a także mając na uwadze, co następuje:(1) W art. 14 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 (zwanego dalej "rozporządzeniem w sprawie kontroli") określono przepisy i środki dotyczące dopuszczalnego marginesu tolerancji w wartościach szacunkowych zapisanych w dzienniku połowowym wyrażonych w kilogramach ilości ryb zatrzymanych na pokładach statków rybackich.
(2) Aby odpowiedzieć na wyzwania związane z dokładnym oszacowaniem połowów na pokładzie w podziale na gatunki, w art. 14 ust. 4 lit. a) rozporządzenia w sprawie kontroli, zmienionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2842 2 , przewidziano odstępstwo od obowiązującego marginesu tolerancji, które może zostać przyznane w odniesieniu do niesortowanych wyładunków pochodzących z połowów małych gatunków pela- gicznych, połowów przemysłowych i połowów tuńczyka tropikalnego okrężnicą. To samo odstępstwo ma zastosowanie do wartości szacunkowych zapisanych w deklaracji przeładunkowej, zgodnie z art. 21 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli.
(3) Takie odstępstwo można przyznać wyłącznie w przypadku, gdy gatunki złowione w ramach tych połowów są wyładowywane lub przeładowywane w portach umieszczonych w wykazie na podstawie wniosków złożonych przez państwa członkowskie. Ważenie tych połowów powinno się również przeprowadzać zgodnie z pewnymi jednolitymi warunkami, aby zapewnić dokładność raportowania połowów. Należy zatem ustanowić przepisy dotyczące warunków wyładunku, przeładunku i ważenia połowów objętych tym odstępstwem oraz przepisy dotyczące wykazu portów, w których ma odbywać się wyładunek, przeładunek i ważenie połowów objętych art. 14 ust. 4 lit. a) rozporządzenia w sprawie kontroli.
(4) W przepisach określających warunki dotyczące wyładunku, przeładunku i ważenia połowów objętych art. 14 ust. 4 lit. a) rozporządzenia w sprawie kontroli należy wprowadzić rozróżnienie między poszczególnymi połowami, a także między portami Unii a portami państw trzecich, w szczególności w odniesieniu do wykonywania uprawnień do kontroli i inspekcji, w przypadku których konieczna może być współpraca z właściwymi organami danego państwa trzeciego. W odniesieniu do znajdujących się w obrębie Unii portów umieszczonych w wykazie należy ustanowić wymagania dotyczące przyjmowania systemów, urządzeń i procedur niezbędnych do zapewnienia dokładności ważenia i raportowania połowów przy wyładunku.
(5) Ponieważ odstępstwo od marginesu tolerancji wprowadza znaczne ryzyko dotyczące dokładnego rejestrowania i raportowania połowów, konieczne są środki zabezpieczające, które powinny obejmować stosowanie systemów zdalnego monitorowania elektronicznego wyposażonych w kamery CCTV lub inną równoważną technologię w celu zapewnienia kontroli warunków związanych z wyładunkiem, przeładunkiem i ważeniem połowów objętych odstępstwem od marginesu tolerancji.
(6) Przetwarzanie, wymiana, kontrola krzyżowa i przechowywanie przez właściwe organy państw członkowskich danych zgromadzonych przy wykorzystaniu takich systemów i środków technicznych do celów kontroli określonych w niniejszym rozporządzeniu, powinny być zgodne z przepisami określonymi w rozporządzeniu w sprawie kontroli, w tym z odpowiednimi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Systemy zdalnego monitorowania elektronicznego lub inne równoważne rozwiązania techniczne wykorzystywane do celów niniejszego rozporządzenia powinny być zatem obsługiwane w sposób wykluczający obrazy i identyfikację osób fizycznych na zapisanych materiałach wideo. W tym celu, te systemy i środki techniczne powinny być umiejscowione w taki sposób, aby umożliwić monitorowanie wyłącznie określonych części statków i obszarów, systemów lub obiektów, w których ma miejsce wyładunek, przeładunek i ważenie połowów objętych odstępstwem od marginesu tolerancji określonym w art. 14 ust. 4 lit. a) i art. 21 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli. W przypadkach gdy obrazy osób fizycznych są jednak rejestrowane i wykrywane w sposób umożliwiający bezpośrednią lub pośrednią identyfikację tych osób fizycznych, ich obrazy powinny zostać bez zbędnej zwłoki zanonimizowane.
(7) Aby zapewnić dokładne wyniki ważenia w portach umieszczonych w wykazie, akredytowane niezależne podmioty dokonujące ważenia powinny być odpowiedzialne za ważenie wszystkich połowów objętych odstępstwem od marginesu tolerancji. W portach Unii nadbrzeżne państwa członkowskie mogą przewidzieć stosowanie alternatywnych środków w celu zapewnienia dokładności ważenia i raportowania połowów. Takich alternatywnych środków nie można domyślnie rozszerzyć na porty umieszczone w wykazie znajdujące się na terytorium państwa trzeciego, ponieważ wiązałyby się one z obowiązkowym zaangażowaniem organów krajowych lub niektórych narzędzi kontroli lub korzystaniem z nich.
(8) W przypadku unijnych statków rybackich dokonujących wyładunku lub przeładunku w portach państw trzecich nie należy zezwalać na odstępstwo od marginesu tolerancji, jeżeli poziomy kontroli i zasoby niezbędne do zapewnienia dokładności raportowania połowów nie są dostępne w takich portach lub jeżeli mają miejsce niezrównoważone połowy oraz nielegalne, nieraportowane i nieuregulowane połowy (połowy NNN) powiązane z danym państwem trzecim.
(9) Umieszczenie portów w wykazie powinno być uzależnione od przedstawienia odpowiednich dowodów potwierdzających spełnienie określonych w niniejszym rozporządzeniu warunków stosowania odstępstwa na podstawie art. 14 ust. 4 lit. a) rozporządzenia w sprawie kontroli.
(10) Konieczne jest również ustanowienie procedury umieszczania portów w wykazie portów - który ma zostać przyjęty przez Komisję - i usuwania ich stamtąd, w tym terminów składania wniosków o umieszczenie portów w wykazie, ich treści oraz oceny, którą ma przeprowadzić Komisja.
(11) Aby zapewnić odpowiednią kontrolę odstępstwa od dozwolonego marginesu tolerancji w portach umieszczonych w wykazie, konieczne jest ustanowienie dodatkowych warunków dla kapitanów unijnych statków rybackich, nadbrzeżnych państw członkowskich i państw członkowskich bandery. Warunki te powinny dotyczyć aspektów związanych z wyładunkiem, przeładunkiem, ważeniem i rejestracją połowów objętych odstępstwem, takich jak stosowanie certyfikowanych systemów ważenia, które przekazują dane drogą elektroniczną, plany kontroli wyrywkowych oraz wymogi w zakresie monitorowania operacji ważenia. Warunki te powinny również obejmować zabezpieczenia, dodatkowe środki kontroli i inspekcji oraz obowiązki państw członkowskich w zakresie sprawozdawczości.
(12) Konieczne jest ustanowienie minimalnych i zharmonizowanych poziomów kontroli w związku z negatywnymi konsekwencjami, w tym z poważnymi błędami w raportowaniu, które mogą wynikać z niezgodności z określonymi w niniejszym rozporządzeniu warunkami, które mają zostać ustanowione w odniesieniu do odstępstwa od marginesu tolerancji. Te poziomy inspekcji powinny być spójne z podejściem stosowanym już przez Unię i jej państwa członkowskie na mocy przepisów WPRyb, na przykład w kontekście rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 404/2011 3 , a także z przepisami przyjętymi przez regionalne organizacje ds. zarządzania rybołówstwem, które są wiążące dla Unii, w tym z przepisami dotyczącymi inspekcji w portach określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady 4 (UE) 2022/2343 ustanawiającym środki zarządzania, ochrony i kontroli mające zastosowanie na Oceanie Indyjskim.
(13) Zgodnie z art. 14 ust. 4 lit. a) rozporządzenia w sprawie kontroli jedynie statki rybackie, które spełniają warunki określone w niniejszym rozporządzeniu, mogą korzystać z odstępstwa od marginesu tolerancji. W celu zapewnienia niezbędnej kontroli tych warunków państwa członkowskie powinny sporządzić wykaz statków rybackich pływających pod ich banderą, które spełniają warunki ustanowione w niniejszym rozporządzeniu. Wykaz taki powinien być aktualizowany, w szczególności w przypadku nieprzestrzegania takich warunków przez statek. Państwa członkowskie powinny również zapewnić podjęcie odpowiednich działań następczych wobec osób lub podmiotów odpowiedzialnych za nieprzestrzeganie tych warunków. Aby zapewnić przejrzystość i umożliwić krajowym organom kontrolnym portów umieszczonych w wykazie ustalenie, które statki mogłyby skorzystać z odstępstwa od marginesu tolerancji, taki wykaz należy udostępnić wszystkim państwom członkowskim i Komisji.
(14) Warunki określone w niniejszym rozporządzeniu powinny mieć zastosowanie bez uszczerbku dla warunków i wymogów dotyczących wyładunku, ważenia i przeładunku, a także innych przepisów wspólnej polityki rybołówstwa w rozumieniu art. 4 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli, w tym mających zastosowanie zobowiązań międzynarodowych przyjętych przez regionalne organizacje ds. zarządzania rybołówstwem, a także zobowiązań przyjętych w kontekście umów o partnerstwie w sprawie zrównoważonych połowów lub innych porozumień w sprawie połowów zawartych przez Unię z państwami trzecimi.
(15) Komitet ds. Rybołówstwa i Akwakultury nie wydał opinii w terminie ustalonym przez jego przewodniczącego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: