DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/2895
z dnia 19 grudnia 2023 r.
ustanawiająca wykaz wysp i portów, o których mowa w art. 12 ust. 3-d dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, oraz umów o świadczenie transgranicznych usług publicznych lub transgranicznego obowiązku użyteczności publicznej, o których mowa w art. 12 ust. 3-c tej dyrektywy
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 12 ust. 3-d i 3-c,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dyrektywa 2003/87/WE została ostatnio zmieniona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/959 2 w celu uwzględnienia emisji z transportu morskiego w systemie handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii ("EU ETS").
(2) Aby zapewnić łączność niektórych wysp, w EU ETS przewidziano dwa rodzaje tymczasowych odstępstw od obowiązku umorzenia uprawnień na podstawie art. 12 ust. 3-d i 3-c dyrektywy 2003/87/WE. Ponieważ te tymczasowe odstępstwa dotyczą łączności, w tym samym akcie należy ustanowić wykaz wysp i portów oraz umów o świadczenie transgranicznych usług publicznych lub transgranicznego obowiązku użyteczności publicznej.
(3) Zgodnie z art. 12 ust. 3-d akapit pierwszy dyrektywy 2003/87/WE port, który ma zostać zidentyfikowany jako port objęty tymczasowym odstępstwem, musi znajdować się na wyspie, która nie ma połączenia drogowego ani kolejowego z lądem stałym, a której liczba stałych rezydentów nie przekracza 200 000. W następstwie wniosków złożo nych przez Danię, Grecję, Hiszpanię, Chorwację, Włochy, Maltę i Szwecję kilka portów należy zatem uznać za porty, których dotyczy tymczasowe odstępstwo zgodnie z art. 12 ust. 3-d dyrektywy 2003/87/WE.
(4) Zgodnie z art. 12 ust. 3-c dyrektywy 2003/87/WE umowy o świadczenie transgranicznych usług publicznych lub transgranicznego obowiązku użyteczności publicznej muszą łączyć dwa państwa członkowskie, z których jedno nie ma granicy lądowej z innym państwem członkowskim, a drugie państwo członkowskie jest państwem członkowskim położonym najbliżej tego państwa członkowskiego bez granicy lądowej. Cypr nie ma granicy lądowej z innym państwem członkowskim, a Grecja jest geograficznie najbliższym Cyprowi państwem członkowskim. W następstwie wspólnego wniosku złożonego przez Cypr i Grecję zamówienie publiczne na usługi łączące Cypr i Grecję należy zatem uznać za ponadnarodowe zamówienie publiczne na usługi w rozumieniu art. 12 ust. 3-c dyrektywy 2003/87/WE.
(5) Aby zapewnić skuteczne funkcjonowanie EU ETS, który ma obejmować emisje z transportu morskiego uwolnione od dnia 1 stycznia 2024 r., niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie od tej daty,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: