a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie (UE) 2015/757 ustanawia przepisy mające na celu dokładne monitorowanie, raportowanie i weryfikację emisji gazów cieplarnianych oraz innych istotnych informacji ze statków przybywających do portów podlegających jurysdykcji państw członkowskich, przebywających w tych portach lub wypływających z tych portów, w celu przyczyniania się do redukcji emisji gazów cieplarnianych z transportu morskiego w sposób efektywny pod względem kosztów.
(2) W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2015/757 określono metody monitorowania emisji CO2 w oparciu o zużycie paliwa. W załączniku II do rozporządzenia (UE) 2015/757 ustanowiono przepisy dotyczące monitorowania innych istotnych informacji.
(3) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/957 2 zmieniono rozporządzenie (UE) 2015/757, w szczególności w celu włączenia transportu morskiego do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji ("EU ETS") oraz monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji metanu (CH4) oraz podtlenku azotu (N2O).
(4) W części A załącznika I do rozporządzenia (UE) 2015/757 przewidziano, że emisje CO2 oblicza się przez mnożenie współczynników emisji przez zużycie paliwa. Należy zmienić część A w celu przedstawienia zmienionych wzorów uwzględniających włączenie emisji CH4 i N2O do zakresu rozporządzenia (UE) 2015/757. Ponieważ emisje CH4 mogą pochodzić z ilości paliw niespalonych, uwolnionych do atmosfery jako emisje ze strat paliwa, należy zmienić wzory w części A załącznika I w celu uwzględnienia tej możliwości. W świetle rozwoju technologicznego i naukowego w sektorze morskim, a w szczególności przyszłego wykorzystania nowych rodzajów paliwa, należy zaktualizować wykaz standardowych paliw i współczynników emisji podany w części A załącznika I.
(5) W części B załącznika I do rozporządzenia (UE) 2015/757 określono metody monitorowania wykorzystywane do określenia zużycia paliwa. Aby zapewnić właściwe i skuteczne funkcjonowanie EU ETS, konieczne jest rozróżnienie między podejściem obliczeniowym do określania emisji gazów cieplarnianych przewidzianym w metodach A, B i C określonych w części B tego załącznika a podejściem pomiarowym przewidzianym w metodzie D określonej w tej części.
(6) Aby dodatkowo wzmocnić system monitorowania, w szczególności w świetle włączenia emisji z transportu morskiego do EU ETS oraz zgodnie ze wspólnymi zasadami monitorowania i raportowania określonymi w art. 4 rozporządzenia (UE) 2015/757, przedsiębiorstwa powinny ustanowić procedury przepływu danych i działań kontrolnych oraz zawrzeć odpowiednie opisy takich procedur w planie monitorowania, o którym mowa w art. 6 tego rozporządzenia. Należy ponadto ustanowić zasady postępowania przedsiębiorstw w przypadku luk w danych, w tym przypadków braku danych lub tymczasowej niemożności stosowania planu monitorowania. Do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2015/757 należy zatem dodać nową część C dotyczącą zarządzania danymi i ich kontroli.
(7) Część B załącznika II do rozporządzenia (UE) 2015/757 zawiera szczegółowe przepisy dotyczące monitorowania przez przedsiębiorstwa innych istotnych informacji w okresach rocznych, zgodnie z art. 10 tego rozporządzenia. Za sprawą zmian w rozporządzeniu (UE) 2015/757 wprowadzonych rozporządzeniem (UE) 2023/957 CH4 i N2O włączono do zakresu rozporządzenia (UE) 2015/757. Wskaźniki służące do monitorowania średniej efektywności energetycznej statków należy odpowiednio dostosować i wyrazić w ekwiwalencie CO2.
(8) W art. 10 rozporządzenia (UE) 2015/757 wymieniono parametry, które przedsiębiorstwa mają monitorować w okresach rocznych w celu wypełnienia swoich obowiązków sprawozdawczych zgodnie z art. 11 tego rozporządzenia. Art. 10 lit. k) tego rozporządzenia stanowi, że przedsiębiorstwa mają monitorować, w okresach rocznych, zagregowaną całość emisji gazów cieplarnianych, które są objęte zakresem stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2003/87/WE 3 w odniesieniu do działalności w zakresie transportu morskiego zgodnie z załącznikiem I do tej dyrektywy. Monitorowanie to ma być prowadzone zgodnie z częścią A załącznika I do rozporządzenia (UE) 2015/757 i częścią B załącznika II do tego rozporządzenia. Należy dodać nową część C do załącznika II, określającą zasady monitorowania, w okresach rocznych, zagregowanej całości emisji gazów cieplarnianych generowanych przez statek. Ponadto należy ustanowić zasady dotyczące monitorowania informacji niezbędnych do uzasadnienia stosowania wszelkich odpowiednich odstępstw od art. 12 ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE przewidzianych w art. 12 ust. 3-e-3-b tej dyrektywy.
(9) Dla danego statku emisje gazów cieplarnianych podlegające dyrektywie 2003/87/WE mogą różnić się od emisji gazów cieplarnianych objętych zakresem rozporządzenia (UE) 2015/757, w tym ze względu na zakres geograficzny, o którym mowa w art. 3ga dyrektywy 2003/87/WE. Zasady monitorowania zagregowanej całości emisji gazów cieplarnianych ze statku zgodnie z art. 10 lit. k) rozporządzenia (UE) 2015/757 powinny opierać się na zmienionych wzorach zawartych w części A załącznika I do tego rozporządzenia. Aby uwzględnić przepisy dotyczące emisji gazów cieplarnianych objętych zakresem dyrektywy 2003/87/WE, w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2015/757 należy przewidzieć zbiór odstępstw, które mają być stosowane w odniesieniu do zmienionych wzorów zawartych w części A załącznika I do tego rozporządzenia, a także przedstawić kolejność ich stosowania. Aby dostosować załącznik II do rozporządzenia (UE) 2015/757 do aktów wykonawczych przyjętych na podstawie art. 14 ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE, należy ustanowić przepisy dotyczące postępowania w przypadku biomasy, odnawialnych paliw transportowych pochodzenia niebiologicznego i pochodzącego z recyklingu paliwa węglowego, jako odstępstwo od zasady ogólnej. Należy ustanowić dalsze odstępstwa, aby uwzględnić włączenie emisji gazów cieplarnianych pochodzących z transportu morskiego do EU ETS, w szczególności w odniesieniu do stosowania zakresu geograficznego, o którym mowa w art. 3ga dyrektywy 2003/87/WE, sposobu postępowania w odniesieniu do emisji gazów cieplarnianych objętych zakresem art. 12 ust. 3a i 3b tej dyrektywy, sposobu postępowania w odniesieniu do emisji gazów cieplarnianych objętych zakresem art. 12 ust. 3-d, 3-c i 3-b tej dyrektywy, stosowania odstępstwa przewidzianego w art. 12 ust. 3-e tej dyrektywy oraz wymogów dotyczących stopniowego wprowadzania przewidzianych w art. 3gb tej dyrektywy.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2015/757.
(11) Emisje gazów cieplarnianych z transportu morskiego zostaną włączone do EU ETS począwszy od okresu sprawozdawczego rozpoczynającego się 1 stycznia 2024 r., a emisje metanu i podtlenku azotu zostaną objęte zakresem rozporządzenia (UE) 2015/757 począwszy od okresu sprawozdawczego rozpoczynającego się 1 stycznia 2024 r. W związku z tym przepisy niniejszego rozporządzenia powinny mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2024 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 12 października 2023 r.
1 Dz.U. L 123 z 19.5.2015, s. 55.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/957 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/757 w celu włączenia transportu morskiego do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji oraz monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji dodatkowych gazów cieplarnianych i emisji z dodatkowych typów statków (Dz.U. L 130 z 16.5.2023, s. 105).
3 Dyrektywa 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiająca system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniająca dyrektywę Rady 96/61/WE (Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32).
* Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych (Dz.U. L 328 z 21.12.2018, s. 82).".