PARLAMENT EUROPEJSKI,- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Eurofound) za rok budżetowy 2021,
- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0109/2023),
A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Eurofound) (zwanej dalej "Fundacją") jej ostateczny budżet na rok budżetowy 2021 wyniósł 21 757 000 EUR, co stanowi wzrost o 1,69 % w porównaniu z 2020 r.; mając na uwadze, że budżet Fundacji pochodzi głównie z budżetu Unii;
B. mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Fundacji za rok budżetowy 2021 Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Fundacji jest wiarygodne oraz że operacje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;
Zarządzanie budżetem i finansami
1. zauważa z uznaniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2021 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania środków na bieżący rok w wysokości 99,98 %, co stanowi lekki wzrost o 0,06 % w porównaniu z rokiem 2020; przyjmuje do wiadomości, że wskaźnik wykonania środków na płatności w bieżącym roku wyniósł 83,56 %, co oznacza wzrost o 3,12 % w porównaniu z rokiem 2020;
2. wyraża zaniepokojenie, że rzeczywista siła nabywcza budżetu zmniejsza się, a udział budżetu operacyjnego zmniejszył się z 39 % w 2010 r. do 28 % w 2021 r.; podkreśla, że kontynuacja tej tendencji zagraża zdolności Fundacji do gromadzenia wystarczających, aktualnych i wiarygodnych danych;
3. zauważa z zadowoleniem, że wskaźnik realizacji środków przeniesionych z 2020 r. wyniósł 98,10 %, czyli o 1,7 punktu procentowego więcej niż ten sam wskaźnik w roku 2020;
4. zauważa z niepokojem, że z powodu wzrostu kosztów życia w Irlandii udział budżetu operacyjnego Fundacji stale się zmniejsza, z 37,6 % w 2012 r. do 26,4 % w 2021 r.; ostrzega, że kontynuacja tego trendu zagrozi zdolności Fundacji do utrzymania i dalszej poprawy jakości jej pracy;
5. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Fundacja dzieli służby księgowe z Europejskim Urzędem ds. Pracy (ELA), co pomogło temu ostatniemu w sprawnym zintensyfikowaniu działalności;
Wyniki działalności
6. przyjmuje do wiadomości, że osiągnięto 93 % wyników programu prac zaplanowanych na 2021 r., przy czym 38 z 41 celów zostało osiągniętych w 2021 r.;
7. zauważa, że Fundacja stosuje osiem kluczowych wskaźników efektywności, zawartych w jej systemie monitorowania wyników; zauważa zwłaszcza wyraźną poprawę wyników w zakresie wykorzystania wiedzy fachowej Fundacji w kluczowych dokumentach politycznych na szczeblu unijnym, z 34,6 % w 2020 r. do 74 % w 2021 r., takich jak wniosek dotyczący dyrektywy w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń, konkluzje Rady w sprawie telepracy, sprawozdania Komisji w sprawie opieki długoterminowej w Unii, cyfrowych platform pracy w Unii oraz przegląd sytuacji w zakresie zatrudnienia i kwestii społecznych w Europie w 2021 r.; odnotowuje ponadto dobre wyniki w zakresie wykorzystania wiedzy Fundacji w mediach - w 2021 r. ukazały się 1 083 artykuły prasowe w porównaniu z 703 w 2020 r. - i pochwala w szczególności Fundację za jej widoczność w kluczowych europejskich i międzynarodowych mediach, jeżeli chodzi o najistotniejsze tematy, takie jak różne skutki pandemii COVID-19, telepraca, prawo do bycia offline i kwestie związane z płacą minimalną; odnotowuje wzrost zaangażowania Fundacji w wydarzenia i spotkania o znaczeniu politycznym w ciągu 2021 r., z 202 wypowiedzi w roku 2020 do 360 wypowiedzi w roku 2021;
