a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie (UE) nr 1380/2013 ma na celu stopniowe wyeliminowanie odrzutów we wszystkich rodzajach połowów w Unii poprzez wprowadzenie obowiązku wyładunku w odniesieniu do połowów gatunków podlegających limitom połowowym. W Morzu Śródziemnym ma ono również zastosowanie do połowów gatunków podlegających minimalnym rozmiarom odniesienia do celów ochrony, wymienionym w załączniku IX do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 2
(2) Na podstawie art. 15 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 obowiązek wyładunku ma zastosowanie do połowów małych gatunków pelagicznych od dnia 1 stycznia 2015 r.
(3) Aby uniknąć nieproporcjonalnie wysokich kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami, rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2018/161 3 zezwolono na odrzucanie niewielkiego odsetka złowionych gatunków podlegających minimalnemu rozmiarowi odniesienia do celów ochrony. Przewidziano w nim łączne wyłączenie de minimis, które ma zastosowanie do połowów małych gatunków pelagicznych przy użyciu włoka pelagicznego lub okrężnicy oraz do połowów sardeli europejskiej, sardynki europejskiej, makreli i ostroboka w podobszarach geograficznych Generalnej Komisji Rybołówstwa Morza Śródziemnego (GFCM) 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11.1, 11.2 i 12 (zachodnia część Morza Śródziemnego); 17 i 18 (Morze Adriatyckie); oraz 15, 16, 19, 20, 22, 23 i 25 (południowo- wschodnia część Morza Śródziemnego). Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2020/2012 4 przedłużyło stosowanie łącznego wyłączenia de minimis do dnia 31 grudnia 2023 r.
(4) W maju 2023 r. PESCAMED - grupa wysokiego szczebla w zachodniej części Morza Śródziemnego (Hiszpania, Francja i Włochy), ADRIATICA - grupa wysokiego szczebla w regionie Morza Adriatyckiego (Chorwacja, Włochy i Słowenia) oraz SUDESTMED - grupa wysokiego szczebla w południowowschodniej części Morza Śródziemnego (Grecja, Włochy, Cypr i Malta), przedłożyły pierwotne wspólne rekomendacje zawierające wniosek o przedłużenie wyłączeń de minimis ustanowionych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2018/161.
(5) W dniu 15 czerwca 2023 r. Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa ("STECF") dokonał oceny dowodów naukowych przedstawionych na poparcie tych pierwotnych wspólnych rekomendacji 5 .
(6) W odniesieniu do nieproporcjonalnie wysokich kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami i poziomów niezamierzonych połowów, chociaż STECF zauważył, że takie informacje uległy poprawie, konieczne są dalsze prace w zakresie gromadzenia danych w odniesieniu do konkretnych flot.
(7) W odniesieniu do danych i informacji na temat nieproporcjonalnie wysokich kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami, dostarczonych przez grupę wysokiego szczebla ADRIATICA i grupę wysokiego szczebla PESCA- MED, STECF zauważył, że przeprowadzone badania wskazały na niemożność zwiększenia selektywności i nieproporcjonalnie wysokich kosztów zarządzania niezamierzonymi połowami.
(8) W odniesieniu do danych i informacji na temat nieproporcjonalnie wysokich kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami, dostarczonymi przez grupę wysokiego szczebla SUDESTMED w odniesieniu do okrężnicowców, STECF zauważył, że chociaż informacje przesłane przez Grecję wzmacniają uzasadnienie wyłączenia, konieczne są dalsze prace w celu oceny reprezentatywności tych informacji w odniesieniu do innych flot grupy wysokiego szczebla SUEDESTMED prowadzących działalność w południowowschodniej części Morza Śródziemnego. STECF odnotował również niski poziom odrzutów.
(9) W dniu 27 czerwca 2023 r. grupa wysokiego szczebla SUDESTMED, a w dniu 28 czerwca 2023 r. grupa wysokiego szczebla PESCAMED i grupa wysokiego szczebla ADRIATICA przedłożyły zaktualizowane wspólne rekomendacje.
(10) Zgodnie z art. 18 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 Komisja rozpatrzyła zaktualizowaną wspólną rekomendację grup wysokiego szczebla PESCAMED, ADRIATICA i SUDESTMED w świetle dokonanej przez STECF oceny pierwotnej wspólnej rekomendacji w celu zapewnienia zgodności zaktualizowanych wspólnych rekomendacji z odpowiednimi unijnymi środkami ochrony, w tym z obowiązkiem wyładunku.
(11) Komisja wzięła również pod uwagę, że: (i) oczekuje się, że zbliżająca się ocena obowiązku wyładunku 6 dostarczy więcej informacji na temat skuteczności, wydajności, spójności, adekwatności i wartości dodanej obowiązku wyładunku; oraz (ii) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) zauważył, że obecny proces oceny wspólnych rekomendacji jest nieskuteczny, że konieczna jest dalsza refleksja nad tym, jak go dalej poprawić oraz że taka refleksja umożliwiłaby dyskusję na temat kwestii dotyczących danych oraz na temat znalezienia nowych sposobów poprawy wdrażania obowiązku wyładunku.
(12) Komisja odnotowuje również, że w Morzu Śródziemnym gatunki są poławiane jednocześnie, w bardzo różnych ilościach, co sprawia, że stosowanie podejścia opartego na pojedynczym stadzie staje się trudne. Gatunki te są ponadto poławiane w ramach rybołówstwa łodziowego i wyładowywane w wielu miejscach wyładunku rozmieszczonych geograficznie wzdłuż wybrzeża. Powoduje to nieproporcjonalnie wysokie koszty postępowania z niezamierzonymi połowami.
(13) W zaktualizowanych wspólnych rekomendacjach państwa członkowskie ponownie zobowiązały się do dalszego usprawniania gromadzenia danych w odniesieniu do konkretnych flot, aby zapewnić lepszą reprezentatywność danych.
(14) Z powodów określonych w motywach 4-13 powyżej oraz aby uniknąć nieproporcjonalnie wysokich kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami i przerwania odnośnych połowów oraz związanej z nią działalności gospodarczej Komisja uznaje zatem, że należy przyznać wyłączenia od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.
(15) W związku z tym, że środki określone w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na planowanie okresu połowu statków unijnych i na powiązaną działalność gospodarczą oraz ze względu na pewność prawa, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2024 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 22 sierpnia 2023 r.