(notyfikowana jako dokument nr C(2023) 875)(Jedynie tekst w języku włoskim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 13 lutego 2023 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 29 czerwca 2022 r. Włochy przedłożyły Komisji wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 7.4.2.3 ppkt 3 lit. b) załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 2 , w którym wprowadzono wymóg zainstalowania europejskiego systemu sterowania pociągiem (ETCS) zgodnego z wzorcem 3 po dniu 1 lipca 2023 r. dla typów pojazdów dopuszczonych przed dniem 1 stycznia 2019 r. Wniosek ten złożono na podstawie art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797, który przewiduje możliwość niestosowania ze względu na ryzyko, że zagrożona zostanie ekonomiczna opłacalność projektu. Wniosek o tymczasowe niestosowanie dotyczy piętnastu pojazdów V250 Italia/ETR700 o numerach identyfikacyjnych 4810, 4804, 4814, 4815, 4881, 4812, 4813, 4811, 4806, 4883, 4816, 4809, 4802, 4801 i 4807, dostarczonych przez AnsaldoBreda S.p.A. Tych piętnaście pojazdów należy do taboru siedemnastu pojazdów V250 Italia/ETR700 posiadanych przez Trenitalia.
(2) W pkt 7.4.2.3 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 ustanowiono etap przejściowy w celu ułatwienia przejścia z ETCS zgodnego z wzorcem 2 na ETCS zgodny z wzorcem 3. Zezwolono w nim także na instalację ETCS zgodnego z wzorcem 2 do dnia 31 grudnia 2020 r. w odniesieniu do pojazdów objętych projektami lub umowami, które rozpoczęły się przed datą rozpoczęcia stosowania technicznych specyfikacji interoperacyjności określonych w rozporządzeniu (UE) 2016/919. Jeżeli stosowana jest ta opcja opóźnienia wprowadzenia wzorca 3, projekt ma zapewnić zgodność z zestawem specyfikacji nr 2 lub nr 3 wymienionym w tabeli A2 w załączniku A do rozporządzenia (UE) 2016/919 w okresie nie dłuższym niż do dnia 1 lipca 2023 r.
(3) Piętnaście pojazdów V250, o których mowa we wniosku, zostało zamówionych w dniu 4 sierpnia 2017 r. (umowa nr 3807) przez Trenitalia w ramach taboru siedemnastu pojazdów V250, który miał zostać dostarczony w okresie od maja 2019 r. do końca 2020 r., czyli do ostatecznego terminu określonego w pkt 7.4.2.3 ppkt 3 lit. a) załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919. W tych piętnastu pojazdach zainstalowano ETCS zgodny z wzorcem 2 i dopuszczono je do eksploatacji zgodnie z zezwoleniem dla typu przed dniem 31 grudnia 2020 r.
(4) Migracja tego taboru z wzorca 2 do wzorca 3 została początkowo zaplanowana na połowę 2023 r. zgodnie z regularnym utrzymaniem i eksploatacją pojazdów należących do taboru. Pandemia COVID-19 miała jednak negatywny wpływ na proces planowego utrzymania przedmiotowych pojazdów. W związku z tym planowanie procesu utrzymania tych pojazdów musiało zostać przełożone na okres po dniu 1 lipca 2023 r.
(5) W przypadku nieprzyjęcia wniosku o niestosowanie pkt 7.4.2.3 ppkt 3 lit. b) załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 operator byłby zobowiązany do zainstalowania ETCS zgodnego z wzorcem 3 w piętnastu pojazdach i tymczasowego wycofania ich z eksploatacji poza normalnym planowym utrzymaniem. Miałoby to skutek gospodarczy w postaci utraconych dochodów ze względu na niezdolność do świadczenia regularnych usług komercyjnych oraz wyższe koszty modernizacji wykraczającej poza normalne działania związane z utrzymaniem. Miałoby to również negatywne skutki społecznoekonomiczne dla klientów przedsiębiorstwa Trenitalia ze względu na zakłócenia w świadczeniu usług spowodowane działaniami związanymi z utrzymaniem poza planowanym harmonogramem.
(6) Producent tych piętnastu pojazdów, AnsaldoBreda, oraz ich właściciel, Trenitalia, zobowiązali się do opracowania planu prac inżynieryjnych i instalacyjnych w celu doposażenia tych pojazdów oraz pozostałego taboru w urządzenia pokładowe ETCS zgodne z wzorcem 3. Zgodnie z przedstawioną przez nich najnowszą prognozą planowania modernizacja do ETCS zgodnego z wzorcem 3 powinna zostać zakończona do dnia 31 grudnia 2025 r.
(7) Opóźnienie tej migracji nie będzie miało wpływu na interoperacyjność, ponieważ pojazdy te są już wyposażone w ETCS zgodny z wzorcem 2. ETCS w odniesieniu do urządzeń przytorowych jest ustalony zgodnie z wzorcem 2 i będzie stopniowo migrować do wzorca 3 do 2026 r., zgodnie z włoskim krajowym planem wdrożenia ERTMS.
(8) Z tych powodów warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. c) i art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 należy uznać za spełnione w odniesieniu do piętnastu przedmiotowych pojazdów. W związku z tym należy przyjąć złożony przez Włochy wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 7.4.2.3 ppkt 3 lit. b) załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 do tych pojazdów oraz o odroczenie migracji z ETCS zgodnego z wzorcem 2 do zgodnego z wzorcem 3 do dnia 31 grudnia 2025 r.
(9) Włochy zobowiązały się do informowania Komisji o planowaniu i postępach w modernizacji pojazdów do dnia 31 grudnia każdego roku.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: