Przepisy o wykonywaniu budżetu Państwa oraz rachunkowość budżetowa w zakresie finansowania inwestycji objętych planem inwestycyjnym 1951 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 23 lutego 1951 r.
w sprawie przepisów o wykonywaniu budżetu Państwa oraz o rachunkowości budżetowej w zakresie finansowania inwestycji objętych planem inwestycyjnym 1951 r.

Na podstawie § 1 ust. 1 pkt 1 i 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. R. P. Nr 22, poz. 188) zarządza się w porozumieniu z Najwyższą Izbą Kontroli, co następuje:
§  1.
Wprowadza się przepisy o wykonywaniu budżetu Państwa oraz o rachunkowości budżetowej w zakresie finansowania inwestycji objętych planem inwestycyjnym 1951 r., stanowiące załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 1951 r.

ZAŁĄCZNIK 

PRZEPISY O WYKONYWANIU BUDŻETU PAŃSTWA ORAZ O RACHUNKOWOŚCI BUDŻETOWEJ W ZAKRESIE FINANSOWANIA INWESTYCJI OBJĘTYCH PLANEM INWESTYCYJNYM NA 1951 R.

Rozdział I.

Przepisy ogólne.

§  1.
Przepisy niniejsze ustalają zasady wykonywania budżetu centralnego i budżetów terenowych w zakresie inwestycji objętych planem inwestycyjnym na 1951 r. oraz normują w tym zakresie czynności inwestorów, organów finansowych, organów Narodowego Banku Polskiego i organów banków finansujących inwestycje.
§  2.
1.
Inwestycje, dla których plany sfinansowania inwestycji (centralny i wojewódzkie) przewidują jako pokrycie dotacje (kredyty) budżetowe, stanowią w tym zakresie zadania budżetowe. W związku z tym odpowiednie kredyty budżetowe ujęte są pod odrębnym tytułem budżetowym oznaczonym numeracją "O" - w każdej części i w każdym dziale budżetu centralnego oraz w poszczególnych rozdziałach i działach każdego jednostkowego budżetu terenowego.
2.
Zadania budżetowe, o których mowa w ust. 1, wykonywane są bezpośrednio na podstawie tytułów inwestycyjnych przez inwestorów bezpośrednich, dla których plan sfinansowania inwestycji przewiduje dotację budżetową (kredyt budżetowy).
§  3.
Kontrolę finansową zadań budżetowych, o których mowa w § 2, wykonują banki finansujące inwestycje. Banki finansujące inwestycje wykonują budżet w zakresie wydatków na inwestycje według klasyfikacji planów inwestycyjnych. Banki te sporządzają według klasyfikacji budżetowej okresowe sprawozdania z wykonania budżetu w zakresie wydatków na inwestycje.
§  4.
Wypłaty, obciążające poszczególne jednostkowe budżety terenowe, dokonywane przez banki finansujące inwestycje, stanowią podstawę do przelania na dochód tych budżetów analogicznych kwot z dotacji wyrównawczej budżetu centralnego na wydatki inwestycyjne budżetów terenowych.
§  5.
Dotacje (kredyty) budżetowe, przewidziane w poszczególnych budżetach (centralnym i jednostkowych budżetach terenowych), otwierane są przez banki finansujące inwestycje poszczególnym inwestorom bezpośrednim w ramach ogólnego otwarcia tych kredytów, dokonanego przez Ministra Finansów.

Rozdział  II.

Włączenie kredytów budżetowych na inwestycje do budżetu centralnego.

§  6.
Na podstawie centralnego planu inwestycyjnego wraz z planem sfinansowania inwestycji na rok 1951 Ministerstwo Finansów włącza kredyty budżetowe na inwestycje do projektu układu wykonawczego budżetu centralnego według części i działów tego budżetu.

Rozdział  III.

Włączenie kredytów budżetowych na inwestycje do budżetów terenowych.

§  7.
Ilekroć w rozdziale niniejszym jest mowa o planach odcinkowych, należy rozumieć odcinkowe plany inwestycyjne wraz z planami sfinansowania inwestycji.
§  8.
1.
Na podstawie otrzymanych przez prezydia wojewódzkich rad narodowych wojewódzkich planów inwestycyjnych wraz z planami sfinansowania inwestycji na 1951 r. poszczególne wydziały fachowe prezydiów wojewódzkich rad narodowych sporządzają w terminie 30 dni od daty ich otrzymania plany odcinkowe osobno dla każdego budżetu jednostkowego, wchodzącego do zbiorczego budżetu wojewódzkiego (jednostkowego budżetu województwa, jednostkowych budżetów powiatów, miast stanowiących powiaty oraz gmin).
2.
Planami odcinkowymi należy objąć tylko tytuły inwestycyjne pokryte w całości lub części środkami bezzwrotnymi (dotacje budżetowe, amortyzacja). Środki zwrotne i własne należy w planach tych pominąć.
3.
Plany odcinkowe powinny być sporządzone w układzie działów budżetowych i zawierać wszystkie kolumny wojewódzkiego planu inwestycyjnego wraz z planem sfinansowania inwestycji na rok 1951 z wyjątkiem kolumn odnoszących się do środków zwrotnych i własnych. W planach tych należy wyszczególnić każdy tytuł inwestycyjny odnoszący się do danego budżetu jednostkowego.
§  9.
1.
Po sporządzeniu planów odcinkowych wydziały fachowe prezydium wojewódzkiej rady narodowej sporządzają zestawienie wydatków budżetowych na inwestycje (dotacji budżetowych) według działów budżetowych z podziałem na:
1)
jednostkowy budżet województwa,
2)
poszczególne jednostkowe budżety miast stanowiących powiaty,
3)
poszczególne zbiorcze budżety powiatowe,
4)
zbiorczy budżet wojewódzki.

Wydziały fachowe przesyłają te zestawienia wydziałom finansowemu prezydium wojewódzkiej rady narodowej w ciągu 3 dni od dnia sporządzenia planów odcinkowych.

2.
Po otrzymaniu od poszczególnych wydziałów fachowych zestawień, o których mowa w ust. 1, wydział finansowy prezydium wojewódzkiej rady narodowej sprawdza, czy łączna suma wydatków budżetowych na inwestycje wykazana w budżetach wymienionych w ust. 1 pkt 1, 2 i 3 równa się sumie wydatków wykazanych w budżecie wymienionym w ust. 1 pkt 4, po czym sporządza zestawienie ogólne wydatków budżetowych na inwestycje według rozdziałów i działów budżetu oraz według budżetów jednostkowych i zbiorczych wymienionych w ust. 1.
3.
Po sporządzeniu zestawienia ogólnego wydział finansowy sprawdza, czy suma ogólna wydatków budżetowych na inwestycje, wykazana w ogólnym zestawieniu w rubryce wojewódzkiego budżetu zbiorczego, jest zgodna z ogólną sumą dotacji budżetowych, wykazaną w wojewódzkim planie sfinansowania inwestycji na rok 1951. Po uzgodnieniu wydział finansowy włącza odpowiednie sumy do projektu zbiorczego budżetu wojewódzkiego oraz do projektu jednostkowego budżetu województwa i podaje do wiadomości wydziałów finansowych prezydiów powiatowych rad narodowych i rad narodowych miast stanowiących powiaty sumy podlegające włączeniu do odpowiednich rozdziałów i działów właściwych budżetów jednostkowych i zbiorczych. Zawiadomienia te zawierać powinny sumy wydatków budżetowych na inwestycje według rozdziałów i działów budżetu.
4.
Czynności, przewidziane w ust. 2 i 3, powinny być zakończone w terminie 5 dni od daty otrzymania przez wydziały finansowe wojewódzkich rad narodowych planów odcinkowych, o których mowa w ust. 1.
§  10.
Równocześnie z podaniem przez wydział finansowy prezydium wojewódzkiej rady narodowej wydziałom finansowym prezydiów powiatowych rad narodowych i miast stanowiących powiaty danych, o których mowa w § 9 ust. 3, wydziały fachowe prezydium wojewódzkiej rady narodowej przesyłają:
1)
wydziałom fachowym prezydiów rad narodowych miast stanowiących powiaty - plany odcinkowe odnoszące się do tych miast,
2)
wydziałom fachowym prezydiów powiatowych rad narodowych - plany odcinkowe odnoszące się do budżetów jednostkowych objętych danym zbiorczym budżetem powiatowym.
§  11.
1.
Na podstawie otrzymanych od wydziałów fachowych prezydium wojewódzkiej rady narodowej planów odcinkowych wydziały fachowe prezydium powiatowej rady narodowej sporządzają zestawienia wydatków budżetowych na inwestycje według rozdziałów i działów budżetu i poszczególnych budżetów jednostkowych objętych zbiorczym budżetem powiatowym i przekazują zestawienia te wraz z odcinkowymi planami odnoszącymi się do gmin i miast nie stanowiących powiatów wydziałowi finansowemu swego prezydium w terminie 5 dni od daty otrzymania.
2.
Po otrzymaniu zestawień, o których mowa w ust. 1, wydział finansowy prezydium powiatowej rady narodowej sprawdza, czy są one zgodne z danymi otrzymanymi z wydziału finansowego prezydium wojewódzkiej rady narodowej (§ 9 ust. 3), po czym sporządza na ich podstawie ogólne zestawienie wydatków budżetowych na inwestycje według rozdziałów i działów budżetu oraz poszczególnych budżetów jednostkowych, objętych zbiorczym budżetem powiatowym. Następnie wydział finansowy włącza do projektu zbiorczego budżetu powiatowego i do projektu jednostkowego budżetu powiatu odpowiednie sumy wydatków budżetowych na inwestycje i przesyła referatom finansowym prezydiów właściwych miejskich i gminnych rad narodowych odcinkowe plany inwestycyjne z podaniem kwot, które podlegają włączeniu do właściwych rozdziałów i działów tych budżetów.
§  12.
Odcinkowe plany inwestycyjne stanowią w zakresie wykazanych w nich kredytów budżetowych na inwestycje podstawę do podejmowania uchwał przez właściwe rady narodowe według zasad określonych uchwałą Rady Państwa i Rady Ministrów z dnia 22 lutego 1951 r. o trybie uchwalania i rozpatrywania budżetów terenowych na rok 1951 (Monitor Polski Nr A-21, poz. 260).

Rozdział  IV.

Otwieranie kredytów budżetowych i kwartalne plany wykonania wydatków budżetowych na inwestycje.

§  13.
Kredyty budżetowe na inwestycje otwierane są przez banki finansujące inwestycje wprost inwestorom bezpośrednim. Otwarcie tych kredytów następuje jednorazowo na cały rok na podstawie przedłożonych bankom przez władze naczelne (w zakresie budżetu centralnego) i prezydia wojewódzkich rad narodowych (w zakresie budżetów terenowych) tytułów inwestycyjnych i planu sfinansowania inwestycji. Otwarcie kredytów budżetowych na inwestycje następuje w drodze przesłania inwestorom bezpośrednim zawiadomień o uruchomieniu limitów inwestycyjnych, zawierających określenie, w jakiej części limit ten pokryty jest dotacją budżetową (kredytem).
§  14.
Banki finansujące inwestycje przesyłają bieżąco do wiadomości wydziałów fachowych właściwych prezydiów rad narodowych kopie zawiadomień o uruchomieniu limitów inwestycyjnych, finansowanych ze środków bezzwrotnych.
§  15.
1.
Wszyscy inwestorzy bezpośredni obowiązani są składać w bankach finansujących inwestycje kwartalne zapotrzebowania środków na sfinansowanie inwestycji. Inwestorzy, dla których plan sfinansowania inwestycji przewiduje dotacje budżetowe (kredyty budżetowe), podają w tych zapotrzebowaniach wysokość potrzebnych na dany kwartał kredytów budżetowych. Na podstawie uzgodnionych z bankami zapotrzebowań inwestorów banki finansujące sporządzają i przedkładają Ministrowi Finansów kwartalne plany wykonania wydatków na inwestycje, obejmujące w zakresie środków bezzwrotnych kwartalne plany wykonania wydatków budżetowych (wykorzystania kredytów budżetowych) na inwestycje. W zakresie środków bezzwrotnych plany te są sporządzane:
1)
w odniesieniu do budżetu centralnego - z podziałem na części i działy budżetowe,
2)
w odniesieniu do budżetów terenowych - z podziałem na rozdziały i działy budżetowe. Kwoty zgłoszone Ministrowi Finansów przez banki podlegają włączeniu do planu wykonania budżetu Państwa.
2.
W zakresie czynności określonych w ust. 1 obowiązują tryb i terminy ustalone w instrukcji w sprawie finansowania i bankowej kontroli inwestycji, zatwierdzonej zarządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 stycznia 1951 r.

Rozdział  V.

Obsługa kasowa.

§  16.
1.
Właściwość banków finansujących inwestycje jest w zakresie poszczególnych części planu inwestycyjnego na rok 1951 następująca:
1)
Bank Inwestycyjny finansuje:
a)
wszystkie inwestycje planowane centralnie z wyjątkiem inwestycji objętych:

częścią 16 - Ministerstwo Rolnictwa i Reform Rolnych,

częścią 17 - Ministerstwo Leśnictwa,

częścią 28 - Ministerstwo Gospodarki Komunalnej;

b)
inwestycje planowane terenowo objęte:

częścią 5a - Centralny Urząd Drobnej Wytwórczości,

częścią 12 - Ministerstwo Przemysłu Ciężkiego,

częścią 18 - Ministerstwo Handlu Wewnętrznego;

2)
Bank Rolny finansuje inwestycje planowane centralnie i terenowo objęte:

częścią 16 - Ministerstwo Rolnictwa i Reform Rolnych,

częścią 17 - Ministerstwo Leśnictwa;

3)
Bank Komunalny finansuje:
a)
inwestycje planowane centralnie i terenowo objęte częścią 28 - Ministerstwo Gospodarki Komunalnej;
b)
inwestycje planowane terenowo objęte:

częścią 4 - Prezydium Rady Ministrów,

częścią 10 - Ministerstwo Finansów,

częścią 15 - Ministerstwo Budownictwa,

częścią 20 - Ministerstwo Komunikacji,

częścią 21 - Ministerstwo Żeglugi,

częścią 25 - Ministerstwo Kultury i Sztuki,

częścią 26 - Ministerstwo Zdrowia,

częścią 27 - Ministerstwo Pracy i Opieki Społecznej.

§  17.
1.
Narodowy Bank Polski prowadzi dla budżetu centralnego i dla budżetów terenowych dwa oddzielne rozliczeniowe konta bilansowe wydatków budżetowych na inwestycje 1951 r. W ramach tych kont Narodowy Bank Polski prowadzi odrębne rachunki dla poszczególnych banków finansujących inwestycje.
2.
Narodowy Bank Polski przelewa codziennie na rachunki operacyjne oddziałów banków finansujących inwestycje ogólne sumy wydatków zrealizowanych z kredytów budżetowych, obciążając jednocześnie właściwe rozliczeniowe konta bilansowe wydatków budżetowych na inwestycje (ust. 1).
3.
Banki finansujące inwestycje uprawnione są do czerpania środków z rachunków, o których mowa w ust. 1, do wysokości sumy dotacji (kredytów) budżetowych, przewidzianych w planie sfinansowania inwestycji na 1951 r. dla należących do ich właściwości inwestorów (§ 16). W zakresie czerpania tych środków banki finansujące inwestycje nie są krępowane opracowanymi przez nie kwartalnymi planami wydatków budżetowych na inwestycje (§ 15).
§  18.
1.
Do dni 10 po upływie miesiąca operacyjnego banki finansujące inwestycje podają Narodowemu Bankowi Polskiemu sumy wypłat na inwestycje z dotacji (kredytów) budżetowych według właściwej klasyfikacji budżetowej w układzie wykonawczym budżetu centralnego i oddzielnie dla poszczególnych budżetów terenowych.
2.
Uznając konta rozliczeniowe na podstawie danych, otrzymanych od banków finansujących inwestycje, Narodowy Bank Polski:
1)
obciąża rachunki wydatków budżetowych właściwych części i działów budżetu centralnego zawiadamiając o tym odpowiednie władze naczelne,
2)
obciąża rachunki wydatków budżetowych odpowiednich rozdziałów i działów właściwych jednostkowych budżetów terenowych zawiadamiając o tym odpowiednie wydziały (referaty) fachowe prezydiów rad narodowych,
3)
równocześnie z operacją wskazaną w pkt 2 i na ta same kwoty uznaje rachunki dochodów budżetowych właściwych terenowych budżetów jednostkowych w ciężar dotacji wyrównawczej budżetu centralnego na wydatki inwestycyjne budżetów terenowych, o czym zawiadamia Ministerstwo Finansów i właściwe wydziały finansowe.
§  19.
Banki finansujące inwestycje prowadzą szczegółową kartotekę wypłat na sfinansowanie inwestycji według układu planu inwestycyjnego.
§  20.
W zakresie obsługi kasowej inwestorów bezpośrednich, będących jednostkami budżetowymi, obowiązują § 59 ust. 1 pkt 2 i § 61 "Przepisów o wykonywaniu budżetu Państwa oraz o rachunkowości budżetowej" (zarządzenie Ministra Finansów z dnia 25 listopada 1950 r.). Podjęte a nie wypłacone niesporne należności odbiorców, o których mowa w § 61 ust 3 cytowanych przepisów, jednostki budżetowe wpłacają na swój rachunek sum depozytowych w Narodowym Banku Polskim.

Rozdział  VI.

Zasady rachunkowe.

§  21.
W odniesieniu do wykonywania budżetowych zadań inwestycyjnych władze naczelne i wydziały fachowe prezydiów rad narodowych prowadzą rachunkowość jedynie w zakresie, w którym są inwestorami bezpośrednimi.
§  22.
1.
W zakresie rachunkowości inwestorów bezpośrednich będących jednostkami budżetowymi obowiązują §§ 65, 66, 68, 69 ust. 1, §§ 76, 80-84, 86-95, 97, 98, 101, 102 "Przepisów o wykonywaniu budżetu Państwa oraz o rachunkowości budżetowej" z następującymi zmianami bądź uzupełnieniami:
1)
ilekroć w §§ 80, 92, 93, 95, 97 i 98 powołanych przepisów jest mowa o Narodowym Banku Polskim, należy w zakresie niniejszych przepisów rozumieć banki finansujące inwestycje,
2)
dokumenty, o których mowa w §§ 83 i 93 powołanych przepisów, muszą być dodatkowo opatrywana symbolami planu inwestycyjnego (część, dział, rozdział, paragraf planu inwestycyjnego oraz numer tytułu inwestycyjnego i składnika).
2.
W przypadkach, gdy "Instrukcja w sprawie finansowania i bankowej kontroli inwestycji", zatwierdzona zarządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 stycznia 1951 r., wprowadza przepisy odmienne od norm, określonych w ust. 1, należy stosować przepisy tej instrukcji.

Rozdział  VII.

Księgowość.

§  23.
Przepisy części II rozdział 5 "Przepisów o wykonywaniu budżetu Państwa oraz o rachunkowości budżetowej" mają analogiczne zastosowanie do inwestorów bezpośrednich, będących jednostkami budżetowymi, z następującymi uzupełnieniami i zmianami:
1)
oprócz rachunków przewidzianych w § 106 powołanych przepisów jednostki budżetowe prowadzą kartoteki analityczne zaangażowania według zasad i na formularzach ustalonych przez Ministerstwo Finansów,
2)
na rachunku ewidencyjnym kredytów budżetowych na inwestycje księguje się otwarte kredyty budżetowe, jak również wszelkie zmiany w kredytach, na podstawie zawiadomień, otrzymanych z banku finansującego inwestycje,
3)
przez rachunek wydatków budżetowych (budżetowy rachunek bankowy), o którym mowa w cytowanych przepisach, należy rozumieć konta wypłat na inwestycje z planu inwestycyjnego prowadzone przez banki finansujące inwestycje,
4)
ilekroć w cytowanych przepisach jest mowa o Narodowym Banku Polskim, należy rozumieć banki finansujące inwestycje,
5)
na rachunku wydatków budżetowych na inwestycje należy dokonywać księgowań nie na podstawie dowodów zatwierdzonych do wypłaty, lecz na podstawie otrzymanych z banku finansującego inwestycje not bankowych, stwierdzających dokonanie wypłaty,
6)
zrealizowane zadania oszczędnościowe zarówno w etapie projektowania jak i w etapie realizacji inwestycji księguje się uznając rachunek wydatków budżetowych na inwestycje, a obciążając rachunek funduszu własnego,
7)
analogicznie do księgowania zadań oszczędnościowych księguje się różnice cen, wynikające z obniżenia cen maszyn, urządzeń, sprzętu i inwentarza w stosunku do cen roku 1950.
§  24.
Inwestorów bezpośrednich korzystających z kredytów budżetowych na inwestycje, a nie będących jednostkami budżetowymi, obowiązują w zakresie księgowania tych wydatków ustalone dla nich przepisy rachunkowe.
§  25.
Niezależnie od księgowości obowiązującej inwestorów bezpośrednich władze naczelne i wydziały fachowe prezydiów rad narodowych prowadzą dla celów sprawozdawczości budżetowej w sposób unormowany w rozdziale 5 "Przepisów o wykonywaniu budżetu Państwa oraz o rachunkowości budżetowej" ogólne rachunki bilansowe wydatków budżetowych na inwestycje według działów budżetowych. Rachunki te uznaje się obciążając rachunek robót kapitalnych na podstawie dowodów Narodowego Banku Polskiego za sumy obciążeń, o których mowa w § 18 ust. 2 pkt 1 i 2; salda tych rachunków wydatków i robót kapitalnych podlegają z końcem roku przeksięgowaniu na rachunek funduszu własnego.

Rozdział  VIII.

Dyscyplina finansowo-budżetowa jednostek budżetowych.

§  26.
1.
Jednostki-budżetowe, wykonujące zadania budżetowe w zakresie inwestycji, zobowiązane są do ścisłego przestrzegania zasad dyscypliny finansowej i inwestycyjnej.
2.
Wszelkie umowy (zamówienia) i zlecenia obciążające kredyty budżetowe na inwestycje wymagają uprzedniego sprawdzenia przez inwestora bezpośredniego istnienia wystarczającego pokrycia w granicach przewidzianych właściwymi składnikami tytułu inwestycyjnego.
3.
Inwestorzy bezpośredni obowiązani są dopilnować, by wszystkie umowy (zamówienia) i zlecenia zostały opatrzone we właściwe symbole planu inwestycyjnego (część, dział, rozdział, paragraf planu inwestycyjnego oraz numer tytułu inwestycyjnego i właściwego składnika).

Rozdział  IX.

Zbiorcza rachunkowość i sprawozdawczość budżetowa w zakresie wydatków na inwestycje.

§  27.
Przepisy części III i IV "Przepisów o wykonywaniu budżetu Państwa oraz o rachunkowości budżetowej" mają odpowiednie zastosowanie do wydatków inwestycyjnych z następującymi zmianami i uzupełnieniami:
1)
na kontach zbiorczych, o których mowa w §§ 131-134, nie księguje się sumy otwartych kredytów budżetowych na inwestycje,
2)
sprawozdania z wykonania budżetu wydatków w zakresie inwestycji, przewidziane w § 137, sporządzają władze naczelne i wydziały fachowe prezydiów rad narodowych na podstawie ogólnych rachunków, o których mowa w § 25 niniejszych przepisów; w związku z tym inwestorzy bezpośredni nie składają wymienionych sprawozdań co do wydatków inwestycyjnych.

Rozdział  X.

Przepis końcowy.

§  28.
Tryb wykonywania budżetów w zakresie pozabudżetowych środków specjalnych, przeznaczonych na inwestycje, regulują odrębne przepisy.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-21.265

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Przepisy o wykonywaniu budżetu Państwa oraz rachunkowość budżetowa w zakresie finansowania inwestycji objętych planem inwestycyjnym 1951 r.
Data aktu: 23/02/1951
Data ogłoszenia: 13/03/1951
Data wejścia w życie: 13/03/1951, 01/01/1951