a także mając na uwadze, co następuje:(1) W przygotowanym przez Komisję planie prac dotyczącym ekoprojektu na lata 2016-2019 2 określono priorytety działań w ramach ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2016-2019. W planie roboczym wskazano, że przeprowadzenie badań przygotowawczych w odniesieniu do grup produktów związanych z energią i, w stosownych przypadkach, przyjęcie odpowiednich środków wykonawczych ma znaczenie priorytetowe. Dotyczy to również suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych. Suszarki bębnowe dla gospodarstw domowych zaliczają się ponadto do trzech głównych grup wybranych do przeglądu przed końcem 2025 r. w ramach planu prac w zakresie ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2022-2024 3 .
(2) Szacuje się, że środki przewidziane w planie prac w zakresie ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2022-2024 mogą potencjalnie przynieść, w 2030 r., roczne oszczędności energii końcowej wynoszące ponad 170 TWh, co jest równoważne obniżeniu emisji gazów cieplarnianych o ok. 24 mln ton rocznie w 2030 r. W przypadku suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych oszczędności energii elektrycznej mogą wynieść 0,6 TWh/rok do 2030 r. i 1,7 TWh/rok do 2040 r.
(3) Komisja ustanowiła przepisy dotyczące etykietowania energetycznego suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 392/2012 4 .
(4) Suszarki bębnowe dla gospodarstw domowych należą do grup produktów wymienionych w art. 11 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2017/1369, w odniesieniu do których Komisja ma przyjąć akt delegowany w celu wprowadzenia etykiety ze zmienioną skalą A-G, która miałaby być przedstawiana w sklepach i w sprzedaży internetowej 18 miesięcy po dniu wejścia aktu delegowanego w życie.
(5) W art. 7 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 392/2012 zobowiązano Komisję do dokonania przeglądu wspomnianego rozporządzenia delegowanego w świetle postępu technologicznego. Komisja dokonała tego przeglądu i przeanalizowała techniczne, środowiskowe i ekonomiczne aspekty suszarek bębnowych, jak również zachowanie użytkowników w praktyce. Przegląd przeprowadzono w ścisłej współpracy z zainteresowanymi podmiotami i stronami z Unii oraz państw trzecich. Wyniki przeglądu opublikowano i zaprezentowano forum konsultacyjnemu ustanowionemu zgodnie z art. 14 rozporządzenia (UE) 2017/1369.
(6) W wyniku przeglądu stwierdzono, że istnieje potrzeba zmiany wymogów dotyczących etykietowania energetycznego suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych.
(7) Aspekty środowiskowe suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych, uznane za istotne do celów niniejszego rozporządzenia, to: zużycie energii w fazie użytkowania, wytwarzanie odpadów po zakończeniu eksploatacji, emisje do powietrza w fazie produkcji w związku z wydobyciem i przetwarzaniem surowców oraz w fazie użytkowania ze względu na zużycie energii elektrycznej.
(8) W przeglądzie stwierdzono, że zużycie energii elektrycznej suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych można jeszcze bardziej ograniczyć dzięki wdrożeniu środków w zakresie etykietowania energetycznego, które ułatwiłoby dostrzeżenie różnic między produktami. Zachęci to dostawców do dalszego zwiększania zasobooszczędności suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych.
(9) Etykietowanie energetyczne suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych umożliwia konsumentom dokonywanie świadomych wyborów dotyczących zakupu bardziej energooszczędnych i zasobooszczędnych urządzeń. W specjalnym sondażu wśród konsumentów przeprowadzonym zgodnie z art. 14 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/1369 potwierdzono, że informacje umieszczone na etykiecie są zrozumiałe i istotne.
(10) W planie działania UE dotyczącym gospodarki o obiegu zamkniętym 5 oraz w planie prac w zakresie ekoprojektu i etykietowania energetycznego na lata 2022-2024 podkreślono, jak istotne jest stosowanie zasad ekoprojektu i etykietowania energetycznego w celu wspierania przejścia na bardziej zasobooszczędną gospodarkę o obiegu zamkniętym.
(11) W przeglądzie stwierdzono, że cykl życia suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych skrócił się z 14 do około 12 lat i że tendencja ta prawdopodobnie utrzyma się, jeżeli nie powstaną zachęty do właściwej konserwacji i naprawy suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych. Punktowa ocena możliwości naprawy informująca użytkownika o tym, jak łatwo jest naprawić suszarkę bębnową dla gospodarstw domowych, może pomóc w zmniejszeniu zużycia materiałów i składowania odpadów, ponieważ dzięki niej konsumenci będą bardziej zainteresowani możliwościami naprawy suszarki bębnowej zamiast jej złomowania i wpłynie na sposób projektowania produktów. Punktowa ocena możliwości naprawy mająca zastosowanie w Unii mogłaby ponadto zapobiec powstawaniu wielu różnych systemów krajowych, co stwarzałoby ryzyko osłabienia rynku wewnętrznego. Komisja powinna zatem przeanalizować kwestię wprowadzenia punktowej oceny możliwości naprawy.
(12) Wielobębnowe suszarki dla gospodarstw domowych mają te same podstawowe cechy co zwykłe suszarki bębnowe dla gospodarstw domowych, zatem powinny wchodzić w zakres niniejszego rozporządzenia.
(13) Suszarki bębnowe dla gospodarstw domowych do zabudowy są obudowane panelami, które zatrzymują ciepło wytwarzane wewnątrz suszarki bębnowej, co zwiększa efektywność energetyczną. Należy doprecyzować definicję suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych do zabudowy w celu odróżnienia ich od innych suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych, które umieszcza się pod panelem, ale same nie są obudowane panelami, a zatem nie towarzyszą im dodatkowe środki zatrzymywania ciepła.
(14) Suszarki bębnowe dla gospodarstw domowych wystawiane na targach powinny być opatrzone etykietą energetyczną, jeżeli pierwszy egzemplarz danego modelu został już wprowadzony do obrotu lub jest wprowadzany do obrotu na targach.
(15) Suszarki bębnowe zasilane bateriami, które można również podłączyć do sieci zasilającej za pomocą zakupionego oddzielnie przetwornika AC/DC, montuje się zazwyczaj w środowiskach mobilnych, takich jak samochody kempingowe, i nie są przeznaczone do użytku w gospodarstwach domowych. Takie suszarki powinny być zatem wyłączone z zakresu wymogów dotyczących etykietowania energetycznego.
(16) Na unijnym rynku dominują obecnie urządzenia elektryczne, a gazowe suszarki bębnowe są coraz rzadsze. Dlatego etykietę energetyczną można uprościć, usuwając ikonę przedstawiającą źródło energii zasilające suszarkę bębnową dla gospodarstw domowych.
(17) W przeglądzie wskazano, że wydajność skraplania zdecydowanej większości suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych przekracza 80 %. Liczbę klas efektywności skraplania przedstawianych na etykiecie można zatem zmniejszyć, a ich progi podnieść, aby lepiej odzwierciedlały ogólną pozytywną zmianę na rynku pod względem wydajności skraplania.
(18) Etykieta energetyczna zgodna z rozporządzeniem delegowanym (UE) nr 392/2012 pokazuje emisję hałasu akustycznego z suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych w dB(A), ale nie określono klas hałasu. W związku z tym użytkownik widzi wartość bezwzględną bez żadnego wskazania, jak korzystna jest ta wartość. Klasy emisji hałasu zamieszcza się już na etykietach dotyczących pralek, zmywarek i lodówek. Należy zatem określić takie klasy emisji i zamieszczać je na etykietach dotyczących suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych.
(19) Odpowiednie parametry produktów należy mierzyć przy zastosowaniu rzetelnych, dokładnych i odtwarzalnych metod. Metody te powinny uwzględniać uznane najnowocześniejsze metody pomiarów, w tym - o ile są dostępne - zharmonizowane normy przyjęte przez europejskie organy normalizacyjne wymienione w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 6 .
(20) Uznając wzrost sprzedaży produktów związanych z energią za pośrednictwem dostawców platform internetowych, zgodnie z definicją zawartą w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 7 , a nie bezpośrednio ze stron internetowych dostawców, należy wyjaśnić, że tacy dostawcy platform internetowych powinni umożliwiać przedsiębiorcom dostarczanie informacji dotyczących etykietowania danego produktu, zgodnie z art. 31 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2022/2065. "Informacje dotyczące etykietowania i oznakowania", o których mowa w art. 31 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2022/2065, należy w kontekście niniejszego rozporządzenia rozumieć jako obejmujące zarówno etykietę energetyczną, jak i kartę informacyjną produktu. Zgodnie z art. 6 rozporządzenia (UE) 2022/2065 dostawcy platform internetowych nie ponoszą odpowiedzialności za produkty sprzedawane za pośrednictwem ich interfejsów, pod warunkiem że nie mają faktycznej wiedzy o nielegalności takich produktów, a po uzyskaniu wiedzy o nielegalności produktów podejmują bezzwłocznie odpowiednie działania w celu usunięcia ich ze swoich interfejsów. Dostawca prowadzący sprzedaż bezpośrednio użytkownikom końcowym poprzez swoją stronę internetową jest objęty obowiązkami sprzedawców w zakresie sprzedaży na odległość, o których mowa w art. 5 rozporządzenia (UE) 2017/1369.
(21) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2023/807 8 ustanowiono współczynnik energii pierwotnej dla energii elektrycznej wynoszący 1,9 (współczynnik konwersji), który ma zastosowanie w przypadku obliczania oszczędności energii w odniesieniu do energii pierwotnej na podstawie zużycia energii końcowej. Ten współczynnik energii pierwotnej powinien mieć zastosowanie przy porównywaniu zużycia energii przez elektryczne i gazowe suszarki bębnowe.
(22) Procedura weryfikacji do celów nadzoru rynku powinna uwzględniać przypadki, w których testy przeprowadzone na suszarkach bębnowych dla gospodarstw domowych nie stwierdzą odpowiedniej wilgotności końcowej.
(23) Rozporządzenie delegowane (UE) nr 392/2012 należy uchylić ze skutkiem od dnia 30 czerwca 2025 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: