Rozporządzenie delegowane 2023/2460 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 w zakresie ustanowienia wyłączenia de minimis z obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów małych gatunków pelagicznych w Morzu Śródziemnym

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/2460
z dnia 22 sierpnia 2023 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 w zakresie ustanowienia wyłączenia de minimis z obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów małych gatunków pelagicznych w Morzu Śródziemnym

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (UE) nr 1380/2013 ma na celu stopniowe wyeliminowanie odrzutów we wszystkich rodzajach połowów w Unii poprzez wprowadzenie obowiązku wyładunku w odniesieniu do połowów gatunków podlegających limitom połowowym. W Morzu Śródziemnym ma ono również zastosowanie do połowów gatunków podlegających minimalnym rozmiarom odniesienia do celów ochrony, wymienionym w załączniku IX do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 2

(2) Na podstawie art. 15 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 obowiązek wyładunku ma zastosowanie do połowów małych gatunków pelagicznych od dnia 1 stycznia 2015 r.

(3) Aby uniknąć nieproporcjonalnie wysokich kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami, rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2018/161 3  zezwolono na odrzucanie niewielkiego odsetka złowionych gatunków podlegających minimalnemu rozmiarowi odniesienia do celów ochrony. Przewidziano w nim łączne wyłączenie de minimis, które ma zastosowanie do połowów małych gatunków pelagicznych przy użyciu włoka pelagicznego lub okrężnicy oraz do połowów sardeli europejskiej, sardynki europejskiej, makreli i ostroboka w podobszarach geograficznych Generalnej Komisji Rybołówstwa Morza Śródziemnego (GFCM) 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11.1, 11.2 i 12 (zachodnia część Morza Śródziemnego); 17 i 18 (Morze Adriatyckie); oraz 15, 16, 19, 20, 22, 23 i 25 (południowo- wschodnia część Morza Śródziemnego). Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2020/2012 4  przedłużyło stosowanie łącznego wyłączenia de minimis do dnia 31 grudnia 2023 r.

(4) W maju 2023 r. PESCAMED - grupa wysokiego szczebla w zachodniej części Morza Śródziemnego (Hiszpania, Francja i Włochy), ADRIATICA - grupa wysokiego szczebla w regionie Morza Adriatyckiego (Chorwacja, Włochy i Słowenia) oraz SUDESTMED - grupa wysokiego szczebla w południowowschodniej części Morza Śródziemnego (Grecja, Włochy, Cypr i Malta), przedłożyły pierwotne wspólne rekomendacje zawierające wniosek o przedłużenie wyłączeń de minimis ustanowionych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2018/161.

(5) W dniu 15 czerwca 2023 r. Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa ("STECF") dokonał oceny dowodów naukowych przedstawionych na poparcie tych pierwotnych wspólnych rekomendacji 5 .

(6) W odniesieniu do nieproporcjonalnie wysokich kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami i poziomów niezamierzonych połowów, chociaż STECF zauważył, że takie informacje uległy poprawie, konieczne są dalsze prace w zakresie gromadzenia danych w odniesieniu do konkretnych flot.

(7) W odniesieniu do danych i informacji na temat nieproporcjonalnie wysokich kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami, dostarczonych przez grupę wysokiego szczebla ADRIATICA i grupę wysokiego szczebla PESCA- MED, STECF zauważył, że przeprowadzone badania wskazały na niemożność zwiększenia selektywności i nieproporcjonalnie wysokich kosztów zarządzania niezamierzonymi połowami.

(8) W odniesieniu do danych i informacji na temat nieproporcjonalnie wysokich kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami, dostarczonymi przez grupę wysokiego szczebla SUDESTMED w odniesieniu do okrężnicowców, STECF zauważył, że chociaż informacje przesłane przez Grecję wzmacniają uzasadnienie wyłączenia, konieczne są dalsze prace w celu oceny reprezentatywności tych informacji w odniesieniu do innych flot grupy wysokiego szczebla SUEDESTMED prowadzących działalność w południowowschodniej części Morza Śródziemnego. STECF odnotował również niski poziom odrzutów.

(9) W dniu 27 czerwca 2023 r. grupa wysokiego szczebla SUDESTMED, a w dniu 28 czerwca 2023 r. grupa wysokiego szczebla PESCAMED i grupa wysokiego szczebla ADRIATICA przedłożyły zaktualizowane wspólne rekomendacje.

(10) Zgodnie z art. 18 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 Komisja rozpatrzyła zaktualizowaną wspólną rekomendację grup wysokiego szczebla PESCAMED, ADRIATICA i SUDESTMED w świetle dokonanej przez STECF oceny pierwotnej wspólnej rekomendacji w celu zapewnienia zgodności zaktualizowanych wspólnych rekomendacji z odpowiednimi unijnymi środkami ochrony, w tym z obowiązkiem wyładunku.

(11) Komisja wzięła również pod uwagę, że: (i) oczekuje się, że zbliżająca się ocena obowiązku wyładunku 6  dostarczy więcej informacji na temat skuteczności, wydajności, spójności, adekwatności i wartości dodanej obowiązku wyładunku; oraz (ii) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) zauważył, że obecny proces oceny wspólnych rekomendacji jest nieskuteczny, że konieczna jest dalsza refleksja nad tym, jak go dalej poprawić oraz że taka refleksja umożliwiłaby dyskusję na temat kwestii dotyczących danych oraz na temat znalezienia nowych sposobów poprawy wdrażania obowiązku wyładunku.

(12) Komisja odnotowuje również, że w Morzu Śródziemnym gatunki są poławiane jednocześnie, w bardzo różnych ilościach, co sprawia, że stosowanie podejścia opartego na pojedynczym stadzie staje się trudne. Gatunki te są ponadto poławiane w ramach rybołówstwa łodziowego i wyładowywane w wielu miejscach wyładunku rozmieszczonych geograficznie wzdłuż wybrzeża. Powoduje to nieproporcjonalnie wysokie koszty postępowania z niezamierzonymi połowami.

(13) W zaktualizowanych wspólnych rekomendacjach państwa członkowskie ponownie zobowiązały się do dalszego usprawniania gromadzenia danych w odniesieniu do konkretnych flot, aby zapewnić lepszą reprezentatywność danych.

(14) Z powodów określonych w motywach 4-13 powyżej oraz aby uniknąć nieproporcjonalnie wysokich kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami i przerwania odnośnych połowów oraz związanej z nią działalności gospodarczej Komisja uznaje zatem, że należy przyznać wyłączenia od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(15) W związku z tym, że środki określone w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na planowanie okresu połowu statków unijnych i na powiązaną działalność gospodarczą oraz ze względu na pewność prawa, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2024 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Realizacja obowiązku wyładunku

Obowiązek wyładunku, o którym mowa w art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, ma zastosowanie na wodach Unii w Morzu Śródziemnym zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

a)
"gatunki podlegające wymogom dotyczącym minimalnych rozmiarów" oznaczają wszelkie gatunki wymienione w załączniku IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241;
b)
"Morze Śródziemne" oznacza wody morskie Morza Śródziemnego na wschód od linii wskazującej 5°36' długości geograficznej zachodniej;
c)
"podobszar geograficzny GFCM" oznacza podobszar geograficzny Generalnej Komisji Rybołówstwa Morza Śródziemnego (GFCM) zgodnie z określeniem w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1343/2011 7 ;
d)
"zachodnia część Morza Śródziemnego" oznacza podobszary geograficzne GFCM 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11.1, 11.2 oraz 12;
e)
"południowo-wschodnia część Morza Śródziemnego" oznacza podobszary geograficzne GFCM 15, 16, 19, 20, 22, 23 i 25;
f)
"Morze Adriatyckie" oznacza podobszary geograficzne GFCM 17 i 18;
g)
"południowa część Morza Adriatyckiego i Morza Jońskiego" oznacza podobszary geograficzne GFCM 18, 19 i 20.
Artykuł  3

Wyłączenie de minimis

Na zasadzie odstępstwa od art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 następujące ilości mogą zostać odrzucone na podstawie art. 15 ust. 4 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013:

w przypadku sardeli europejskiej, sardynki europejskiej, makreli i ostroboka - do 5 % całkowitych rocznych połowów tych gatunków, złowionych przez statki używające włoków pelagicznych i okrężnic w zachodniej części Morza Śródziemnego (podobszary geograficzne 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11.1, 11.2 i 12),
w przypadku sardeli europejskiej, sardynki europejskiej, makreli i ostroboka - do 5 % całkowitych rocznych połowów tych gatunków złowionych przez statki używające włoków pelagicznych w Morzu Adriatyckim (podobszary geograficzne 17 i 18),
w przypadku sardeli europejskiej, sardynki europejskiej, makreli i ostroboka - do 3 % całkowitych rocznych połowów tych gatunków dokonanych przez statki używające okrężnic w Morzu Adriatyckim (podobszary geograficzne 17 i 18),
w przypadku sardeli europejskiej, sardynki europejskiej, makreli i ostroboka - do 1 % całkowitych rocznych połowów tych gatunków dokonanych przez statki używające włoków pelagicznych w południowowschodniej części Morza Śródziemnego (podobszary geograficzne 15, 16, 19, 20, 22, 23 i 25),
w przypadku sardeli europejskiej, sardynki europejskiej, makreli i ostroboka - do 3 % całkowitych rocznych połowów tych gatunków dokonanych przez statki używające okrężnicy w południowowschodniej części Morza Śródziemnego (podobszary geograficzne 20, 22 i 23),
w przypadku sardeli europejskiej, sardynki europejskiej, makreli i ostroboka - do 1 % całkowitych rocznych połowów tych gatunków dokonanych przez statki używające okrężnicy w południowowschodniej części Morza Śródziemnego (podobszary geograficzne 15, 16, 19 i 25).
Artykuł  4

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 sierpnia 2023 r.

1 Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 22.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 (Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 105).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2018/161 z dnia 23 października 2017 r. ustanawiające wyłączenie de minimis z obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów małych gatunków pelagicznych w Morzu Śródziemnym (Dz.U. L 30 z 2.2.2018, s. 1).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/2012 z dnia 5 sierpnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2018/161 ustanawiające wyłączenie de minimis z obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów małych gatunków pelagicznych w Morzu Śródziemnym, jeśli chodzi o okres jego stosowania (Dz.U. L 415 z 10.12.2020, s. 1).
5 Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF), Ocena wspólnych rekomendacji dotyczących obowiązku wyładunku i rozporządzenia w sprawie środków technicznych (STECF-23-04 i 23-06).
6 COM(2023) 103 final.
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1343/2011 z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie niektórych przepisów dotyczących połowów na obszarze objętym porozumieniem GFCM (Generalnej Komisji Rybołówstwa Morza Śródziemnego) oraz zmiany rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w sprawie środków zarządzania zrównoważoną eksploatacją zasobów rybołówstwa Morza Śródziemnego (Dz.U. L 347 z 30.12.2011, s. 44).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2460

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2023/2460 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 w zakresie ustanowienia wyłączenia de minimis z obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów małych gatunków pelagicznych w Morzu Śródziemnym
Data aktu: 22/08/2023
Data ogłoszenia: 06/11/2023
Data wejścia w życie: 01/01/2024, 07/11/2023