8. z zadowoleniem przyjmuje w szczególności bardzo terminowe i przydatne działania mające na celu przekazanie ustaleń istotnych z punktu widzenia zmian spowodowanych pandemią COVID-19, takich jak telepraca, praca za pośrednictwem platform internetowych, nasilające się zjawisko nierówności płci i różnice międzypokoleniowe, niedobory siły roboczej, opieka długoterminowa, stosunki branżowe, w oparciu o badanie elektroniczne dotyczące życia, pracy i COVID-19 oraz COVID-19 PolicyWatch, w tym sprawozdania poświęcone warunkom pracy w czasie pandemii COVID-19 oraz konsekwencjom na przyszłość 1 oraz sprawozdanie w sprawie wpływu COVID-19 na młodych ludzi w UE 2 ; uważa, że Fundacja może odegrać kluczową rolę w dalszej analizie rosnącej tendencji do korzystania z telepracy i związanych z nią skutków dla równowagi między życiem zawodowym a prywatnym oraz dla jakości warunków pracy, a także w upowszechnianiu najlepszych praktyk i ocenie możliwych reakcji politycznych; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w programie prac Fundacji analizuje się warianty polityczne mające na celu poprawę warunków pracy, stosunków pracy, zatrudnienia i warunków życia;
9. ponownie podkreśla znaczenie wysokiej jakości danych dostarczanych przez narzędzia bieżącego monitorowania Fundacji dla kształtowania polityki opartej na dowodach, zwłaszcza ogólnoeuropejskich badań przeprowadzonych przez Fundację;
10. wyraża uznanie dla aktywnej współpracy Fundacji w 2021 r. z zainteresowanymi stronami takimi jak Parlament Europejski, Komisja, Rada (podczas prezydencji portugalskiej i słoweńskiej), agencje Unii, takie jak Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA), Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop), Europejska Fundacja Kształcenia (ETF), Europejski Instytut ds. Równości Kobiet i Mężczyzn (EIGE) oraz Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej (FRA), a także inne organizacje międzynarodowe; odnotowuje godny uwagi dorobek Fundacji w 2021 r., obejmujący: sześć webinariów, sześć filmów z działań, uruchomienie serii podcastów Fundacji (EurofoundTalks), trzy kampanie w mediach społecznościowych, wkład w Konferencję w sprawie przyszłości Europy oraz dostarczenie streszczeń sprawozdań z badań w 21 językach; podkreśla współpracę w zakresie wspólnych imprez i publikacji z kilkoma innymi agencjami Unii;
11. wyraża uznanie dla faktu, że Fundacja opracowała plan działania w odpowiedzi na zalecenia zawarte w ocenie ex ante jej programu na lata 2021-2024; przyznaje, że niektóre działania wymagają starań w perspektywie średnioterminowej, podczas gdy inne zostały już przeprowadzone, jak np. optymalizacja wykorzystania środków finansowych w celu dopasowania ambicji programu do dostępnych środków; zauważa ponadto, że w 2021 r. zewnętrzni wykonawcy oceny przeprowadzili ocenę dwóch działań ("Epoka cyfrowa: możliwości i wyzwania w obszarze pracy i zatrudnienia" oraz "Monitorowanie zgodności w Unii Europejskiej"), które były nowe w okresie programowania 2017-2020; zauważa, że w ramach tej oceny analizowano osiągnięcia i naukę płynącą z realizacji tych działań, zakres, w jakim udało się zrealizować określone na początku ambicje związane z tymi działaniami, oraz to, jak wpłynęły one na kształtowanie polityki; przyjmuje do wiadomości, że w 2021 roku Fundacja rozpoczęła ocenę swojego obecnego programu i podejścia do nauki i rozwoju;
12. zauważa, że zakres zainteresowania bazy danych COVID-19 EU Policy Watch Fundacji został rozszerzony w celu zbadania polityki związanej z kilkoma kontekstami (kryzysowymi), w tym wojną w Ukrainie, wzrostem inflacji i tymczasową ochroną uchodźców, ekologizacją i agendą cyfrową, w związku z czym zmieniono jej nazwę na "baza danych EU Policy Watch"; zauważa, że ta baza danych jest jedynym istniejącym w całej Unii źródłem, które w sposób rygorystyczny ujmuje formy zaangażowania partnerów społecznych w opracowywanie i wdrażanie takich strategii politycznych, a zatem może stanowić wkład w różne wymogi monitorowania związane z krajowym dialogiem społecznym, takie jak np. europejski semestr;
Polityka kadrowa
13. ubolewa nad faktem, że na dzień 31 grudnia 2021 r. plan zatrudnienia był zrealizowany zaledwie w 89 % (w porównaniu z 95 % w 2020 r.), przy czym mianowano dziewięciu urzędników i 74 pracowników tymczasowych z 91 stanowisk zatwierdzonych w budżecie Unii (91 zatwierdzonych stanowisk w 2020 r.), natomiast dwóch pracowników było na urlopie z przyczyn osobistych i nie zostali oni natychmiast zastąpieni; zwraca jednak uwagę, że biorąc pod uwagę oferowane i przyjęte w 2021 r. wolne stanowiska, 94 % z nich zostało obsadzonych; zauważa ponadto, że w 2021 r. w Fundacji pracowało 13 pracowników kontraktowych; zauważa, że w 2021 r. z Fundacji odeszło sześciu pracowników (rotacja 5,8 %), z czego dwóch z powodu przejścia na emeryturę; ubolewa, że trzy stanowiska wyższego szczebla nie zostały obsadzone; pochwala Fundację za ciągłą refleksję nad dobrymi praktykami i poprawą warunków pracy; przypomina o znaczeniu walki z rotacją personelu w agencjach Unii;
14. odnotowuje, że w 2021 r. podział na płeć kadry kierowniczej wyższego szczebla Fundacji wynosił pięciu mężczyzn (56 %) i cztery kobiety (44 %), członków zarządu - 54 mężczyzn (64 %) i 30 kobiet (36 %), a ogółu pracowników - 41 mężczyzn (43 %) i 55 kobiet (57 %); zauważa niedostateczną reprezentację pracowników z Cypru, Estonii, Malty i Słowenii; przypomina Komisji i państwom członkowskim o uwzględnieniu znaczenia zapewnienia równowagi płci i równowagi geograficznej przy mianowaniu członków zarządu Fundacji; wzywa Fundację do zapewnienia równowagi płci i równowagi geograficznej przy zatrudnianiu pracowników;
15. zauważa, że od 2013 r. Fundacja realizuje politykę w zakresie ochrony godności i szacunku osób oraz zapobiegania molestowaniu ("polityka Eurofoundu"); zauważa, że Fundacja posiada projekt podręcznika procedur dotyczących polityki Eurofoundu, który jest w trakcie procesu konsultacji; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że nowi pracownicy, stażyści i lokalni pracownicy zatrudnieni na czas określony uczestniczą w programie "Godność i szacunek" w ramach szkolenia wprowadzającego; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2021 r. na szkoleniach poruszono kwestię dobrego samopoczucia fizycznego i psychicznego oraz technologii niezbędnej do utrzymania wysokiego poziomu wydajności podczas pracy zdalnej;
16. wyraża uznanie dla Fundacji za proaktywne podejście do mierzenia samopoczucia pracowników poprzez wewnętrzne badania i kwestionariusze; z zadowoleniem przyjmuje coroczny program pod hasłem "Miesiąc Etyki", którego sesje w 2021 r. skupiały się na tworzeniu pozytywnego miejsca pracy, po przeanalizowaniu zachowań, które należy przyjąć w konkretnych sytuacjach; przypomina o znaczeniu opracowania długoterminowej polityki kadrowej w odniesieniu do równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, poradnictwa zawodowego przez całe życie oraz oferty konkretnych możliwości szkoleniowych w zakresie rozwoju kariery zawodowej, równowagi płci na wszystkich szczeblach personelu, telepracy, prawa do bycia offline, zwiększenia równowagi geograficznej, aby zapewnić odpowiednią reprezentację ze wszystkich państw członkowskich, oraz rekrutacji i integracji osób z niepełnosprawnościami, a także zapewnienia ich równego traktowania i powszechnego promowania ich szans;
Zamówienia publiczne
17. zauważa, że w 2021 r. Fundacja ogłosiła siedem otwartych przetargów, w wyniku których zawarto umowy o wartości 1 942 570 EUR; stwierdza ponadto, że Fundacja uruchomiła 21 procedur o niskiej i średniej wartości (negocjowanych z trzema i pięcioma kandydatami) o łącznej wartości 1 248 790 EUR;
18. przypomina o spostrzeżeniu Trybunału, że w czerwcu 2019 r. Fundacja zawarła umowę ramową na maksymalną kwotę 170 000 EUR na dostawy energii elektrycznej w drodze negocjacyjnego postępowania o udzielenie zamówienia z jednym oferentem, bez uprzedniej publikacji ogłoszenia o zamówieniu; odnotowuje uwagę Trybunału, że wykonawca jest dostawcą detalicznym, a dostawy nie są notowane ani kupowane na rynku towarowym, w związku z tym nie ma zastosowania wyjątek dotyczący negocjacyjnego postępowania o udzielenie zamówienia, na który zezwoliła Komisja; przyjmuje do wiadomości wniosek Trybunału, że płatności dokonane w związku z tą umową są nieprawidłowe i że w 2021 r. wyniosły one 30 689 EUR; zauważa, że odnośna umowa wygasła w czerwcu 2021 r.; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że odpowiednio skorygowano wewnętrzne przepisy dotyczące zamówień;
19. odnotowuje, że Fundacja przyjęła zmieniony plan zamówień na rok 2021; zauważa ponadto, że Fundacja rozpoczęła badanie metodyki zamówień publicznych stosowanej do przetargów na duże badania; przyjmuje do wiadomości, że jesienią 2021 r. Służba Audytu Wewnętrznego (IAS) rozpoczęła kontrolę zarządzania zamówieniami i umowami Fundacji; z zadowoleniem przyjmuje włączenie Fundacji do narzędzia zarządzania zamówieniami publicznymi;
20. przypomina, że w przypadku wszystkich postępowań o udzielenie zamówienia istotne jest zapewnienie uczciwej konkurencji między oferentami oraz umożliwianie zakupu towarów i usług po najlepszej cenie, z poszanowaniem zasad przejrzystości, proporcjonalności, równego traktowania i niedyskryminacji; zwraca się o wdrożenie opracowanych przez Komisję narzędzi informatycznych na potrzeby elektronicznych zamówień publicznych; apeluje o zaktualizowane wyjaśnienie procedur i szablonów w wytycznych dotyczących zamówień publicznych; z zaniepokojeniem zauważa, że uwagi Trybunału dotyczące uchybień w zakresie zamówień publicznych są coraz częstsze i pozostają głównym źródłem nieprawidłowych płatności w przypadku większości agencji Unii;
Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość
21. zauważa, że na stronie internetowej Fundacji opublikowano deklaracje o braku konfliktu interesów i życiorysy członków zarządu i kadry kierowniczej; wyraża uznanie dla Fundacji za wprowadzenie polityki w zakresie konfliktu interesów wraz ze szczegółową procedurą w sytuacjach potencjalnego konfliktu interesów;
22. odnotowuje odpowiedź Fundacji na pytania pisemne, zgodnie z którą jest ona dostosowana do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 3 ; zauważa, że w 2021 r. nie było żadnego przypadku sygnalizowania nieprawidłowości; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że jako uzupełnienie strategii zwalczania nadużyć finansowych w latach 2021-2023 w bardziej przystępny sposób wyjaśniono pracownikom wytyczne dotyczące informowania o nieprawidłowościach; ponadto z zadowoleniem przyjmuje przejrzystość Fundacji w odniesieniu do grup zwiedzających i ekspertów akademickich, którzy są nominowani do komitetów doradczych Fundacji;
Mechanizmy kontroli wewnętrznej
23. zauważa, że ramy kontroli wewnętrznej Fundacji obejmują 5 komponentów (środowisko kontroli, ocena ryzyka, działania kontrolne, informacja i komunikacja oraz działania monitorujące) i zawierają 17 zasad; zauważa, że skuteczność tych elementów jest oceniana poprzez połączenie bieżącego monitoringu, ustaleń i zaleceń IAS dotyczących ryzyka i kontroli w poszczególnych obszarach oraz oceny wewnętrznej; odnotowuje wsparcie ze strony IAS w odniesieniu do istniejącego mechanizmu sprawozdawczego Fundacji;
24. zauważa, że w kwietniu 2021 r. IAS przedstawiła sprawozdanie końcowe dotyczące zasobów ludzkich i etyki, zawierające 4 zalecenia, z których żadne nie zostało oznaczone jako krytyczne; zauważa, że uzgodniono plan działania w celu wdrożenia tych zaleceń w 2022 r.;
25. wyraża uznanie dla Fundacji za opracowanie i wdrożenie polityki dotyczącej newralgicznych stanowisk; stwierdza, że dokonano przeglądu rejestru ryzyka Fundacji i działań łagodzących na rok 2021 oraz przeprowadzono ocenę ryzyka związanego z programem na rok 2022; pochwala wdrożenie w 2021 r. strategii zwalczania nadużyć finansowych na lata 2021-2023 oraz udostępnienie wszystkim pracownikom Fundacji planu działania dotyczącego zwalczania nadużyć finansowych oraz infografiki zawierającej kroki, które należy podjąć w przypadku podejrzewanego nadużycia; ponadto z zadowoleniem przyjmuje fakt, że zorganizowano sesje informacyjne i kampanie uświadamiające w takich dziedzinach jak cyberbezpieczeństwo, wykrywanie plagiatów, konflikt interesów i zapobieganie naruszeniom danych;
