Rezolucja 2023/1929 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Eurofound) za rok budżetowy 2021

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2023/1929
z dnia 10 maja 2023 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Eurofound) za rok budżetowy 2021

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Eurofound) za rok budżetowy 2021,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0109/2023),

A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Eurofound) (zwanej dalej "Fundacją") jej ostateczny budżet na rok budżetowy 2021 wyniósł 21 757 000 EUR, co stanowi wzrost o 1,69 % w porównaniu z 2020 r.; mając na uwadze, że budżet Fundacji pochodzi głównie z budżetu Unii;

B. mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Fundacji za rok budżetowy 2021 Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Fundacji jest wiarygodne oraz że operacje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1. zauważa z uznaniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2021 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania środków na bieżący rok w wysokości 99,98 %, co stanowi lekki wzrost o 0,06 % w porównaniu z rokiem 2020; przyjmuje do wiadomości, że wskaźnik wykonania środków na płatności w bieżącym roku wyniósł 83,56 %, co oznacza wzrost o 3,12 % w porównaniu z rokiem 2020;

2. wyraża zaniepokojenie, że rzeczywista siła nabywcza budżetu zmniejsza się, a udział budżetu operacyjnego zmniejszył się z 39 % w 2010 r. do 28 % w 2021 r.; podkreśla, że kontynuacja tej tendencji zagraża zdolności Fundacji do gromadzenia wystarczających, aktualnych i wiarygodnych danych;

3. zauważa z zadowoleniem, że wskaźnik realizacji środków przeniesionych z 2020 r. wyniósł 98,10 %, czyli o 1,7 punktu procentowego więcej niż ten sam wskaźnik w roku 2020;

4. zauważa z niepokojem, że z powodu wzrostu kosztów życia w Irlandii udział budżetu operacyjnego Fundacji stale się zmniejsza, z 37,6 % w 2012 r. do 26,4 % w 2021 r.; ostrzega, że kontynuacja tego trendu zagrozi zdolności Fundacji do utrzymania i dalszej poprawy jakości jej pracy;

5. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Fundacja dzieli służby księgowe z Europejskim Urzędem ds. Pracy (ELA), co pomogło temu ostatniemu w sprawnym zintensyfikowaniu działalności;

Wyniki działalności

6. przyjmuje do wiadomości, że osiągnięto 93 % wyników programu prac zaplanowanych na 2021 r., przy czym 38 z 41 celów zostało osiągniętych w 2021 r.;

7. zauważa, że Fundacja stosuje osiem kluczowych wskaźników efektywności, zawartych w jej systemie monitorowania wyników; zauważa zwłaszcza wyraźną poprawę wyników w zakresie wykorzystania wiedzy fachowej Fundacji w kluczowych dokumentach politycznych na szczeblu unijnym, z 34,6 % w 2020 r. do 74 % w 2021 r., takich jak wniosek dotyczący dyrektywy w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń, konkluzje Rady w sprawie telepracy, sprawozdania Komisji w sprawie opieki długoterminowej w Unii, cyfrowych platform pracy w Unii oraz przegląd sytuacji w zakresie zatrudnienia i kwestii społecznych w Europie w 2021 r.; odnotowuje ponadto dobre wyniki w zakresie wykorzystania wiedzy Fundacji w mediach - w 2021 r. ukazały się 1 083 artykuły prasowe w porównaniu z 703 w 2020 r. - i pochwala w szczególności Fundację za jej widoczność w kluczowych europejskich i międzynarodowych mediach, jeżeli chodzi o najistotniejsze tematy, takie jak różne skutki pandemii COVID-19, telepraca, prawo do bycia offline i kwestie związane z płacą minimalną; odnotowuje wzrost zaangażowania Fundacji w wydarzenia i spotkania o znaczeniu politycznym w ciągu 2021 r., z 202 wypowiedzi w roku 2020 do 360 wypowiedzi w roku 2021;

8. z zadowoleniem przyjmuje w szczególności bardzo terminowe i przydatne działania mające na celu przekazanie ustaleń istotnych z punktu widzenia zmian spowodowanych pandemią COVID-19, takich jak telepraca, praca za pośrednictwem platform internetowych, nasilające się zjawisko nierówności płci i różnice międzypokoleniowe, niedobory siły roboczej, opieka długoterminowa, stosunki branżowe, w oparciu o badanie elektroniczne dotyczące życia, pracy i COVID-19 oraz COVID-19 PolicyWatch, w tym sprawozdania poświęcone warunkom pracy w czasie pandemii COVID-19 oraz konsekwencjom na przyszłość 1  oraz sprawozdanie w sprawie wpływu COVID-19 na młodych ludzi w UE 2 ; uważa, że Fundacja może odegrać kluczową rolę w dalszej analizie rosnącej tendencji do korzystania z telepracy i związanych z nią skutków dla równowagi między życiem zawodowym a prywatnym oraz dla jakości warunków pracy, a także w upowszechnianiu najlepszych praktyk i ocenie możliwych reakcji politycznych; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w programie prac Fundacji analizuje się warianty polityczne mające na celu poprawę warunków pracy, stosunków pracy, zatrudnienia i warunków życia;

9. ponownie podkreśla znaczenie wysokiej jakości danych dostarczanych przez narzędzia bieżącego monitorowania Fundacji dla kształtowania polityki opartej na dowodach, zwłaszcza ogólnoeuropejskich badań przeprowadzonych przez Fundację;

10. wyraża uznanie dla aktywnej współpracy Fundacji w 2021 r. z zainteresowanymi stronami takimi jak Parlament Europejski, Komisja, Rada (podczas prezydencji portugalskiej i słoweńskiej), agencje Unii, takie jak Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA), Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop), Europejska Fundacja Kształcenia (ETF), Europejski Instytut ds. Równości Kobiet i Mężczyzn (EIGE) oraz Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej (FRA), a także inne organizacje międzynarodowe; odnotowuje godny uwagi dorobek Fundacji w 2021 r., obejmujący: sześć webinariów, sześć filmów z działań, uruchomienie serii podcastów Fundacji (EurofoundTalks), trzy kampanie w mediach społecznościowych, wkład w Konferencję w sprawie przyszłości Europy oraz dostarczenie streszczeń sprawozdań z badań w 21 językach; podkreśla współpracę w zakresie wspólnych imprez i publikacji z kilkoma innymi agencjami Unii;

11. wyraża uznanie dla faktu, że Fundacja opracowała plan działania w odpowiedzi na zalecenia zawarte w ocenie ex ante jej programu na lata 2021-2024; przyznaje, że niektóre działania wymagają starań w perspektywie średnioterminowej, podczas gdy inne zostały już przeprowadzone, jak np. optymalizacja wykorzystania środków finansowych w celu dopasowania ambicji programu do dostępnych środków; zauważa ponadto, że w 2021 r. zewnętrzni wykonawcy oceny przeprowadzili ocenę dwóch działań ("Epoka cyfrowa: możliwości i wyzwania w obszarze pracy i zatrudnienia" oraz "Monitorowanie zgodności w Unii Europejskiej"), które były nowe w okresie programowania 2017-2020; zauważa, że w ramach tej oceny analizowano osiągnięcia i naukę płynącą z realizacji tych działań, zakres, w jakim udało się zrealizować określone na początku ambicje związane z tymi działaniami, oraz to, jak wpłynęły one na kształtowanie polityki; przyjmuje do wiadomości, że w 2021 roku Fundacja rozpoczęła ocenę swojego obecnego programu i podejścia do nauki i rozwoju;

12. zauważa, że zakres zainteresowania bazy danych COVID-19 EU Policy Watch Fundacji został rozszerzony w celu zbadania polityki związanej z kilkoma kontekstami (kryzysowymi), w tym wojną w Ukrainie, wzrostem inflacji i tymczasową ochroną uchodźców, ekologizacją i agendą cyfrową, w związku z czym zmieniono jej nazwę na "baza danych EU Policy Watch"; zauważa, że ta baza danych jest jedynym istniejącym w całej Unii źródłem, które w sposób rygorystyczny ujmuje formy zaangażowania partnerów społecznych w opracowywanie i wdrażanie takich strategii politycznych, a zatem może stanowić wkład w różne wymogi monitorowania związane z krajowym dialogiem społecznym, takie jak np. europejski semestr;

Polityka kadrowa

13. ubolewa nad faktem, że na dzień 31 grudnia 2021 r. plan zatrudnienia był zrealizowany zaledwie w 89 % (w porównaniu z 95 % w 2020 r.), przy czym mianowano dziewięciu urzędników i 74 pracowników tymczasowych z 91 stanowisk zatwierdzonych w budżecie Unii (91 zatwierdzonych stanowisk w 2020 r.), natomiast dwóch pracowników było na urlopie z przyczyn osobistych i nie zostali oni natychmiast zastąpieni; zwraca jednak uwagę, że biorąc pod uwagę oferowane i przyjęte w 2021 r. wolne stanowiska, 94 % z nich zostało obsadzonych; zauważa ponadto, że w 2021 r. w Fundacji pracowało 13 pracowników kontraktowych; zauważa, że w 2021 r. z Fundacji odeszło sześciu pracowników (rotacja 5,8 %), z czego dwóch z powodu przejścia na emeryturę; ubolewa, że trzy stanowiska wyższego szczebla nie zostały obsadzone; pochwala Fundację za ciągłą refleksję nad dobrymi praktykami i poprawą warunków pracy; przypomina o znaczeniu walki z rotacją personelu w agencjach Unii;

14. odnotowuje, że w 2021 r. podział na płeć kadry kierowniczej wyższego szczebla Fundacji wynosił pięciu mężczyzn (56 %) i cztery kobiety (44 %), członków zarządu - 54 mężczyzn (64 %) i 30 kobiet (36 %), a ogółu pracowników - 41 mężczyzn (43 %) i 55 kobiet (57 %); zauważa niedostateczną reprezentację pracowników z Cypru, Estonii, Malty i Słowenii; przypomina Komisji i państwom członkowskim o uwzględnieniu znaczenia zapewnienia równowagi płci i równowagi geograficznej przy mianowaniu członków zarządu Fundacji; wzywa Fundację do zapewnienia równowagi płci i równowagi geograficznej przy zatrudnianiu pracowników;

15. zauważa, że od 2013 r. Fundacja realizuje politykę w zakresie ochrony godności i szacunku osób oraz zapobiegania molestowaniu ("polityka Eurofoundu"); zauważa, że Fundacja posiada projekt podręcznika procedur dotyczących polityki Eurofoundu, który jest w trakcie procesu konsultacji; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że nowi pracownicy, stażyści i lokalni pracownicy zatrudnieni na czas określony uczestniczą w programie "Godność i szacunek" w ramach szkolenia wprowadzającego; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2021 r. na szkoleniach poruszono kwestię dobrego samopoczucia fizycznego i psychicznego oraz technologii niezbędnej do utrzymania wysokiego poziomu wydajności podczas pracy zdalnej;

