Nadanie statutu Centralnemu Instytutowi Ochrony Pracy.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO
z dnia 26 maja 1950 r.
w sprawie nadania statutu Centralnemu Instytutowi Ochrony Pracy.

Na podstawie art. 14 ustawy z dnia 4 kwietnia 1950 r. o utworzeniu Centralnego Instytutu Ochrony Pracy (Dz. U. R. P. Nr 17, poz. 139) zarządza się w porozumieniu z Ministrami: Pracy i Opieki Społecznej oraz Zdrowia, co następuje:
§  1.
Centralnemu Instytutowi Ochrony Pracy nadaje się statut w brzmieniu jak w załączniku do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT

CENTRALNEGO INSTYTUTU OCHRONY PRACY

ROZDZIAŁ I.

Postanowienia ogólne.

§  1.
Centralny Instytut Ochrony Pracy, zwany dalej w skróceniu "Instytut", działa na podstawie ustawy z dnia 4 kwietnia 1950 r. o utworzeniu Centralnego Instytutu Ochrony Pracy (Dz. U. R. P. Nr 17, poz. 139) oraz niniejszego statutu.
§  2.
Instytut posiada osobowość prawną.
§  3.
Instytut ma prawo używania pieczęci okrągłej z godłem państwowym pośrodku i napisem zawierającym nazwę: "Centralny Instytut Ochrony Pracy" w otoku.
§  4.
Siedzibą Instytutu jest m.st. Warszawa.
§  5.
Zadaniem Instytutu jest prowadzenie i organizowanie prac naukowo-badawczych z dziedziny ochrony pracy, a w szczególności:
1)
organizowanie i prowadzenie prac naukowo-badawczych, dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz środków technicznych i urządzeń zapobiegających chorobom zawodowym;
2)
koordynowanie planów prac innych placówek naukowo-badawczych oraz zakładów szkół wyższych w zakresie określonym w pkt 1;
3)
współdziałanie z władzami: ochrony pracy, przemysłowymi, rolnymi, leśnymi, morskimi i służby zdrowia w zakresie określonym w pkt 1, oraz ze związkami zawodowymi;
4)
opracowywanie i ustalanie na zlecenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego wiążących wytycznych w zakresie określonym w pkt 1) dla działalności przedsiębiorstw i instytucji państwowych, do zakresu działania których należy:
a)
wydawanie opracowań naukowych i popularnych z zakresu ochrony pracy lub
b)
produkowanie urządzeń i sprzętu z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapobiegania chorobom zawodowym.

ROZDZIAŁ  II.

Władze Instytutu.

§  6.
Zwierzchni nadzór nad Instytutem sprawuje Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
§  7.
Władzami Instytutu są: Rada Naukowo-Społeczna i Dyrekcja.
§  8.
1.
Rada Naukowo-Społeczna składa się z członków powołanych na okres lat dwóch w liczbie co najmniej 12 osób spośród przedstawicieli nauki, przemysłu, związków zawodowych, Związku Samopomocy Chłopskiej i wybitnych znawców różnych specjalności.
2.
Przewodniczącego, jego zastępcę oraz członków Rady Naukowo-Społecznej powołuje i odwołuje Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
3.
Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego powoła do Rady Naukowo-Społecznej co najmniej po dwóch przedstawicieli spośród osób wskazanych przez Ministra Zdrowia, Ministra Pracy i Opieki Społecznej oraz Centralną Radę Związków Zawodowych i Związek Samopomocy Chłopskiej.
4.
Członkowie Dyrekcji nie mogą wchodzić w skład Rady Naukowo-Społecznej.
§  9.
Do zakresu działania Rady Naukowo-Społecznej należy:
1)
ustalanie wytycznych i kierunków prac Instytutu;
2)
uchwalanie preliminarza budżetowego i programu prac Instytutu;
3)
wydawanie opinii na wniosek Dyrekcji instytutu;
4)
nadzór nad działalnością Dyrekcji;
5)
opiniowanie sprawozdań z działalności i zamknięć rachunkowych Instytutu.
§  10.
1.
Posiedzenia Rady Naukowo-Społecznej zwołuje Przewodniczący z własnej inicjatywy lub na żądanie:

Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego,

Ministra Zdrowia,

Ministra Pracy i Opieki Społecznej,

Centralnej Rady Związków Zawodowych lub Związku Samopomocy Chłopskiej.