26. przypomina, że trzeba wzmocnić systemy zarządzania i kontroli, aby zapewnić właściwe funkcjonowanie Agencji; zdecydowanie domaga się wprowadzenia wymogu posiadania skutecznych systemów zarządzania i kontroli, aby uniknąć potencjalnych przypadków wystąpienia konfliktu interesów, brakujących kontroli ex ante lub ex post, niewłaściwego zarządzania zobowiązaniami budżetowymi i prawnymi oraz nieodnotowywania wyjątków w rejestrze odstępstw;
Cyfryzacja i transformacja ekologiczna
27. z zadowoleniem przyjmuje środki wprowadzone w 2021 r. w odniesieniu do cyberbezpieczeństwa Fundacji; odnotowuje w szczególności program podnoszenia świadomości na temat cyberbezpieczeństwa na 2021 r. oraz szkolenia uświadamiające dla wszystkich pracowników, wdrożenie systemu wieloskładnikowego uwierzytelniania oraz przeprowadzenie przez CERT-EU (zespół reagowania na incydenty komputerowe w instytucjach, organach i agencjach UE) testów penetracji sieci i symulacji phishingu; z zadowoleniem przyjmuje proaktywne podejście Fundacji w przygotowaniu się do aktualizacji polityki bezpieczeństwa systemów informatycznych w świetle nadchodzących dwóch rozporządzeń unijnych dotyczących cyberbezpieczeństwa i bezpieczeństwa informacji w instytucjach i organach Unii; zachęca Fundację do ścisłej współpracy z ENISA (Agencją Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa);
28. wyraża uznanie dla konsekwentnego wdrażania przez Fundację podejścia "digital first" ("przede wszystkim rozwiązania cyfrowe") w różnych obszarach jej działalności, w szczególności w odniesieniu do produkcji treści i rozpowszechniania ich za pośrednictwem kanałów internetowych i mobilnych; stwierdza, że w 2021 r. działania w tej dziedzinie koncentrowały się na wizualizacji danych, na opracowaniu narzędzia do eksploracji online oraz na stworzeniu planu rozwoju centralnego magazynu danych do udostępniania danych statystycznych; zauważa, że w 2021 r. Fundacja przygotowała się do wprowadzenia kwalifikowanego podpisu elektronicznego; pochwala opracowanie przez Fundację aplikacji internetowej, która umożliwia obliczanie konwergencji w zakresie równości płci w czasie rzeczywistym; pochwala ponadto zastosowanie nowego oprogramowania do wyszukiwania dokumentów dotyczących polityki Unii, co poprawiło monitorowanie ich wykorzystania w kluczowych dokumentach dotyczących polityki na poziomie Unii;
29. wyraża uznanie dla działań Fundacji na rzecz ochrony środowiska, polegających na zmniejszeniu zużycia energii elektrycznej, poprawieniu efektywności energetycznej kotłów oraz zainstalowaniu dodatkowych punktów ładowania samochodów elektrycznych; gratuluje Fundacji gwałtownego spadku zużycia papieru z 1,9 mln arkuszy w 2019 r. do 148 980 arkuszy w 2020 r. i do 84 990 arkuszy w 2021 r.; z uznaniem odnotowuje odpowiedź Fundacji, że przez ostatnie pięć lat zaopatrywała się wyłącznie w 100 % ekologiczną energię elektryczną ze źródeł odnawialnych; stwierdza, że w 2021 r. Fundacja podjęła znaczące dodatkowe kroki w celu przygotowania się do certyfikacji EMAS, która miała nastąpić w III kwartale 2022 r.;
Ciągłość działania w czasie kryzysu związanego z COVID-19
30. zauważa, że program pracy Fundacji na 2021 r. oraz jej plan ciągłości działania zostały dostosowane do nowej rzeczywistości spowodowanej kryzysem związanym z COVID-19, różnych potrzeb zainteresowanych stron oraz zakłóceń w realizacji bieżących zobowiązań;
31. zauważa, że pomimo przedłużających się ograniczeń z powodu pandemii COVID-19 Fundacja z powodzeniem kontynuowała gromadzenie danych na potrzeby trwających projektów, takich jak baza danych COVID-19 EU Policy Watch i europejskie (telefoniczne) badanie warunków pracy, w celu monitorowania skutków pandemii COVID-19; stwierdza, że piąta runda tej elektronicznej ankiety, opublikowana w lipcu 2021 r., ma na celu uchwycenie szerokiego wpływu pandemii COVID-19 na pracę i życie obywateli Unii w ciągu ostatnich dwóch lat, a także rzuca światło na nową niepewną rzeczywistość spowodowaną wojną w Ukrainie, rekordowo wysoką inflacją i gwałtownym wzrostem kosztów utrzymania; z zadowoleniem przyjmuje te innowacyjne metody zbierania danych, które pozwoliły Fundacji stworzyć i utrzymać niezrównanie istotną i wiarygodną bazę danych o rozwoju sytuacji w całej Unii, pomagającą decydentom w podejmowaniu uzasadnionych decyzji;
Inne uwagi
32. odnotowuje działania i wysiłki Fundacji na rzecz przestrzegania ogólnego rozporządzenia o ochronie danych; zauważa w szczególności przyjęcie polityki dotyczącej naruszenia danych osobowych, przeprowadzenie audytu ochrony danych w celu oceny wewnętrznego poziomu zgodności z unijnym prawem o ochronie danych, publikację informacji o ochronie danych w internecie lub intranecie Fundacji, aktualizację jej polityki ochrony danych pracowników oraz dalsze wysiłki na rzecz zwiększenia i ugruntowania wiedzy pracowników na temat ochrony danych;
33. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Fundacja ma umowy o współpracy lub protokoły ustaleń z wieloma agencjami unijnymi, takimi jak EU-OSHA, Cedefop, ETF, EIGE i FRA; zauważa, że takie umowy są podstawą do wymian źródeł danych i wspólnych inicjatyw w zakresie badań, wydarzeń i systemów operacyjnych; zauważa ponadto, że takie umowy umożliwiają koordynację międzyagencyjną, która zapewnia wczesną wymianę dokumentów programowych w celu przekazania informacji zwrotnych, uniknięcia powielania działań, określania synergii i potencjalnych obszarów współpracy; wzywa Fundację do dalszego rozwijania synergii (np. w dziedzinie zasobów ludzkich, zarządzania budynkami, usług informatycznych i bezpieczeństwa), współpracy i wymian dobrych praktyk z innymi agencjami Unii w celu poprawy wydajności;
34. zauważa, że w 2021 r. Fundacja zacieśniła współpracę z innymi agencjami Unii poprzez wspólne wydarzenia i publikacje z EIGE na temat pozytywnej konwergencji w zakresie równości płci i luki płacowej między kobietami a mężczyznami, z Cedefop na podstawie wspólnej analizy europejskiego badania przedsiębiorstw oraz z Europejską Agencją Środowiska na temat społecznych wyzwań związanych z polityką energetyczną opartą na niskiej emisji dwutlenku węgla; zauważa ponadto, że Fundacja kontynuowała wymianę doświadczeń i współpracę z FRA w zakresie metodologii badań i jej rozwoju oraz z EU-OSHA w zakresie badań nad cyfryzacją, w tym telepracą, i w innych dziedzinach;
35. odnotowuje, że w czerwcu 2022 r. Fundacja podpisała protokół ustaleń z ELA; zauważa, że w listopadzie 2021 r. Fundacja podpisała umowę o współpracy z Europejskim Instytutem Uniwersyteckim we Florencji; zauważa, że we wrześniu 2022 r. podpisała nową umowę ramową o współpracy z Międzynarodową Organizacją Pracy; zauważa ponadto, że chociaż wciąż przygotowywany jest projekt umowy o współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, to współpraca jest kontynuowana doraźnie w różnych obszarach badawczych, takich jak jakość miejsc pracy, negocjacje zbiorowe i płace minimalne; z uznaniem odnotowuje, że Fundacja rozszerzyła swoją współpracę o Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób;
36. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Fundacja konsekwentnie pracuje nad zwiększeniem dostępności i rozpowszechnianiem swoich ustaleń, docierając do nowych odbiorców i zapewniając zainteresowanym stronom w Unii dostęp do informacji na różne sposoby dzięki swojemu podejściu "digital first" ("przede wszystkim rozwiązania cyfrowe"), w tym poprzez nowo rozpoczęte serie podcastów i ulepszoną wizualizację danych; wzywa Fundację do wzmożenia wysiłków i przekazywania obywatelom Unii i ogółowi społeczeństwa odpowiednich informacji na temat swoich wyników jasnym i przystępnym językiem; nawołuje Fundację do zapewnienia większej przejrzystości i odpowiedzialności publicznej poprzez lepsze korzystanie z mediów, w tym mediów społecznościowych; oczekuje, że Fundacja będzie informować organ udzielający absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach;
37. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 10 maja 2023 r. 4 w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.