16. wyraża uznanie dla Fundacji za proaktywne podejście do mierzenia samopoczucia pracowników poprzez wewnętrzne badania i kwestionariusze; z zadowoleniem przyjmuje coroczny program pod hasłem "Miesiąc Etyki", którego sesje w 2021 r. skupiały się na tworzeniu pozytywnego miejsca pracy, po przeanalizowaniu zachowań, które należy przyjąć w konkretnych sytuacjach; przypomina o znaczeniu opracowania długoterminowej polityki kadrowej w odniesieniu do równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, poradnictwa zawodowego przez całe życie oraz oferty konkretnych możliwości szkoleniowych w zakresie rozwoju kariery zawodowej, równowagi płci na wszystkich szczeblach personelu, telepracy, prawa do bycia offline, zwiększenia równowagi geograficznej, aby zapewnić odpowiednią reprezentację ze wszystkich państw członkowskich, oraz rekrutacji i integracji osób z niepełnosprawnościami, a także zapewnienia ich równego traktowania i powszechnego promowania ich szans;

Zamówienia publiczne

17. zauważa, że w 2021 r. Fundacja ogłosiła siedem otwartych przetargów, w wyniku których zawarto umowy o wartości 1 942 570 EUR; stwierdza ponadto, że Fundacja uruchomiła 21 procedur o niskiej i średniej wartości (negocjowanych z trzema i pięcioma kandydatami) o łącznej wartości 1 248 790 EUR;

18. przypomina o spostrzeżeniu Trybunału, że w czerwcu 2019 r. Fundacja zawarła umowę ramową na maksymalną kwotę 170 000 EUR na dostawy energii elektrycznej w drodze negocjacyjnego postępowania o udzielenie zamówienia z jednym oferentem, bez uprzedniej publikacji ogłoszenia o zamówieniu; odnotowuje uwagę Trybunału, że wykonawca jest dostawcą detalicznym, a dostawy nie są notowane ani kupowane na rynku towarowym, w związku z tym nie ma zastosowania wyjątek dotyczący negocjacyjnego postępowania o udzielenie zamówienia, na który zezwoliła Komisja; przyjmuje do wiadomości wniosek Trybunału, że płatności dokonane w związku z tą umową są nieprawidłowe i że w 2021 r. wyniosły one 30 689 EUR; zauważa, że odnośna umowa wygasła w czerwcu 2021 r.; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że odpowiednio skorygowano wewnętrzne przepisy dotyczące zamówień;

19. odnotowuje, że Fundacja przyjęła zmieniony plan zamówień na rok 2021; zauważa ponadto, że Fundacja rozpoczęła badanie metodyki zamówień publicznych stosowanej do przetargów na duże badania; przyjmuje do wiadomości, że jesienią 2021 r. Służba Audytu Wewnętrznego (IAS) rozpoczęła kontrolę zarządzania zamówieniami i umowami Fundacji; z zadowoleniem przyjmuje włączenie Fundacji do narzędzia zarządzania zamówieniami publicznymi;

20. przypomina, że w przypadku wszystkich postępowań o udzielenie zamówienia istotne jest zapewnienie uczciwej konkurencji między oferentami oraz umożliwianie zakupu towarów i usług po najlepszej cenie, z poszanowaniem zasad przejrzystości, proporcjonalności, równego traktowania i niedyskryminacji; zwraca się o wdrożenie opracowanych przez Komisję narzędzi informatycznych na potrzeby elektronicznych zamówień publicznych; apeluje o zaktualizowane wyjaśnienie procedur i szablonów w wytycznych dotyczących zamówień publicznych; z zaniepokojeniem zauważa, że uwagi Trybunału dotyczące uchybień w zakresie zamówień publicznych są coraz częstsze i pozostają głównym źródłem nieprawidłowych płatności w przypadku większości agencji Unii;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

21. zauważa, że na stronie internetowej Fundacji opublikowano deklaracje o braku konfliktu interesów i życiorysy członków zarządu i kadry kierowniczej; wyraża uznanie dla Fundacji za wprowadzenie polityki w zakresie konfliktu interesów wraz ze szczegółową procedurą w sytuacjach potencjalnego konfliktu interesów;

22. odnotowuje odpowiedź Fundacji na pytania pisemne, zgodnie z którą jest ona dostosowana do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 3 ; zauważa, że w 2021 r. nie było żadnego przypadku sygnalizowania nieprawidłowości; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że jako uzupełnienie strategii zwalczania nadużyć finansowych w latach 2021-2023 w bardziej przystępny sposób wyjaśniono pracownikom wytyczne dotyczące informowania o nieprawidłowościach; ponadto z zadowoleniem przyjmuje przejrzystość Fundacji w odniesieniu do grup zwiedzających i ekspertów akademickich, którzy są nominowani do komitetów doradczych Fundacji;

Mechanizmy kontroli wewnętrznej

23. zauważa, że ramy kontroli wewnętrznej Fundacji obejmują 5 komponentów (środowisko kontroli, ocena ryzyka, działania kontrolne, informacja i komunikacja oraz działania monitorujące) i zawierają 17 zasad; zauważa, że skuteczność tych elementów jest oceniana poprzez połączenie bieżącego monitoringu, ustaleń i zaleceń IAS dotyczących ryzyka i kontroli w poszczególnych obszarach oraz oceny wewnętrznej; odnotowuje wsparcie ze strony IAS w odniesieniu do istniejącego mechanizmu sprawozdawczego Fundacji;

24. zauważa, że w kwietniu 2021 r. IAS przedstawiła sprawozdanie końcowe dotyczące zasobów ludzkich i etyki, zawierające 4 zalecenia, z których żadne nie zostało oznaczone jako krytyczne; zauważa, że uzgodniono plan działania w celu wdrożenia tych zaleceń w 2022 r.;

25. wyraża uznanie dla Fundacji za opracowanie i wdrożenie polityki dotyczącej newralgicznych stanowisk; stwierdza, że dokonano przeglądu rejestru ryzyka Fundacji i działań łagodzących na rok 2021 oraz przeprowadzono ocenę ryzyka związanego z programem na rok 2022; pochwala wdrożenie w 2021 r. strategii zwalczania nadużyć finansowych na lata 2021-2023 oraz udostępnienie wszystkim pracownikom Fundacji planu działania dotyczącego zwalczania nadużyć finansowych oraz infografiki zawierającej kroki, które należy podjąć w przypadku podejrzewanego nadużycia; ponadto z zadowoleniem przyjmuje fakt, że zorganizowano sesje informacyjne i kampanie uświadamiające w takich dziedzinach jak cyberbezpieczeństwo, wykrywanie plagiatów, konflikt interesów i zapobieganie naruszeniom danych;

26. przypomina, że trzeba wzmocnić systemy zarządzania i kontroli, aby zapewnić właściwe funkcjonowanie Agencji; zdecydowanie domaga się wprowadzenia wymogu posiadania skutecznych systemów zarządzania i kontroli, aby uniknąć potencjalnych przypadków wystąpienia konfliktu interesów, brakujących kontroli ex ante lub ex post, niewłaściwego zarządzania zobowiązaniami budżetowymi i prawnymi oraz nieodnotowywania wyjątków w rejestrze odstępstw;

Cyfryzacja i transformacja ekologiczna

27. z zadowoleniem przyjmuje środki wprowadzone w 2021 r. w odniesieniu do cyberbezpieczeństwa Fundacji; odnotowuje w szczególności program podnoszenia świadomości na temat cyberbezpieczeństwa na 2021 r. oraz szkolenia uświadamiające dla wszystkich pracowników, wdrożenie systemu wieloskładnikowego uwierzytelniania oraz przeprowadzenie przez CERT-EU (zespół reagowania na incydenty komputerowe w instytucjach, organach i agencjach UE) testów penetracji sieci i symulacji phishingu; z zadowoleniem przyjmuje proaktywne podejście Fundacji w przygotowaniu się do aktualizacji polityki bezpieczeństwa systemów informatycznych w świetle nadchodzących dwóch rozporządzeń unijnych dotyczących cyberbezpieczeństwa i bezpieczeństwa informacji w instytucjach i organach Unii; zachęca Fundację do ścisłej współpracy z ENISA (Agencją Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa);

28. wyraża uznanie dla konsekwentnego wdrażania przez Fundację podejścia "digital first" ("przede wszystkim rozwiązania cyfrowe") w różnych obszarach jej działalności, w szczególności w odniesieniu do produkcji treści i rozpowszechniania ich za pośrednictwem kanałów internetowych i mobilnych; stwierdza, że w 2021 r. działania w tej dziedzinie koncentrowały się na wizualizacji danych, na opracowaniu narzędzia do eksploracji online oraz na stworzeniu planu rozwoju centralnego magazynu danych do udostępniania danych statystycznych; zauważa, że w 2021 r. Fundacja przygotowała się do wprowadzenia kwalifikowanego podpisu elektronicznego; pochwala opracowanie przez Fundację aplikacji internetowej, która umożliwia obliczanie konwergencji w zakresie równości płci w czasie rzeczywistym; pochwala ponadto zastosowanie nowego oprogramowania do wyszukiwania dokumentów dotyczących polityki Unii, co poprawiło monitorowanie ich wykorzystania w kluczowych dokumentach dotyczących polityki na poziomie Unii;

29. wyraża uznanie dla działań Fundacji na rzecz ochrony środowiska, polegających na zmniejszeniu zużycia energii elektrycznej, poprawieniu efektywności energetycznej kotłów oraz zainstalowaniu dodatkowych punktów ładowania samochodów elektrycznych; gratuluje Fundacji gwałtownego spadku zużycia papieru z 1,9 mln arkuszy w 2019 r. do 148 980 arkuszy w 2020 r. i do 84 990 arkuszy w 2021 r.; z uznaniem odnotowuje odpowiedź Fundacji, że przez ostatnie pięć lat zaopatrywała się wyłącznie w 100 % ekologiczną energię elektryczną ze źródeł odnawialnych; stwierdza, że w 2021 r. Fundacja podjęła znaczące dodatkowe kroki w celu przygotowania się do certyfikacji EMAS, która miała nastąpić w III kwartale 2022 r.;

Ciągłość działania w czasie kryzysu związanego z COVID-19

30. zauważa, że program pracy Fundacji na 2021 r. oraz jej plan ciągłości działania zostały dostosowane do nowej rzeczywistości spowodowanej kryzysem związanym z COVID-19, różnych potrzeb zainteresowanych stron oraz zakłóceń w realizacji bieżących zobowiązań;

31. zauważa, że pomimo przedłużających się ograniczeń z powodu pandemii COVID-19 Fundacja z powodzeniem kontynuowała gromadzenie danych na potrzeby trwających projektów, takich jak baza danych COVID-19 EU Policy Watch i europejskie (telefoniczne) badanie warunków pracy, w celu monitorowania skutków pandemii COVID-19; stwierdza, że piąta runda tej elektronicznej ankiety, opublikowana w lipcu 2021 r., ma na celu uchwycenie szerokiego wpływu pandemii COVID-19 na pracę i życie obywateli Unii w ciągu ostatnich dwóch lat, a także rzuca światło na nową niepewną rzeczywistość spowodowaną wojną w Ukrainie, rekordowo wysoką inflacją i gwałtownym wzrostem kosztów utrzymania; z zadowoleniem przyjmuje te innowacyjne metody zbierania danych, które pozwoliły Fundacji stworzyć i utrzymać niezrównanie istotną i wiarygodną bazę danych o rozwoju sytuacji w całej Unii, pomagającą decydentom w podejmowaniu uzasadnionych decyzji;

Inne uwagi

32. odnotowuje działania i wysiłki Fundacji na rzecz przestrzegania ogólnego rozporządzenia o ochronie danych; zauważa w szczególności przyjęcie polityki dotyczącej naruszenia danych osobowych, przeprowadzenie audytu ochrony danych w celu oceny wewnętrznego poziomu zgodności z unijnym prawem o ochronie danych, publikację informacji o ochronie danych w internecie lub intranecie Fundacji, aktualizację jej polityki ochrony danych pracowników oraz dalsze wysiłki na rzecz zwiększenia i ugruntowania wiedzy pracowników na temat ochrony danych;

33. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Fundacja ma umowy o współpracy lub protokoły ustaleń z wieloma agencjami unijnymi, takimi jak EU-OSHA, Cedefop, ETF, EIGE i FRA; zauważa, że takie umowy są podstawą do wymian źródeł danych i wspólnych inicjatyw w zakresie badań, wydarzeń i systemów operacyjnych; zauważa ponadto, że takie umowy umożliwiają koordynację międzyagencyjną, która zapewnia wczesną wymianę dokumentów programowych w celu przekazania informacji zwrotnych, uniknięcia powielania działań, określania synergii i potencjalnych obszarów współpracy; wzywa Fundację do dalszego rozwijania synergii (np. w dziedzinie zasobów ludzkich, zarządzania budynkami, usług informatycznych i bezpieczeństwa), współpracy i wymian dobrych praktyk z innymi agencjami Unii w celu poprawy wydajności;

34. zauważa, że w 2021 r. Fundacja zacieśniła współpracę z innymi agencjami Unii poprzez wspólne wydarzenia i publikacje z EIGE na temat pozytywnej konwergencji w zakresie równości płci i luki płacowej między kobietami a mężczyznami, z Cedefop na podstawie wspólnej analizy europejskiego badania przedsiębiorstw oraz z Europejską Agencją Środowiska na temat społecznych wyzwań związanych z polityką energetyczną opartą na niskiej emisji dwutlenku węgla; zauważa ponadto, że Fundacja kontynuowała wymianę doświadczeń i współpracę z FRA w zakresie metodologii badań i jej rozwoju oraz z EU-OSHA w zakresie badań nad cyfryzacją, w tym telepracą, i w innych dziedzinach;

35. odnotowuje, że w czerwcu 2022 r. Fundacja podpisała protokół ustaleń z ELA; zauważa, że w listopadzie 2021 r. Fundacja podpisała umowę o współpracy z Europejskim Instytutem Uniwersyteckim we Florencji; zauważa, że we wrześniu 2022 r. podpisała nową umowę ramową o współpracy z Międzynarodową Organizacją Pracy; zauważa ponadto, że chociaż wciąż przygotowywany jest projekt umowy o współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, to współpraca jest kontynuowana doraźnie w różnych obszarach badawczych, takich jak jakość miejsc pracy, negocjacje zbiorowe i płace minimalne; z uznaniem odnotowuje, że Fundacja rozszerzyła swoją współpracę o Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób;

36. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Fundacja konsekwentnie pracuje nad zwiększeniem dostępności i rozpowszechnianiem swoich ustaleń, docierając do nowych odbiorców i zapewniając zainteresowanym stronom w Unii dostęp do informacji na różne sposoby dzięki swojemu podejściu "digital first" ("przede wszystkim rozwiązania cyfrowe"), w tym poprzez nowo rozpoczęte serie podcastów i ulepszoną wizualizację danych; wzywa Fundację do wzmożenia wysiłków i przekazywania obywatelom Unii i ogółowi społeczeństwa odpowiednich informacji na temat swoich wyników jasnym i przystępnym językiem; nawołuje Fundację do zapewnienia większej przejrzystości i odpowiedzialności publicznej poprzez lepsze korzystanie z mediów, w tym mediów społecznościowych; oczekuje, że Fundacja będzie informować organ udzielający absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach;

37. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 10 maja 2023 r. 4  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (Dz.U. L 305 z 26.11.2019, s. 17).
4 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0190.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.242.426

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2023/1929 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Eurofound) za rok budżetowy 2021
Data aktu: 10/05/2023
Data ogłoszenia: 29/09/2023