a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu (UE) 2017/625 ustanowiono przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przez właściwe organy państw członkowskich, w szczególności aby zapewnić, że wprowadzane do Unii przesyłki zwierząt i towarów z państw trzecich lub ich regionów, przeznaczone do spożycia przez ludzi, spełniają odpowiednie wymogi ustanowione w przepisach, o których mowa w art. 1 ust. 2 tego rozporządzenia, z wyjątkiem lit. d), e), g) i h) tego artykułu, lub z wymogami uznanymi za co najmniej równoważne.
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/2292 2 uzupełnia rozporządzenie (UE) 2017/625 w odniesieniu do wymogów dotyczących wprowadzania do Unii przesyłek niektórych zwierząt i towarów przeznaczonych do spożycia przez ludzi.
(3) W art. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292 należy jasno określić, który miód i produkty pszczele podlegają wymogom dotyczącym miodu i produktów pszczelich określonych w tym rozporządzeniu delegowanym. Należy zatem odnieść się do definicji tych produktów, określonych w dyrektywie Rady 2001/110/WE 3 .
(4) W przypadku produktów rybołówstwa pozyskiwanych w warunkach naturalnych dowody zgodności z dodatkowymi wymogami określonymi w art. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292 stanowią wystarczające gwarancje zgodności z przepisami Unii dotyczącymi bezpieczeństwa żywności i pasz. Głównym zagrożeniem dla bezpieczeństwa żywności w przypadku produktów rybołówstwa pozyskiwanych w warunkach naturalnych jest zanieczyszczenie środowiska. Zgodność z wymogami określonymi w art. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292 stanowi gwarancję zgodności z wymogami UE dotyczącymi zanieczyszczenia środowiska, w szczególności z wymogami określonymi w rozporządzeniu Komisji (UE) 2023/915 4 . Ponadto państwa trzecie muszą przeprowadzać kontrole urzędowe produktów rybołówstwa pozyskiwanych w warunkach naturalnych pod kątem pozostałości i zanieczyszczeń, zgodnie z art. 70 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/627 5 . Wobec produktów rybołówstwa pozyskiwanych w warunkach naturalnych należy zatem zastosować zwolnienie z dodatkowych wymogów określonych w art. 6-12 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292.
(5) Wyniki podjętego ostatnio przez Unię skoordynowanego działania wykazały, że na rynku unijnym obecny jest znaczny odsetek zafałszowanego miodu lub innych zafałszowanych produktów pszczelich pochodzących z importu 6 .
(6) W celu zapewnienia, aby miód i inne produkty pszczele z państw trzecich przeznaczone do spożycia przez ludzi, które mają być wprowadzone do obrotu w Unii, były zgodne z przepisami dotyczącymi żywności, bezpieczeństwa żywności, integralności i jakości zdrowotnej żywności na wszystkich etapach produkcji, przetwarzania i dystrybucji żywności, w tym z przepisami mającymi na celu zapewnienie uczciwych praktyk handlowych oraz ochronę interesów konsumentów i informacji, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/625, konieczne jest prowadzenie wzmożonych kontroli urzędowych takich produktów.
(7) W art. 65 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2017/625 określono wymóg, by właściwe organy państw członkowskich wzmogły kontrole urzędowe przesyłek, jeżeli organy te mają powody, by podejrzewać wystąpienie oszukańczych lub nieuczciwych praktyk. Art. 65 ust. 5 tego rozporządzenia nakłada na te właściwe organy obowiązek powiadomienia Komisji i pozostałych państw członkowskich o podjęciu decyzji o wzmożeniu kontroli urzędowych. W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/1873 7 określono przepisy dotyczące obowiązujących w punktach kontroli granicznej procedur skoordynowanego przeprowadzania przez właściwe organy wzmożonych kontroli urzędowych w przypadku niektórych produktów przywożonych do Unii w celu wprowadzenia do obrotu, aby zapewnić jednolity sposób skoordynowanego przeprowadzania takich wzmożonych kontroli urzędowych. W art. 3 ust. 1 tego rozporządzenia wykonawczego określono wymóg, aby, powiadamiając Komisję i pozostałe państwa członkowskie o decyzji dotyczącej przeprowadzenia wzmożonych kontroli urzędowych, właściwe organy wskazywały zakład pochodzenia umieszczony w wykazie sporządzonym zgodnie z art. 127 ust. 3 lit. e) ppkt (ii) i (iii) rozporządzenia (UE) 2017/625. Nie istnieje taki wykaz zakładów z państw trzecich produkujących miód lub inne produkty pszczele przeznaczone do spożycia przez ludzi. Należy zatem stworzyć taki wykaz.
