uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji gazów cieplarnianych z transportu morskiego oraz zmiany dyrektywy 2009/16/WE 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 5, art. 12 ust. 2 i art. 17 ust. 5,
(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2016/1927 2 określono szablony i zasady techniczne na potrzeby składania planów monitorowania, raportów na temat wielkości emisji i dokumentów zgodności zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2015/757.
(2) Rozporządzeniem (UE) 2023/957 3 zmieniono rozporządzenie (UE) 2015/757 w celu włączenia transportu morskiego do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji ("EU ETS") oraz monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji metanu (CH4) i podtlenku azotu (N2O) i emisji z dodatkowych typów statków. Nałożono w nim również na przedsiębiorstwa obowiązek zgłaszania zagregowanych danych dotyczących emisji na poziomie przedsiębiorstwa ("raporty na poziomie przedsiębiorstwa"). Nałożono w nim ponadto na Komisję obowiązek ustanowienia przepisów technicznych dotyczących automatycznego przedkładania szablonów do celów składania planów monitorowania.
(3) Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/1927 należy zmienić w celu odzwierciedlenia tych zmian. Zakres niezbędnych zmian w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2016/1927 wymaga publikacji całego tekstu. Należy zatem uchylić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/1927 i zastąpić je niniejszym rozporządzeniem,
(4) Plan monitorowania powinien zawierać co najmniej elementy określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/757. Bez uszczerbku dla przepisów art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/757 i zgodnie z art. 10 akapit ostatni tego rozporządzenia plany monitorowania powinny umożliwiać monitorowanie i raportowanie zużycia paliwa i wyemitowanej emisji gazów cieplarnianych na podstawie innych, dobrowolnie wybranych kryteriów.
(5) Dostarczając informacji dotyczących elementów i procedur w ramach planu monitorowania zgodnie z art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/757, przedsiębiorstwa powinny mieć również możliwość odwołania się do procedur lub systemów skutecznie wdrożonych w ramach ich istniejących systemów zarządzania, takich jak międzynarodowy kodeks zarządzania bezpieczeństwem (kodeks ISM) 4 bądź plan zarządzania efektywnością energetyczną statku (SEEMP) 5 , lub do systemów i kontroli objętych zharmonizowanymi normami jakości, normami środowiskowymi i normami zarządzania energią, na przykład EN ISO 9001:2015, EN ISO 14001:2015 lub EN ISO 50001:2011. W takich przypadkach lub gdy odpowiednie procedury, zgodnie z przepisami dotyczącymi monitorowania emisji określonymi w załącznikach I i II do rozporządzenia (UE) 2015/757, są już opisane w ustanowionych pisemnych procedurach, powinna istnieć możliwość zawarcia w planach monitorowania ich krótkiego opisu lub streszczenia.
(6) Aby ułatwić monitorowanie, należy umożliwić stosowanie domyślnych wartości w odniesieniu do poziomu niepewności związanego z monitorowaniem paliwa przy uwzględnieniu wytycznych opracowanych przez Komisję.
(7) Należy określić specyfikacje techniczne elektronicznego szablonu raportów na temat wielkości emisji. Jest to konieczne, aby zapewnić składanie zweryfikowanych raportów na temat wielkości emisji drogą elektroniczną i zamieszczenie w nich pełnych i zagregowanych informacji w ujęciu rocznym.
(8) Raport na temat wielkości emisji powinien zawierać co najmniej informacje określone w art. 11 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/757, w tym wyniki rocznego monitorowania. Powinien również umożliwić zgłaszanie dodatkowych informacji, które ułatwiają zrozumienie zgłaszanych dobrowolnie średnich wskaźników eksploatacyjnej efektywności energetycznej.
(9) Zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/757, w przypadku zmiany przedsiębiorstwa w odniesieniu do statku poprzednie przedsiębiorstwo składa raport na poziomie statku, obejmujący te same elementy co roczny raport na temat wielkości emisji, o którym mowa w art. 11 ust. 1 tego rozporządzenia, tyle że ograniczony do okresu odpowiadającego działalności prowadzonej na odpowiedzialność poprzedniego przedsiębiorstwa ("częściowe raporty na temat wielkości emisji"). Specyfikacje elektronicznego szablonu raportu na temat wielkości emisji, o którym mowa w art. 11 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/757, powinny mieć również zastosowanie do częściowych raportów na temat wielkości emisji.
(10) Należy zmienić przepisy ustanawiające elektroniczny szablon dokumentów zgodności, aby dostosować je do zmian wprowadzonych do informacji o przedsiębiorstwie i danych identyfikacyjnych statku w szablonach planów monitorowania.
(11) Zgodnie z art. 11a ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/757 od 2025 r. przedsiębiorstwa mają przekazywać zagregowane dane dotyczące emisji na poziomie przedsiębiorstwa ("sprawozdania na poziomie przedsiębiorstwa") właściwemu organowi administrującemu. Aby przedmiotowe plany monitorowania zawierały znormalizowane informacje umożliwiające harmonijne wdrożenie obowiązków sprawozdawczych na poziomie przedsiębiorstwa, należy określić specyfikacje techniczne elektronicznego szablonu tych raportów.
(12) Sprawozdania na poziomie przedsiębiorstwa powinny obejmować co najmniej informacje określone w art. 11a rozporządzenia (UE) 2015/757. Powinny one również obejmować elementy wymagane do przekazywania zweryfikowanych emisji do rejestru Unii zgodnie z art. 31 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/1122 6 .
(13) Emisje gazów cieplarnianych z transportu morskiego zostaną włączone do EU ETS od okresu sprawozdawczego rozpoczynającego się w dniu 1 stycznia 2024 r., a emisje metanu i podtlenku azotu zostaną objęte zakresem rozporządzenia (UE) 2015/757 od okresu sprawozdawczego rozpoczynającego się w dniu 1 stycznia 2024 r. Datę rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia należy zatem odroczyć do tej daty,
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 6 listopada 2023 r.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2449 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/2449 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 w odniesieniu do szablonów planów monitorowania, raportów na temat wielkości emisji, częściowych raportów na temat wielkości emisji, dokumentów zgodności i sprawozdań na poziomie przedsiębiorstwa oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1927 |
Data aktu: | 06/11/2023 |
Data ogłoszenia: | 07/11/2023 |
Data wejścia w życie: | 27/11/2023, 01/01/2024 |