Obowiązek prowadzenia prac księgowych przez przedsiębiorstwa i zakłady uspołecznione w oparciu o harmonogramy bądź terminarze pracy.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 18 września 1952 r.
w sprawie obowiązku prowadzenia prac księgowych przez przedsiębiorstwa i zakłady uspołecznione w oparciu o harmonogramy bądź terminarze pracy.

Na podstawie § 1 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. z 1950 r. Nr 22, poz. 188 i z 1951 r. Nr 25, poz. 185) zarządza się, co następuje:
§  1.
Celem zabezpieczenia terminowości sprawozdań finansowych praca w działach księgowości przedsiębiorstw i zakładów uspołecznionych wykonywana być powinna w oparciu o harmonogramy bądź terminarze pracy.
§  2.
Główni księgowi centralnych zarządów, central handlowych lub jednostek równorzędnych wydadzą dla podległych im działów księgowości przedsiębiorstw i zakładów uspołecznionych szczegółowe instrukcje w sprawie zasad prowadzenia pracy w oparciu o harmonogramy bądź terminarze pracy, wzorując się na dołączonej do niniejszego zarządzenia "Ramowej instrukcji w sprawie prowadzenia prac przez działy księgowości przedsiębiorstw i zakładów uspołecznionych w oparciu o harmonogramy bądź terminarze pracy".
§  3.
Główni księgowi centralnych zarządów, central handlowych lub jednostek równorzędnych wydadzą instrukcje, o których mowa w § 2, w terminie 2 miesięcy od daty wejścia w życie niniejszego zarządzenia,
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

RAMOWA INSTRUKCJA W SPRAWIE PROWADZENIA PRAC PRZEZ DZIAŁY KSIĘGOWOŚCI PRZEDSIĘBIORSTW I ZAKŁADÓW USPOŁECZNIONYCH W OPARCIU O HARMONOGRAMY BĄDŹ TERMINARZE PRACY

1.
Harmonogramy prac są szczegółowymi planami periodycznych prac działów księgowości wykazującymi:
a)
rodzaje czynności działu księgowości,
b)
podział czynności pomiędzy komórki działu księgowości, zespoły robocze i poszczególnych pracowników,
c)
rozłożenie czynności w czasie.
2.
Celem oparcia pracy działów księgowości o harmonogramy jest:
a)
ustalenie zadań do wykonania i racjonalne rozłożenie ich w czasie i pomiędzy wykonawców,
b)
stworzenie właściwych podstaw do kontroli przebiegu prac w działach księgowości,
c)
stworzenie właściwych podstaw do socjalistycznego współzawodnictwa pracy w działach księgowości,
d)
przyśpieszenie prac w działach księgowości, a w szczególności osiągnięcie terminowej sprawozdawczości.
3.
Harmonogramy pracy powinny być układane na każdy miesiąc roku sprawozdawczego.
4.
Harmonogramy pracy obejmować powinny całość periodycznych prac księgowych, które wykonane być mają w okresie sprawozdawczym, a więc zarówno prace sprawozdawcze jak i prace bieżące działu księgowości.
5.
Harmonogramy prac mogą być układane dla:
a)
komórek działu księgowości,
b)
zespołów roboczych,
c)
stanowisk pracy (poszczególnych pracowników).
6.
Celem podniesienia poczucia odpowiedzialności wśród pracowników działu księgowości za wykonanie zadań planu jak również celem umożliwienia racjonalnej kontroli przebiegu realizacji planu prac w działach księgowości zaleca się opracowywanie harmonogramów pracy dla poszczególnych stanowisk pracy.
7.
Podstawą do sporządzenia harmonogramów prac są przepisy określające terminy składania sprawozdań finansowych. Niedopuszczalne jest układanie harmonogramów przewidujących przekroczenie terminów określonych przepisami o sprawozdawczości finansowej.
8.
Harmonogramy pracy zabezpieczyć powinny ujęcie w księgowości przedsiębiorstw i zakładów wszelkich zdarzeń gospodarczych, podlegających księgowaniu w okresie sprawozdawczym.
9.
Na podstawie sporządzonych harmonogramów pracy główny (starszy) księgowy wydaje w porozumieniu z dyrektorem przedsiębiorstwa lub zakładu zarządzenia dla działów przedsiębiorstwa, współpracujących z działem księgowości, zabezpieczające terminowe otrzymanie przez dział księgowości niezbędnych dla realizacji zadań określonych harmonogramem materiałów (dokumenty zewnętrzne i wewnętrzne).
10.
Celem ułatwienia realizacji przepisów pkt 8 harmonogram prac powinien uwzględniać korzystanie z pomocy pracowników innych działów przedsiębiorstwa w okresie szczególnego natężenia prac w dziale księgowości oraz kierowanie pracowników działu księgowości do prac w innych działach przedsiębiorstwa w okresach, kiedy ilość pracy działu księgowości na to zezwala.
11.
Zaleca się specjalnie szczegółowe układanie harmonogramów prac sprawozdawczych. Harmonogramy prac sprawozdawczych są podstawą do zbudowania harmonogramów prac bieżących działu księgowości.
12.
Szczegółowe instrukcje głównych księgowych centralnych zarządów, central handlowych lub jednostek równorzędnych w sprawie zasad prowadzenia pracy w podległych im działach księgowości przedsiębiorstw i zakładów ustalą, które z niżej podanych wzorów harmonogramów uznane będą za obowiązujące w danym zakładzie czy przedsiębiorstwie, bądź ustalą odrębne wzory uwzględniające potrzeby branżowe i stan organizacyjny danego przedsiębiorstwa czy zakładu.
13.
Dla przedsiębiorstw i zakładów, w których wprowadzenie obowiązku oparcia prac działu księgowości o harmonogramy pracy mogłoby spowodować trudności organizacyjne, szczegółowe instrukcje głównych księgowych przewidywać powinny czasowe zwolnienie od obowiązku sporządzania harmonogramów pod warunkiem jednak, że zakłady te i przedsiębiorstwa zobowiązane zostaną do prowadzenia terminarzy prac księgowych oraz do podjęcia prac umożliwiających wprowadzenie harmonogramów w określonym szczegółową instrukcją terminie.
14.
Terminarze prac układane są na każdy miesiąc roku sprawozdawczego i zawierają:
a)
określenie prac do wykonania,
b)
nazwiska wykonawców bądź nazwy grup wykonawców (przy pracach zespołowych),
c)
termin wykonania prac.
15.
Szczegółowe instrukcje, o których mowa w pkt 12, ustalą układ terminarza prac opierając się na niżej podanym wzorze.
16.
Przebieg wykonania prac określonych harmonogramem bądź terminarzem powinien być bieżąco ewidencjonowany w harmonogramach lub terminarzach pracy albo w odpowiednich innych urządzeniach kontrolnych.

WZORY HARMONOGRAMÓW:

Wzór A.

Lp. Rodzaj prac Wykonać najpóźniej do dnia/godz. Wykonano dnia/godz.
I. Komórka działu księgowości
A. Zespół roboczy
1) stanowisko pracy
1 czynność "x" .................. ...............
2 czynność "y" .................. ...............
3 czynność "z" .................. ...............
4 ............ itd. .................. ...............
2) stanowisko pracy
1 czynność "m" .................. ...............
2 czynność "n" .................. ...............
3 ......... itd. .................. ...............
B. Zespół roboczy
3) stanowisko pracy
1 .................. .................. ...............
2 .................. .................. ...............
itd. dla wszystkich komórek działu księgowości, zespołów roboczych i stanowisk pracy.

Uwagi: W przypadku ujęcia ni harmonogramie według wzoru A czynności wielokrotnie powtarzających się w ciągu okresu sprawozdawczego zaleca się prowadzenie dodatkowej kontrolki tych prac według następującego wzoru:

dni okresu sprawozdawczego

stanowiska pracy

1 2 3 4 5 6 7 8 9 itd.
1 + + + + + + + + + +
2 + + + + + + + - - -
3 + + + + + + + + - -
itd.

Znaki plus w kontrolce oznaczają wykonanie zadań, znaki minus - niewykonanie zadań.

Wzór B.

wzór

Uwagi: a) Unie ciągłe w rubrykach "data" oznaczają zaplanowane rozłożenie w czasie poszczególnych czynności,

b) cyfry umieszczone nad liniami ciągłymi w rubrykach "data" na poziomie określonych czynności oznaczają wykonawców czynności (każdy pracownik działu księgowości otrzymuje swój stały symbol, np. czynność "x" wykonują pracownicy oznaczeni symbolami "1" i "2"),

c) linie przerywane w rubrykach "data" oznaczają wykonanie poszczególnych czynności,

d) harmonogramy wzoru B są harmonogramam i uniwersalnymi mogącymi znaleźć zastosowanie zarówno dla prac codziennie wykonywanych, kilkakrotnie w ciągu okresu sprawozdawczego, jak i dla prac wykonywanych raz jeden w ciągu okresu sprawozdawczego.

Wzór C.

wzór

Uwagi: a) linia ciągła oznacza zaplanowane rozłożenie czynności w czasie,

b) linia przerywana oznacza wykonacie czynności,

c) harmonogramy według wzoru C mają zastosowanie dla prac kolejno po sobie następujących np.:

a) zaksięgowanie operacji za okres sprawozdawczy,

b) sporządzenie obrotówki,

c) uzgodnienie obrotówki,

ń) zestawienie sprawozdań,

e) kontrola rachunkowa sporządzonych sprawozdań,

f) przesłanie sprawozdań,

g) analiza ekonomiczna sprawozdań,

h) wydanie zarządzeń w wyniku analizy,

i) kontrola wykonania zarządzeń.

Wzór D1

Rodzaj dokumentu Data otrzymywania Komórki działu księgowości
I II III
otrzymanie oddanie otrzymanie oddanie otrzymanie oddanie
"a" codziennie 7.00/VI 14.00/III 14.05/I 15.00/V
"b" 10, 20, 30 7.00/VI 12.00/II 12.05/I 15.00/V
"c" codziennie 7.00/VI 12.00/III 12.05/II 15.00/V
"d" 5, 10, 15, 20, 25, 30 7.00/VI 12.00/IV
itd. dla wszystkich dokumentów

Uwagi: a) harmonogramy według wzoru D1 mają zastosowanie w zasadzie dla prac bieżących dokonywanych w oparciu o otrzymane dokumenty,

b) linie ciągłe w rubrykach "komórki działu księgowości" oznaczają komórki, jakie darty typ dokumentu otrzymać powinny do opracowania,

c) umieszczone nad liniami ciągłymi cyfry arabskie oznaczają godzinę otrzymania lub oddania dokumentów założoną w planie,

d) umieszczone nad liniami ciągłymi cyfry rzymskie oznaczają komórkę, z jakiej dany typ dokumentu należy otrzymać lub jakiej należy go przekazać,

e) kontrolę wykonywania prac określonych harmonogramem D1 prowadzi się według wzoru D2.

Wzór D2

wzór

Uwagi: a) linie ciągłe w rubrykach "data" oznaczają otrzymanie dokumentów,

b) linie przerywane w rubrykach "data" oznaczają oddanie opracowanych dokumentów.

Wzór terminarza

Miesiąc ........ rok ...........
LP. Prace do wykonania Pracownik wykonujący Wykonać najpóźniej do dnia/godz. Wykonano dnia/godz.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-85.1343

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Obowiązek prowadzenia prac księgowych przez przedsiębiorstwa i zakłady uspołecznione w oparciu o harmonogramy bądź terminarze pracy.
Data aktu: 18/09/1952
Data ogłoszenia: 11/10/1952
Data wejścia w życie: 11/10/1952