(Jedynie tekst w języku włoskim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 13 lutego 2023 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 29 czerwca 2022 r. Włochy przedłożyły Komisji wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 7.4.2.3 ppkt 3 lit. b) załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 2 , w którym wprowadzono wymóg zainstalowania europejskiego systemu sterowania pociągiem (ETCS) zgodnego z wzorcem 3 po dniu 1 lipca 2023 r. dla typów pojazdów dopuszczonych przed dniem 1 stycznia 2019 r. Wniosek ten złożono na podstawie art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797, który przewiduje możliwość niestosowania ze względu na ryzyko, że zagrożona zostanie ekonomiczna opłacalność projektu. Wniosek o tymczasowe niestosowanie dotyczy piętnastu pojazdów V250 Italia/ETR700 o numerach identyfikacyjnych 4810, 4804, 4814, 4815, 4881, 4812, 4813, 4811, 4806, 4883, 4816, 4809, 4802, 4801 i 4807, dostarczonych przez AnsaldoBreda S.p.A. Tych piętnaście pojazdów należy do taboru siedemnastu pojazdów V250 Italia/ETR700 posiadanych przez Trenitalia.
(2) W pkt 7.4.2.3 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 ustanowiono etap przejściowy w celu ułatwienia przejścia z ETCS zgodnego z wzorcem 2 na ETCS zgodny z wzorcem 3. Zezwolono w nim także na instalację ETCS zgodnego z wzorcem 2 do dnia 31 grudnia 2020 r. w odniesieniu do pojazdów objętych projektami lub umowami, które rozpoczęły się przed datą rozpoczęcia stosowania technicznych specyfikacji interoperacyjności określonych w rozporządzeniu (UE) 2016/919. Jeżeli stosowana jest ta opcja opóźnienia wprowadzenia wzorca 3, projekt ma zapewnić zgodność z zestawem specyfikacji nr 2 lub nr 3 wymienionym w tabeli A2 w załączniku A do rozporządzenia (UE) 2016/919 w okresie nie dłuższym niż do dnia 1 lipca 2023 r.
(3) Piętnaście pojazdów V250, o których mowa we wniosku, zostało zamówionych w dniu 4 sierpnia 2017 r. (umowa nr 3807) przez Trenitalia w ramach taboru siedemnastu pojazdów V250, który miał zostać dostarczony w okresie od maja 2019 r. do końca 2020 r., czyli do ostatecznego terminu określonego w pkt 7.4.2.3 ppkt 3 lit. a) załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919. W tych piętnastu pojazdach zainstalowano ETCS zgodny z wzorcem 2 i dopuszczono je do eksploatacji zgodnie z zezwoleniem dla typu przed dniem 31 grudnia 2020 r.
(4) Migracja tego taboru z wzorca 2 do wzorca 3 została początkowo zaplanowana na połowę 2023 r. zgodnie z regularnym utrzymaniem i eksploatacją pojazdów należących do taboru. Pandemia COVID-19 miała jednak negatywny wpływ na proces planowego utrzymania przedmiotowych pojazdów. W związku z tym planowanie procesu utrzymania tych pojazdów musiało zostać przełożone na okres po dniu 1 lipca 2023 r.
(5) W przypadku nieprzyjęcia wniosku o niestosowanie pkt 7.4.2.3 ppkt 3 lit. b) załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 operator byłby zobowiązany do zainstalowania ETCS zgodnego z wzorcem 3 w piętnastu pojazdach i tymczasowego wycofania ich z eksploatacji poza normalnym planowym utrzymaniem. Miałoby to skutek gospodarczy w postaci utraconych dochodów ze względu na niezdolność do świadczenia regularnych usług komercyjnych oraz wyższe koszty modernizacji wykraczającej poza normalne działania związane z utrzymaniem. Miałoby to również negatywne skutki społecznoekonomiczne dla klientów przedsiębiorstwa Trenitalia ze względu na zakłócenia w świadczeniu usług spowodowane działaniami związanymi z utrzymaniem poza planowanym harmonogramem.
(6) Producent tych piętnastu pojazdów, AnsaldoBreda, oraz ich właściciel, Trenitalia, zobowiązali się do opracowania planu prac inżynieryjnych i instalacyjnych w celu doposażenia tych pojazdów oraz pozostałego taboru w urządzenia pokładowe ETCS zgodne z wzorcem 3. Zgodnie z przedstawioną przez nich najnowszą prognozą planowania modernizacja do ETCS zgodnego z wzorcem 3 powinna zostać zakończona do dnia 31 grudnia 2025 r.
(7) Opóźnienie tej migracji nie będzie miało wpływu na interoperacyjność, ponieważ pojazdy te są już wyposażone w ETCS zgodny z wzorcem 2. ETCS w odniesieniu do urządzeń przytorowych jest ustalony zgodnie z wzorcem 2 i będzie stopniowo migrować do wzorca 3 do 2026 r., zgodnie z włoskim krajowym planem wdrożenia ERTMS.
(8) Z tych powodów warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. c) i art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 należy uznać za spełnione w odniesieniu do piętnastu przedmiotowych pojazdów. W związku z tym należy przyjąć złożony przez Włochy wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 7.4.2.3 ppkt 3 lit. b) załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 do tych pojazdów oraz o odroczenie migracji z ETCS zgodnego z wzorcem 2 do zgodnego z wzorcem 3 do dnia 31 grudnia 2025 r.
(9) Włochy zobowiązały się do informowania Komisji o planowaniu i postępach w modernizacji pojazdów do dnia 31 grudnia każdego roku.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.43.11 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2023/319 w sprawie przyjęcia wniosku złożonego przez Republikę Włoską na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 o niestosowanie pkt 7.4.2.3 ppkt 3 lit. b) załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 w odniesieniu do piętnastu pojazdów V250 Italia/ETR700 |
| Data aktu: | 09/02/2023 |
| Data ogłoszenia: | 13/02/2023 |