(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 9238)(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 27 stycznia 2023 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiające ramy tworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (rozporządzenie ramowe) 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 3 lit. c),
uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/317 z dnia 11 lutego 2019 r. ustanawiające system skuteczności działania i opłat w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej oraz uchylające rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 390/2013 i (UE) nr 391/2013 2 , w szczególności jego art. 15 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
UWAGI OGÓLNE
(1) Zgodnie z art. 10 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/317 państwa członkowskie mają obowiązek sporządzić - na szczeblu krajowym lub na szczeblu funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej (FAB) - plany skuteczności działania, które mają zawierać wiążące docelowe parametry skuteczności działania na każdy okres odniesienia w ramach systemu skuteczności działania dla służb żeglugi powietrznej i funkcji sieciowych. Wspomniane docelowe parametry skuteczności działania muszą być spójne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami przyjętymi przez Komisję na dany okres odniesienia.
(2) Ogólnounijne docelowe parametry skuteczności działania na trzeci okres odniesienia zostały pierwotnie określone w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/903 3 . Ponieważ te ogólnounijne docelowe parametry skuteczności działania oraz projekty planów skuteczności działania na trzeci okres odniesienia przedłożone następnie przez państwa członkowskie w październiku 2019 r. zostały sporządzone przed wybuchem pandemii COVID-19 w marcu 2020 r., nie uwzględniono w nich znacznego ograniczenia ruchu lotniczego ze względu na środki wprowadzone przez państwa członkowskie i państwa trzecie w celu powstrzymania pandemii.
(3) W odpowiedzi na wpływ pandemii COVID-19 na zapewnianie służb żeglugi powietrznej w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2020/1627 4 określono nadzwyczajne środki dotyczące trzeciego okresu odniesienia stanowiące odstępstwo od przepisów rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317. 2 czerwca 2021 r. Komisja przyjęła decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2021/891 5 ustanawiającą skorygowane ogólnounijne docelowe parametry skuteczności działania na trzeci okres odniesienia. Na tej podstawie w październiku 2021 r. państwa członkowskie przedłożyły Komisji projekty planów skuteczności działania zawierające skorygowane lokalne docelowe parametry skuteczności działania na trzeci okres odniesienia.
(4) W decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2022/728 6 Komisja stwierdziła, w odniesieniu do projektu planu skuteczności działania ustanowionego przez Niderlandy wspólnie z Belgią, Francją, Niemcami i Luksemburgiem na poziomie funkcjonalnego bloku przestrzeni powietrznej Europa Centralna (FABEC) ("projekt planu skuteczności działania dla FABEC"), że docelowe parametry skuteczności działania w zakresie efektywności kosztowej na trasie dla strefy pobierania opłat Belgia-Luksemburg nie są spójne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania i wydała zalecenia dotyczące korekty tych docelowych parametrów. W decyzji wykonawczej (UE) 2022/728 Komisja nie zgłosiła żadnych ustaleń w odniesieniu do docelowych parametrów skuteczności działania mających zastosowanie do służb żeglugi powietrznej zapewnianych w przestrzeni powietrznej Niderlandów.
(5) W odpowiedzi na rozpoczętą 24 lutego 2022 r. agresję wojskową Rosji wobec Ukrainy Unia przyjęła środki ograniczające zabraniające lądowania na terytorium Unii, startu z terytorium Unii i przelotu nad terytorium Unii rosyjskim przewoźnikom lotniczym, wszelkim zarejestrowanym w Rosji statkom powietrznym oraz wszelkim niezarejestro- wanym w Rosji statkom powietrznym, które są własnością lub są czarterowane lub w inny sposób kontrolowane przez rosyjską osobę prawną lub fizyczną. Powyższe środki ograniczające i przeciwśrodki przyjęte przez Rosję doprowadziły do zmian w ruchu lotniczym w europejskiej przestrzeni powietrznej. Niektóre państwa członkowskie zostały poważnie dotknięte znacznym zmniejszeniem liczby przelotów w przestrzeni powietrznej będącej w ich zakresie odpowiedzialności. Na szczeblu całej Unii zaobserwowany wpływ na liczbę lotów był jednak ograniczony w porównaniu z gwałtownym zmniejszeniem ruchu lotniczego w całej Europie, jakie było rezultatem wybuchu pandemii COVID-19.
(6) 13 lipca 2022 r. Niderlandy wraz z Belgią, Francją, Niemcami i Luksemburgiem przedłożyły Komisji skorygowany projekt planu skuteczności działania dla FABEC na trzeci okres odniesienia ("skorygowany projekt planu skuteczności działania dla FABEC").
(7) 24 października 2022 r. Komisja stwierdziła, że skorygowane docelowe parametry skuteczności działania w zakresie efektywności kosztowej na trasie dla strefy pobierania opłat Belgia-Luksemburg nadal budzą wątpliwości co do ich zgodności z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania. Komisja rozpoczęła zatem szczegółową analizę, o której mowa w art. 15 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317, w odniesieniu do tych docelowych parametrów skuteczności działania, które zawarto w skorygowanym projekcie planu skuteczności działania dla FABEC. Decyzją (UE) 2022/2255 7 Komisja powiadomiła o tym Belgię, Francję, Niemcy, Luksemburg i Niderlandy.
(8) 4 listopada 2022 r. Niderlandy poinformowały Komisję, że wycofały się ze skorygowanego projektu planu skutecności działania dla FABEC i przedłożyły Komisji skorygowany projekt planu skuteczności działania na trzeci okres odniesienia ustanowiony na szczeblu krajowym ("skorygowany projekt krajowego planu skuteczności działania"). W skorygowanym projekcie krajowego planu skuteczności działania utrzymano docelowe parametry skuteczności działania dla służb żeglugi powietrznej zapewnianych w przestrzeni powietrznej Niderlandów na poziomie określonym w skorygowanym projekcie planu skuteczności działania dla FABEC przedłożonym 13 lipca 2022 r. Ze skorygowanego projektu planu skuteczności działania dla FABEC faktycznie nie wynikały dla Niderlandów żadne dodatkowe korzyści ani synergie w zakresie skuteczności działania. W skorygowanym projekcie krajowego planu skuteczności działania nie wymieniono żadnych negatywnych skutków zaprzestania działań związanych z planowaniem skuteczności działania i ustalaniem parametrów docelowych na poziomie FABEC.
(9) Organ weryfikujący skuteczność działania, którego rolą jest wspomaganie Komisji przy wdrażaniu systemu skuteczności działania zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 549/2004, przekazał Komisji sprawozdanie dotyczące oceny skorygowanego projektu krajowego planu skuteczności działania.
(10) Zgodnie z art. 15 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317 Komisja, przy uwzględnieniu uwarunkowań lokalnych, oceniła zgodność lokalnych docelowych parametrów skuteczności działania zawartych w niderlandzkim skorygowanym projekcie krajowego planu skuteczności działania na podstawie kryteriów oceny określonych w pkt 1 załącznika IV do tego rozporządzenia wykonawczego. W odniesieniu do każdego kluczowego obszaru skuteczności działania i powiązanych docelowych parametrów skuteczności działania Komisja uzupełniła swoją ocenę, dokonując przeglądu elementów określonych w pkt 2 załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317.
(11) Bazowa prognoza ruchu opracowana przez służby statystyczno-prognostyczne organizacji Eurocontrol (STATFOR) opublikowana w czerwcu 2022 r. uwzględnia zmienione okoliczności, o których mowa w motywie 5. Na podstawie tej prognozy Komisja zauważa, że Niderlandy nie powinny doświadczyć poważnych zmian w przepływach ruchu lotniczego w trzecim okresie odniesienia w wyniku wojny Rosji w Ukrainie. W związku z tym zmienione okoliczności nie mają bezpośredniego wpływu na docelowe parametry skuteczności działania zawarte w skorygowanym projekcie krajowego planu skuteczności działania ani na ocenę tych docelowych parametrów pod kątem ich zgodności z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania.
(12) Na zasadzie wyjątku Niderlandy zgadzają się na zrzeczenie się swoich praw wynikających z art. 342 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w związku z art. 3 rozporządzenia 1/1958 8 oraz na przyjęcie i notyfikowanie niniejszej decyzji w języku angielskim.
OCENA KOMISJI
Ocena docelowych parametrów skuteczności działania w kluczowym obszarze skuteczności działania w zakresie bezpieczeństwa
(13) Jeżeli chodzi o kluczowy obszar skuteczności działania w zakresie bezpieczeństwa, Komisja oceniła zgodność docelowych parametrów przedłożonych przez władze Niderlandów w odniesieniu do skuteczności zarządzania bezpieczeństwem przez instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej ("ANSP") na podstawie kryterium, o którym mowa w pkt 1.1 załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317.
(14) Poniżej przedstawiono lokalne docelowe parametry skuteczności działania dotyczące bezpieczeństwa, które władze Niderlandów przedłożyły w odniesieniu do skuteczności zarządzania bezpieczeństwem, w podziale na cele zarządzania bezpieczeństwem i ze wskazaniem poziomu wdrożenia:
Niderlandy |
Docelowe parametry w zakresie skuteczności zarządzania bezpieczeństwem, wyrażone jako poziom wdrożenia, poziomy A-D Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ("EASA") |
Odnośna instytucja zapewniająca służby żeglugi powietrznej |
Cel zarządzania bezpieczeństwem |
2022 |
2023 |
2024 |
Ogólnounijne docelowe parametry (2024) |
Agencja kontroli ruchu lotniczego w Niderlandach ("LVNL") |
Polityka i cele w zakresie bezpieczeństwa |
C |
C |
C |
C |
Zarządzanie ryzykiem w zakresie bezpieczeństwa |
C |
D |
D |
D |
Zapewnienie bezpieczeństwa |
C |
C |
C |
C |
Propagowanie bezpieczeństwa |
C |
C |
C |
C |
Kultura bezpieczeństwa |
C |
C |
C |
C |
(15) Docelowe parametry skuteczności działania w zakresie bezpieczeństwa zaproponowane przez Niderlandy w odniesieniu do LVNL są zgodne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania.
(16) Komisja zauważa, że w skorygowanym projekcie krajowego planu skuteczności działania przedłożonym przez Niderlandy określono środki dotyczące LVNL służące osiągnięciu lokalnych docelowych parametrów skuteczności działania w zakresie bezpieczeństwa, takie jak ustanowienie opartego na analizie ryzyka planu bezpieczeństwa i aktualizacje systemu zarządzania bezpieczeństwem.
(17) Zatem w świetle uwag przedstawionych w motywach 14, 15 i 16 oraz biorąc pod uwagę, że ogólnounijne docelowe parametry skuteczności działania w zakresie bezpieczeństwa określone w decyzji wykonawczej (UE) 2021/891 muszą zostać osiągnięte do ostatniego roku trzeciego okresu odniesienia, a mianowicie do 2024 r., docelowe parametry w kluczowym obszarze skuteczności działania w zakresie bezpieczeństwa zawarte w skorygowanym projekcie krajowego planu skuteczności działania należy ocenić jako zgodne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania.
Ocena docelowych parametrów skuteczności działania w kluczowym obszarze skuteczności działania w zakresie środowiska
(18) Jeżeli chodzi o kluczowy obszar skuteczności działania w zakresie środowiska, Komisja oceniła zgodność docelowych parametrów przedłożonych przez władze Niderlandów w odniesieniu do przeciętnej horyzontalnej efektywności lotu na trasie dla faktycznej trajektorii na podstawie kryterium, o którym mowa w pkt 1.2 załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317. W związku z tym docelowe parametry zawarte w skorygowanym projekcie krajowego planu skuteczności działania porównano z odpowiednimi wartościami odniesienia dla horyzontalnej efektywności lotu na trasie określonymi w planie usprawnienia europejskiej sieci tras (ERNIP) dostępnym w momencie przyjmowania skorygowanych ogólnounijnych docelowych parametrów skuteczności działania na trzeci okres odniesienia, tj. 2 czerwca 2021 r.
(19) W odniesieniu do roku 2020 ogólnounijny docelowy parametr skuteczności działania na trzeci okres odniesienia w kluczowym obszarze skuteczności działania w zakresie środowiska, który pierwotnie określono w decyzji wykonawczej (UE) 2019/903 przed wybuchem pandemii COVID-19, nie został zmieniony decyzją wykonawczą (UE) 2021/891, z uwagi na fakt, że okres stosowania tego docelowego parametru upłynął i w związku z tym jego wdrożenie stało się tym samym ostateczne, nie dając możliwości dokonywania korekt z mocą wsteczną. Podobnie w skorygowanych projektach planów skuteczności działania nie można było zmienić z mocą wsteczną lokalnych docelowych parametrów skuteczności działania w zakresie środowiska na 2021 r. ustalonych przez państwa członkowskie w projektach planów skuteczności działania przedłożonych w październiku 2021 r. W związku z tym zgodność lokalnych docelowych parametrów skuteczności działania w zakresie środowiska z odpowiednimi ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania należy ocenić w odniesieniu do lat 2022, 2023 i 2024.
