a także mając na uwadze, co następuje:(1) Unia przystąpiła do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (zwanej dalej "konwencją"), zgodnie z decyzją Rady 2013/103/UE 1 oraz Umową między Unią Europejską a Międzyrządową Organizacją Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do konwencji 2 (zwaną dalej "umową w sprawie przystąpienia do konwencji").
(2) Mandat działającego w ramach OTIF komitetu ad hoc do spraw prawnych i współpracy międzynarodowej (zwanego dalej "komitetem") obejmuje zgodnie z art. 2 jego regulaminu wewnętrznego przygotowywanie projektów zmian lub uzupełnień konwencji, udzielanie porad prawnych z własnej inicjatywy lub na wniosek organów, o których mowa w art. 13 §§ 1 i 2 konwencji, lub na wniosek organów ustanowionych przez te organy, promowanie i ułatwianie funkcjonowania i wdrażania konwencji, monitorowanie i ocenę instrumentów prawnych oraz podejmowanie decyzji dotyczących współpracy z innymi międzynarodowymi organizacjami i stowarzyszeniami, w tym ustanawianie i rozwiązywanie konsultacyjnych grup kontaktowych z innymi międzynarodowymi organizacjami i stowarzyszeniami oraz monitorowanie funkcjonowania grup kontaktowych.
(3) Unia uczestniczy w komitecie zgodnie z konwencją, regulaminem wewnętrznym komitetu oraz umową w sprawie przystąpienia do konwencji.
(4) Na 5. posiedzeniu w dniach 7-9 listopada 2023 r. komitet ma podjąć decyzje w sprawie doradczej opinii prawnej dotyczącej stosowania załącznika E do konwencji do obiektów kolejowej infrastruktury usługowej, możliwych wariantów zmiany załącznika B do konwencji w celu ułatwienia wprowadzenia elektronicznego listu przewozowego, niektórych aspektów opracowania długoterminowej strategii dla OTIF, możliwych wariantów zmiany COTIF w odniesieniu do zawieszenia i wypowiedzenia konwencji lub członkostwa w OTIF w odniesieniu do określonego członka OTIF, przygotowania zalecenia dotyczącego stosowania podpisów elektronicznych w oficjalnej korespondencji między OTIF a jej członkami, rozwoju polityki w zakresie praw autorskich oraz opracowania wytycznych dotyczących ochrony nazwy, skrótu i logo OTIF oraz doprecyzowania znaczenia terminu "ekspert" w kontekście udziału zainteresowanych stron w pracach OTIF.
(5) Oczekuje się, że komitet podejmie decyzję w sprawie doradczej opinii prawnej dotyczącej stosowania przepisów ujednoliconych o umowie użytkowania infrastruktury w międzynarodowej komunikacji kolejowej (CUI) określonych w załączniku E do konwencji do obiektów kolejowej infrastruktury usługowej. Należy zapewnić w odniesieniu
do obiektów kolejowej infrastruktury usługowej zharmonizowaną i uzupełniającą wykładnię tych przepisów, z jednej strony, oraz przepisów stosowanych przez członków OTIF, z drugiej strony, w szczególności - w odniesieniu do Unii - dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE 3 .
(6) Obowiązujące postanowienia załącznika B do konwencji dopuszczają stosowanie elektronicznego listu przewozowego w oparciu o zasadę równoważności funkcjonalnej z wersją papierową. Z uwagi na postępującą cyfryzację transportu należy dokonać przeglądu adekwatności ram prawnych OTIF i rozważyć możliwe warianty zmiany konwencji w celu ułatwienia wprowadzenia elektronicznego listu przewozowego, z uwzględnieniem przepisów przyjętych przez Unię na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1056 4 .
(7) W odniesieniu do strategicznego rozwoju OTIF, ważne jest, aby zapewnić Sekretarzowi Generalnemu OTIF dalsze doradztwo i wytyczne dotyczące opracowania długoterminowej strategii dla OTIF, która ma zostać przedstawiona Zgromadzeniu Ogólnemu OTIF do rozpatrzenia i przyjęcia na jego następnej sesji zwyczajnej.
(8) Zważywszy na niedawne napięcia geopolityczne w regionie paneuropejskim, oczekuje się, że komitet wznowi dyskusję na temat zawieszenia i wypowiedzenia konwencji lub członkostwa w OTIF w odniesieniu do określonego członka OTIF. Należy zapewnić dokonanie należytego przeglądu postanowień konwencji dotyczących jej zawieszenia lub wypowiedzenia lub zawieszenia lub wypowiedzenia członkostwa w OTIF, w tym ograniczenia niektórych praw, a także podjąć decyzję, czy należy zmienić konwencję, aby lepiej chronić integralność OTIF i sieci jego członków, a także aby lepiej wspierać realizację celu OTIF polegającego na promowaniu, usprawnianiu i ułatwianiu międzynarodowego ruchu kolejowego pod każdym względem.
(9) Rozwój łączności elektronicznej wymaga pewnych aktualizacji o charakterze administracyjnym oraz modernizacji w celu zapewnienia bezpiecznego i niezawodnego stosowania podpisów elektronicznych w oficjalnej korespondencji między OTIF a jej członkami. Ważne jest poparcie przygotowania zalecenia w tym zakresie, które uwzględni różny poziom doświadczenia członków OTIF i będzie zgodne z przepisami ustanowionymi na poziomie unijnym, w szczególności z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 5 .
(10) W odniesieniu do ochrony prawnej nazwy, skrótu, logo i własności intelektualnej OTIF, komitet może podjąć decyzję o opracowaniu dla OTIF polityki zarządzania dokumentami stanowiącymi własność intelektualną. Polityka ta powinna być sformułowana w taki sposób, by ułatwiać ponowne wykorzystywanie informacji i dokumentów będących własnością OTIF zgodnie z przepisami określonymi w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 6 oraz w decyzji Komisji 2011/833/UE 7 .
(11) Komitet może podjąć decyzję w sprawie doprecyzowania znaczenia terminu "ekspert" w kontekście zalecenia dotyczącego udziału zainteresowanych stron w pracach OTIF, przyjętego przez komitet w dniu 5 kwietnia 2022 r. Należy zapewnić zharmonizowaną wykładnię tego terminu, biorąc pod uwagę znaczenie zapewnienia odpowiedniego udziału zainteresowanych stron w działaniach komitetu.
(12) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii na 5. posiedzeniu komitetu, ponieważ Unia jest członkiem OTIF, a decyzje podejmowane przez komitet mogą prowadzić do przyjęcia aktów, które będą wiążące na mocy prawa międzynarodowego i będą mogą w sposób decydujący wywrzeć wpływ na treść przepisów Unii, w szczególności dyrektywy 2012/34/UE, rozporządzenia (UE) nr 910/2014 oraz rozporządzenia (UE) 2020/1056.
(13) Proponowane decyzje, które mają zostać podjęte na 5. posiedzeniu komitetu, są zgodne z prawem Unii i jej celami strategicznymi, w związku z czym należy je poprzeć,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: