Decyzja 2023/2898 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Światowej Organizacji Celnej (WCO) w odniesieniu do zatwierdzenia not wyjaśniających, opinii klasyfikacyjnych lub innych informacji mających charakter doradczy dotyczących interpretacji Systemu Zharmonizowanego oraz zaleceń mających zabezpieczyć jednolitość interpretacji i stosowania Systemu Zharmonizowanego w ramach Konwencji HS

DECYZJA RADY (UE) 2023/2898
z dnia 19 grudnia 2023 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Światowej Organizacji Celnej (WCO) w odniesieniu do zatwierdzenia not wyjaśniających, opinii klasyfikacyjnych lub innych informacji mających charakter doradczy dotyczących interpretacji Systemu Zharmonizowanego oraz zaleceń mających zabezpieczyć jednolitość interpretacji i stosowania Systemu Zharmonizowanego w ramach Konwencji HS

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 31, art. 43 ust. 2 i art. 207 ust. 4 akapit pierwszy w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją Rady 87/369/EWG 1  Unia zatwierdziła Międzynarodową Konwencję w sprawie Zharmonizowanego Systemu Określania i Kodowania Towarów 2  oraz Protokół zmian do tej Konwencji 3  (zwaną dalej "Konwencją HS"), na mocy której ustanowiono między innymi Komitet Systemu Zharmonizowanego (zwany dalej "Komitetem").

(2) Zgodnie z art. 7 ust. 1 lit. b) i c) Konwencji HS Komitet odpowiada między innymi za przygotowanie not wyjaśniających, opinii klasyfikacyjnych lub innych informacji mających charakter doradczy, jak poradniki do interpretacji Systemu Zharmonizowanego, a także za przygotowanie zaleceń dla zabezpieczenia jednolitości interpretacji i stosowania Systemu Zharmonizowanego.

(3) Zgodnie z art. 8 ust. 3 Konwencji HS noty wyjaśniające, opinie klasyfikacyjne oraz inne informacje mające charakter doradczy dotyczące interpretacji Systemu Zharmonizowanego oraz zalecenia mające zabezpieczyć jednolitość interpretacji i stosowania Systemu Zharmonizowanego, przygotowywane podczas sesji Komitetu (zwane dalej "decyzjami Komitetu") uważane są za zatwierdzone przez Radę Światowej Organizacji Celnej (WCO), jeżeli do końca drugiego miesiąca następującego po tym miesiącu, w którym sesja została zamknięta, żadna z Umawiających się Stron Konwencji HS nie powiadomiła Sekretarza Generalnego WCO o przekazaniu sprawy do ponownego zbadania przez Komitet Systemu Zharmonizowanego lub odesłaniu do Rady WCO.

(4) Zgodnie z art. 8 ust. 4 Konwencji HS, po odesłaniu sprawy do Rady WCO, zgodnie z postanowieniami ust. 2 tego artykułu, Rada WCO zatwierdza takie noty wyjaśniające, opinie klasyfikacyjne oraz inne informacje mające charakter doradczy albo zalecenia, chyba że któryś z członków Rady WCO będący Umawiającą się Stroną Konwencji HS poprosi o ich odesłanie w całości lub części do Komitetu w celu ponownego zbadania.

(5) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach WCO w odniesieniu do zatwierdzenia not wyjaśniających, opinii klasyfikacyjnych lub innych informacji mających charakter doradczy dotyczących interpretacji Systemu Zharmonizowanego, a także zaleceń mających zabezpieczyć jednolitości interpretacji i stosowania Konwencji HS, ponieważ przedmiotowe decyzje przygotowane przez Komitet będą mogły wywrzeć decydujący wpływ na treść prawa Unii, a mianowicie na rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 4 .

(6) W interesie Unii leży, aby stanowiska wyrażane przez Unię w ramach Komitetu były ustalane zgodnie z zasadami, kryteriami i wytycznymi dotyczącymi klasyfikacji taryfowej towarów. W interesie Unii leży również, aby takie stanowiska były ustalane w możliwie najszybszy sposób, tak aby umożliwić Unii wykonywanie jej praw w ramach Komitetu.

