KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 137 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Należy ustanowić roczną opłatę nadzorczą w celu pokrycia rzeczywistych i szacunkowych kosztów ponoszonych przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB) podczas wykonywania zadań nadzorczych w kontekście rozporządzenia (UE) 2023/1114, w tym kosztów pośrednich. Roczna opłata nadzorcza powinna również pokrywać koszty ponoszone przez właściwe organy, którym EUNB powierza zadania.
(2) Rynek kryptoaktywów jest dynamiczny i często szybko się zmienia, w związku z czym oszacowanie liczby emitentów, którzy mogą być objęci zakresem zadań nadzorczych EUNB, jest z natury niepewne. Ponadto priorytety w zakresie nadzoru mogą z czasem się zmieniać w zależności od rozwoju sytuacji. W tym kontekście niezmiernie ważne jest, aby EUNB i właściwe organy, którym EUNB może przekazać zadania, dysponowały niezbędną swobodą umożliwiającą oszacowanie ich prawdopodobnych wydatków z roku na rok, w tym możliwość ponownego określenia, z roku na rok, wysokości opłat, które mają być pobierane w związku z zadaniami nadzorczymi EUNB.
(3) Opłaty pobierane z tytułu działań EUNB związanych z emitentami znaczących tokenów powiązanych z aktywami (ART) i emitentami znaczących tokenów będących e-pieniądzem (EMT) powinny być ustalone na takim poziomie, aby uniknąć deficytu lub znacznej akumulacji nadwyżki. W przypadku gdy znacząco pozytywny lub negatywny wynik budżetowy powtarza się, poziom opłat należy poddać przeglądowi.
(4) Liczba znaczących ART i znaczących EMT podlegających nadzorowi EUNB zostanie określona dopiero po rozpoczęciu stosowania tytułów III i IV rozporządzenia (UE) 2023/1114. Nie jest zatem jeszcze możliwe ustalenie stałych rocznych opłat nadzorczych, ponieważ ani dokładna kwota wydatków związanych z zadaniami nadzorczymi, ani dokładna liczba znaczących ART lub znaczących EMT nie będą znane przed pełnym ustanowieniem ram. Ponadto liczba emitentów znaczących tokenów może z czasem zmieniać się, a zatem nie jest możliwe wcześniejsze określenie dokładnej kwoty opłat w akcie delegowanym.
(5) Zgodnie z zasadą jednoroczności i zasadą pełnego zwrotu kosztów roczne opłaty nadzorcze powinny być obliczane na podstawie szacowanych bezpośrednich i pośrednich kosztów ponoszonych przez EUNB w związku z wykonywaniem powierzonych mu zadań nadzorczych. Roczne opłaty nadzorcze powinny być dostosowywane co roku, aby odzwierciedlały oszacowane koszty. Na poziomie podmiotu roczną opłatę nadzorczą należy obliczać na podstawie w pełni proporcjonalnego podejścia.
(6) Ponieważ koszty zadań nadzorczych zależą od intensywności nadzoru, nie oczekuje się, że opłaty pobierane od emitentów znaczących ART i emitentów znaczących EMT będą w pełni zbieżne. W związku z tym, zgodnie z zasadą proporcjonalności, należy ustanowić system szacowania i monitorowania oparty na zakresie działalności, umożliwiający przypisywanie szacunkowych kosztów, odpowiednio, emitentom znaczących ART i emitentom znaczących EMT,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 22 lutego 2024 r.