2.
Ponadto Przewodniczący Rady Naukowo-Społecznej zwołuje posiedzenie Rady na wniosek Dyrektora Naczelnego lub na żądanie 1/4 członków Rady.
§  11.
1.
Rada Naukowo-Społeczna powinna odbywać swe posiedzenia co najmniej 2 razy w ciągu roku budżetowego.
2.
Do ważności uchwał Rady konieczna jest obecność przewodniczącego lub jego zastępcy i co najmniej połowy ogólnej liczby członków.
3.
Uchwały zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości rozstrzyga głos przewodniczącego.
4.
Członkowie Dyrekcji biorą udział w posiedzeniach Rady bez prawa głosowania.
§  12.
Udział w Radzie Naukowo-Społecznej nie stoi na przeszkodzie w wykonywaniu prac specjalnych lub wyrażaniu opinii indywidualnych na podstawie umowy zawartej z Instytutem.
§  13.
Członkowie Rady Naukowo-Społecznej otrzymują za udział w posiedzeniach wynagrodzenie według stawek ustalonych przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w porozumieniu z Ministrem Finansów.
§  14.
Dyrekcja kieruje całokształtem prac Instytutu i reprezentuje go na zewnątrz.
§  15.
1.
W skład Dyrekcji wchodzą: Dyrektor Naczelny, reprezentujący Dyrekcję samodzielnie oraz podlegli mu dwaj Dyrektorzy Naukowi i Dyrektor Administracyjno-Finansowy.
2.
Naczelnego Dyrektora i na jego wniosek pozostałych członków Dyrekcji powołuje i odwołuje Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
§  16.
1.
Dyrektor Naczelny wyznacza jednego z podległych mu Dyrektorów na swego zastępcę.
2.
Dyrektorzy Naukowi pełnią funkcje powierzone im przez Dyrektora Naczelnego.
3.
Dyrektor Administracyjno-Finansowy kieruje sprawami finansowymi i administracyjnymi Instytutu.
§  17.
1.
Zobowiązania finansowe Instytutu, polecenia wypłat, weksle i czeki oraz potwierdzenia odbioru wpływów majątkowych podpisuje dwóch członków Dyrekcji, w tym jednym z nich powinien być Dyrektor Administracyjno-Finansowy.
2.
Uprawnienia określone w ust. 1 mogą być przelewane na wyznaczonych przez Dyrekcję pracowników Instytutu.

ROZDZIAŁ  III.

Organizacja Instytutu.

§  18.
Dyrektor Naczelny może tworzyć zakłady, wzorcownie i warsztaty, niezbędne do prowadzenia prac naukowo-badawczych.

ROZDZIAŁ  IV.

Zasady Gospodarki Finansowej.

§  19.
1.
Instytut ma zarząd i użytkowanie majątku nieruchomego oddanego mu protokólarnie przez Skarb Państwa.
2.
Instytut może nabywać majątek nieruchomy na własność Skarbu Państwa, zatrzymując go w swoim użytkowaniu.
3.
Instytut może we własnym imieniu nabywać i zbywać majątek ruchomy oraz zaciągać inne zobowiązania.
4.
Za zobowiązania, zaciągnięte przez Instytut, niezależnie od odpowiedzialności Instytutu, odpowiada według zasad ustalonych obowiązującymi przepisami Skarb Państwa, do wysokości wartości majątku nieruchomego, zarządzanego i użytkowanego przez Instytut
§  20.
Majątek nieruchomy Skarbu Państwa, znajdujący się w zarządzie i użytkowaniu Instytutu wykazuje się w aktywach Instytutu tak jak gdyby stanowił jego własność.
§  21.
1.
Budżet Instytutu zatwierdza Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w porozumieniu z Ministrem Finansów.
2.
Budżet Instytutu jest częścią budżetu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
3.
Wpływy Instytutu składają się z:
a)
dochodów z posiadanego majątku oraz ze sprzedaży własnych wydawnictw,
b)
dopłat ze Skarbu Państwa,
c)
wpływów z umów o dzieło,
d)
dochodów z innych źródeł.
§  22.
Okresem budżetowym Instytutu jest okres budżetowy, przyjęty w administracji państwowej.
§  23.
Za każdy miniony okres budżetowy Instytut sporządza sprawozdanie oraz zamknięcie rachunkowe, które po zaopiniowaniu przez Radę Naukowo-Społeczną powinno być przedłożone Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego do zatwierdzenia w terminach przez niego ustalonych.
§  24.
Instytut prowadzi rachunkowość i sporządza preliminarze budżetowe według zasad ustalonych przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1950.A-72.829

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Centralnemu Instytutowi Ochrony Pracy.
Data aktu: 26/05/1950
Data ogłoszenia: 22/06/1950
Data wejścia w życie: 22/06/1950