Obowiązek prowadzenia prac księgowych przez przedsiębiorstwa i zakłady uspołecznione w oparciu o harmonogramy bądź terminarze pracy.

ZARZĄDZENIfE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 18 września 1952 r.
w sprawie obowiązku prowadzenia prac księgowych przez przedsiębiorstwa i zakłady uspołecznione w oparciu o harmonogramy bądź terminarze pracy.

Na podstawie § 1 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. z 1950 r. Nr 22, poz. 188 i z 1951 r. Nr 25, poz. 185) zarządza się, co następuje:
§  1.
Celem zabezpieczenia terminowości sprawozdań finansowych praca w działach księgowości przedsiębiorstw i zakładów uspołecznionych wykonywana być powinna w oparciu o harmonogramy bądź terminarze pracy.
§  2.
Główni księgowi centralnych zarządów, central handlowych lub jednostek równorzędnych wydadzą dla podległych im działów księgowości przedsiębiorstw i zakładów uspołecznionych szczegółowe instrukcje w sprawie zasad prowadzenia pracy w oparciu o harmonogramy bądź terminarze pracy, wzorując się na dołączonej do niniejszego zarządzenia "Ramowej instrukcji w sprawie prowadzenia prac przez działy księgowości przedsiębiorstw i zakładów uspołecznionych w oparciu o harmonogramy bądź terminarze pracy".
§  3.
Główni księgowi centralnych zarządów, central handlowych lub jednostek równorzędnych wydadzą instrukcje, o których mowa w § 2, w terminie 2 miesięcy od daty wejścia w życie niniejszego zarządzenia,
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

RAMOWA INSTRUKCJA W SPRAWIE PROWADZENIA PRAC PRZEZ DZIAŁY KSIĘGOWOŚCI PRZEDSIĘBIORSTW I ZAKŁADÓW USPOŁECZNIONYCH W OPARCIU O HARMONOGRAMY BĄDŹ TERMINARZE PRACY

1.
Harmonogramy prac są szczegółowymi planami periodycznych prac działów księgowości wykazującymi:
a)
rodzaje czynności działu księgowości,
b)
podział czynności pomiędzy komórki działu księgowości, zespoły robocze i poszczególnych pracowników,
c)
rozłożenie czynności w czasie.
2.
Celem oparcia pracy działów księgowości o harmonogramy jest:
a)
ustalenie zadań do wykonania i racjonalne rozłożenie ich w czasie i pomiędzy wykonawców,
b)
stworzenie właściwych podstaw do kontroli przebiegu prac w działach księgowości,
c)
stworzenie właściwych podstaw do socjalistycznego współzawodnictwa pracy w działach księgowości,
d)
przyśpieszenie prac w działach księgowości, a w szczególności osiągnięcie terminowej sprawozdawczości.
3.
Harmonogramy pracy powinny być układane na każdy miesiąc roku sprawozdawczego.
4.
Harmonogramy pracy obejmować powinny całość periodycznych prac księgowych, które wykonane być mają w okresie sprawozdawczym, a więc zarówno prace sprawozdawcze jak i prace bieżące działu księgowości.
5.
Harmonogramy prac mogą być układane dla:
a)
komórek działu księgowości,
b)
zespołów roboczych,
c)
stanowisk pracy (poszczególnych pracowników).
6.
Celem podniesienia poczucia odpowiedzialności wśród pracowników działu księgowości za wykonanie zadań planu jak również celem umożliwienia racjonalnej kontroli przebiegu realizacji planu prac w działach księgowości zaleca się opracowywanie harmonogramów pracy dla poszczególnych stanowisk pracy.
7.
Podstawą do sporządzenia harmonogramów prac są przepisy określające terminy składania sprawozdań finansowych. Niedopuszczalne jest układanie harmonogramów przewidujących przekroczenie terminów określonych przepisami o sprawozdawczości finansowej.
8.
Harmonogramy pracy zabezpieczyć powinny ujęcie w księgowości przedsiębiorstw i zakładów wszelkich zdarzeń gospodarczych, podlegających księgowaniu w okresie sprawozdawczym.
9.
Na podstawie sporządzonych harmonogramów pracy główny (starszy) księgowy wydaje w porozumieniu z dyrektorem przedsiębiorstwa lub zakładu zarządzenia dla działów przedsiębiorstwa, współpracujących z działem księgowości, zabezpieczające terminowe otrzymanie przez dział księgowości niezbędnych dla realizacji zadań określonych harmonogramem materiałów (dokumenty zewnętrzne i wewnętrzne).
10.
Celem ułatwienia realizacji przepisów pkt 8 harmonogram prac powinien uwzględniać korzystanie z pomocy pracowników innych działów przedsiębiorstwa w okresie szczególnego natężenia prac w dziale księgowości oraz kierowanie pracowników działu księgowości do prac w innych działach przedsiębiorstwa w okresach, kiedy ilość pracy działu księgowości na to zezwala.
11.
Zaleca się specjalnie szczegółowe układanie harmonogramów prac sprawozdawczych. Harmonogramy prac sprawozdawczych są podstawą do zbudowania harmonogramów prac bieżących działu księgowości.
12.
Szczegółowe instrukcje głównych księgowych centralnych zarządów, central handlowych lub jednostek równorzędnych w sprawie zasad prowadzenia pracy w podległych im działach księgowości przedsiębiorstw i zakładów ustalą, które z niżej podanych wzorów harmonogramów uznane będą za obowiązujące w danym zakładzie czy przedsiębiorstwie, bądź ustalą odrębne wzory uwzględniające potrzeby branżowe i stan organizacyjny danego przedsiębiorstwa czy zakładu.
13.
Dla przedsiębiorstw i zakładów, w których wprowadzenie obowiązku oparcia prac działu księgowości o harmonogramy pracy mogłoby spowodować trudności organizacyjne, szczegółowe instrukcje głównych księgowych przewidywać powinny czasowe zwolnienie od obowiązku sporządzania harmonogramów pod warunkiem jednak, że zakłady te i przedsiębiorstwa zobowiązane zostaną do prowadzenia terminarzy prac księgowych oraz do podjęcia prac umożliwiających wprowadzenie harmonogramów w określonym szczegółową instrukcją terminie.
14.
Terminarze prac układane są na każdy miesiąc roku sprawozdawczego i zawierają:
a)
określenie prac do wykonania,
b)
nazwiska wykonawców bądź nazwy grup wykonawców (przy pracach zespołowych),
c)
termin wykonania prac.
15.
Szczegółowe instrukcje, o których mowa w pkt 12, ustalą układ terminarza prac opierając się na niżej podanym wzorze.
16.
Przebieg wykonania prac określonych harmonogramem bądź terminarzem powinien być bieżąco ewidencjonowany w harmonogramach lub terminarzach pracy albo w odpowiednich innych urządzeniach kontrolnych.

WZORY HARMONOGRAMÓW:

Wzór A.

Lp. Rodzaj prac Wykonać najpóźniej do dnia/godz. Wykonano dnia/godz.
I. Komórka działu księgowości
A. Zespół roboczy
1) stanowisko pracy
1 czynność "x" .................. ...............
2 czynność "y" .................. ...............
3 czynność "z" .................. ...............
4 ............ itd. .................. ...............
2) stanowisko pracy
1 czynność "m" .................. ...............
2 czynność "n" .................. ...............
3 ......... itd. .................. ...............
B. Zespół roboczy
3) stanowisko pracy
1 .................. .................. ...............
2 .................. .................. ...............
itd. dla wszystkich komórek działu księgowości, zespołów roboczych i stanowisk pracy.

Uwagi: W przypadku ujęcia ni harmonogramie według wzoru A czynności wielokrotnie powtarzających się w ciągu okresu sprawozdawczego zaleca się prowadzenie dodatkowej kontrolki tych prac według następującego wzoru:

dni okresu sprawozdawczego

stanowiska pracy

1 2 3 4 5 6 7 8 9 itd.
1 + + + + + + + + + +
2 + + + + + + + - - -
3 + + + + + + + + - -
itd.

Znaki plus w kontrolce oznaczają wykonanie zadań, znaki minus - niewykonanie zadań.

Wzór B.

wzór

Uwagi: a) Unie ciągłe w rubrykach "data" oznaczają zaplanowane rozłożenie w czasie poszczególnych czynności,

b) cyfry umieszczone nad liniami ciągłymi w rubrykach "data" na poziomie określonych czynności oznaczają wykonawców czynności (każdy pracownik działu księgowości otrzymuje swój stały symbol, np. czynność "x" wykonują pracownicy oznaczeni symbolami "1" i "2"),

c) linie przerywane w rubrykach "data" oznaczają wykonanie poszczególnych czynności,

d) harmonogramy wzoru B są harmonogramam i uniwersalnymi mogącymi znaleźć zastosowanie zarówno dla prac codziennie wykonywanych, kilkakrotnie w ciągu okresu sprawozdawczego, jak i dla prac wykonywanych raz jeden w ciągu okresu sprawozdawczego.

Wzór C.

wzór

Uwagi: a) linia ciągła oznacza zaplanowane rozłożenie czynności w czasie,

b) linia przerywana oznacza wykonacie czynności,

c) harmonogramy według wzoru C mają zastosowanie dla prac kolejno po sobie następujących np.:

a) zaksięgowanie operacji za okres sprawozdawczy,

b) sporządzenie obrotówki,

c) uzgodnienie obrotówki,

ń) zestawienie sprawozdań,

e) kontrola rachunkowa sporządzonych sprawozdań,

f) przesłanie sprawozdań,

g) analiza ekonomiczna sprawozdań,

h) wydanie zarządzeń w wyniku analizy,

i) kontrola wykonania zarządzeń.

Wzór D1

Rodzaj dokumentu Data otrzymywania Komórki działu księgowości
I II III
otrzymanie oddanie otrzymanie oddanie otrzymanie oddanie
"a" codziennie 7.00/VI 14.00/III 14.05/I 15.00/V
"b" 10, 20, 30 7.00/VI 12.00/II 12.05/I 15.00/V
"c" codziennie 7.00/VI 12.00/III 12.05/II 15.00/V
"d" 5, 10, 15, 20, 25, 30 7.00/VI 12.00/IV
itd. dla wszystkich dokumentów

Uwagi: a) harmonogramy według wzoru D1 mają zastosowanie w zasadzie dla prac bieżących dokonywanych w oparciu o otrzymane dokumenty,

b) linie ciągłe w rubrykach "komórki działu księgowości" oznaczają komórki, jakie darty typ dokumentu otrzymać powinny do opracowania,

c) umieszczone nad liniami ciągłymi cyfry arabskie oznaczają godzinę otrzymania lub oddania dokumentów założoną w planie,

d) umieszczone nad liniami ciągłymi cyfry rzymskie oznaczają komórkę, z jakiej dany typ dokumentu należy otrzymać lub jakiej należy go przekazać,

e) kontrolę wykonywania prac określonych harmonogramem D1 prowadzi się według wzoru D2.

Wzór D2

wzór

Uwagi: a) linie ciągłe w rubrykach "data" oznaczają otrzymanie dokumentów,

b) linie przerywane w rubrykach "data" oznaczają oddanie opracowanych dokumentów.

Wzór terminarza

Miesiąc ........ rok ...........
LP. Prace do wykonania Pracownik wykonujący Wykonać najpóźniej do dnia/godz. Wykonano dnia/godz.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024