(8) Zgodnie z art. 15 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292 przesyłki świeżego mięsa, mięsa mielonego, przetworów mięsnych, mięsa oddzielonego mechanicznie, niektórych produktów mięsnych, żelatyny i kolagenu mogą być wprowadzane do Unii wyłącznie wówczas, gdy zostały wytworzone z surowców uzyskanych w rzeźniach, zakładach obróbki dziczyzny, zakładach rozbioru mięsa i zakładach prowadzących działalność związaną z produktami rybołówstwa w państwach trzecich, zatwierdzonych i figurujących w wykazach zgodnie z art. 13 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292. Takie produkty pochodzenia zwierzęcego powinny być również dopuszczone do wprowadzania do Unii, jeżeli zostały wytworzone z surowców uzyskanych w państwach członkowskich, ponieważ takie surowce są również zgodne z wymogami określonymi w przepisach Unii. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 15 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292.
(9) Zgodnie z art. 21 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292 przesyłki niektórych produktów przeznaczonych do spożycia przez ludzi mogą być wprowadzane do Unii wyłącznie wówczas, gdy towarzyszy im świadectwo urzędowe. Należy sprecyzować, że wymóg ten ma również zastosowanie do zwierząt, od których lub z których pozyskuje się żywność. Ponadto art. 21 ust. 1 tego rozporządzenia delegowanego stanowi, że zezwala się na wprowadzanie do Unii przesyłek niektórych produktów wyłącznie wówczas, gdy towarzyszy im świadectwo urzędowe, z wyjątkiem przesyłek, w przypadku których Unia nie jest miejscem ostatecznego przeznaczenia. Zwierzęta i towary przeznaczone do spożycia przez ludzi jedynie przewożone tranzytem przez terytorium Unii są jednak wyłączone z zakresu rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292. Należy zmienić art. 21 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292 poprzez skreślenie odniesienia do Unii jako ostatecznego miejsca przeznaczenia, aby zachować spójność z zakresem tego rozporządzenia delegowanego.
(10) Wymogi dotyczące produktów złożonych określone w art. 21 i 22 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292 odnoszą się do przetworzonego mięsa. Ponieważ termin "przetworzone mięso" nie został zdefiniowany w przepisach Unii oraz aby zachować spójność z innymi wymogami dotyczącymi produktów złożonych, określonymi w tym rozporządzeniu delegowanym, w art. 21 i 22 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292 słowa "przetworzone mięso" należy zastąpić słowami "produkty mięsne".
(11) W art. 21 ust. 1 lit. f) rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292 ustanowiono odstępstwo od wymogów dotyczących urzędowej certyfikacji produktów złożonych trwałych w temperaturze pokojowej zawierających żelatynę i kolagen. Należy zmienić art. 21 ust. 1 lit. f) tego rozporządzenia delegowanego w celu sprecyzowania, że odstępstwo to nie ma zastosowania, gdy żelatyna i kolagen pochodzą z kości przeżuwaczy, ponieważ urzędowa certyfikacja takiej żelatyny i kolagenu jest wymagana zgodnie z art. 16 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 8 i rozdziałem C załącznika IX do tego rozporządzenia.
(12) W art. 21 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292 ustanowiono również odstępstwo od wymogów dotyczących urzędowej certyfikacji w odniesieniu do kapsułek żelatyny w przypadku, gdy kapsułki żelatyny nie pochodzą z kości przeżuwaczy. Należy wyjaśnić, że odstępstwo to ma zastosowanie nie tylko do wprowadzania do Unii pustych kapsułek, ale również do kapsułek żelatyny wypełnionych produktami pochodzenia zwierzęcego, bez uszczerbku dla wymogów certyfikacji mających zastosowanie do produktów pochodzenia zwierzęcego zawartych w takich wypełnionych kapsułkach żelatyny lub przy wprowadzaniu do Unii jako produkty złożone. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 21 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292.
(13) Produkty złożone trwałe w temperaturze pokojowej, w których jedynymi produktami pochodzenia zwierzęcego obecnymi w końcowym produkcie złożonym są witamina D3, dodatki do żywności, enzymy spożywcze lub środki aromatyzujące, stanowią znikome ryzyko dla zdrowia ludzi i zwierząt. Z tego powodu te produkty złożone podlegają zwolnieniu z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej na podstawie art. 3 ust. 1 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2021/630 9 oraz z wymogów określonych w art. 20 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292. Produkty złożone trwałe w temperaturze pokojowej zwolnione z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej uznaje się za stwarzające niskie ryzyko dla zdrowia ludzi i zwierząt i podlegają one wymogowi poświadczenia prywatnego. Ponieważ produkty złożone trwałe w temperaturze pokojowej, w których jedynymi produktami pochodzenia zwierzęcego obecnymi w końcowym produkcie złożonym są witamina D3, dodatki do żywności, enzymy spożywcze lub środki aromatyzujące do żywności, uznaje się za produkty o znikomym ryzyku dla zdrowia ludzi i zwierząt, te produkty złożone powinny podlegać zwolnieniu z wymogu, który stanowi, by w momencie wprowadzania ich do obrotu towarzyszyło im poświadczenie prywatne. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 3 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/630 i art. 22 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292.
(14) Przepisy dotyczące produktów złożonych trwałych w temperaturze pokojowej zwolnionych z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej oraz dotyczące kontroli urzędowych, które mają być przeprowadzane w odniesieniu do takich produktów złożonych, są ze sobą istotnie powiązane i z założenia mają być stosowane wspólnie. Jako że zmiany w art. 3 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/630 i art. 22 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292 są ze sobą powiązane w zakresie, w jakim dotyczą zwolnienia z wymogu dotyczącego produktów złożonych trwałych w temperaturze pokojowej, w których jedynymi produktami pochodzenia zwierzęcego obecnymi w końcowym produkcie złożonym są środki ulepszające żywność, mianowicie witamina D3, dodatki do żywności, enzymy spożywcze lub środki aromatyzujące do żywności, którym to produktom w momencie wprowadzania ich do obrotu musi towarzyszyć poświadczenie prywatne w celu uproszczenia i przejrzystości, aby ułatwić stosowanie przepisów i uniknąć ich powielania w różnych aktach prawnych, a także ponieważ obie zmiany powinny stać się skuteczne od tego samego dnia, by uniknąć niepewności prawa, należy ustanowić te zmiany w jednym akcie.
(15) Zgodnie z art. 14 lit. d) i e) rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292 zakłady produkujące wysoko przetworzone produkty pochodzenia zwierzęcego lub kapsułki żelatyny nie muszą znajdować się w wykazach, o których mowa w art. 13 tego rozporządzenia delegowanego. Ponieważ art. 14 wprowadza niejednoznaczność w kwestii wymogów dotyczących wprowadzania do Unii tych produktów oraz ze względu na spójność z art. 13 tego rozporządzenia delegowanego, w art. 14 tego rozporządzenia delegowanego nie należy wymieniać kapsułek żelatyny i produktów wysoko przetworzonych oznaczonych kodami CN i pozycjami HS, których nie wymieniono w art. 13 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292. Należy zatem sprostować art. 14 lit. d) i e) tego rozporządzenia delegowanego.
(16) W art. 21 wystąpiły błędy w wykazie podpozycji systemu zharmonizowanego dotyczących kiełków i nasion przeznaczonych do produkcji kiełków, ustanowionym w części drugiej załącznika I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 10 . Błędy te są istotne, ponieważ dotyczą identyfikacji kiełków i nasion przeznaczonych do produkcji kiełków, podlegających warunkom wprowadzania do Unii. Należy zatem sprostować te podpozycje w art. 21 pkt 1 lit. c) rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292.
(17) Popełniono błąd w numerze rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/1644 11 , o którym mowa w załączniku I część II sekcja C pkt 2 lit. a). Należy skorygować ten błąd, aby zagwarantować pewność prawa.
(18) Należy dać państwom trzecim wystarczająco dużo czasu na spełnienie nowego wymogu dotyczącego umieszczenia w wykazie zakładów upoważnionych do wywozu do Unii miodu i innych produktów pszczelich przeznaczonych do spożycia przez ludzi, których to produktów dotyczą zmiany wprowadzone niniejszym rozporządzeniem w art. 13 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292. Należy zatem wyznaczyć okres przejściowy przeznaczony na wprowadzenie tego wymogu.
(19) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia delegowane (UE) 2022/2292 i (UE) 2021/630,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: