Rozporządzenie wykonawcze 2023/372 ustanawiające przepisy dotyczące rejestrowania, przechowywania i udostępniania pisemnej dokumentacji kontroli urzędowych przeprowadzanych na statkach do transportu zwierząt, a także przepisy dotyczące planów kryzysowych w nagłych przypadkach dla statków do transportu zwierząt, zatwierdzania statków do transportu zwierząt oraz minimalnych wymogów mających zastosowanie do punktów wyjścia

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2023/372
z dnia 17 lutego 2023 r.
ustanawiające przepisy dotyczące rejestrowania, przechowywania i udostępniania pisemnej dokumentacji kontroli urzędowych przeprowadzanych na statkach do transportu zwierząt, a także przepisy dotyczące planów kryzysowych w nagłych przypadkach dla statków do transportu zwierząt, zatwierdzania statków do transportu zwierząt oraz minimalnych wymogów mających zastosowanie do punktów wyjścia
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2005 z dnia 22 grudnia 2004 r. w sprawie ochrony zwierząt podczas transportu i związanych z tym działań oraz zmieniające dyrektywy 64/432/EWG i 93/119/WE oraz rozporządzenie (WE) nr 1255/97 1 , w szczególności jego art. 30 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 20 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2005 nakłada na właściwe organy państw członkowskich obowiązek skontrolowania statków do transportu zwierząt przed załadunkiem zwierząt domowych. W szczególności właściwe organy muszą sprawdzić, czy statki są zbudowane i wyposażone dla danej liczby i rodzaju transportowanych zwierząt, a wyposażenie, o którym mowa w rozdziale IV załącznika I do tego rozporządzenia, jest w dobrym stanie.

(2) Właściwe organy państw członkowskich rejestrują obecnie świadectwa zatwierdzenia pojazdów do transportu zwierząt w swoich własnych elektronicznych bazach danych, do których właściwe organy innych państw członkowskich nie mają dostępu. Chociaż kontrola dokumentacji nie może zastąpić kontroli bezpośredniej samego statku, badanie, w ramach kontroli urzędowej, szczegółów certyfikacji zawartych w świadectwie zatwierdzenia statku może dostarczyć pewnych informacji na temat zgodności statku z wymogami rozdziału IV sekcja 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1/2005. W związku z tym umieszczanie i przechowywanie świadectw zatwierdzenia wraz z wszelkimi szczegółami certyfikacji we wspólnej elektronicznej bazie danych powinno umożliwić właściwym organom dostęp do tych informacji w celu zmniejszenia obciążenia administracyjnego i ułatwienia im pracy podczas przeprowadzania kontroli urzędowej.

(3) Szczegóły certyfikacji, które właściwe organy państw członkowskich rejestrują w jednej elektronicznej bazie danych, powinny obejmować datę wygaśnięcia świadectw, informacje dotyczące maksymalnej powierzchni dostępnej dla zwierząt oraz rodzaju zwierząt, które statki mogą przewozić. Powinno to umożliwić właściwym organom przeprowadzającym kontrole urzędowe ocenę, czy zatwierdzenie jest ważne w momencie kontroli oraz czy statek nadaje się do transportu danych zwierząt.

(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 2  włącza do jednolitych ram prawnych przepisy mające zastosowanie do kontroli urzędowych zwierząt przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawodawstwem Unii dotyczącym łańcucha rolno-spożywczego.

(5) W art. 13 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625 zobowiązano właściwe organy do sporządzania pisemnej dokumentacji wszystkich kontroli urzędowych w formie papierowej lub elektronicznej. Przepis ten określa również informacje, które mają być zawarte w dokumentacji. Należy zatem rejestrować kontrole wymagane na mocy art. 20 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2005 przed załadunkiem domowych nieparzystokopytnych oraz gatunków domowego bydła, owiec, kóz lub świń na statki do transportu zwierząt.

(6) Art. 9 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625 zobowiązuje właściwe organy do przeprowadzania kontroli urzędowych z uwzględnieniem m.in. historii podmiotów pod względem wyników kontroli urzędowych i ich zgodności z przepisami unijnymi, w tym z rozporządzeniem (WE) nr 1/2005. Właściwe organy nie mają dostępu do wyników kontroli urzędowych przeprowadzanych przez właściwe organy innych państw członkowskich. Dokumentacja ta jest jednak niezbędna do podejmowania świadomych decyzji podczas przeprowadzania kontroli do celów art. 20 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2005. W celu właściwego wdrożenia art. 20 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2005 konieczne jest zatem ustanowienie wspólnej elektronicznej bazy danych gromadzącej i udostępniającej szczegółowe informacje dotyczące świadectw zatwierdzenia statków do transportu zwierząt oraz historię wyników ich kontroli. Powinno to umożliwić właściwym organom szybki dostęp do tych informacji, zmniejszyć obciążenie administracyjne i ułatwić im pracę podczas przeprowadzania kontroli urzędowych.

(7) Zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/16/WE 3  wszystkie państwa członkowskie posiadające porty morskie mają przeprowadzać inspekcje w ramach kontroli przeprowadzanej przez państwo portu na statkach, które zawijają do ich portów. Wyniki inspekcji w ramach kontroli przeprowadzanej przez państwo portu są obiektywne i weryfikowalne oraz mogą mieć znaczenie dla kontroli wymaganych na mocy art. 20 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2005, na przykład w przypadku wykrytych nieprawidłowości dotyczących wodoszczelności, wentylacji, wyporności lub sprzętu przeciwpożarowego. Należy zatem włączyć odpowiednie publicznie dostępne wyniki inspekcji w ramach kontroli przeprowadzanej przez państwo portu do wspólnej elektronicznej bazy danych.

(8) Komisja przeprowadziła szereg audytów systemów kontroli urzędowych państw członkowskich dotyczących ochrony dobrostanu zwierząt podczas transportu morskiego do państw trzecich przy użyciu statków do transportu zwierząt. Po wykryciu w wyniku tych audytów niedociągnięć w systemach kontroli urzędowych państw członkowskich dotyczących wydawania zezwoleń przewoźnikom morskim właściwe organy powinny upewnić się, że plany kryzysowe przedstawione przez przewoźników zgodnie z art. 11 ust. 1 lit. b) ppkt (iv) rozporządzenia (WE) nr 1/2005 są dostosowane do najważniejszych nagłych przypadków, które mogą wystąpić podczas danego przewozu.

(9) Aby mieć wystarczająco dużo czasu na ocenę informacji zawartych w dokumentacji otrzymanej od wnioskodawcy ubiegającego się o świadectwo zatwierdzenia, o którym mowa w art. 19 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2005, na przygotowanie się do szczegółowej kontroli bezpośredniej statku do transportu zwierząt oraz na sprawdzenie, czy statek do transportu zwierząt spełnia wymogi dotyczące przyznania świadectwa zatwierdzenia, wnioskodawca powinien przedłożyć właściwym organom wniosek o zatwierdzenie co najmniej 20 dni przed datą kontroli statku do transportu zwierząt.

(10) Na podstawie swoich doświadczeń w zakresie transportu zwierząt statkami do transportu zwierząt eksperci z państw członkowskich, w tym krajowe punkty kontaktowe ds. ochrony zwierząt podczas transportu, opracowali w 2014 r. dokument sieciowy 4  w celu zapewnienia wytycznych dotyczących kontroli urzędowych dobrostanu zwierząt podczas wywozu statkami do transportu zwierząt, zgodnie z wymogami rozporządzenia (WE) nr 1/2005 ("dokument sieciowy"). Wytyczne zawarte w dokumencie sieciowym zaktualizowano w styczniu 2020 r. w świetle doświadczeń zdobytych podczas stosowania dokumentu sieciowego oraz audytów przeprowadzonych przez Komisję.

(11) Inspektorami właściwych organów przeprowadzającymi kontrole statków do transportu zwierząt są głównie urzędowi lekarze weterynarii. W przypadku statków do transportu zwierząt same kompetencje weterynaryjne nie wystarczą, by sprawdzić funkcjonowanie systemów mechanicznych i systemów zarządzania, które mogą mieć wpływ na dobrostan transportowanych zwierząt. Zgodnie z propozycją zawartą w dokumencie sieciowym zespoły przeprowadzające kontrole w celu wydania świadectwa zatwierdzenia, o którym mowa w art. 19 rozporządzenia (WE) nr 1/2005, powinny składać się z urzędowych lekarzy weterynarii i ekspertów ds. żeglugi morskiej posiadających odpowiednią wiedzę fachową w zakresie wspomnianych systemów mechanicznych i systemów zarządzania oraz praktyczne doświadczenie w eksploatacji statków do transportu zwierząt.

(12) Zatwierdzenie statku do transportu zwierząt przewidziane w art. 19 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2005 lub odnowienie takiego zatwierdzenia powinno być uzależnione od wyników kontroli przeprowadzonej przez urzędowego lekarza weterynarii na statku podczas pierwszego przewozu przesyłek zwierząt w celu sprawdzenia, czy systemy mechaniczne statku do transportu zwierząt i systemy zarządzania tym statkiem nie są szkodliwe dla dobros- tanu zwierząt znajdujących się na statku podczas podróży.

(13) W celu zapewnienia, aby zwierzęta transportowane z innych państw członkowskich albo w ramach długotrwałego przewozu drogowego z miejsca wyjazdu do punktów wyjścia w portach morskich mogły być bezpiecznie rozładowywane oraz by mogły zostać nakarmione i napojone, a także aby zapewnić im odpoczynek, co najmniej jeden punkt kontroli, o którym mowa w art. 1 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1255/97 5 , powinien być dostępny w punktach wyjścia w portach morskich lub w zasięgu dwóch godzin przewozem drogowym od danego punktu wyjścia.

(14) Aby państwa członkowskie przydzieliły personel i zasoby na nowe zadania i obowiązki określone w niniejszym rozporządzeniu, aby zapewnić sprawne i płynne dostosowanie do nowych przepisów oraz aby państwa członkowskie miały wystarczająco dużo czasu na budowę punktów kontroli w punktach wyjścia, w razie potrzeby art. 10 niniejszego rozporządzenia dotyczący obecności lekarza weterynarii na pokładzie oraz art. 11 niniejszego rozporządzenia dotyczący punktów kontroli w punktach wyjścia stosuje się dopiero od dnia 1 stycznia 2024 r.

(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres stosowania

W niniejszym rozporządzeniu:

a)
określa się szczegółowe zasady niezbędne do przeprowadzania kontroli przewidzianych w art. 20 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2005;
b)
określa się treść planów kryzysowych, o których mowa w art. 11 ust. 1 lit. b) ppkt (iv) rozporządzenia (WE) nr 1/2005, w odniesieniu do statków do transportu zwierząt;
c)
określa się minimalne wymogi dotyczące punktów wyjścia, jeżeli są to porty morskie.
Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia "inspekcja w ramach kontroli przeprowadzanej przez państwo portu" oznacza inspekcję przeprowadzaną przez właściwe organy państwa portu zgodnie z dyrektywą 2009/16/WE.

Artykuł  3

Elektroniczna baza danych

1. 
Komisja opracowuje elektroniczną bazę danych i zapewnia jej funkcjonowanie, obsługę techniczną, wsparcie i wszelkie niezbędne aktualizacje lub dalszy rozwój.
2. 
Elektroniczna baza danych zawiera informacje niezbędne do przeprowadzenia kontroli wymaganych na mocy art. 20 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2005, w tym:
a)
szczegóły certyfikacji świadectw zatwierdzenia statków do transportu zwierząt w sposób umożliwiający właściwym organom państw członkowskich szybką identyfikację statków do transportu zwierząt;
b)
dokumentację wcześniejszych kontroli przeprowadzonych przez właściwe organy państw członkowskich na statkach do transportu zwierząt do celów art. 20 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2005;
c)
publicznie dostępne informacje na temat wyników inspekcji w ramach kontroli przeprowadzanej przez państwo portu.
3. 
Komisja zapewnia właściwym organom państw członkowskich dostęp do elektronicznej bazy danych do celów art. 4, 5 i 6.
4. 
Poszczególne właściwe organy państw członkowskich wyznaczają co najmniej jednego administratora krajowego, informują Komisję o tym wyznaczeniu i przekazują jej dane kontaktowe administratora. Niezwłocznie informują one Komisję o wszelkich zmianach dotyczących administratorów krajowych.
5. 
Właściwe organy państw członkowskich są odpowiedzialne za dane i dokumenty, które wprowadzają do bazy danych lub sporządzają w tej bazie.
Artykuł  4

Rejestrowanie świadectw zatwierdzenia statków do transportu zwierząt

1. 
Właściwe organy państw członkowskich rejestrują świadectwa zatwierdzenia statków do transportu zwierząt, o których mowa w art. 19 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2005, w elektronicznej bazie danych, o której mowa w art. 3 niniejszego rozporządzenia.
2. 
Świadectwa, o których mowa w ust. 1, obejmują datę wygaśnięcia świadectw, informacje dotyczące maksymalnej powierzchni dostępnej dla zwierząt na danym pokładzie oraz rodzaju zwierząt, które statki mogą przewozić.
Artykuł  5

Rejestrowanie kontroli

1. 
Po przeprowadzeniu kontroli właściwe organy państw członkowskich niezwłocznie dokumentują kontrolę przeprowadzoną na statkach do transportu zwierząt na podstawie art. 20 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2005 w elektronicznej bazie danych, o której mowa w art. 3 niniejszego rozporządzenia.
2. 
Dokumentacja kontroli, o której mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, zawiera elementy określone w art. 13 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2017/625
Artykuł  6

Dostęp do świadectw zatwierdzenia statków do transportu zwierząt i dokumentacji z wcześniejszych kontroli

1. 
Komisja zapewnia, aby elektroniczna baza danych, o której mowa w art. 3 niniejszego rozporządzenia, umożliwiała pobieranie wszelkich stosownych danych zarejestrowanych przez właściwe organy państw członkowskich do celów monitorowania wdrażania art. 19 i 20 rozporządzenia (WE) nr 1/2005.
2. 
Właściwe organy państw członkowskich mają dostęp do wszystkich informacji zarejestrowanych w elektronicznej bazie danych niezbędnych do tego, aby:
a)
sprawdzić, czy statki do transportu zwierząt posiadają ważne świadectwo zatwierdzenia;
b)
podejmować świadome decyzje podczas przeprowadzania kontroli statków do transportu zwierząt podczas załadunku do celów art. 20 rozporządzenia (WE) nr 1/2005.
Artykuł  7

Plany kryzysowe w nagłych przypadkach w odniesieniu do statków do transportu zwierząt

Plany kryzysowe w nagłych przypadkach, przedkładane przez przewoźników zamierzających przewozić zwierzęta drogą morską przy użyciu statków do transportu zwierząt zgodnie z art. 11 ust. 1 lit. b) ppkt (iv) rozporządzenia (WE) nr 1/2005, zawierają analizę ryzyka dotyczącą najbardziej prawdopodobnych zagrożeń dla dobrostanu zwierząt związanych z takimi przewozami.

Artykuł  8

Wniosek o zatwierdzenie statków do transportu

Wnioskodawca przesyła odpowiednim właściwym organom lub organowi wyznaczonemu przez państwo członkowskie wniosek o wydanie świadectwa zatwierdzenia statku do transportu zwierząt zgodnie z art. 19 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2005 co najmniej 20 dni roboczych przed datą kontroli, o której mowa w art. 19 ust. 1 lit. c) tego rozporządzenia.

Artykuł  9

Zespoły inspektorów statków do transportu zwierząt

1. 
Właściwe organy zapewniają, aby kontrole do celów wydania świadectwa zatwierdzenia, przewidziane w art. 19 rozporządzenia (WE) nr 1/2005, były przeprowadzane przez zespół inspektorów.
2. 
W skład zespołu inspektorów wchodzą co najmniej:
a)
urzędowy lekarz weterynarii; oraz
b)
ekspert ds. żeglugi morskiej upoważniony przez organy administracji morskiej państwa członkowskiego.
3. 
Ekspert ds. żeglugi morskiej, o którym mowa w ust. 2 lit. b), spełnia co najmniej jeden z następujących wymogów:
a)
posiada odpowiednie kwalifikacje uzyskane w instytucji morskiej lub żeglugowej uznanej przez państwa członkowskie oraz odpowiednie doświadczenie na morzu jako dyplomowany oficer na statku posiadający ważne świadectwo kwalifikacyjne STCW II/2 lub III/2 przewidziane w Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht (STCW), które nie jest ograniczone w odniesieniu do obszaru działania, mocy napędowej lub tonażu;
b)
zdał egzamin na inżyniera budowy okrętów, inżyniera mechanika lub inżyniera w dziedzinach związanych z żeglugą morską, który jest uznawany przez odpowiednie organy administracji morskiej, i pracował w tym charakterze przez co najmniej pięć lat; lub
c)
posiada odpowiedni dyplom ukończenia studiów wyższych lub równoważny dyplom instytucji szkolnictwa wyższego w odpowiedniej dziedzinie inżynierii lub nauk ścisłych, uznawany przez państwo członkowskie.
Artykuł  10

