(Jedynie teksty w językach francuskim i włoskim są autentyczne)
(Dz.U.UE L z dnia 6 grudnia 2023 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyj- ności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 4, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 17 kwietnia 2023 r. Włochy przedłożyły Komisji wniosek o niestosowanie pkt 4.2.10.2.1 ("Środki zapobiegania pożarom - Wymagania materiałowe") załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1302/2014 2 w odniesieniu do modernizacji czterech pojazdów V300 Zefiro produkowanych przez przedsiębiorstwo Bombardier, oznaczonych odpowiednio numerami ERT 1000: -23; -28; -31 i -47.
(2) W dniu 11 maja 2023 r. Francja przedłożyła Komisji identyczny wniosek dotyczący tych samych czterech pojazdów.
(3) Informacje przedstawione przez wnioskodawców pozwoliły Komisji na przeprowadzenie analizy przedmiotowych wniosków o niestosowanie.
(4) Wnioski dotyczą pojazdów V300 Zefiro, które zostały zakupione przez przedsiębiorstwo Trenitalia S.p.A. w 2010 r. (na mocy umowy nr 14625 z 30 września 2010 r.) w ramach floty 50 pojazdów przeznaczonych do eksploatacji we włoskiej sieci kolejowej. W dniu 22 października 2021 r. przedsiębiorstwo Trenitalia S.p.A. (na mocy umowy nr 4669) zwróciło się o modernizację trzech pojazdów pierwotnej floty na potrzeby ich eksploatacji w ramach usługi transgranicznej między Francją a Włochami. W dniu 7 listopada 2021 r. przedsiębiorstwo Trenitalia S.p.A., pismem intencyjnym o numerze TRNIT-DACQ.ACQR \P \2022 \0040367, zwróciło się o modernizację jeszcze jednego pojazdu do tych samych celów. Zmodernizowany typ pojazdu określa się jako V300 Zefiro I-F. Na potrzeby rozszerzenia ich eksploatacji na francuską sieć krajową pojazdy V300 Zefiro I-F są wyposażane w dodatkowy system automatycznej kontroli pociągu (system "ATP"): dwustandardowy podsystem ERTMS/TVM 3 w konfiguracji "ograniczonej krajowej" połączony z podsystemem kontroli pociągu KVB 4 , wraz z podsystemem ATESS 3G 5 połączonym z KVB. Przedmiotowy ATP jest jedynym systemem dopuszczonym do eksploatacji na tych liniach francuskiej sieci kolei dużych prędkości, które nie są wyposażone w ERTMS.
(5) Przedmiotowe cztery pojazdy V300 Zefiro mają służyć wzmocnieniu floty pięciu pociągów dużych prędkości V300 Zefiro wykonujących przewozy transgraniczne między Francją a Włochami, które były przedmiotem takiego samego wniosku o niestosowanie, pierwotnie zaakceptowanego decyzją wykonawczą Komisji (2021) 3242 final 6 odnośnie do Francji i decyzją wykonawczą Komisji (2021) 3225 final 7 odnośnie do Włoch.
(6) Wnioski złożono na podstawie art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797, a mianowicie w związku z brakiem ekonomicznej opłacalności przeprowadzania modernizacji przedmiotowych pojazdów w pełnej zgodności z pkt 4.2.10.2.1 ("Środki zapobiegania pożarom - Wymagania materiałowe") załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1302/2014.
(7) Spośród systemów wymienionych w motywie 4 wersja KVB, która ma być połączona z dwustandardowym podsystemem ERTMS/TVM wzorca 2, nie jest już produkowana i nie oczekuje się, że będzie ponownie produkowana w przyszłości. Dostępne dla wnioskodawcy podsystemy KVB to części wyprodukowane przed rokiem 2011. Większość ich komponentów nie odpowiada normie EN 45545-2:2013+A1:2015, o której mowa w pkt 58 dodatku J.1 do rozporządzenia (UE) nr 1302/2014. Podobnie niektóre komponenty dwustandardowego podsystemu ERTMS/TVM także nie odpowiadają normie EN 45545-2:2013+A1:2015. Opracowanie rozwiązania technicznego odpowiadającego normie EN 45545-2:2013+A1:2015 podważałoby ekonomiczną opłacalność projektu, ponieważ wymagałoby znacznych inwestycji w okresie opracowania i certyfikacji trwającym około 52 miesiące.
(8) Alternatywne specyfikacje stosowane do wszystkich komponentów, o których mowa w motywie 7, z wyjątkiem szczotki Memor, to francuskie normy NF F 16-101:1988 i NF F 16-102:1992. Są one powszechnie uznawane na poziomie Unii, ponieważ zostały zaaprobowane jako rozwiązanie alternatywne względem normy EN 45545-2:2013 w okresie przejściowym przewidzianym w pkt 7.1.1.5 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1302/2014, który zakończył się w dniu 1 stycznia 2018 r. W przypadku szczotki Memor o masie 403 gramów kategorią odporności ogniowej, stosowaną w poprzednich projektach i zaaprobowaną zgodnie z poprzednimi wersjami technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu "Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski", była UL94:HB. W przypadku części zewnętrznych o masie powyżej 400 gramów norma EN 45545-2:2013 +A1:2015 wymaga zastosowania wyższej kategorii UL94:V0. Nie jest ona wymagana w przypadku części zewnętrznych lżejszych niż 400 gramów. Biorąc pod uwagę wcześniejsze doświadczenia zgromadzone w trakcie powszechnego stosowania systemu ATP oraz fakt, że masa szczotki Memor przekracza próg jedynie o 3 gramy, wnioskodawca proponuje utrzymanie kategorii UL94:HB.
(9) Brak pozytywnej decyzji przyniósłby czteroletnie opóźnienie w dostępności nowych pociągów zdolnych do świadczenia tej samej usługi, wraz z powiązanymi skutkami gospodarczymi, przejście na mniej ekologiczne środki transportu, a także rezygnację z synergii między pięcioma eksploatowanymi już pociągami Zefiro V300 a pojazdami będącymi przedmiotem niniejszego wniosku.
(10) Opierając się na argumentach przedstawionych przez wnioskodawców i powtórzonych w motywach 7, 8 i 9, należy uznać, że warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. c) i art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 zostały spełnione w odniesieniu do czterech modernizowanych pojazdów objętych wnioskami złożonymi przez Francję i Włochy. W związku z tym należy zaakceptować przedmiotowe wnioski.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 dyrektywy (UE) 2016/797,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 1 grudnia 2023 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2697 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2023/2697 w sprawie akceptacji wniosków złożonych przez Republikę Włoską i Republikę Francuską na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797, dotyczących niestosowania pkt 4.2.10.2.1 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1302/2014 w odniesieniu do czterech pojazdów V300 Zefiro I-F |
| Data aktu: | 01/12/2023 |
| Data ogłoszenia: | 06/12/2023 |