KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/53/WE z dnia 18 września 2000 r. w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 2 lit. b),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. a) dyrektywy 2000/53/WE państwa członkowskie zapewniają, aby materiały i części pojazdów wprowadzane do obrotu po dniu 1 lipca 2003 r. nie zawierały ołowiu, rtęci, kadmu ani sześciowartościowego chromu.
(2) W załączniku II do dyrektywy 2000/53/WE wymieniono materiały i części pojazdów, w stosunku do których nie obowiązuje zakaz określony w art. 4 ust. 2 lit. a) tej dyrektywy.
(3) Komisja oceniła zwolnienie określone w pkt 2c ppkt (i) załącznika II do dyrektywy 2000/53/WE w odniesieniu do stopów aluminium do obróbki skrawaniem w świetle postępu naukowo-technicznego. W wyniku tej oceny stwierdzono, że istnieją odpowiednie rozwiązania alternatywne, ale potrzebny jest okres przejściowy, aby zastąpić stosowanie ołowiu we wszystkich materiałach i częściach objętych tym zwolnieniem. Stosowanie ołowiu w odnośnych materiałach i częściach, w tym ołowiu w obrobionym aluminium, może zostać wycofane do końca 2027 r. Należy zatem ustalić datę wygaśnięcia tego zwolnienia.
(4) Komisja oceniła zwolnienie określone w pkt 3 załącznika II do dyrektywy 2000/53/WE w odniesieniu do stopów miedzi w świetle postępu naukowo-technicznego. W wyniku tej oceny stwierdzono, że wciąż brak jest odpowiednich rozwiązań alternatywnych do stosowania ołowiu w materiałach i częściach objętych tym zwolnieniem. Biorąc pod uwagę postępy poczynione w opracowywaniu substytutów dla ołowiu w odnośnych materiałach i częściach, należy przewidzieć nową datę przeglądu tego zwolnienia.
(5) Komisja oceniła zwolnienie określone w pkt 5b załącznika II do dyrektywy 2000/53/WE w odniesieniu do ołowiu w akumulatorach do zastosowań akumulatorów niewymienionych w pkt 5a tego załącznika, które dotyczy akumulatorów w systemach wysokonapięciowych, w świetle postępu naukowo-technicznego. W wyniku tej oceny stwierdzono, że stosowania ołowiu w akumulatorach do zastosowań akumulatorów niewymienionych w pkt 5a załącznika II do dyrektywy 2000/53/WE można uniknąć w przypadku niektórych zastosowań, ale nie w akumulatorach wykorzystywanych do zastosowań 12 V. W celu stosowania spójnych ram regulacyjnych w odniesieniu do akumulatorów, w tym akumulatorów, które nie są objęte zwolnieniem określonym w pkt 5a załącznika II do dyrektywy 2000/53/WE i nie są wykorzystywane do zastosowań 12 V, należy przewidzieć dwie oddzielne pozycje pkt 5b ppkt (i) i 5b ppkt (ii) zamiast jednego pkt 5b.
(6) Pkt 5b ppkt (i) powinien przewidywać zwolnienie w odniesieniu do stosowania ołowiu w akumulatorach wykorzystywanych do zastosowań 12 V i stosowania ołowiu w akumulatorach wykorzystywanych do zastosowań 24 V w pojazdach specjalnego przeznaczenia zgodnie z definicją w art. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 2 . Biorąc pod uwagę postępy poczynione w opracowywaniu substytutów dla stosowania ołowiu w odnośnych akumulatorach, należy przewidzieć datę przeglądu tych zwolnień.
(7) Pkt 5b ppkt (ii) powinien przewidywać zwolnienie w odniesieniu do stosowania ołowiu w akumulatorach do zastosowań akumulatorów niewymienionych w pkt 5a i pkt 5b ppkt (i) załącznika II do dyrektywy 2000/53/WE. W wyniku oceny stwierdzono, że można uniknąć stosowania akumulatorów na bazie ołowiu do tych zastosowań, biorąc pod uwagę postępy poczynione w opracowywaniu substytutów dla stosowania ołowiu w akumulatorach wykorzystywanych do tych zastosowań. Należy zatem przewidzieć datę wygaśnięcia tego zwolnienia umożliwiającą stopniowe wycofywanie stosowania ołowiu w odpowiednich akumulatorach.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2000/53/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ: