych pkt 1 przez jednostki gospodarcze podległe radom narodowym, instytuty naukowo-badawcze, szkoły wyższe, radę naukowo-ekonomiczną i aktyw społeczny oraz wykorzystywanie wyników tych badań;
3)
gromadzenie materiałów, prowadzenie ewidencji podstawowych elementów oraz sporządzanie bilansów gospodarczych niezbędnych dla prawidłowego opracowywania planów wieloletnich i rocznych;
4)
opracowywanie w porozumieniu z zainteresowanymi działami wytycznych do perspektywicznych projektów planu sieci urządzeń produkcyjnych i usługowych;
5)
analizowanie bilansów gospodarczych opracowywanych przez jednostki podległe prezydium WRN;
6)
przygotowywanie dla działu koordynacji i planów zbiorczych materiałów do założeń oraz koordynowanie, analizowanie i ocena projektów wieloletnich i rocznych planów gospodarczych poszczególnych dziedzin gospodarki terenowej;
7)
analizowanie i opiniowanie rocznych planów techniczno-ekonomicznych przedsiębiorstw terenowych pod kątem widzenia zgodności tych planów z zadaniami wojewódzkiego planu gospodarczego;
8)
opracowywanie wytycznych dla sporządzania kwartalno-miesięcznych planów operatywnych przedsiębiorstw terenowych;
9)
opracowywanie wskaźników do planów techniczno-ekonomicznych przedsiębiorstw terenowych;
10)
analizowanie zgłaszanych potrzeb inwestycyjnych z punktu widzenia właściwego wykorzystania zdolności produkcyjnej lub usługowej i efektywności inwestycji oraz formułowanie wniosków co do programów zamierzeń i planów inwestycyjnych;
11)
opiniowanie ważniejszych zamierzeń inwestycyjnych jednostek planowanych centralnie w zakresie ustalonym przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego;
12)
organizowanie i przeprowadzanie kontroli wykonania terenowego planu gospodarczego;
13)
opracowywanie okresowych informacji i sprawozdań z realizacji wojewódzkiego planu gospodarczego;
14)
opiniowanie projektów planów gospodarczych jednostek planowanych centralnie i kontrola ich wykonania w zakresie ustalonym przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego;
15)
instruowanie i nadzorowanie wydziałów, zarządów i innych jednostek podległych prezydium WRN w zakresie szczegółowej organizacji i metod planowania, przebiegu prac nad planem oraz kontroli wykonania planów;
16)
przygotowywanie dla działu koordynacji i planów zbiorczych materiałów do opracowania programów aktywizacji terenów gospodarczo zacofanych;
17)
opiniowanie lokalizacji ogólnej inwestycji.
§  13.
Poza sprawami określonymi w § 12 należy ponadto do działu przemysłu i usług:
1)
opracowywanie wniosków dotyczących rozwoju państwowego przemysłu terenowego, spółdzielczości pracy, produkcji pomocniczej państwowych i spółdzielczych organizacji obrotu towarowego i młynów gospodarczych, a w szczególności wniosków w sprawie wzbogacenia asortymentu i rozszerzenia produkcji w województwie, wykorzystania rezerw lokalowych, maszynowych, materiałowych;
2)
nadzór i udzielanie wytycznych asortymentowych w zakresie profilu produkcji przemysłu drobnego oraz współpraca z działem obrotu towarowego na odcinku koordynacji produkcji z zapotrzebowaniem miejscowego rynku;
3)
opracowywanie wytycznych do planów asortymentowych produkcji ubocznej zakładów przemysłu wielkiego i średniego oraz analizowanie programów asortymentu produkcji ubocznej;
4)
zbieranie danych, opracowywanie wytycznych co do kierunków rozwoju produkcji chałupniczej oraz analizowanie przebiegu tej produkcji i opracowywanie w tym zakresie odpowiednich wniosków;
5)
badanie aktualnego stanu rzemiosła indywidualnego i przemysłu prywatnego oraz stawianie wniosków w sprawie polityki gospodarczej na tym odcinku;
6)
analizowanie i nadzór nad działalnością w zakresie usług przemysłowych i nieprzemysłowych;
7)
nadzór nad gospodarowaniem funduszem rozwoju przemysłu terenowego oraz realizacją inwestycji pozalimitowych;
8)
inicjowanie i nadzór nad rozwojom produkcji eksportowej;
9)
analiza wykorzystania surowców wtórnych i miejscowych przez przemysł drobny na terenie województwa oraz organizacji skupu i uszlachetniania surowców;
10)
wydawanie opinii o celowości założenia nowych spółdzielni pracy.
§  14.
Poza sprawami określonymi w § 12 należy ponadto do działu rolnictwa i leśnictwa:
1)
opracowywanie wniosków w sprawie rozwoju gospodarki rolnej, a w szczególności co do właściwej rejonizacji oraz maksymalnego podniesienia produkcji rolnej ze specjalnym uwzględnieniem potrzeb i możliwości uspółdzielczonych gospodarstw chłopskich;
2)
opracowywanie bilansu ziemi, bilansu paszowego, bilansu siły pociągowej i roboczej dla poszczególnych kampanii rolnych w gospodarce planowanej centralnie i terenowo oraz współdziałanie przy opracowywaniu tych bilansów oraz bilansów podstawowych ziemiopłodów i artykułów zwierzęcych sporządzanych przez wojewódzkie zarządy rolnictwa oraz gospodarki terenowej;
3)
zestawienie i analizowanie podstawowych elementów planu dotyczących całości gospodarki rolnej na obszarze województwa;
4)
badanie struktury gospodarstw indywidualnych oraz przebiegu procesu uspółdzielczenia wsi z uwzględnieniem prostych form kooperacji;
5)
analizowanie potrzeb i możliwości rozwoju warzywnictwa i sadownictwa zwłaszcza w strefie podmiejskiej;
6)
analizowanie wysokości wymiaru i norm dostaw obowiązkowych oraz rozmiarów kontraktacji i skupu wolnorynkowego w poszczególnych grupach gospodarstw i okresach w przekroju terytorialnym;
7)
prowadzenie badań rentowności gospodarstw chłopskich;
8)
analiza rozmiarów pomocy Państwa dla rolnictwa i jej wykorzystania;
9)
inicjowanie i koordynowanie całokształtu prac w zakresie podejmowania i realizacji czynów społecznych, szczególnie na odcinku melioracji i elektryfikacji wsi;
10)
opiniowanie i kontrola wykonania planu akcji osiedleńczej;
11)
opracowywanie zagadnień rozwoju gospodarki leśnej, w szczególności sporządzanie wniosków w sprawie potrzeb województwa w zakresie założeń inwestycyjnych i bieżących oraz zadrzewień.
§  15.
Poza sprawami określonymi w § 12 należy ponadto do działu transportu i łączności:
1)
opracowywanie wniosków w sprawie rozwoju sieci drogowej, kolejowej oraz żeglugi śródlądowej z punktu widzenia potrzeb przewozów towarowych i osobowych;
2)
inicjowanie i organizowanie badań nasilenia ruchu na drogach kołowych;
3)
inicjowanie i koordynowanie prac w zakresie podejmowania i realizacji drogowych czynów społecznych;
4)
nadzór nad gospodarką kamieniołomami oraz stawianie wniosków w sprawie organizacji i zarządzania nimi oraz należytego wykorzystania ich zasobów na cele drogowe i budowlane województwa;
5)
inicjowanie wykorzystania dla potrzeb drogowych miejscowych materiałów, a szczególnie kamienia polnego, żwiru i piasku;
6)
opracowywanie rocznych i kwartalnych bilansów przewozów oraz sprawozdań z kształtowania się tych bilansów;
7)
badanie możliwości zastępowania na pewnych odcinkach ruchu kolejowego przez ruch samochodowy albo odwrotnie (przy kolejach wąskotorowych) oraz opracowywanie wniosków w tym zakresie;
8)
nadzór nad prawidłowym podziałem masy towarowej między przewoźników państwowych, spółdzielczych i nie uspołecznionych w transporcie samochodowym i konnym oraz nad pełnym zabezpieczeniem dyscypliny przewozowej;
9)
opracowywanie wniosków w zakresie rozkładów jazdy PKP, PKS i żeglugi;
10)
opiniowanie wniosków dotyczących uruchomienia i likwidacji przystanków osobowych, kolejowych i autobusowych;
11)
opiniowanie i opracowywanie wniosków w sprawie zagęszczenia sieci kolei wąskotorowych na terenach o słabej sieci komunikacyjnej oraz możliwości likwidacji nie wykorzystanych linii i urządzeń;
12)
opiniowanie wniosków w sprawie budowy bocznic kolejowych, ładowni publicznych i innych;
13)
opracowywanie wniosków w sprawcach spornych w zakresie planu obsługi bocznic kolejowych między dyrekcjami okręgowymi kolei państwowych a użytkownikami bocznic;
14)
opiniowanie ulg w ograniczeniach promienia jazdy niezarobkowego taboru samochodowego i ciągników jednostek gospodarczych;
15)
analizowanie przewozów konnych, dokonywanych przez pomocnicze spółdzielnie przewozowe oraz jednostki gospodarki nie uspołecznionej, ze szczególnym uwzględnieniem możliwości przerzutów masy towarowej na transport samochodowy w wyniku polityki ograniczenia transportu konnego;
16)
opiniowanie kontraktacji usług transportowych nie uspołecznionego taboru ciężarowego;
17)
kierowanie i kontrolowanie przebiegu transportów jesiennych;
18)
nadzór nad przebiegiem wywózki drewna z lasu.
§  16.
W WKPG, w których powołano działy koordynacji przewozów, do zakresu ich czynności poza sprawami określonymi w § 15 pkt 6-10 i 12-18 ponadto należy:
1)
analizowanie i opiniowanie rozmieszczenia samochodowego taboru ciężarowego i osobowego z punktu widzenia potrzeb obsługi terenu;
2)
koordynowanie przewozów pracowniczych dokonywanych taborem kolejowym i autobusowym oraz taborem miejskich przedsiębiorstw komunikacyjnych;
3)
opracowywanie wniosków w sprawie ustalania prawidłowych proporcji pomiędzy rozwojem taboru samochodowego a rozbudową zaplecza technicznego dla potrzeb przewozowych;
4)
analizowanie zakresu działalności oraz pracy przewozowej branżowych przedsiębiorstw przewozowych;
5)
opracowywanie wniosków w sprawach taryf przewozowych;
6)
badanie zagadnienia występowania nieracjonalnych i krzyżujących się przewozów.
§  17.
Poza sprawami określonymi w § 12 należy ponadto do działu obrotu towarowego:
1)
analizowanie kształtowania się potrzeb rynku i źródeł ich pokrycia oraz opracowywanie wniosków w sprawie zapotrzebowania ilościowego i jakościowego na towary;
2)
nadzór nad działalnością organizacji handlowych na odcinku współpracy z organizacjami przemysłu drobnego w celu skoordynowania zapotrzebowania miejscowego rynku z możliwościami produkcji oraz współdziałanie w tej sprawie z działem przemysłu i usług z uwzględnieniem stawiania postulatów w sprawie produkcji nowych artykułów;
3)
dokonywanie analiz spożycia podstawowych artykułów spożywczych i przemysłowych oraz analiz struktury popytu konsumpcyjnego ludności rolniczej i nierolniczej województwa i poszczególnych powiatów;
4)
sporządzanie okresowych bilansów pieniężnych dochodów i wydatków ludności województwa w celu powiązania rozmiarów podaży towarów i usług z siłą nabywczą ludności;
5)
badanie rozmieszczenia i struktury branżowej sieci detalu i żywienia zborowego pod kątem widzenia potrzeb ludności;
6)
badanie celowości gospodarczej przekazywania placówek handlowych pomiędzy poszczególnymi organizacjami handlu uspołecznionego oraz opiniowanie wniosków składanych w tym zakresie do władz centralnych;
7)
badanie i ustalanie wielkości masy zdecentralizowanej, ze szczególnym uwzględnieniem podaży podstawowych produktów rolnych i hodowlanych na wolnym rynku oraz stawianie wniosków co do wykorzystania tej masy przez organizacje handlu uspołecznionego;
8)
kontrola zawierania i wykonywania umów planowych w zakresie obrotu towarowego;
9)
nadzór nad planowaniem i realizacją inwestycji pozalimitowych;
10)
analizowanie działalności handlu hurtowego w zakresie lokalizacji sieci hurtowej, współpracy z handlem detalicznym oraz w zakresie bezpośredniej sprzedaży indywidualnym konsumentom;
11)
analizowanie działalności biur zbytu zakładów produkcyjnych oraz urzędów i instytucji w zakresie sprzedaży gotówkowej indywidualnym konsumentom łącznie z deputatami;
12)
opracowywanie zbiorczych kwartalnych zapotrzebowań i rozdzielników na materiały przeznaczone do zaopatrzenia punktów usługowych;
13)
analiza działalności oddziałów zaopatrzenia robotniczego w zakresie placówek żywienia i detalu.
§  18.
Poza sprawami określonymi w § 12 należy ponadto do działu urządzeń kulturalnych i socjalnych:
1)
badanie rozwoju i działalności urządzeń kulturalnych i socjalnych planowanych centralnie i terenowo (urządzenia opieki nad dzieckiem, szkolnictwo podstawowe, ogólnokształcące, zawodowe i specjalne, lecznictwo zamknięte i otwarte, placówki upowszechniania kultury, biblioteki, zakłady opieki społecznej) oraz stawianie wniosków w tym zakresie;
2)
koordynowanie rozwoju sieci oraz rozmiaru urządzeń kulturalnych i socjalnych planu terenowego w powiązaniu z urządzeniami planowanymi centralnie;
3)
analizowanie kształtowania się obowiązujących norm rzeczowych i finansowych w placówkach na terenie województwa i opracowywanie wniosków w sprawie zmian w normach obowiązujących oraz ustalanie ich dla elementów dotychczas nie normowanych;
4)
opracowywanie i analizowanie bilansów kadr dla urządzeń kulturalnych i socjalnych oraz ustalanie właściwych proporcji w poszczególnych grupach zatrudnienia;
5)
inicjowanie i koordynowanie prac w zakresie podejmowania i realizacji czynów społecznych.
§  19.
Poza sprawami określonymi w § 12 należy ponadto do działu gospodarki komunalnej i mieszkaniowej:
1)
badanie potrzeb miast województwa i stopnia ich zaspokojenia w zakresie urządzeń komunalnych (wodociągi i kanalizacja, gazownie i rozdzielnie gazu, komunikacja miejska, ulice, place, mosty i ich oświetlenie, oczyszczanie miast, łaźnie, pralnie i farbiarnie, hotele, konserwacja zieleni, ogrody działkowe, lasy komunalne, cmentarze komunalne, grobownictwo wojenne, przedsiębiorstwa pogrzebowe) i gospodarki mieszkaniowej (zarządy budynków mieszkalnych, ciepłownie i rozdzielnie energii cieplnej, przedsiębiorstwa rozbiórkowo-porządkowe, gospodarka terenami nie zabudowanymi, ochrona substancji mieszkaniowej, naprawa szkód górniczych, spółdzielczość mieszkaniowa, powszechne indywidualne budownictwo mieszkaniowe, budownictwo osiedlowe) oraz opracowywanie wniosków w sprawie wykorzystania i rozwoju urządzeń i zasobów mieszkaniowych, objętych planem centralnym i terenowym;
2)
opracowywanie i analizowanie bilansów zasobów mieszkaniowych;
3)
opiniowanie projektu rocznego rozdzielnika izb mieszkalnych z budownictwa osiedlowego, sporządzanego przez Państwową Komisję Planowania Gospodarczego;
4)
opracowywanie szczegółowych rocznych i kwartalnych rozdzielników izb mieszkalnych z budownictwa osiedlowego;
5)
nadzór nad działalnością dyrekcji budowy osiedli robotniczych w porozumieniu z działem inwestycji;
6)
analizowanie zagadnień budownictwa resortowego, spółdzielczego i indywidualnego;
7)
nadzór nad opracowaniem i realizacją planów porządkowania miast i osiedli;
8)
inicjowanie i koordynowanie prac w zakresie podejmowania i realizacji czynów społecznych.
§  20.
Do zakresu czynności działu gospodarki wodnej i energetycznej należy:

A. w zakresie gospodarki wodnej:

1) badanie potrzeb województwa oraz możliwości ich zaspokojenia;

2) badanie i ustalanie zasobów wodnych województwa i możliwości ich wykorzystania;

3) inicjowanie badań oraz zbieranie materiałów dotyczących zanieczyszczeń miast, stanu urządzeń oczyszczających oraz utylizacji ścieków;

4) opracowywanie zagadnień z zakresu gospodarki wodnej dla potrzeb aktywizacji gospodarczej poszczególnych obszarów województwa;

5) opracowywanie wytycznych do perspektywicznych i wieloletnich planów gospodarowania wodą i bilansów wody dla poszczególnych obszarów województwa oraz współpraca z właściwymi organami przy sporządzaniu tych planów i bilansów;

6) opracowywanie rocznych bilansów zużycia wody na terenie województwa;

7) opracowywanie planów gospodarki wodą w okręgach uznanych za deficytowe;

8) opracowywanie postulatów do planów resortów gospodarczych w zakresie gospodarki wodnej;

9) koordynowanie i opiniowanie perspektywicznych projektów planu melioracji wodnych i urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych opracowywanych przez inwestorów;

10) opiniowanie lokalizacji inwestycji produkcyjnych i usługowych w zakresie potrzeb gospodarki wodnej;

11) opiniowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej inwestycji w zakresie potrzeb gospodarki wodnej i udział w pracach wojewódzkich i resortowych komisji oceny projektów inwestycyjnych w tym zakresie;

12) opiniowanie wojewódzkich wycinków resortowych projektów planu centralnego gospodarki wodnej;

13) opiniowanie planów techniczno-ekonomicznych terenowych przedsiębiorstw melioracyjnych;

14) bieżące i systematyczne kontrolowanie wykonania planów gospodarki wodnej i opracowywanie sprawozdań z wykonania tych planów oraz prowadzenie kontroli racjonalnego wykorzystania obiektów i urządzeń wodnych;

15) nadzorowanie jednostek, których działalność jest planowana centralnie, a w szczególności w zakresie oszczędnego gospodarowania wodą w zakładach produkcyjnych w okręgach deficytowych lub deficytem wody zagrożonych oraz niezbędnego oczyszczania i utylizacji ścieków;

16) instruowanie i nadzorowanie zainteresowanych jednostek w zakresie organizacji, metod i trybu planowania oraz kontroli wykonania planu;

17) współpraca z działem gospodarki komunalnej i mieszkaniowej na odcinku zaopatrzenia w wodę ludności i przemysłu ze szczególnym uwzględnieniem okręgów deficytowych;

18) gromadzenie materiałów i prowadzenie inwentaryzacji w zakresie potrzeb działu;

B. w zakresie energetyki:

1) badanie i ustalanie potrzeb województwa w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną na cele bytowo-komunalne oraz przemysłu terenowego i rolnictwa;

2) badanie i ustalanie zasobów energetycznych o znaczeniu miejscowym oraz możliwości ich wykorzystania;

3) opracowywanie wniosków z zakresu elektryfikacji dla potrzeb aktywizacji gospodarczej poszczególnych obszarów województwa z uwzględnieniem miejscowych zasobów energetycznych;

4) opracowywanie dla organów centralnych wniosków, dezyderatów i uwag w zakresie gospodarki energetycznej na terenie województwa ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb bytowo-komunalnych, elektryfikacji rolnictwa oraz wykorzystania miejscowych zasobów energetycznych.