(7) Aby zabezpieczyć prawa Unii, Komisja powinna mieć również możliwość zwrócenia się w imieniu Unii o przekazanie sprawy Radzie WCO lub Komitetowi w celu ponownego zbadania zgodnie z art. 8 ust. 2 Konwencji HS, aby uniknąć przyjęcia decyzji w sprawie, co do której Rada WCO nie jest w stanie wypracować stanowiska przed upływem terminu określonego w art. 8 ust. 3 Konwencji HS albo osiągnęła stanowisko, które różni się znacznie od decyzji przyjętej przez Komitet.

(8) Ze względu na zmienny i wysoce techniczny charakter klasyfikacji towarów w ramach Konwencji HS, dużą liczbę zagadnień poddawanych dyskusji na posiedzeniach Komitetu odbywających się dwa razy w roku oraz ograniczone ramy czasowe na zapoznanie się z dokumentami rozsyłanymi przez Sekretariat WCO i Umawiające się Strony w ramach przygotowań do posiedzeń Komitetu, a także wynikającą z tego konieczność uwzględnienia w stanowisku Unii nowych informacji przedstawionych przed takimi posiedzeniami lub w ich trakcie oraz skutecznego działania na podstawie tych informacji, należy ustalić, zgodnie z zasadą lojalnej współpracy między instytucjami Unii zapisaną w art. 13 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE), niezbędne kroki w celu określenia stanowiska Unii.

(9) Decyzja Rady (UE) 2020/1707 5  określa skuteczną i przyśpieszoną procedurę ustalania stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w odniesieniu do zatwierdzenia not wyjaśniających, opinii klasyfikacyjnych lub innych informacji mających charakter doradczy dotyczących interpretacji Systemu Zharmonizowanego oraz zaleceń mających zabezpieczyć jednolitość interpretacji i stosowania Systemu Zharmonizowanego w ramach Konwencji HS, a także w odniesieniu do przygotowania takich aktów w ramach WCO. Ponieważ decyzja ta traci moc z dniem 31 grudnia 2023 r., należy ją zastąpić nową decyzją.

(10) Z uwagi na powtarzające się opóźnienia w dystrybucji dokumentów roboczych przed posiedzeniami Komitetu oraz w celu zabezpieczenia praw i interesów Unii w ramach WCO Komisja powinna starać się wzywać Sekretariat WCO do zapewniania dostępności dokumentów roboczych zgodnie z regulaminem Komitetu, tak aby takie dokumenty były rozsyłane co najmniej 30 dni przed otwarciem danej sesji.

(11) Aby zapewnić Radzie możliwość regularnej oceny oraz, w stosownych przypadkach, zmiany sposobu postępowania określonego w niniejszej decyzji, a także w duchu lojalnej współpracy między instytucjami Unii zapisanej w art. 13 ust. 2 TUE, obowiązywanie niniejszej decyzji powinno być ograniczone w czasie. W ramach przygotowań do strategicznego przeglądu Systemu Zharmonizowanego, który ma zostać poddany dyskusji w ramach Komisji Polityki WCO i Rady WCO w czerwcu 2024 r., obowiązywanie niniejszej decyzji może zostać na wniosek Komisji skrócone przed jej wygaśnięciem.

(12) Aby stanowisko Unii w odniesieniu do zatwierdzenia not wyjaśniających, opinii klasyfikacyjnych lub innych informacji mających charakter doradczy dotyczących interpretacji Systemu Zharmonizowanego oraz zaleceń dla zabezpieczenia jednolitości interpretacji Systemu Zharmonizowanego w ramach Konwencji HS, a także w odniesieniu do przygotowania takich aktów w ramach WCO zostało utrzymane po wygaśnięciu decyzji (UE) 2020/1707 z dniem 31 grudnia 2023 r., niniejszą decyzję należy stosować od dnia 1 stycznia 2024 r. i w związku z tym powinna ona wejść w życie w trybie pilnym,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w odniesieniu do zatwierdzenia not wyjaśniających, opinii klasyfikacyjnych lub innych informacji mających charakter doradczy dotyczących interpretacji Systemu Zharmonizowanego oraz zaleceń mających zabezpieczyć jednolitość interpretacji i stosowania Systemu Zharmonizowanego w ramach Konwencji HS, a także w odniesieniu do przygotowania takich aktów w ramach Światowej Organizacji Celnej, ustala się zgodnie z zasadami, kryteriami i wytycznymi określonymi w sekcji I załącznika do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Doprecyzowania stanowiska Unii, jakie ma być zajęte na podstawie art. 1, dokonuje się zgodnie ze specyfikacją określoną w sekcji II załącznika do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Niniejsza decyzja traci moc z dniem 31 grudnia 2026 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 grudnia 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

I.
Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum Światowej Organizacji Celnej w odniesieniu do przyjęcia not wyjaśniających, opinii klasyfikacyjnych lub innych informacji mających charakter doradczy dotyczących interpretacji systemu zharmonizowanego oraz zaleceń dla zabezpieczenia jednolitości interpretacji systemu zharmonizowanego w ramach konwencji w sprawie systemu zharmonizowanego (konwencji HS).
1.
ZASADY

W ramach Światowej Organizacji Celnej (WCO) Unia:

a)
propaguje i ułatwia klasyfikację celną towarów, jednolitą interpretację i stosowanie systemu zharmonizowanego (HS) oraz ograniczanie liczby przypadków i sporów związanych z rozbieżnymi interpretacjami HS, a także przyczynia się do osiągnięcia tych celów;
b)
dąży do odpowiedniego zaangażowania zainteresowanych stron w fazę przygotowania decyzji Komitetu Systemu Zharmonizowanego oraz zapewnia zgodność decyzji przyjmowanych w ramach WCO z Międzynarodową konwencją w sprawie zharmonizowanego systemu oznaczania i kodowania towarów (konwencja HS) 6 ;
c)
zapewnia zgodność środków przyjętych w ramach WCO z ogólnymi regułami interpretacji HS;
d)
propaguje stanowiska spójne z najlepszymi praktykami opracowanymi przez Unię w danym obszarze;
e)
propaguje uproszczenie i modernizację nomenklatury HS w zależności od rozwoju potrzeb użytkowników oraz rozwoju nowych technologii;
f)
zapewnia spójność z innymi politykami Unii, w tym z celem ochrony interesów finansowych Unii, oraz ze zobowiązaniami międzynarodowymi w zakresie, w jakim jest to istotne w świetle szczególnego charakteru klasyfikacji celnej.
2.
KRYTERIA

Stanowiska, jakie mają być zajęte w imieniu Unii w WCO:

(a)
ustala się zgodnie z następującymi kryteriami ogólnymi:
zasada, zgodnie z którą - w interesie pewności prawa i ułatwienia weryfikacji - decydującym kryterium przy klasyfikacji towarów do celów celnych są zasadniczo obiektywne cechy i właściwości towarów, określone w treści odpowiednich pozycji w nomenklaturze HS oraz w uwagach do sekcji lub działów, oraz
ogólne zasady interpretacji HS określone w załączniku do konwencji HS,
(b)
w stosownych przypadkach biorąc pod uwagę następujące kryteria szczegółowe:
orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w dziedzinie klasyfikacji celnej towarów,
nomenklaturę HS i noty wyjaśniające do HS, opinie klasyfikacyjne i decyzje klasyfikacyjne przyjęte przez Komitet,
podpozycje Nomenklatury scalonej (CN) 7  i noty wyjaśniające do CN,
rozporządzenia i decyzje klasyfikacyjne przyjęte przez Radę lub Komisję,
wnioski Komitetu Kodeksu Celnego - Sekcja Nomenklatury Taryfowej i Statystycznej, oraz
wszelkie inne akty prawne lub wytyczne dotyczące klasyfikacji celnej towarów opracowane przez Radę lub Komisję.
3.
WYTYCZNE

W stosownych przypadkach Unia stara się wspierać przyjmowanie w WCO następujących decyzji, zgodnie z zasadami i kryteriami, o których mowa w pkt 1 i 2:

a)
dotyczących propozycji not wyjaśniających, opinii klasyfikacyjnych lub innych informacji mających charakter doradczy dotyczących interpretacji HS;
b)
dotyczących przygotowania zaleceń dla zabezpieczenia jednolitości interpretacji i stosowania HS.
II.
Określenie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na forum Światowej Organizacji Celnej w odniesieniu do przyjęcia not wyjaśniających, opinii klasyfikacyjnych lub innych informacji mających charakter doradczy dotyczących interpretacji systemu zharmonizowanego oraz zaleceń dla zabezpieczenia jednolitości interpretacji systemu zharmonizowanego w ramach konwencji HS.

Przed każdym posiedzeniem Komitetu, podczas którego Komitet ma przyjąć decyzje wywierające skutki prawne dla Unii, należy podjąć niezbędne kroki, aby stanowisko wyrażone w imieniu Unii uwzględniało najnowsze informacje techniczne i inne istotne informacje przekazane Komisji, zgodnie z zasadami, kryteriami i wytycznymi określonymi w sekcji I. W celu ochrony praw i interesów Unii w ramach WCO Komisja zwraca szczególną uwagę na dostępność dokumentów roboczych zgodnie z regulaminem Komitetu.

W tym celu i w oparciu o te informacje Komisja przekazuje Radzie z odpowiednim wyprzedzeniem przed każdym posiedzeniem Komitetu, o którym to posiedzeniu mowa w akapicie pierwszym, pisemny dokument zawierający proponowane elementy określające stanowisko Unii do dyskusji i do zatwierdzenia szczegółów stanowiska, które ma być wyrażone w imieniu Unii. Rada analizuje dokumenty Komisji w możliwie najkrótszym terminie.

Jeżeli Rada nie zatwierdzi danej części wniosku, Komisja nie przedstawi stanowiska Unii w tej kwestii na posiedzeniu Komitetu.

W przypadku gdy stanowisko Unii zasadniczo różni się od decyzji przyjętej przez Komitet, Komisja, w odpowiednim czasie przed upływem terminu przewidzianego w art. 8 ust. 3 konwencji HS, przekazuje Radzie do dyskusji i w celu zatwierdzenia pisemny dokument określający, czy dana decyzja może zostać zaakceptowana lub czy dana sprawa powinna zostać przekazana Radzie WCO lub Komitetowi do ponownego rozpatrzenia zgodnie z art. 8 ust. 2 konwencji HS.

Aby chronić prawa Unii oraz uniknąć podjęcia w WCO decyzji w sprawie, co do której Rada nie jest w stanie wypracować stanowiska przed upływem terminu przewidzianego w art. 8 ust. 3 konwencji HS, Komisja może zwrócić się w imieniu Unii o przekazanie sprawy Radzie WCO lub Komitetowi do ponownego rozpatrzenia, zgodnie z art. 8 ust. 2 konwencji HS.

1 Decyzja Rady 87/369/EWG z dnia 7 kwietnia 1987 r. dotycząca zawarcia Międzynarodowej Konwencji w sprawie Zharmonizowanego Systemu Oznaczania i Kodowania Towarów oraz Protokołu zmian do tej Konwencji (Dz.U. L 198 z 20.7.1987, s. 1).
2 Dz.U. L 198 z 20.7.1987, s. 3.
3 Dz.U. L 198 z 20.7.1987, s. 11.
4 Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.U. L 256 z 7.9.1987, s. 1).
5 Decyzja Rady (UE) 2020/1707 z dnia 13 listopada 2020 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Światowej Organizacji Celnej w odniesieniu do przyjęcia not wyjaśniających, opinii klasyfikacyjnych lub innych informacji doradczych dotyczących interpretacji Systemu Zharmonizowanego oraz zaleceń mających zabezpieczać jednolitość interpretacji Systemu Zharmonizowanego w ramach konwencji HS (Dz.U. L 385 z 17.11.2020, s. 11).
6 Dz.U. L 198 z 20.7.1987, s. 3.
7 Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej, Dz.U. L 256 z 7.9.1987, s. 9.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2898

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2023/2898 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Światowej Organizacji Celnej (WCO) w odniesieniu do zatwierdzenia not wyjaśniających, opinii klasyfikacyjnych lub innych informacji mających charakter doradczy dotyczących interpretacji Systemu Zharmonizowanego oraz zaleceń mających zabezpieczyć jednolitość interpretacji i stosowania Systemu Zharmonizowanego w ramach Konwencji HS
Data aktu: 19/12/2023
Data ogłoszenia: 22/12/2023