Rozporządzenie delegowane 2024/1503 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 przez określenie opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego od emitentów znaczących tokenów powiązanych z aktywami i emitentów znaczących tokenów będących e-pieniądzem

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/1503
z dnia 22 lutego 2024 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 przez określenie opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego od emitentów znaczących tokenów powiązanych z aktywami i emitentów znaczących tokenów będących e-pieniądzem
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 137 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Należy ustanowić roczną opłatę nadzorczą w celu pokrycia rzeczywistych i szacunkowych kosztów ponoszonych przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB) podczas wykonywania zadań nadzorczych w kontekście rozporządzenia (UE) 2023/1114, w tym kosztów pośrednich. Roczna opłata nadzorcza powinna również pokrywać koszty ponoszone przez właściwe organy, którym EUNB powierza zadania.

(2) Rynek kryptoaktywów jest dynamiczny i często szybko się zmienia, w związku z czym oszacowanie liczby emitentów, którzy mogą być objęci zakresem zadań nadzorczych EUNB, jest z natury niepewne. Ponadto priorytety w zakresie nadzoru mogą z czasem się zmieniać w zależności od rozwoju sytuacji. W tym kontekście niezmiernie ważne jest, aby EUNB i właściwe organy, którym EUNB może przekazać zadania, dysponowały niezbędną swobodą umożliwiającą oszacowanie ich prawdopodobnych wydatków z roku na rok, w tym możliwość ponownego określenia, z roku na rok, wysokości opłat, które mają być pobierane w związku z zadaniami nadzorczymi EUNB.

(3) Opłaty pobierane z tytułu działań EUNB związanych z emitentami znaczących tokenów powiązanych z aktywami (ART) i emitentami znaczących tokenów będących e-pieniądzem (EMT) powinny być ustalone na takim poziomie, aby uniknąć deficytu lub znacznej akumulacji nadwyżki. W przypadku gdy znacząco pozytywny lub negatywny wynik budżetowy powtarza się, poziom opłat należy poddać przeglądowi.

(4) Liczba znaczących ART i znaczących EMT podlegających nadzorowi EUNB zostanie określona dopiero po rozpoczęciu stosowania tytułów III i IV rozporządzenia (UE) 2023/1114. Nie jest zatem jeszcze możliwe ustalenie stałych rocznych opłat nadzorczych, ponieważ ani dokładna kwota wydatków związanych z zadaniami nadzorczymi, ani dokładna liczba znaczących ART lub znaczących EMT nie będą znane przed pełnym ustanowieniem ram. Ponadto liczba emitentów znaczących tokenów może z czasem zmieniać się, a zatem nie jest możliwe wcześniejsze określenie dokładnej kwoty opłat w akcie delegowanym.

(5) Zgodnie z zasadą jednoroczności i zasadą pełnego zwrotu kosztów roczne opłaty nadzorcze powinny być obliczane na podstawie szacowanych bezpośrednich i pośrednich kosztów ponoszonych przez EUNB w związku z wykonywaniem powierzonych mu zadań nadzorczych. Roczne opłaty nadzorcze powinny być dostosowywane co roku, aby odzwierciedlały oszacowane koszty. Na poziomie podmiotu roczną opłatę nadzorczą należy obliczać na podstawie w pełni proporcjonalnego podejścia.

(6) Ponieważ koszty zadań nadzorczych zależą od intensywności nadzoru, nie oczekuje się, że opłaty pobierane od emitentów znaczących ART i emitentów znaczących EMT będą w pełni zbieżne. W związku z tym, zgodnie z zasadą proporcjonalności, należy ustanowić system szacowania i monitorowania oparty na zakresie działalności, umożliwiający przypisywanie szacunkowych kosztów, odpowiednio, emitentom znaczących ART i emitentom znaczących EMT,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Oszacowanie wydatków ponoszonych przez EUNB podczas wykonywania obowiązków nadzorczych

1. 
Każdego roku EUNB szacuje całkowite roczne koszty, których poniesienia oczekuje się w związku z wykonywaniem obowiązków nadzorczych. Kwota szacowanych całkowitych rocznych kosztów stanowi podstawę do określenia całkowitej kwoty pobieranych opłat nadzorczych.
2. 
Opłaty pobierane od emitentów znaczących tokenów powiązanych z aktywami (ART) i emitentów znaczących toke- nów będących e-pieniądzem (EMT) ustala się zgodnie z zasadą pełnego zwrotu kosztów i zgodnie z modelem zarządzania kosztami działań opracowanym przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB).
3. 
Przy szacowaniu całkowitych rocznych kosztów EUNB bierze pod uwagę następujące koszty bezpośrednie i pośrednie:
a)
roczne oszacowanie wszystkich bezpośrednich i pośrednich wydatków niezbędnych do realizacji zadań nadzorczych wykonywanych przez EUNB w odniesieniu do emitentów znaczących ART i emitentów znaczących EMT, w tym wydatków dotyczących zasobów kadrowych bezpośrednio zaangażowanych w określone zadania oraz kosztów usług horyzontalnych, takich jak wsparcie operacyjne i administracyjne zapewniane bezpośrednio zaangażowanym pracownikom;
b)
roczne oszacowanie wydatków niezbędnych do zwrotu kosztów bezpośrednich i pośrednich poniesionych przez właściwe organy, którym EUNB przekazał zgodnie z art. 138 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114 zadania nadzorcze związane z emitentami znaczących ART oraz emitentami znaczących EMT, w tym kosztów dotyczących zasobów kadrowych właściwych organów bezpośrednio zaangażowanych w wykonywanie przekazanych zadań nadzorczych oraz kosztów usług horyzontalnych, takich jak wsparcie operacyjne i administracyjne zapewniane bezpośrednio zaangażowanym pracownikom.
4. 
Opłaty pobierane od emitentów znaczących ART i emitentów znaczących EMT pokrywają wydatki na personel, wydatki na infrastrukturę i wydatki operacyjne w następujący sposób:
a)
wydatki EUNB na wykonywanie powierzonych mu zadań nadzorczych związanych z emitentami znaczących ART i emitentami znaczących EMT zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2023/1114, takich jak:
klasyfikacja ART i EMT jako znaczące, o czym mowa w art. 43 i 56 rozporządzenia (UE) 2023/1114, w tym koszty poniesione w związku z gromadzeniem i analizą danych oraz współpracą z emitentem, właściwymi organami, bankami centralnymi i innymi odpowiednimi organami,
dobrowolna klasyfikacja ART i EMT jako znaczące, o czym mowa w art. 44 i 57 rozporządzenia (UE) 2023/1114, w tym wszystkie koszty w rodzaju tych, o których mowa w procesie klasyfikacji;
nadzór, o którym mowa w art. 117 rozporządzenia (UE) 2023/1114, w tym powołanie i funkcjonowanie komitetu EUNB ds. kryptoaktywów, o którym mowa w art. 118 rozporządzenia (UE) 2023/1114, oraz wykonywanie wszelkich uprawnień i kompetencji, o których mowa w tytule VII rozdział 5 rozporządzenia (UE) 2023/1114,
powołanie i funkcjonowanie kolegiów organów nadzoru, o których mowa w art. 119 rozporządzenia (UE) 2023/1114, w tym w odniesieniu do znaczących EMT emitowanych przez instytucje kredytowe;
b)
zwrot kosztów właściwym organom, które przeprowadziły prace na podstawie rozporządzenia (UE) 2023/1114 w wyniku przekazania zadań zgodnie z art. 138 rozporządzenia (UE) 2023/1114.
Artykuł  2

Metoda obliczania rocznej opłaty nadzorczej

1. 
Roczną opłatę nadzorczą należną od danego emitenta znaczących ART oblicza się w następujący sposób:
a)
wydatki związane z nadzorem nad emitentami znaczących ART i EMT na podstawie rozporządzenia (UE) 2023/1114, uwzględnione w budżecie EUNB na ten rok;
b)
koszty, o których mowa w lit. a), przypisane emitentom znaczących ART dzieli się między wszystkich emitentów znaczących ART w następujący sposób:

płacony przez emitenta % kosztówzwizanych z nadzorem nad znaczcymi ART =

c)
w stosownych przypadkach wydatki przypisane bezpośrednio poszczególnym emitentom znaczących ART dodaje się do rocznej opłaty nadzorczej należnej od tych emitentów znaczących ART.
2. 
Roczną opłatę nadzorczą należną od danego emitenta znaczących EMT oblicza się w następujący sposób:
a)
wydatki na personel i wydatki administracyjne, koszty związane z zadaniami nadzorczymi wykonywanymi przez właściwe organy zgodnie z art. 138 rozporządzenia (UE) 2023/1114, a także koszty związane z opracowaniem i utrzymaniem systemów informatycznych na potrzeby nadzoru EUNB przypisane, odpowiednio, emitentom znaczących ART i emitentom znaczących EMT;
b)
koszty, o których mowa w lit. a), przypisane emitentom znaczących EMT dzieli się między wszystkich emitentów znaczących EMT w następujący sposób:

płacony przez emitenta % koszwielkość emisji znaczcego EMT

tówzwizanych z nadzorem nad Znaczcymi EMT =

c)
w stosownych przypadkach wydatki przypisane bezpośrednio poszczególnym emitentom znaczących EMT dodaje się do rocznej opłaty nadzorczej należnej od tych emitentów znaczących EMT.
3. 
W celu obliczenia wielkości rezerwy aktywów emitentów znaczących ART EUNB wykorzystuje dane z ostatniego dostępnego niezależnego audytu rezerwy aktywów, o którym mowa w art. 36 ust. 9 rozporządzenia (UE) 2023/1114.
4. 
W celu obliczenia wielkości emisji emitentów znaczących EMT EUNB wykorzystuje dane z ostatniego dostępnego niezależnego audytu, o którym mowa w art. 58 rozporządzenia (UE) 2023/1114.
5. 
Jeżeli zgłoszona rezerwa aktywów dla znaczących ART lub wielkość emisji znaczących EMT są wyrażone w walucie innej niż euro, EUNB przelicza je na kwotę w euro przy użyciu średniego referencyjnego kursu wymiany euro mającego zastosowanie do okresu, w którym wartości te zostały zarejestrowane. W tym celu stosuje się referencyjny kurs wymiany euro publikowany przez Europejski Bank Centralny.
6. 
Na zasadzie odstępstwa od ust. 1, 2 i 3 opłatę za pierwszy rok oblicza się według następującego wzoru poprzez zmniejszenie opłaty nadzorczej, o której mowa w ust. 1 i 2, o współczynnik równy liczbie dni między datą powierzenia nadzoru a końcem roku podzielonej przez całkowitą liczbę dni w tym roku:

Opłatę nadzorczą za pierwszy rok uiszcza się po sklasyfikowaniu przez EUNB emitenta znaczących ART lub emitenta znaczących EMT jako znaczącego, zgodnie z art. 43, 44, 56 lub 57 rozporządzenia (UE) 2023/1114, i w terminie 30 dni od daty wystawienia przez EUNB odpowiedniej faktury.

Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego, w przypadku gdy emitent znaczących ART lub emitent znaczących EMT został sklasyfikowany jako znaczący, zgodnie z art. 43, 44, 56 lub 57 rozporządzenia (UE) 2023/1114, w grudniu, nie uiszcza on opłaty nadzorczej za ten rok kalendarzowy.

Artykuł  3

Dostosowanie opłat

Roczne opłaty nadzorcze pobierane od emitentów znaczących ART i emitentów znaczących EMT ustala się na takim poziomie, aby pokryć pełne koszty świadczenia usług i uniknąć deficytu lub znacznej akumulacji nadwyżki.

Artykuł  4

Uiszczanie rocznych opłat nadzorczych

1. 
Roczną opłatę nadzorczą uiszcza się na rzecz EUNB w całości nie później niż 31 marca roku kalendarzowego, za który jest ona należna.
2. 
Co najmniej 30 dni przed terminem płatności EUNB wysyła faktury emitentom znaczących ART i emitentom znaczących EMT. Roczne opłaty nadzorcze uiszcza się w euro.
3. 
W przypadku wszelkich opóźnień w płatnościach nalicza się odsetki za zwłokę określone w art. 99 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 2 .
4. 
Komunikacja między EUNB a emitentami znaczących ART lub emitentami znaczących EMT odbywa się drogą elektroniczną.
Artykuł  5

Zwrot kosztów poniesionych przez właściwe organy

1. 
W przypadku przekazania zadań przez EUNB właściwym organom zgodnie z art. 138 rozporządzenia (UE) 2023/1114 opłaty od emitentów znaczących ART i emitentów znaczących EMT w odniesieniu do kosztów poniesionych w związku z wykonywaniem tych zadań pobiera wyłącznie EUNB.
2. 
EUNB zwraca właściwemu organowi szacunkowe koszty poniesione w wyniku wykonywania zadań na podstawie rozporządzenia (UE) 2023/1114 w kwocie, która spełnia następujące warunki:
a)
kwota ta została uzgodniona przez EUNB i właściwy organ przed przekazaniem zadań;
b)
kwota ta nie przekracza całkowitej kwoty rocznej opłaty nadzorczej uiszczanej na rzecz EUNB przez odpowiednich

emitentów znaczących ART lub emitentów znaczących EMT.

Artykuł  6

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 lutego 2024 r.

1 Dz.U. L 150 z 9.6.2023, s. 40, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1114/oj.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1, ELI: http://data.euro opa.eu/eli/reg/2018/1046/2022-12-14).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1503

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2024/1503 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 przez określenie opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego od emitentów znaczących tokenów powiązanych z aktywami i emitentów znaczących tokenów będących e-pieniądzem
Data aktu: 22/02/2024
Data ogłoszenia: 30/05/2024
Data wejścia w życie: 19/06/2024