§  21.
Do zakresu czynności działu zatrudnienia i płac należy:
1)
sporządzanie opracowań demograficznych, niezbędnych dla potrzeb planowania, a w szczególności: prognoz rozwoju ludności dla województwa i powiatów oraz opracowań z zakresu ruchów naturalnych i wędrówkowych ludności;
2)
analiza stanu i wzrostu zatrudnienia w działach gospodarki narodowej na poszczególnych obszarach oraz opracowywanie wniosków w sprawie aktywizacji rezerw siły roboczej;
3)
opracowywanie zbiorczych bilansów siły roboczej dla województwa i powiatów;
4)
analiza pośrednictwa pracy oraz zapewnienia dla poszczególnych gałęzi gospodarki narodowej siły roboczej;
5)
opiniowanie i kontrola wykonania planów werbunku robotników;
6)
opracowywanie planów zatrudnienia absolwentów szkół zawodowych;
7)
opracowywanie zbiorczych planów zatrudnienia i funduszu płac dla jednostek gospodarczych, objętych planem terenowym;
8)
opracowywanie wniosków dla organów nadrzędnych w sprawie właściwej gospodarki siłą roboczą.
§  22.
Do zakresu czynności działu bilansów należy:
1)
badanie potrzeb gospodarczych województwa w odniesieniu do materiałów bilansowanych terenowo i materiałów rozdzielanych centralnie oraz możliwości prawidłowego zaspokojenia tych potrzeb;
2)
badanie i ustalanie zasobów gospodarczych województwa w zakresie materiałów bilansowanych terenowo;
3)
opiniowanie perspektywicznych projektów planu rozwoju produkcji i usług mających bezpośredni wpływ na rozwój gospodarki terenowej w zakresie materiałów bilansowanych terenowo;
4)
opracowywanie wniosków co do programów aktywizacji gospodarczej poszczególnych obszarów, mających na celu zwiększenie potencjału produkcyjnego i wykorzystanie istniejących rezerw materiałowych;
5)
opiniowanie lokalizacji zakładów produkcyjnych z punktu widzenia prawidłowego wykorzystania materiałów miejscowych;
6)
opracowywanie wniosków w sprawie gospodarki nadwyżkami materiałów oraz uzupełnianie niedoborów w skali województwa dla zaspokojenia potrzeb gospodarki planowanej centralnie i terenowo;
7)
opracowywanie terenowych bilansów materiałowych w zakresie ustalonym przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i prezydium WRN oraz planu rozdziału materiałów dla odbiorców nie objętych bilansami centralnymi;
8)
opiniowanie planów rozdziału materiałów bilansowanych terenowo, opracowywanych przez terenowe jednostki zbytu, oraz opracowywanie planów rozdziału surowców wtórnych dla zakładów przemysłu drobnego i kontrolowanie wykonania tych planów;
9)
opracowywanie wniosków w sprawie ustalenia zakresu i wielkości wojewódzkiej rezerwy materiałowej, dysponowanie tą rezerwą oraz kontrolowanie wykorzystania materiałów przydzielonych z rezerwy;
10)
udział w opracowywaniu projektów bilansów materiałów rozdzielanych centralnie w zakresie ustalonym przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego;
11)
opracowywanie wniosków zmierzających do usprawnienia działalności jednostek gospodarczych w zakresie dotyczącym terenowej gospodarki materiałami oraz wykorzystania surowców miejscowych przez jednostki objęte planem centralnym.
§  23.
Do zakresu czynności działów finansów, kosztów własnych i cen należy:
1)
analizowanie i opiniowanie w porozumieniu z zainteresowanymi działami budżetów wojewódzkich, ich projektów oraz sprawozdań z wykonania budżetów z punktu widzenia zgodności z terenowym planem gospodarczym;
2)
opiniowanie w porozumieniu z działami branżowymi rocznych planów finansowych przedsiębiorstw podległych prezydium WRN pod kątem widzenia zgodności tych planów z zadaniami wojewódzkiego planu gospodarczego oraz kontrola ich wykonania wspólnie z wydziałem finansowym prezydium WRN;
3)
analiza przychodów i struktury wydatków ludności miejskiej i wiejskiej województwa;
4)
badanie obciążeń finansowych indywidualnych gospodarstw rolnych z tytułu podatku gruntowego, ubezpieczeń rzeczowych i innych świadczeń publicznych;
5)
koordynowanie pracy działów WKPG w zakresie badania kosztów własnych oraz opracowywanie kompleksowych analiz kształtowania się kosztów własnych i ich obniżania;
6)
analizowanie oddziaływania poziomu cen na produkcję, właściwe wykorzystanie surowców miejscowych i oszczędności materiałów deficytowych oraz wpływu poziomu cen na wyniki działalności przedsiębiorstw na rozrachunku gospodarczym;
7)
gromadzenie materiałów dotyczących norm i wskaźników finansowych oraz prowadzenie ich ewidencji;
8)
współpraca z aparatem bankowym w zakresie powiązania obiegu pieniądza na terenie województwa z planami gospodarczymi.
§  24.
Ponadto do zakresu czynności działów aparatu wykonawczego WKPG należy:
1)
opiniowanie projektów uchwał prezydium WRN opracowanych przez wydziały, zarządy i inne jednostki;
2)
organizowanie prac społecznego aktywu gospodarczego zgodnie z postanowieniami regulaminu stanowiącego załącznik nr 3 do zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 4 maja 1956 r. (Monitor Polski Nr 44, poz. 528);
3)
przygotowanie materiałów dla członków rady naukowo-ekonomicznej oraz współdziałanie z odpowiednimi sekcjami rady;
4)
współpraca z właściwymi stałymi komisjami WRN na odcinku opracowywania i kontroli wykonania planów gospodarczych;
5)
instruowanie i nadzorowanie odpowiednich stanowisk pracy w Pow. KPG oraz analizowanie i ocena ich opracowań zgodnie z ustaleniami działu programowania instruktażu i organizacji.
§  25.
1.
Do zakresu czynności sekretariatu należy:
1)
prowadzenie kancelarii, składnicy akt, hali maszyn i biblioteki WKPG;
2)
prowadzenie spraw administracyjno-gospodarczych i finansowych WKPG, jej aparatu wykonawczego, rady naukowo-ekonomicznej oraz wojewódzkiej komisji oceny projektów inwestycyjnych.
2.
Do zakresu czynności starszego księgowego należą:
1)
prace związane z opracowaniem, realizacją i sprawozdawczością z wykonania budżetu WKPG,
2)
prace określone w przepisach ustalających obowiązki starszych księgowych w jednostkach organizacyjnych podległych prezydium WRN.

III.

Wojewódzka komisja oceny projektów inwestycyjnych.

§  26.
Do zakresu czynności działającej przy WKPG stałej wojewódzkiej komisji oceny projektów inwestycyjnych (WKOPI) należy:
1)
rozpatrywanie i wydawanie orzeczeń o założeniach projektów i poszczególnych stadiach dokumentacji projektowo-kosztorysowej inwestycji objętych planowaniem terenowym;
2)
ewidencjonowanie i rozpowszechnianie najbardziej ekonomicznych i dostosowanych do warunków danego terenu projektów typowych i powtarzalnych;
3)
badanie stosowania projektów typowych i powtarzalnych w zakresie budownictwa wiejskiego dla danego terenu w oparciu o miejscowe materiały, surowce i prefabrykaty;
4)
opracowywanie i zgłaszanie wniosków i uwag dotyczących obowiązujących normatywów technicznych projektowania zwłaszcza na tle doświadczeń ich stosowania w budownictwie planu terenowego;
5)
opracowywanie wniosków dotyczących podnoszenia jakości i wprowadzenia uproszczeń w dokumentacji, stosowania materiałów i surowców miejscowych, szerszego stosowania projektów typowych itp. oraz współpraca w tym zakresie z wojewódzkim zarządem architektoniczno-budowlanym i wojewódzką komisją urbanistyczno-architektoniczną, inwestorami, biurami projektów, przedsiębiorstwami budowlano-montażowymi i terenowego przemysłu materiałów budowlanych oraz inspektorami nadzoru technicznego.
§  27.
Ustala się następującą organizację WKOPI:
1)
przewodniczącym WKOPI jest przewodniczący WKPG lub jego zastępca;
2)
bieżącą pracą WKOPI kieruje kierownik wyznaczony przez przewodniczącego spośród pracowników WKOPI.
§  28.
Ustala się następujący tryb i podział pracy pracowników WKOPI:
1)
założenia projektów i dokumentacja projektowo-kosztorysowa są sprawdzane i rozpatrywane przez pracowników WKOPI;
2)
orzeczenia WKOPI o założeniach projektu i poszczególnych stadiach dokumentacji projektowo-kosztorysowej są wydawane w zasadzie kolegialnie na posiedzeniach WKOPI;
3)
w sprawach mniejszej wagi przewodniczący WKOPI wydaje orzeczenia po zbadaniu i sprawdzeniu dokumentacji przez pracowników WKOPI;
4)
posiedzenia WKOPI, o których mowa w pkt 2, odbywają się w godzinach służbowych i są bezpłatne;
5)
w posiedzeniach WKOPI biorą udział:
a)
przewodniczący WKOPI lub kierownik WKOPI,
b)
główny referent projektu i zainteresowani referenci WKOPI,
c)
przedstawiciel biura projektów, które projekt sporządziło,
d)
przedstawiciel inwestora bezpośredniego lub naczelnego,
e)
przedstawiciele zainteresowanych działów WKPG, wydziałów prezydiów WRN, przedsiębiorstw wykonawczych itp.;
6)
dla rozpatrzenia i wydania opinii o szczególnie ważnych i skomplikowanych projektach oraz pozostałych projektach w zakresie specjalności nie reprezentowanych przez pracowników WKOPI mogą być powoływani rzeczoznawcy i koreferenci spoza WKOPI; koreferenci otrzymują wynagrodzenia za wykonane czynności zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami;
7)
w uzasadnionych przypadkach, gdy właściwe zaopiniowanie ważnych i skomplikowanych projektów inwestycji nie może być dokonane przez zespół pracowników WKOPI i wymaga rozpatrzenia w składzie poszerzonym z udziałem niezbędnych rzeczoznawców - przewodniczący WKPG może zadecydować odbycie posiedzenia w godzinach pozasłużbowych;
8)
zaproszeni uczestnicy posiedzenia odbywanego poza godzinami służbowymi otrzymują wynagrodzenie zgodnie z obowiązującymi przepisami;
9)
do zadań przewodniczącego WKOPI należy:
a)
przewodniczenie na posiedzeniach WKOPI,
b)
powoływanie rzeczoznawców w zakresie zagadnień specjalistycznych,
c)
przedstawianie zaopiniowanych przez WKOPI projektów do zatwierdzenia właściwym organom,
d)
ogólny nadzór nad pracą WKOPI;
10)
do zadań kierownika WKOPI należy w szczególności:
a)
ustalanie planów pracy WKOPI,
b)
wyznaczanie spośród pracowników WKOPI głównego referenta do każdego projektu podlegającego rozpatrzeniu i zaopiniowaniu przez WKOPI,
c)
wykonywanie zadań rzeczoznawcy w zakresie własnej specjalności,
d)
przewodniczenie na posiedzeniach WKOPI w zastępstwie przewodniczącego WKOPI. W przypadku gdy kierownik WKOPI wykonuje funkcje głównego referenta, posiedzeniu powinien przewodniczyć przewodniczący WKOPI;
11)
do zadań głównego referenta należy w szczególności:
a)
zbadanie przygotowania dokumentacji pod względem formalnym,
b)
opracowanie opinii o projekcie w zakresie swojej specjalności,
c)
konsultacja z inwestorem i projektantem,
d)
zebranie i przeanalizowanie opinii ewentualnie innych rzeczoznawców, zainteresowanych jednostek prezydium WRN, działów WKPG itp.,
e)
przygotowanie posiedzenia WKOPI,
f)
referowanie opinii o projekcie kierownikowi WKOPI i na posiedzeniu WKOPI,
g)
przygotowanie protokołu z posiedzenia zawierającego zalecenia i orzeczenia WKOPI;
12)
przy rozpatrywaniu założeń projektu i dokumentacji projektowo-kosztorysowej WKOPI powinna uwzględnić przede wszystkim:
a)
celowość i terminy realizacji projektowanej inwestycji,
b)
zgodność opracowań z przepisami normującymi sporządzanie założeń projektów i dokumentacji projektowo-kosztorysowej,
c)
kompletność opracowań i ich zgodność z poprzednio zatwierdzonymi stadiami dokumentacji projektowo-kosztorysowej,
d)
powiązanie z założeniami planów perspektywicznych rozwoju województwa i poszczególnych regionów,
e)
właściwe rozwiązania techniczne, ekonomiczne i organizacyjne projektowanej inwestycji,
f)
zastosowanie projektów typowych i powtarzalnych,
g)
obniżenie kosztów inwestycji przez likwidację nadmiernych rezerw i przerostów, w szczególności w zakresie architektury i urbanistyki,
h)
zgodność z planami architektoniczno-budowlanymi zagospodarowania miast i osiedli,
i)
powiązanie z inwestycjami i działalnością ważniejszych jednostek gospodarczych planu centralnego,
j)
maksymalne zastosowanie miejscowych materiałów i surowców budowlanych w projektowanych inwestycjach;
13)
przy wykonywaniu swoich czynności WKOPI działa zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi zasad i trybu sporządzania, opiniowania i zatwierdzania dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla inwestycji;
14)
w celu przyspieszenia rozpatrywania i opiniowania przedkładanej dokumentacji oraz odciążenia WKOPI od załatwiania spraw drobnych przewodniczący WKOPI może w uzasadnionych przypadkach wystąpić do prezydium WRN o upoważnienie niektórych inwestorów planu terenowego do rozpatrywania i wydawania orzeczeń o dokumentacji projektowo-kosztorysowej w określonym zakresie i trybie.

IV.

Przepisy końcowe.

§  29.
Za właściwe zorganizowanie pracy w komórkach organizacyjnych aparatu wykonawczego WKPG i podział czynności między poszczególnych pracowników odpowiedzialny jest kierownik odpowiedniej komórki.
§  30.
1.
W województwach, w których w aparacie wykonawczym WKPG nie powołano:
a)
działu studiów perspektywicznych - określony w instrukcji zakres czynności tego działu przejmuje dział planów przestrzennych, z wyjątkiem prac na odcinku planów wieloletnich, które przejmuje dział koordynacji i planów zbiorczych, oraz obsługi rady naukowo-ekonomicznej, którą przejmuje dział programowania, instruktażu i organizacji,
b)
działu budownictwa - określony w instrukcji zakres czynności przejmuje dział inwestycji,
c)
działu zatrudnienia i płac - określony w instrukcji zakres czynności przejmuje dział bilansów.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1956.44.528

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zakres działania i tryb postępowania terenowych komisji planowania gospodarczego, zakres działania, organizacja i tryb postępowania rad naukowo-ekonomicznych i zespołów społecznego aktywu gospodarczego oraz organizacja i podział czynności aparatu wykonawczego terenowych komisji planowania gospodarczego.
Data aktu: 04/05/1956
Data ogłoszenia: 05/06/1956
Data wejścia w życie: 05/06/1956