(20) Docelowe parametry skuteczności działania w kluczowym obszarze skuteczności działania w zakresie środowiska przedłożone przez władze Niderlandów oraz odpowiadające im krajowe wartości odniesienia na trzeci okres odniesienia z ERNIP, wyrażone jako przeciętna horyzontalna efektywność lotu na trasie dla faktycznej trajektorii, są następujące:
Niderlandy |
2022 |
2023 |
2024 |
Docelowe parametry w kluczowym obszarze skuteczności działania w zakresie środowiska wyrażone jako przeciętna horyzontalna efektywność lotu na trasie dla faktycznej trajektorii |
2,62% |
2,62% |
2,62% |
Wartości odniesienia |
2,62 % |
2,62 % |
2,62 % |
(21) Komisja zauważa, że docelowe parametry w zakresie środowiska przedłożone przez władze Niderlandów są równe odpowiednim krajowym wartościom odniesienia dla lat 2022, 2023 i 2024.
(22) Komisja zauważa, że w skorygowanym projekcie krajowego planu skuteczności działania władze Niderlandów przedstawiły różne środki służące osiągnięciu lokalnych docelowych parametrów w zakresie środowiska, które obejmują restrukturyzację przestrzeni powietrznej, wdrożenie transgranicznego zarządzania przylotami, nawigację opartą na charakterystykach, poprawę systemu kontroli ruchu lotniczego w celu umożliwienia skuteczniejszej koordynacji cywilnowojskowej oraz zwiększenie interoperacyjności z ośrodkami kontroli w Niemczech. Komisja z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Niderlandy planują wdrożyć wszystkie zalecane środki z ERNIP w celu poprawy trajektorii tras.
(23) Zatem w świetle uwag przedstawionych w motywach 20, 21 i 22 docelowe parametry w kluczowym obszarze skuteczności działania w zakresie środowiska zawarte w skorygowanym projekcie krajowego planu skuteczności działania należy ocenić jako zgodne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania.
Ocena docelowych parametrów skuteczności działania w kluczowym obszarze skuteczności działania w zakresie przepustowości
(24) Jeżeli chodzi o kluczowy obszar skuteczności działania w zakresie przepustowości, Komisja oceniła zgodność docelowych parametrów przedłożonych przez władze Niderlandów w odniesieniu do średniego opóźnienia lotu w zarządzaniu przepływem ruchu lotniczego ("opóźnienie ATFM") na trasie na podstawie kryterium, o którym mowa w pkt 1.3 załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317. W związku z tym docelowe parametry zawarte w skorygowanym projekcie krajowego planu skuteczności działania porównano z odpowiednimi wartościami odniesienia określonymi w planie operacyjnym sieci dostępnym w momencie przyjmowania skorygowanych ogólnounijnych docelowych parametrów skuteczności działania na trzeci okres odniesienia, tj. 2 czerwca 2021 r.
(25) W odniesieniu do roku 2020 ogólnounijny docelowy parametr skuteczności działania na trzeci okres odniesienia w kluczowym obszarze skuteczności działania w zakresie przepustowości, który pierwotnie określono w decyzji wykonawczej (UE) 2019/903 przed wybuchem pandemii COVID-19, nie został zmieniony decyzją wykonawczą (UE) 2021/891 z uwagi na fakt, że okres stosowania tego docelowego parametru upłynął i w związku z tym jego wdrożenie stało się ostateczne, nie dając możliwości dokonywania korekt z mocą wsteczną. Podobnie w skorygowanych projektach planów skuteczności działania nie można było zmienić z mocą wsteczną lokalnych docelowych parametrów skuteczności działania w zakresie przepustowości na 2021 r. ustalonych przez państwa członkowskie w projektach planów skuteczności działania przedłożonych w październiku 2021 r. W związku z tym zgodność lokalnych docelowych parametrów skuteczności działania w zakresie przepustowości z odpowiednimi ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania należy ocenić w odniesieniu do lat 2022, 2023 i 2024.
(26) Docelowe parametry w zakresie przepustowości tras przedłożone przez władze Niderlandów dla trzeciego okresu odniesienia, wyrażone w minutach opóźnienia ATFM przypadającego na lot, oraz odpowiednie wartości odniesienia określone w planie operacyjnym sieci są następujące:
Niderlandy |
2022 |
2023 |
2024 |
Docelowe parametry w kluczowym obszarze skuteczności działania w zakresie przepustowości, wyrażone w minutach opóźnienia ATFM przypadającego na lot |
0,15 |
0,15 |
0,15 |
Wartości odniesienia |
0,15 |
0,15 |
0,15 |
(27) Komisja zauważa, że docelowe parametry w zakresie przepustowości przedłożone przez władze Niderlandów są równe odpowiednim krajowym wartościom odniesienia dla lat 2022, 2023 i 2024.
(28) Komisja zauważa, że w skorygowanym projekcie krajowego planu skuteczności działania władze Niderlandów przedstawiły środki służące osiągnięciu lokalnych docelowych parametrów w zakresie przepustowości tras. Środki te obejmują nowy system zarządzania ruchem lotniczym, restrukturyzację przestrzeni powietrznej, a także stałą rekrutację i sprawniejsze szkolenie kontrolerów ruchu lotniczego.
(29) Zatem w świetle uwag przedstawionych w motywach 26, 27 i 28 docelowe parametry w kluczowym obszarze skuteczności działania w zakresie przepustowości zawarte w skorygowanym projekcie krajowego planu skuteczności działania należy ocenić jako zgodne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania.
Korekta docelowych parametrów w zakresie przepustowości dla terminalowych służb żeglugi powietrznej
(30) W przypadku portów lotniczych, które są objęte zakresem stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317, jak określono w art. 1 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia wykonawczego, Komisja uzupełniła swoją ocenę docelowych parametrów w zakresie przepustowości tras poprzez korektę docelowych parametrów w zakresie przepustowości dla terminalowych służb żeglugi powietrznej zgodnie z pkt 2.1 lit. b) załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317. W odniesieniu do Niderlandów uznano, że te docelowe parametry nie budzą wątpliwości.
Ocena docelowych parametrów skuteczności działania w kluczowym obszarze skuteczności działania w zakresie efektywności kosztowej
(31) Komisja oceniła zgodność docelowych parametrów w zakresie efektywności kosztowej zaproponowanych w skorygowanym projekcie krajowego planu skuteczności działania na podstawie kryteriów, o których mowa w pkt 1.4 lit. a), b) i c) załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317.
(32) Docelowe parametry efektywności kosztowej na trasie proponowane przez władze Niderlandów na trzeci okres odniesienia są następujące:
Strefa pobierania opłat trasowych Niderlandów |
2014 - wartość bazowa |
2019 - wartość bazowa |
20202021 |
2022 |
2023 |
2024 |
Docelowe parametry efektywności kosztowej na trasie wyrażone jako ustalony koszt j ednostkowy na trasie (w ujęciu realnym cen z 2017 r., "EUR 2017") |
67,44 EUR |
69,56 EUR |
151,70 EUR |
88,63 EUR |
75,73 EUR |
71,66 EUR |
(33) Jeżeli chodzi o kryterium ustanowione w pkt 1.4 lit. a) załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317, Komisja zauważa, że tendencja ustalonych kosztów jednostkowych na trasie na szczeblu strefy pobierania opłat wynosząca +0,7 % w trzecim okresie odniesienia jest bardziej pozytywna niż ogólnounijna tendencja wynosząca +1,0 % w tym samym okresie.
(34) Jeżeli chodzi o kryterium ustanowione w pkt 1.4 lit. b) załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317, Komisja zauważa, że długoterminowa tendencja ustalonych kosztów jednostkowych na trasie na szczeblu strefy pobierania opłat w drugim okresie odniesienia i w trzecim okresie odniesienia wynosząca +0,7 % jest gorsza niż długookresowa ogólnounijna tendencja wynosząca -1,3 % w tym samym okresie.
(35) Jeżeli chodzi o kryterium ustanowione w pkt 1.4 lit. c) załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317, Komisja zauważa, że wartość bazowa ustalonych kosztów jednostkowych wynosząca 69,56 EUR w Niderlandach w ujęciu EUR 2017 jest o 10,9 % niższa niż średnia wartość bazowa właściwej grupy porównawczej wynosząca 78,09 w ujęciu EUR 2017.
(36) Wyraźnie widać, że tendencja w zakresie ustalonych kosztów jednostkowych w Niderlandach w trzecim okresie odniesienia jest bardziej pozytywna niż odpowiednia tendencja ogólnounijna. Ponadto, jak zauważono w motywie 35, Niderlandy wykazują dobre wyniki w odniesieniu do wartości bazowej na 2019 r., która jest niższa niż odpowiadająca jej średnia wartość dla grupy porównawczej. W związku z tym Komisja uważa, że w odniesieniu do Niderlandów odchylenie od ogólnounijnej długookresowej tendencji w zakresie ustalonych kosztów jednostkowych, o którym mowa w motywie 34, nie wyklucza zgodności docelowych parametrów skuteczności działania w zakresie efektywności kosztowej z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania w zakresie efektywności kosztowej.
(37) Zatem w świetle uwag przedstawionych w motywach 32-36 docelowe parametry w kluczowym obszarze skuteczności działania w zakresie efektywności kosztowej zawarte w skorygowanym projekcie krajowego planu skuteczności działania należy ocenić jako zgodne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania.
Korekta docelowych parametrów efektywności kosztowej terminalowych służb żeglugi powietrznej
(38) W przypadku portów lotniczych, które są objęte zakresem stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317, jak określono w art. 1 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia wykonawczego, Komisja uzupełniła swoją ocenę docelowych parametrów efektywności kosztowej na trasie poprzez korektę docelowych parametrów efektywności kosztowej na trasie dla terminalowych służb żeglugi powietrznej zgodnie z pkt 2.1 lit. c) załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317. W odniesieniu do Niderlandów uznano, że te projekty docelowych parametrów nie budzą wątpliwości.
Przegląd systemów zachęt, o których mowa w art. 11 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317, uzupełniający ocenę Komisji dotyczącą docelowych parametrów przepustowości
(39) Zgodnie z pkt 2.1 lit. f) załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317 Komisja uzupełniła swoją ocenę docelowych parametrów przepustowości, dokonując przeglądu systemów zachęt, o których mowa w art. 11 tego rozporządzenia wykonawczego. W tym zakresie Komisja zbadała, czy proponowane systemy zachęt spełniają podstawowe wymogi określone w art. 11 ust. 1 i 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317.
(40) W decyzji wykonawczej (UE) 2022/728 Komisja stwierdziła, że Niderlandy mają dokonać korekty swoich systemów zachęt w celu osiągnięcia docelowych parametrów przepustowości tras i terminali w taki sposób, aby maksymalne straty finansowe wynikające z tych systemów zachęt zostały ustalone na poziomie mającym istotny wpływ na przychód obarczony ryzykiem. Komisja zauważa, że Niderlandy nie wprowadziły żadnych zmian do tych systemów zachęt w porównaniu z projektem planu skuteczności działania dla FABEC przedłożonym w 2021 r. i skorygowanym projektem planu skuteczności działania dla FABEC przedłożonym w lipcu 2022 r.
(41) Zatem w świetle uwag przedstawionych w motywie 40, Komisja stwierdza, że systemy zachęt określone w skorygowanym projekcie krajowego planu skuteczności działania nadal budzą wątpliwości. Komisja powtarza zatem swoją opinię, że Niderlandy powinny dokonać korekty swoich systemów zachęt służących osiągnięciu docelowych parametrów przepustowości tras i terminali w związku z przyjęciem ostatecznego planu skuteczności działania zgodnie z art. 16 lit. a) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317, aby maksymalne straty finansowe wynikające z tych systemów zachęt zostały ustalone na poziomie mającym istotny wpływ na przychód obarczony ryzykiem, zgodnie z wymogiem wyraźnie określonym w art. 11 ust. 3 lit. a) tego rozporządzenia wykonawczego. Zdaniem Komisji powinno to prowadzić do maksymalnych strat finansowych nie mniejszych niż 1 % ustalonych kosztów.
WNIOSKI
(42) Na podstawie oceny przedstawionej w motywach 13-41 Komisja stwierdziła, że docelowe parametry skuteczności działania zawarte w skorygowanym projekcie krajowego planu skuteczności działania przedłożonym przez władze Niderlandów są zgodne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 14 grudnia 2022 r.