Kontrole urzędowe przeprowadzane przez urzędowego lekarza weterynarii na pokładzie statków do transportu zwierząt

1. 
Urzędowy lekarz weterynarii przeprowadza urzędowe kontrole na statku do transportu zwierząt podczas całej pierwszej podróży statkiem przesyłek zwierząt po zatwierdzeniu statku do transportu zwierząt przewidzianym w art. 19 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2005 i przed odnowieniem takiego zatwierdzenia.
2. 
Zatwierdzenie statku do transportu zwierząt zostaje zawieszone, chyba że:
a)
kontrole, o których mowa w ust. 1, wykażą, że konstrukcja i wyposażenie statku do transportu zwierząt nie są szkodliwe dla dobrostanu zwierząt na pokładzie; oraz
b)
przewoźnik podejmie skuteczne środki naprawcze, jeżeli w wyniku kontroli, o których mowa w ust. 1, wykryte zostaną inne nieprawidłowości.
3. 
Na potrzeby przeprowadzenia kontroli, o których mowa w ust. 1, urzędowy lekarz weterynarii sporządza sprawozdanie z kontroli przeprowadzonych na statku podczas przewozu, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku.
Artykuł  11

Minimalne wymogi dotyczące punktów kontroli w punktach wyjścia w portach morskich

W przypadku gdy działania obejmują transport drogowy zwierząt z innych państw członkowskich lub długotrwałe przewozy drogowe z miejsca wyjazdu do portów morskich, właściwe organy zapewniają, aby punkty kontroli zatwierdzone dla odpowiednich kategorii zwierząt zgodnie z art. 3 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 1255/97 były dostępne w punktach wyjścia w portach morskich lub w zasięgu dwóch godzin przewozem drogowym od danego punktu wyjścia.

Artykuł  12

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Art. 10. i 11 stosuje się od dnia 1 stycznia 2024 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 lutego 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

SPRAWOZDANIE Z KONTROLI BEZPOŚREDNICH NA STATKU PODCZAS PRZEWOZU (o którym mowa w art. 10)

1 Dz.U. L 3 z 5.1.2005, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) (Dz.U. L 95 z 7.4.2017, s. 1).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/16/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie kontroli przeprowadzanej przez państwo portu (Dz.U. L 131 z 28.5.2009, s. 57).
4 Network Document on Livestock Vessels, dostępny pod adresem https://circabc.europa.eu/ui/group/f41c4e1d-22a1-4e7b-aa31- cd16f126037d/library/d1bdd5a7-2e73-4f9a-97e2-c0975fc713a1/details.
5 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1255/97 z dnia 25 czerwca 1997 r. dotyczące kryteriów wspólnotowych dla punktów kontroli oraz zmieniające plan trasy określony w załączniku do dyrektywy 91/628/EWG (Dz.U. L 174 z 2.7.1997, s. 1).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.51.32

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2023/372 ustanawiające przepisy dotyczące rejestrowania, przechowywania i udostępniania pisemnej dokumentacji kontroli urzędowych przeprowadzanych na statkach do transportu zwierząt, a także przepisy dotyczące planów kryzysowych w nagłych przypadkach dla statków do transportu zwierząt, zatwierdzania statków do transportu zwierząt oraz minimalnych wymogów mających zastosowanie do punktów wyjścia
Data aktu: 17/02/2023
Data ogłoszenia: 20/02/2023
Data wejścia w życie: 01/01/2024, 12/03/2023